جمعه 24 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


"سياست دانشگاهی" بر مبنای "مشارکت انتقادی"، عبدالله مؤمنی

عبدالله مؤمنی
حرکت فعالين دانشجويی به سمت ترميم رابطه با بدنه و سازماندهی تشکيلاتی از طريق توجه به مشکلات صنفی و دفاع از حقوق و آزادی های آکادميک در کنار تبديل کردن دانشگاه به فضايی برای گفتگو و "پارادايم سازی" می تواند نقشه راه را پيش روی دانشجويان قرار دهد ... [ادامه مطلب]

آن ها درخت ها را هم می کشند! شکوه ميرزادگی

شکوه ميرزادگی
ما نيز به شکنجه و اعدام انسان ها اعتراض می کنيم اما اعدام درخت و آب و خاک را نيز دست کم نمی گيريم. ما از يک سو نابودی انسان را محکوم می کنيم و از سوی ديگر، نابودی هويت و فرهنگ و تاريخ او را؛ و معتقديم که، در اين ميان، تنها موجودات بی نصيب از درک اهميت فرهنگ و تاريخ و پديده های طبيعی و بشری می توانند چنين ويران کنند و بکشند و بسوزانند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معرفی کتاب "نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی"، نوشته محمدرضا فشاهی از انتشارات باران، سوئد



نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی
نوشته محمدرضا فشاهی
چاپ اول ۲۰۰۸
نشر باران، سوئد
شابک:۱۲ـ۱۴ـ۸۵۴۶۳ـ۹۱ـ۹۷۸

نيهيلسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی، آخرين کتاب محمدرضا فشاهی نويسنده و پژوهشگر ساکن پاريس است که به‌تازگی توسط نشر باران در سوئد منتشر شده است.
سياست چيست؟ فلسفه چيست؟ تاريخ چيست؟ و هنر شاعری يا تراژدی کدام است؟ و چرا و چگونه يونانيان به اختراع اين علوم و هنرها توفيق يافته‌اند؟ اينها پرسش‌هايی هستند که پاسخ بسياری از آنها را در کتاب نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی خواهيم يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی در چهار فصل و يک پيشگفتار تنظيم شده است. نويسنده در پيشگفتار ۹۴ صفحه‌ای کتاب، به «انديشيدن ديگران»، و سپس به انديشه‌ی ايرانی، يا آن‌طور که خود وی نوشته: «انديشيدن ما» پرداخته است. وی بخش پيشگفتار را با بررسی اين پرسش که «اگر فلسفه و الهيات دو دانش متفاوت باشند؟» پايان داده است.
فصل اول کتاب نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی، «نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی»است.
اين بخش شامل بخش‌های «فلسفيدن با چکش»، «از ناآگاهی تاآگاهی به ناآگاهيم، و «ناهنجاری در ادبيات و هنر» است.
فصل دوم کتاب با عنوان «اختراع سياست و دموکراسی»، شامل بخش‌های «انسان يونانی، اختراع آگورا و اختراع تراژدی»، «ناهنجاری در دموکراسی آتن»، «هنجار در دموکراسی آتن»، و «جنگ، انحطاط، و سقوط دموکراسی آتن» است.
عنوان فصل سوم کتاب، «اختراع فلسفه و اختراع تاريخ» است. اين فصل، بخش‌های «فلسفه به مثابه شيوه ی زندگی»، «تاريخ به منزله شدن انسانی»، «فلسفه چونان خدمتگزار الهيات»، و «فلسفه همچون آزادی انسانی» را در بر گرفته است.
عنوان آخرين فصل کتاب نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی، «الهيات سياسی و مهديگری» است.
دو بخش «چشم انداز مهديگرانه و معادگرايانه»، و «چشم انداز سياسی و اجتماعی» عنوان بخش‌های اين فصل است.
محمدرضا فشاهی متولد ۱۳۲۴ در تهران و دارای درجه‌ی دکترا در رشته‌ی «جامعه‌شناسی جهان اسلام» از دانشگاه پاريس ۳ (سوربن نوول)، دکترای دِتا در رشته‌ی «فلسفه و ادبيات و علوم انسانی» از دانشگاه پاريس ۸ (وَنسِن- سنت دنی)، و درجه‌ی «شايستگی رهبری پژوهش‌های دوره‌ی دکترا در فلسفه» از همين دانشگاه است. او در سال ۱۹۸۳ در دپارتمان جامعه‌شناسی دانشگاه پاريس ۸ ، و از سال ۱۹۸۴ تاکنون در دپارتمان فلسفه‌ی همين دانشگاه به تدريس مشغول است.
در کارنامه‌ی فعاليت فرهنگی فشاهی سه مجموعه شعر، سه کتاب به زبان فرانسه و ۱۲ کتاب فلسفی- اجتماعی وجود دارد، که از جمله عبارتند از: «تحولات فکری و اجتماعی در ايران» (گوتنبرگ/ تهران- ۱۳۵۴)، «سير تفکر در قرون وسطی» (گوتنبرگ- ۱۳۵۴)، «واپسين جنبش قرون وسطايی» (جاويدان- ۱۳۵۶)، «بحران کنونی ايران» (گوتنبرگ- ۱۳۵۸)، «تکوين سرمايه‌داری در ايران» (گوتنبرگ- ۱۳۶۰)، «بحران جهان و بحران رمانتيسم» (گوتنبرگ- ۱۳۶۰)، «ارسطوی بغداد، از عقل يونانی به وحی قرآنی» (کوششی در آسيب‌شناسی فلسفه‌ی ايرانی- اسلامی- باران/ سوئد- ۱۳۷۶)، «از شهرياری آريايی به حکومت الهی سامی» (باران- ۱۳۷۹)، و «انديشيدن فلسفی و انديشيدن الهی- عرفانی» (باران- ۱۳۸۳).
نيهيليسم ويرانگر و ايدئولوژی نياکانی را می‌توانيد از کتابفروشی محل زندگی‌تان و يا اينکه از طريق نشر باران info@baran.st تهيه کنيد.





















Copyright: gooya.com 2016