دوشنبه 20 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


چرا اعدام خشونت را گسترش می دهد؟ جهانگير گلزار

جهانگير گلزار
اگر ما اعدام را تنها وسيله و امکان بدانيم، همان وسيله ای را انتخاب کرده ايم که قاتل انتخاب کرده است. اين وسيله بی حقوق کردن انسان است. اين وسيله زور عريان است. اين وسيله تحقير انسانيت است. نمی شود با وسيله بد و يا با وسيله ای که قاتل به کار برده جبران خسارت کرد  ... [ادامه مطلب]

سازمان افسران حزب توده، دکترمصدّق و رويداد ۲۸ مرداد ۳۲ (بخش دوّم)، علی ميرفطروس

علی ميرفطروس
دکتر مصدّق: "بودجهء دولت، با کسری حدود چهارصد ميليون تومان روبرو است و فقر و آشوب در سراسر کشور، گسترده است. معلّمين مدارس، حقوق ماهيانه‌ای به مبلغ يکصد تومان ـ که معادل ۲۵ دلار است ـ دريافت می‌کنند، اين مبلغ به دشواری هزينهء پرداخت اجارهء يک اطاق را در ماه کفايت می‌کند، در نتيجه: بسياری از معلّمين، هوادار و متمايل به کمونيسم شده‌اند، و اين افکار را در سراسر مدارس کشور ترويج می‌دهند" ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباس عبدی: نامه‌ی پيامبرانه هيچ اثری ندارد، دويچه وله

برخی از چهره‌های سرشناس «اصولگرا» به‌شدت از نامه‌ی احمدی‌نژاد به اوباما انتقاد کرده‌اند. عباس عبدی معتقد است، به‌خاطر فقدان برنامه‌ی واحد نزد اصولگرايان، نه دليل نوشتن چنين نامه‌ای روشن است و نه دليل مخالفت با آن.

جناح موسوم به «اصولگرا» در ايران، واکنش واحدی در برابر نامه‌ی تبريک محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما نشان نداده‌اند. در کنار ستايش‌هايی که برخی از وابستگان به اين جناح از اين نامه کرده‌اند، انتقادهای تندی نيز از آن شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکی از منتقدان نامه‌ی تبريک احمدی‌نژاد به اوباما، احمد توکلی است که در نامه‌ای خطاب به رييس جمهور، که در سايت خبری تحليلی تابناک منتشر شده، از جمله نوشته است: «بگذريم از اعلام آمادگی‌های مکرر و سهل و آسان برای از سرگيری ارتباط با آمريکا، اين تلاش يک‌جانبه که مرتبا با بی‌اعتنايی طرف مقابل و يا بدتر از آن برخوردهای متکبرانه رايج‌شان روبرو شده، چگونه با حفظ عزت سازگار است؟»

احمد توکلی ضمن اينکه اقدام محمود احمدی‌نژاد را تلويحا «فرصت سوزی» می‌خواند و مدعی می‌شود که نامه‌هايی همچون نامه به جرج بوش منافعی برای جمهوری اسلامی ايران نداشته است، اين پرسش را مطرح می‌کند که «سياست دولت آقای احمدی‌نژاد در قبال دولت آمريکا چيست؟»

اين چهره‌ی سرشناس «اصولگرا» در نهايت نتيجه می‌گيرد که با توجه به هزينه‌های اين نوع اقدامات، نامه‌ی اخير احمدی‌نژاد «متضمن تبريک و نصيحت به رييس جمهور جديد آمريکا، قابل دفاع نيست.

بنا به گزارش خبرگزاری «ايلنا»، رضا طلايی‌نيک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس هفتم نيز در موضعگيری مشابهی، ضمن «دينی و ارشادی» خواندن نامه‌ی رييس جمهوری اسلامی ايران به باراک اوباما، از جمله گفته است: «پيچيدگی‌ها و معضلات ميان ايران و آمريکا بدون تغييرات عملی در رفتارهای ايالات متحد با اعلام تبريک و نامه‌نگاری مرتفع نمی‌شود».

رضا طلايی‌نيک می‌گويد: «تلاش دولتمردان برای مذاکره و ارتباط با آمريکا، بدون طی شدن فرايندهای منطقی و مقدماتی و تغييرات عملی در اقدامات خصمانه آمريکا با اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ايران مغاير است».

وی همچنين ضمن بی‌سابقه خواندن تبريک رسمی رييس جمهور ايران به رييس جمهور منتخب آمريکا، تلويحا اين اقدام را نوعی «خوش‌بينی سطحی» خواند و تاکيد کرد که «نبايد در استقبال از تغييرات احتمالی در برخی از رويکردهای آمريکا در دولت اوباما به رويکردهای منفعلانه و هزينه‌زا روی آورد».

عباس عبدی، تحليلگر سياسی، در پاسخ به پرسش دويچه وله در اين مورد که اختلاف در جناح موسوم به «اصولگرا» در رابطه با نوع برخورد با آمريکا بر سر چيست، می‌گويد که اين جناح، نه تنها در اين مورد، بلکه در تمام زمينه‌ها، فاقد يک برنامه يا پلاتفرم است و به همين دليل معلوم نيست چرا چنين نامه‌ای نوشته می‌شود و چرا برخی از وابستگان به جناح «اصولگرا» با آن مخالفت می‌کنند.

از نظر عباس عبدی، فقط «دشمنی با جريان اصلاحات» اين جناح را متحد کرد. اين تحليلگر سياسی معتقد است، جناح موسوم به اصولگرا از «شايد صد گروه» تشکيل می‌شود که به شکل مقطعی عمل می‌کنند.

عباس عبدی معتقد است که نامه‌هايی از نوع نامه‌ی تبريک محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما، نامه‌ی رييس جمهور ايران نيست، بلکه نامه‌ی «پيامبرانه»ی آقای احمدی‌نژاد است. از نظر اين تحليلگر سياسی، از رييس جمهور يک کشور انتظار می‌رود که «کار خود را بکند»، اما نامه‌ی آقای احمدی‌نژاد از آنجا که از مقام «پيامبری» نوشته شده است، «هيچ اثری ندارد».





















Copyright: gooya.com 2016