چهارشنبه 29 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: بايد در ايستگاه‌های مترو، قطار و اتوبوس‌ های بين شهری مسجد لحاظ شود، فارس

خبرگزاری فارس: حضرت‌آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: بايد در ايستگاه‌های مترو، قطار، اتوبوس‌های بين شهری، فرودگاه‌ها و شهرک‌های بزرگ مسجد لحاظ شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در ديدار شرکت کنندگان در هفدهمين اجلاس سراسری نماز، اقامه صحيح و توجه همزمان به قالب و روح نماز را کليدی ترين عنصر برای اصلاح فرد و جامعه دانستند و تأکيد کردند: نشانه های اسلامی به ويژه نماز بايد در بخشهای مختلف جامعه اسلامی آشکار و عيان باشند و در همه امور نيز رعايت شوند.
ايشان، واجبات شرعی و اجتناب از محرمات را مجموعه‌ای از عناصر تأمين‌کننده سعادت انسان برشمردند و افزودند: در ميان اين عناصر، اصلی‌ترين آنها، نماز است که نَفس سرکشِ انسان را کنترل می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی سعادت و هلاکت انسان را در نحوه برخورد با نَفس دانستند و خاطرنشان کردند: اگر اين نفس سرکش به وسيله ذکر و ياد خدا مهار شود، انسان به اوج کمال می‌رسد اما اگر اين نفس رها شود، نتيجه آن ظلم، فحشاء، فقر و استکبار است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه کنترل نَفسِ سرکش منوط به ذکر و ياد خدا به همراه احساس نياز به پروردگار و احساس حقارت در برابر عظمت الهی است، افزودند: اينگونه نماز و ذکر الهی موجب می‌شود که انسان از گناهان و منکرات به دور بماند زيرا اين ذکر موجب تذکر مستمر درونی انسان به او می‌شود و به همين دليل در هر روز، نماز چند بار تکرار می‌شود.
ايشان گسترش نماز صحيح در جامعه را موجب آرامش فردی و درونی انسان و همچنين امنيت و آرامش جامعه دانستند و تأکيد کردند: نماز صحيح نمازی است که جسم و روح آن کامل باشد.
رهبر انقلاب اسلامی نماز بدون روح را کم اثر خواندند و خاطرنشان کردند: قالب و شکل نماز در واقع متناسب با روح آن تنظيم شده است و در ترويج نماز در جامعه به ويژه در ميان جوانان حتماً بايد کامل بودن شکل و روح نماز مورد توجه قرار گيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با يادآوری تأثير نماز صحيح در دل جوان مسلمان و ايجاد اميد و بهجت معنوی در او، افزودند: اگر انسان از سنين جوانی به خواندن نماز صحيح و خوب، همت کند، در سنين بالا نيز نماز با حضور قلب استمرار خواهد داشت.
ايشان همچنين با اشاره به کمبود مسجد و نمازخانه در مراکز پرجمعيت تأکيد کردند: همه کارهای مهندسی بزرگ بايد يک پيوست مسجد داشته باشند و دولت نيز بايد به طور جدی اين مسئله را در دستور کار خود قرار دهد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه بايد در ايستگاه‌های مترو، قطار، اتوبوس‌های بين شهری، فرودگاه‌ها و شهرک‌های بزرگ مسجد لحاظ شود، خاطرنشان کردند: در پروازهای داخلی و خارجی نيز، زمان پروازها به گونه ای تنظيم شوند که وقت خواندن نماز وجود داشته باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: در پروازهايی که اين امکان وجود ندارد بايد در داخل هواپيما، محل اقامه نماز فراهم شود.
ايشان رعايت اين مسائل را نشانه اهتمام به نماز دانستند و خاطرنشان کردند: در شهرها به ويژه شهرهای بزرگ از جمله تهران، بايد مساجد آباد و در اوقات نماز، نماز جماعت اقامه شود و به هنگام وقت نماز، صدای اذان در شهرهای کشور اسلامی شنيده شود.
ايشان افزودند: در شهرک‌سازی‌ها و انبوه‌سازی‌ها نيز بايد مسجد به تناسب جمعيت لحاظ شود و نبايد بدون در نظر گرفته شدن مسجد، به اين طرح‌ها مجوز داده شود.
رهبر انقلاب اسلامی در پايان خاطرنشان کردند: نشانه‌های اسلامی بايد در جامعه به ويژه در مهندسی‌ها و ساختمان‌سازی‌ها مشهود باشند.
در ابتدای اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين قرائتی در سخنانی با اشاره به وضعيت خوب نماز در جامعه به ويژه در دانشگاه‌ها و استقبال بسيار خوب جوانان از نماز گفت: در هفدهمين اجلاس سراسری نماز که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، نهصد مقاله و هفتصد اثر هنری ارائه شده است.
در ابتدای اين ديدار نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه ای اقامه شد.





















Copyright: gooya.com 2016