شنبه 18 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


سازمان افسران حزب توده، دکترمصدّق و رويداد ۲۸ مرداد ۳۲ (بخش دوّم)، علی ميرفطروس

علی ميرفطروس
دکتر مصدّق: "بودجهء دولت، با کسری حدود چهارصد ميليون تومان روبرو است و فقر و آشوب در سراسر کشور، گسترده است. معلّمين مدارس، حقوق ماهيانه‌ای به مبلغ يکصد تومان ـ که معادل ۲۵ دلار است ـ دريافت می‌کنند، اين مبلغ به دشواری هزينهء پرداخت اجارهء يک اطاق را در ماه کفايت می‌کند، در نتيجه: بسياری از معلّمين، هوادار و متمايل به کمونيسم شده‌اند، و اين افکار را در سراسر مدارس کشور ترويج می‌دهند" ... [ادامه مطلب]

باز خط برخورد و باز ديو توقيف، علی کلائی

علی کلائی
شهروند امروز به دستور همان خط برخوردی که سال ۷۹ به قتل عام مطبوعات در ايران پرداخت تعطيل شد. احتمال پليسی شدن فضا و خط برخورد با بقيه جريانات فعال از قانونی، از ديدگاه جمهوری ولايی، تا غير قانونی، و از صاحب نشريه تا غير آن می رود ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موضع علی لاريجانی درباره انتخاب اوباما، آفتاب

* شرايط ناگوار آمريکايی‌ها فرصتی ايجاد کرد که جمهوری اسلامی ايران بتواند يک هوشياری در منطقه ايجاد کند و خود آمريکايی‌ها تنها در صورتی می‌توانند توفيق داشته باشند که عزم ملی برای تغيير شرايط داشته باشند.
* اوباما بايد بداند تغييری که از آن سخن گفته تغيير رنگ و يک تغيير روبنايی و تاکتيکی نيست بلکه انتظار اين است که اين تغييرات استراتژيک باشد.


آفتاب: رئيس مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب باراک اوباما رئيس جمهور جديد آمريکا، تاکيد کرد: «اوباما بايد علامت های درستی به مردم منطقه بدهد تا شرايط برگشت فعلی آمريکا تغيير کند».

به گزارش سرويس سياسی آفتاب، علی لاريجانی که پيش ازظهر امروز درهمايش پنجمين دوره جايزه ملی کيفيت ايران در سالن همايش‌های بين‌المللی صدا و سيما سخن می‌گفت، با تاکيد بر اينکه در استراتژی آمريکا يک بهم ريختگی و سرگشتگی وجود دارد، تصريح کرد: «اين بهم‌ريختگی باعث شده که ظرفيتی برای صداهايی که قبلا شنيده نمی‌شد فراهم شود».

نماينده مردم قم در خانه ملت يادآور شد: «همين سرگشتگی استراتژيک باعث شد که اوباما تئوری تغيير را مطرح کند و بر همين اساس يک همگرايی به سمت او ايجاد شد».

وی اضافه کرد: «البته من نمی‌خواهم نسبت به انتخاب اوباما نگاه مثبتی داشته باشم، چون به اين سادگی رفتار آمريکا تغيير نمی‌کند اما اين شرايط در داخل آمريکا هم تغييراتی ايجاد کرده و اين تغييرات در همين انتخاب نشان داده شد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاريجانی تاکيد کرد: «اوباما بايد بداند تغييری که از آن سخن گفته تغيير رنگ و يک تغيير روبنايی و تاکتيکی نيست بلکه انتظار اين است که اين تغييرات استراتژيک باشد نه اينکه دوباره حرف‌های تکراری درباره مسئله هسته ای ايران بيان شود و اين به معنی گام برداشتن در جاده غلط گذشته است».

رئيس مجلس اضافه کرد: «شرايط ناگوار آمريکايی‌ها فرصتی ايجاد کرد که جمهوری اسلامی ايران بتواند يک هوشياری در منطقه ايجاد کند و خود آمريکايی‌ها تنها در صورتی می‌توانند توفيق داشته باشند که عزم ملی برای تغيير شرايط داشته باشند».

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش موثر خود در شرايط منطقه ای بيان داشت: «امروز اعتبار ايران مثل گذشته نيست و علاوه بر اين امروز ديگران به اعتبار ايران اعتراف کرده‌اند».

لاريجانی با اشاره به حمله آمريکا در سال ۲۰۰۱ به افغانستان نيز يادآور شد: «آمريکايی‌ها به بهانه ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله کردند و در آن زمان ۴ هدف را برای خود دنبال کردند که يکی دستگيری بن لادن دوم دستگيری ملاعمر، سوم مبارزه با تروريسم و آخرين مورد مبارزه با مواد مخدر بود و اکنون که ۷ سال از آن زمان گذشته می توان ارزيابی کرد که آنها چقدر در دنبال کردن اهدافشان موفق شده‌اند. آيا ملاعمر و بن لادن را گرفته اند و آيا با تروريسم مبارزه می‌شود؟ و در مواد مخدر هم که افتضاح بزرگی به بار آمده چرا که در سال ۲۰۰۱ تنها ۲۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان توليد می‌شد و امسال اين رقم به ۹ هزار تن افزايش يافته است و جالب اينکه اين مواد اکثرا در مناطقی توليد می شود که تحت تيول انگليس است».

رئيس مجلس خاطر نشان کرد: «به دليل مواد مخدر برای ما هم دردسر ايجاد کرده اند چرا که ما ۶۰۰ ميليون دلار در سال برای انسداد مرزها و مبارزه با مواد مخدرهزينه می‌کنيم و اين درحالی است که سازمان ملل تنها ۱۰ ميليون دلار به اين امر اختصاص داده که از اين ميزان ۲ ميليون دلار به ايران تعلق گرفته که از اين مقدار هم تا اين لحظه تنها ۳۰۰ هزار دلار به ما پرداخت شده است و علاوه بر اين مواد مخدر توليد شده درافغانستان از فرودگاه هايی ترانزيت می شود که اداره آن دردست نيروهای ناتو است و اين سيمايی از مبارزه با مواد مخدر توسط آنان است».

وی با اشاره به حمله ايالات متحده به کشور عراق که به بهانه ايجاد برج دموکراسی در اين کشور ايجاد شد، خاطر نشان کرد: «بيش از ۸۰۰ هزار عراقی کشته و زخمی شدند و تصور واهی آمريکا از محيط و تير در تاريکی رها کردن باعث شده در عراق در يک گرداب بيفتند و حالا برای اينکه بعد از اين همه سال دستاوردی برای خود داشته باشند به دنبال توافقنامه امنيتی هستند تا پايگاه های خود را در اين کشور مستقر کنند».

لاريجانی با بيان اينکه اگر امروز يکجانبه گرايی آمريکا در دنيا شکست خورده به خاطر قدرت جمهوری اسلامی ايران در منطقه بوده است، تاکيد کرد: «آمريکايی‌ها امروز متوجه شده‌اند که دنيا به همگرايی نياز دارد و عقول سياسی دنيا بايد دور هم جمع شوند تا تدبير درستی داشته باشند و مديريت جهانی با قدرت نظامی ديگر امکانپذير نيست».

نماينده قم در خانه ملت با اشاره به دستيابی جمهوری اسلامی ايران به فناوری های نوين اين روند را گامی ارزشمند و ناشی از همت و غيرت ايرانيان دانست و تصريح کرد: «غربی‌ها قصد داشتند فن آوری‌های نوين را دسته بندی و تقسيم بندی کنند به نحوی که تنها کشورهای اصلی صاحب اين فناوری باشند اما اين پرده کنار رفت و اينکه امروز آنان مقابل ايران ايستادگی می کنند به خاطر مسئله بمب اتم و ... نيست بلکه به اين دليل است که تصور آنان اين بود ايران جزء کشورهای دست دوم و دست سوم است و نبايد وارد عرصه تکنولوژی‌های نو شود».

رئيس قوه مقننه ادامه داد: «با استراتژی رهبران جمهوری اسلامی تا حدود زيادی در دستيابی به فن آوری‌های نوين موفق بوده‌ايم و درهمان نقاط حساسی که آنان ممانعت به عمل می‌آوردند ما گامهای خوبی برداشته‌ايم واين يک آورده بزرگ برای ايران است».

لاريجانی با اشاره به تلاش آمريکا برای ساخت نيروگاه اتمی در برخی از کشورهای منطقه خليج فارس اظهار داشت: «مشکل ما اين نيست که شما می‌خواهيد به برخی کشورها نيروگاه اتمی بدهيد بلکه مشکل ما اين بود که شما می‌خواستيد داشتن علم هسته‌ای را طبقه بندی کنيد واين را هم بايد بگوييم که ما اين راه را با محاسبه انتخاب کرديم و از همان ابتدا می‌دانستيم فشارهايی بر ما وجود خواهد داشت اما برای آينده ايران لازم بود اين گام‌ها برداشته شود و ما نسبت به اينکه می‌خواهيد به کشورهای حاشيه خليج فارس نيروگاه اتمی بدهيد حساسيتی نداريم و حتی خوشحال می‌شويم اما بدانيد که نمی‌توانيد مانع جمهوری اسلامی ايران شويد».

وی با بيان اينکه بايد هرچه سريعتر در قانون سرمايه گذاری خارجی تجديد نظر شود، تاکيد کرد: «امروز سرمايه سرگردان زيادی در دنيا وجود دارد و اين سرمايه ها نيازمند نقاطی هستند که وارد آن شوند. لذا بايد شرايط را برای ورود اين سرمايه ها تسهيل کرد هر چند ممکن است مشکلاتی نيز وجود داشته باشد اما تسريع در ايجاد فضای کسب و کار می تواند شرايطی را ايجاد کند که اين سرمايه‌ها به سرعت به سمت ايران سرازير شود».

رئيس قوه مقننه درادامه سخنان خود برداشته شدن مقررات دست و پا گير درراه توليد کنندگان را ضروری دانست و با بيان اينکه مجلس آماده حذف قوانين مضر در راه توليد کنندگان است، اظهار داشت: «دولت می‌تواند با شناسايی قوانين مخل اين موضوع را به مجلس اطلاع دهد و مجلس نيز آماده است قوانين مخل عرصه رقابت را بردارد چرا که ما معتقديم کيفيت بهتر و ارزانتر در رقابت بوجود می آيد و علاوه بر اين برای برون گرا شدن توليد بايد به سمت کيفيت بهتر و ارزانتر برويم».

لاريجانی با اشاره به اينکه هم اکنون اقتصاد ايران در حال خروج از حالت تک محصولی است، گفت: «نگاه برون گرا باعث می‌شود به کيفيت و قيمت توجه شود و در اين فضا رقابت يک اصل است و برگزاری مسابقات در بين توليد کنندگان برای شناسايی کيفيت برتر می‌تواند مشوق توليد کنندگان باشد».

وی با اشاره به ابلاغ سياست های کلی اصل ۴۴ خاطر نشان کرد: «پيشرفت کشور در پناه رقابت واقعی رخ می‌دهد و نمی‌توان با رقابت تصنعی انتظار پيشرفت داشت وعلت اينکه اين اصراروجود دارد که اصل ۴۴ به درستی محقق شود اين است که فضای رقابت در کشور ايجاد شود».

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه با توجه به سند چشم انداز و سياستهای کلی نظام بايد يک تغيير استراتژيک در اقتصاد کشور ايجاد شود، تاکيد کرد: «اصل ۴۴ فقط تغيير مالکيت نيست و اينکه فکر کنيم با دادن يا تکه تکه کردن شرکت‌های بزرگ اصل ۴۴ اجرا شده و يا ما کار بزرگی کرده‌ايم اينگونه نيست چرا که سياستهای کلی طريق، راه و روشی نو را به ما نشان می‌دهد و بايد روح آنها را به درستی فهميد».

وی خطاب به فعالان توليدی کشور که درپنجمين دوره جايزه ملی کيفيت ايران که به مناسبت روز ملی کيفيت برگزار شد، حضور داشتند تاکيد کرد: «شما بازوان مهم و پرقدرت توليد کشور هستيد و از اينکه موسسه استاندارد به موضوع برگزاری مسابقه برای تعيين برگزيدگان کيفيت اهميت می‌دهد تشکر می‌کنم واين را يک گام نيکو برای بهبود کار توليد در کشور می‌دانم».

نماينده قم درخانه ملت با اشاره به نصوص اسلامی که در رابطه با کسب وکار وجود دارد، بيان داشت: «هر کس خود را به درستی بشناسد کليد سعادت را يافته و اين موضوع در رفتارهای جمعی زمينه ظهور پيدا می کند وکشوری که خود را بهتر بشناسد طريق را به نيکويی طی خواهد کرد اما اگر در فهم واقعيات وهم آلود حرکت کنم در مسيرخود با فرود و بحران مواجه می شود بنابراين فهم درست ازموقعيتی که در آن قرار داريم اولين گام برای اين است که به نقطه‌ای که هدفگذاری کرده ايم برسيم».

لاريجانی با بيان اينکه در شرايط فعلی به دليل به هم تنيدگی و ارتباطات جوامع نمی‌توان از جهانی سازی غفلت کرد، يادآور شد: «در زمانه‌ای زندگی می‌کنيم که نوعی هم سرنوشتی برای همه کشورها وجود دارد. بنابراين برای فهم شرايط خود بايد به شرايط ديگران هم توجه داشت و شرايط ما منتزع از شرايط ديگران و وضعيت بين المللی نيست».

وی جمعيت جوان ايران را از ديگر مولفه‌های قدرت کشور دانست و گفت: «اخيرا به کشور فنلاند سفر کرده بودم و در اين کشور مهمترين نگرانی اين بود که جمعيت کشورشان در حال پير شدن است اما ايران دارای ثروت بزرگ نيروی جوان تحصيل کرده است و علاوه براين از نظر موقعيت ژئوپلوتيک ايران موقعيت برجسته‌ای دارد که بايد با ديد فرصت به اين ويژگی‌ها توجه کرد تا بتوان از اين فرصت ها و امتيازات بهره گرفت».

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود با تاکيد بر اينکه ايران از فرهنگ غنی اسلامی عظيمی برخوردار است، تصريح کرد: «ما در فضای فرهنگ غنی اسلامی تنفس می‌کنيم و اين فضا هر چه رشد يابد بر فرهنگ ما تاثير گذار خواهد بود».

رئيس مجلس درخاتمه با اشاره به احاديثی از پيامبراعظم و حضرت علی (ع) تاکيد کرد: «ما بايد مشوق کسانی باشيم که دنبال توليد ثروت هستند چرا که از نظر پيامبر اکرم کسانی که می خواهند لباس عبادت بپوشند بايد در راه توليد و کسب حلال گام بردارند ضمن اينکه روايتی نيز از حضرت علی (ع) نقل شده که می فرمايد اگر تدبير نيکو در کار باشد سرمايه اندک بالندگی به دنبال دارد اما اگر تدبير نيکو نباشد ثروت‌های کلان به باد داده می‌شود».

گفتنی است در پايان اين مراسم به تعدادی از برگزيدگان توليد کشور توسط علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی و علی اکبر محرابيان وزير صنايع و معادن جايزه برتر کيفيت اهدا شد.





















Copyright: gooya.com 2016