سه شنبه 21 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


از "نافرمانی مدنی" تا "بدفرمانی مدنی" (بخش سوم)، نظرات ديويد ثورو، پژوهشی از عمار ملکی

عمار ملکی
هنری ديويد ثورو: "آيا شهروند می بايد مجبور باشد وجدانش را حتی لحظه ای، يا ذره ای، به قانون‏گذاران بفروشد؟ پس وظيفه ی وجدان بشری چيست؟... فکر می کنم که قبل از هر چيز می بايد انسان بمانيم و پس از آن شهروند. خردمندانه نيست که به قانون همان احترامی را بگذاريم که به حقيقت و راستی." ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و بازآفرينی مستمر ضدفرهنگ، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
سياست‌زدگی آن بيماری سرطانی است که فرهنگ ايران‌شهر به آن گرفتار آمده است. اين چنين است که نقد فرهنگی جامعه ايران، می‌بايست از نقد سياست‌زدگی شروع کند. و اين به معنی غافل شدن از بيماری‌های ديگر نيست، بل به معنی يافتن آن آسيب اصلی فرهنگی است که موثر در ديگر آسيب‌هاست و مشدد پنهان و آشکار آن‌ها ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله دبيرکل موتلفه به مشارکت: مطمئن باشيد مردم فريب موضع‌گيری‌های شما را نمی‌خورند، ايسنا

محمدنبی حبيبی با اشاره به نقش شعار اوباما در پيروزی انتخابات رياست جمهوری آمريکا گفت: مردم آمريکا به تغيير رای دادند اگر اوباما به مطالبه مردم پاسخ عملی ندهد رای خود را پس می‌گيرند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) دبيرکل حزب موتلفه اسلامی در پايان نشست دبيران اين حزب افزود: پايان دخالت آمريکا در امور ملت‌ها و دولت‌ها آغاز يک تغيير تلقی می‌شود اگر اوباما به اين سمت حرکت نکند اتفاق تازه‌ای رخ نداده و نبايد خوش‌بين بود.

وی اظهار کرد: اولين انتصابات اوباما نشان می‌دهد او سخت تحت تاثير فشار صهيونيست‌هاست و اين علامت بسيار بدی است که او از خود نشان داده است.مواضع کاخ سفيد در مورد ايران و خاورميانه تغيير نکرده است اما رای به اوباما به معنای رای به خروج محترمانه آمريکا از عراق و افغانستان است، افکار عمومی آمريکا تحمل خسارت‌های بيش از اين را ندارد.

وی ادامه داد: رای به اوباما رای به خروج از يکجانبه‌گرايی است. آمريکايی‌ها فهميده‌اند به تنهايی و با مشی نظامی‌گری قادر به ادامه حرکت نيستند، تعامل با جهان با يکجانبه‌گرايی ممکن نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به شکست اجلاس شرم‌الشيخ گفت: طرح‌های آمريکا يکی پس از ديگری در منطقه به شکست می‌انجامد. آن‌ها که بذر خشونت کاشتند متوجه شدند جز نفرت از آمريکا محصولی درو نخواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نامه‌ احمدی‌نژاد به اوباما تصريح کرد: در حال حاضر به هيچ تغيير موضعی از طرف آمريکايی‌ها از جمله شخص اوباما در جهت ابراز حسن نيت نسبت به ملت ايران، اتفاق نيافتاده است، ما هر نوع تغيير موضع دولت ايران راجع به آمريکا را منوط به تغيير موضع خصمانه فعلی آمريکا در مورد ايران می‌دانيم.

وی افزود: احمدی‌نژاد استراتژی ارتباط مکتوب را از مدت‌ها پيش شروع کرده، نامه‌های او به سران اروپا و بوش در حقيقت با هدف روشنگری درباره ستم استکبار جهانی به ملت‌های مظلوم از جمله ملت ايران صورت می‌گيرد. البته اين مکاتبات تاثير چندانی هم بر مخاطبين نداشته است، ولی تاثير مثبتی روی ملت‌های تحت ستم بر جای گذاشته است.

حبيبی ادامه داد: اوباما تا ورود به کاخ سفيد دو ماه فاصله دارد. او رييس‌جمهور آمريکا نيست، اکنون رييس‌جمهور آمريکا بوش است. مردم آمريکا با پايين کشيدن جمهوری‌خواهان نشان دادند که با جنگ و خونريزی مخالف هستند. اوباما بايد اين را درک کند و به جنگ و خونريزی و ستم به ملت‌ها پايان دهد.

وی با اشاره به سخنان اوباما در مورد مذاکره بدون پيش‌شرط با ايران و با توجه به نامه رييس‌جمهور کشورمان به رييس منتخب آمريکا گفت: بايد منتظر بمانيم و تاثير اين دو حرکت سياسی طرفين را در رفتار سياسی آينده آمريکا که توسط اوباما پی‌گيری خواهد شد، مشاهده کنيم.

وی افزود: بعيد می‌دانم رهبران فعلی و آينده‌ کاخ سفيد، پاسخ مثبتی به مطالبه واقعی مردم آمريکا بدهند؛ صاحبان قدرت در آمريکا هم‌چنان بر طبل خشونت و نقض حقوق ملت‌ها می‌کوبد و خواست آن‌ها با خواست ملت آمريکا انطباق ندارد.

دبيرکل حزب موتلفه اسلامی در بخش ديگری از اين گفت‌وگو در مورد نامه ۶۰ تن از اقتصاددانان به رييس‌جمهور و نيز واکنش کميسيون ويژه‌ بررسی طرح تحول اقتصادی در دومين موضع‌گيری خود گفت: رييس‌جمهور محترم در همايش طرح تحول اقتصادی جزييات لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را تشريح کرد. مسوولين دولتی به سوالات نمايندگان محترم در اين مورد پاسخ داده‌اند و همان‌طور که در گزارش دوم کميسيون ويژه مطرح شد، هنوز فرصت بررسی پيدا نکرده‌اند؛ ما اميدواريم مجلس و دولت و نخبگان اقتصادی در اين مورد به يک اجماع برسند و ابهامات برطرف شود. البته هر نوع شتابزدگی در اين مورد را مضر می‌دانيم و اجرای طرح را قبل از تصويب مجلس به مصلحت نظام نمی‌دانيم.

وی افزود: آن‌چه دولت به عنون لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها به مجلس تقديم کرده در حقيقت متمم برنامه پنج‌ساله می‌تواند باشد و چون دولت می‌خواهد در نيمه همين سال لايحه را اجرا کند، بايد در متمم بودجه دقيقا بگويد چه منابعی آزاد می‌شود و به چه مصارفی طبق لايحه می‌خواهد برساند. آن‌چه دولت و مجلس به عنوان يک چالش جدی با آن روبه‌رو هستند کشف يا تقويم درست منابع و مصارف در بودجه‌ ۸۷ و ۸۸ با عنايت به اجرای لايحه‌ مذکور است.

وی تاکيد کرد: دولت بايد با سماجت به نقدها نگاه کند. البته راه حل برخی از منتقدين مبنی بر تاخير نامحدود در اجرای طرح تحول هم درست به نظر نمی‌رسد. اين به معنای تداوم مسير گذشته است که هيچ‌کس با آن موافق نيست. تعجيل در اجرای طرح قبل از تکميل بررسی‌های دقيق و جمع‌بندی نظرات کارشناسان نيز عوارض سوئی به دنبال خواهد داشت.

حبيبی در پاسخ به سوالی در مورد وزير پيشنهادی دولت برای تصدی وزارت کشور بيان داشت: وزارت کشور يک وزارتخانه‌ کليدی است و ماموريت اصلی آن تامين امنيت کشور است. بيش از اين نمی‌تواند رها باشد. البته فراکسيون اصولگرايان در مجلس تمام جوانب کار را بررسی می‌کنند و نظر ما نهايتا رای دوستان در فراکسيون اصولگرايان است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در شرايط موجود وزير پيشنهادی در مجموع گزينه‌ مناسبی باشد.

وی درباره هشدار در مورد بی بند و باری در اظهارنظرها عليه دولت گفت: متاسفانه منتقدين دولت در نقد دولت گاهی پا را از جاده انصاف و عدالت فراتر می‌گذارند و کارشان در نقد به دولت به دشمنی با نظام منجر می‌شود. در تحليل ديدگاه‌های آن‌ها گاهی مشاهده می‌شود غرض شخصی داشته و قصد اصلاح هم ندارند. هشدار نيز به اين مهم برمی‌گردد و همان‌طور که تاکيد شده است، دوستان انقلاب بايد هوشيار باشند و در زمين دشمن بازی نکنند.

دبيرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بيانيه‌ حزب مشارکت در مورد اقليت‌های قومی و مذهبی نيز گفت: کار روی شکاف‌های قومی و مذهبی به عنوان يک منبع جمع‌آوری رای برای انتخابات کار خطرناک و نوعی بازی با مصالح، منافع و وحدت ملی است. ما به حزب مشارکت توصيه می‌کنيم از اين کارها پرهيز کنند. گردانندگان حزب مشارکت بايد برای ملت ما يک حداقلی از درک و شعور قائل باشند و مطمئن باشند مردم فريب اين نوع موضع‌گيری‌ها را نمی‌خورند.

وی در پايان ضمن تبريک ولادت حضرت امام رضا(ع) اظهار کرد: جمهوری اسلامی يک فهم نو و بديع از حديث سلسله الذهب برای سامان يک حکومت الهی در ايران است، نعماتی که ما در ايران از آن برخورداريم به واسطه فيض وجود امام علی ابن موسی الرضا (ع) در سرزمين ماست که خداوند تبارک و تعالی ملت ما را به آن متنعم کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016