سه شنبه 14 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


موی خودم است! ميشاييل تومان، دی تسايت، برگردان از الاهه بقراط

تا چند سال پيش، قابل تصور نبود که عکس زنان را با چهره در روزنامه منتشر کنند. اگر "تايمز مالی" عکسی درباره نمايش موزيکال "کاباره" منتشر می‌کرد، سانسورچيان دست و پای رقصندگان را در تمامی نسخه‌های آن سياه می‌کردند. امروز اما نخستين زنان مجری در تلويزيون عربستان چهره نشان می‌دهند. يک کودتای تلويزيونی در کشوری که تا کنون مسئله‌اش بيشتر بر سر نديدن بود تا ديدن! ... [ادامه مطلب]

سياست‌زدگی و خشونت، جمشيد فاروقی

جمشيد فاروقی
در جامعه سياست‌زده خشونت تنها به رفتار خشن محدود نمی‌شود، بلکه انديشه و راهکار انديشيدن را نيز در بر می‌گيرد. سياست‌زدگی ناظر، گسترش عنصر خشونت است به حيطه نظر و اشاعه فرهنگ ارعاب در منظر. اين خشونت تنها رابطه دولت با جامعه را شامل نمی‌گردد، بلکه اين خشونت به کل جامعه سرايت می‌کند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاريجانی پس از رای به استيضاح کردان: رای مجلس نشان ‌داد با کسی تعارف ندارد، ايسنا

- استيضاح کردان يک آزمون برای کشور، نظام و مجلس هشتم بود
- اگر يک وزير ديگر برکنار شود،کل کابينه بايد رای اعتماد بگيرد

رييس مجلس شورای اسلامی در اولين واکنش نسبت به رای قاطع نمايندگان خانه‌ی ملت به برکناری وزير کشور، اظهار داشت: من پرونده‌ی کردان را سياه و سفيد نمی‌بينم، خاکستری می‌بينم. ايشان خدماتی داشته‌اند ولی در اين زمينه اشتباه کردند. کارشان درست نيست و قابل دفاع هم نبود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر علی لاريجانی در اولين دقايق پس از رای عدم اعتماد مجلس هشتم به علی کردان با اشاره به جلسه‌ی طولانی که برای بررسی موضوع استيضاح وزير کشور برگزار شد و تا دقايقی پيش نيز ادامه داشت از نمايندگان استيضاح‌کننده و ساير نمايندگان که با آراستگی، مطالب‌شان را بيان کردند، تشکر کرد.

وی اظهار داشت:‌ رای مجلس گوياست و نشان می‌دهد روی مبانی اصولی با جديت ايستادگی دارد و در اين زمينه با کسی تعارف ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مطالب زيادی که از زمان پيشنهاد کردان برای پذيرش مسووليت وزارت کشور در سطح جامعه منتشر شد، گفت: ابا داشتم در صحن يا بيرون از مجلس در اين زمينه اظهارنظر کنم تا مبادا در اين قضيه تاثير بگذارد.

لاريجانی در ادامه به چگونگی پيشنهاد کردان برای پذيرش مسووليت وزارت کشور اشاره کرد و با يادآوری اين‌که اصل پيشنهاد کردان برای وزارت کشور از جانب من نبود و روزی آمدند و وی را برای پذيرش اين مسووليت به مجلس پيشنهاد کردند، گفت: قبلا با من در مورد فرد ديگری رايزنی شده بود، ولی آقای کردان را معرفی کردند که برای من تعجب‌آور بود.

وی افزود: از من خواستند راجع به ايشان با مقامات بالاتر صحبت کنم که من گفتم نمی‌کنم. راجع به فرد ديگری صحبت کردند نمی‌خواهم اين را ادامه بدهم؛ اگر از من سوال کنند نظرم را می‌گويم و از من سوال شد و من نظرم را گفتم.

وی با بيان اين‌که در زمانی که مسئله‌ی رای اعتماد کردان مطرح شد احساس کردم مطالب زيادی در موردش مطرح است، گفت: صلاح نمی‌دانستم مطالب در صحن مطرح شود. از اين‌رو آن روز به واسطه‌ی کاری که داشتم نتوانستم با آقای رييس جمهور صحبت کنم با رحيمی صحبت کردم و گفتم اگر کردان کنار بکشد بهتر است. آن شب به دليل گرفتاری‌هايی که داشتم به منزل رفتم، حوالی ساعت ۱۰ از آنجا که احتمال می‌دادم پيغام از طريق آقای رحيمی به رييس جمهور نرسيده باشد شب با احمدی‌نژاد تماس گرفتم و آن مطلب را گفتم و پيشنهاد دادم با توجه به اين فضا مناسب است که آقای کردان کنار بکشد، اما استدلال‌ها موثر نبود و آقای کردان به عنوان وزير کشور معرفی شد.

لاريجانی در ادامه به مباحث مطرح شده در جلسه‌ی رای اعتماد وزير کشور مبنی بر جعلی بودن مدرک دکترای وی اشاره کرد و با يادآوری واکنش کردان به اين مسئله که با آوردن مدرک دکترای خود به اين جلسه عنوان کرده بود اگر فکر می‌کردم لازم است ليسانس و فوق‌ليسانس خود را نيز می‌آوردم، اظهار داشت: اصل در مجلس بر اعتماد است؛ اما بعد از اين مسئله رای اعتماد مسائلی مطرح شد که بر خود وظيفه دانستم به آقای عباسپور رييس کميسيون آموزش و تحقيقات ماموريت دهم اين مساله را پيگيری کند.

رييس مجلس شورای اسلامی، با تاکيد بر اين‌که تا زمان ارايه‌ی گزارش رييس کميسيون آموزش و تحقيقات، اطلاعی از مدارک تحصيلی کردان نداشته‌ام، اظهار داشت: اصل بر اعتماد است، در مورد دکترا يک ترديدی داشتم که از جنس مسائلی مانند هاوايی و ... که در کشور باب شده باشد، اما در مورد ديگر مدارک مطلبی گفته نشد.

وی با اشاره به جلسه‌ی خود با کردان بعد از انتشار گزارش رييس کميسيون آموزش و تحقيقات، گفت: بعد از اين گزارش به آقای کردان گفتم بر اساس اين گزارش معلوم می‌شود در گذشته هم اطلاعات درست نداديد و به ايشان پيشنهاد دادم نامه‌ی عذرخواهی بنويسيد و عذرخواهی کنيد، ابتدا قبول شد ولی بعد نامه‌ی ديگری داده شد.

لاريجانی در ادامه با اشاره به فشارهايی که از ناحيه‌ی افکار عمومی و رسانه‌ها بر موضوع مدرک تحصيلی کردان وجود داشت به پيشنهاد خود به رييس جمهور مبنی بر کناره‌گيری کردان از مسووليت اشاره کرد.

رييس مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: من پشت سر غلط قرار نمی‌گيرم، خدمات يک بحث است اما اين بحث مربوط به مشروعيت است.

لاريجانی هم‌چنين با اشاره به مطالب مطرح شده از سوی کردان در جلسه‌ی امروز مجلس در مورد ناراحتی‌های خانواده‌ی وی از اين مسئله اظهار ناراحتی کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی با کارهای نادرست در سيستم خود برخورد می‌کند حتی اگر آن افراد زحماتی کشيده باشند.

وی استيضاح کردان را يک آزمون برای کشور، نظام و مجلس هشتم دانست و گفت: اين مسئله نشان داد مجلس هشتم در دفاع از حقوق ملت و راست کردن کجی‌ها با کسی معامله ندارد.

رييس مجلس شورای اسلامی، هم‌چنين برای کردان نسبت به اين‌که بتواند در جای ديگری به نظام جمهوری اسلامی خدمت کند آرزوی توفيق کرد.

لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پيرامون نحوه‌ی تعامل مجلس هشتم و دولت نهم و استراتژی مجلس دراين زمينه سوال کرده بود، با تاکيد بر اين‌که مبنای مجلس در اين زمينه در تعامل موثر است، گفت: ما در ابتدای مجلس هشتم استراتژی را برای تعامل با دولت تعريف کرديم، اما اگر در جايی خللی به وظيفه‌ی ما وارد شود، وارد عرصه می‌شويم و اين به معنی تقابل نيست و در کارهای درست تعامل می‌کنيم و اين به معنای تقابل نيست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران تاکيد کرد:‌ جايی که به مصلحت ملت و حقوق ملی کشور باشد، از ديگر قوا حمايت می‌کنيم، اما اگر کجی ببينيم ملاحظه نمی‌کنيم.

لاريجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که در تعامل دولت و مجلس بيشتر تعامل از جانب مجلس انجام می‌شود، گفت: ما بايد حق دهيم که افراد وزرا و يا دولت براساس تشخيص خود عمل کنند و نمی‌توان گفت که از حرف و حقوق خود صرف‌نظر کنند، آنچه که ما ناصحانه می‌دانستيم، در مراحل مختلف گفتيم، اما آقای کردان نيز حق داشت که نظر خود را بگويد، بنابراين ما از اين جهت گلايه‌ای نداريم و آنچه که وظيفه‌ی ما بود انجام داديم و ديگران هم با نظر خود می‌توانند تصميم بگيرند.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که به نظر می‌رسد مجلس نظر دولت را نمی‌پسندد، به عنوان مثال در طرح تحول اقتصادی عنوان شده که اين طرح تورم‌زاست،‌ گفت:‌ حتما شما توجه داريد که در مقام کار کارشناسی دولت و مجلس می‌توانند نظرات متفاوت داشته باشند و داشتن يک روحيه تعامل مثبت و موثر به معنای آن نيست که ما نظر کارشناسی خودمان را فدای اين موضوعات بکنيم. ممکن است در يک موضوعاتی نظرات ما متفاوت باشد، اما اين نظرات متفاوت می‌تواند مبنای گفت‌وگوی سازنده باشد.

وی گفت: ‌در طرح اقتصادی نيز ما هنوز به مکانيزمی نرسيده‌ايم دوستان کميته‌ی ويژه‌ی اقتصادی نيز هنوز بيان واضحی از نظر دولت پيدا نکردند که ميزان رشد قيمت‌ها چقدر خواهد بود.

رييس قوه مقننه در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که آيا شما عدم حضور آقای رييس جمهور را بی احترامی نمی‌دانيد، گفت: قانون منعی برای اين‌که رييس جمهور در جلسه‌ حضور داشته باشد يا نداشته باشد، ندارد؛ بنابراين وزرای رييس جمهور می‌توانند در جلسه‌ی استيضاح به دلخواه حضور داشته يا نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که برخی نمايندگان عنوان می‌کردند استيضاح به معنای اعاده‌ی حيثيت از مجلس و نظام است، گفت: اين‌که در کشور در سطوحی حرف خلاف واقع زده شود و در يک زمينه‌ای عنوان شود، البته من باز هم تکرار می‌کنم که آقای کردان خدمات زيادی داشتند، اما اين قسمت از کارشان درست نبوده و بايد حقيقت را می‌گفتند.

نماينده مردم قم گفت: اين‌که مجلس ايستادگی کند و راه‌های خود را برود، اما نشود و در نهايت استيضاح را مطرح کند و در شرايط فعلی که گفته می‌شود کشور احتياج به همگرايی دارد، اما اين در حالی است که راست کردن کجی‌ها را مفيد می‌دانم تا اعتماد عمومی کشور بيشتر شود.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که شما امروز آيا با بحث استيضاح می‌خواستيد بيرق صداقت دولت را بيان کنيد، در حالی که مجلس ششم گزارشی در مورد صدا و سيما در زمان رياست شما ارائه کرد که شما آن گزارش را کشکی عنوان کرديد، آيا وقت آن نرسيده که آن موضوعات روشن شود، با توجه به اين‌که يکی از ابعاد آن گزارش در مورد عملکرد آقای کردان در آن زمان بود.

لاريجانی گفت: کسی مانع رسيدگی به آن بحث نشده است و اين موضوع به قوه قضاييه ارائه شده است، اشکالی که مطرح است آن بود که با نگاه سياسی آن گزارش مورد بررسی قرار گرفته بود و می‌دانيد که چه کشمکش‌هايی وجود داشته و کسانی که تحصن کرده بودند و کشور را به حال فلج کردن برسانند ما آن روش را قبول نداريم و آن حکمرانی خوب نيست، حکمرانی را قبول داريم که در آن ديالوگ سازنده باشد و نه خشونت.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که آيا شما عدم حضور رييس جمهور را بی احترامی به مجلس نمی‌دانيد و همچنين تاکنون ۹ وزير از سوی رييس جمهور برکنار شدند و يک وزير را هم مجلس استيضاح کرد و ما اکنون در مرز قرار داريم که دولت اگر يک نفر ديگر استيضاح و يا از سوی رييس جمهور برکنار شود، برای کل کابينه بايد رای گيری صورت گيرد، آيا همين مساله باعث نخواهد شد که ديگر استيضاحی وجود نداشته باشد، گفت: قانون اساسی اين موضوع را مشخص کرده و در اصل ۸۹ آورده است که هنگام استيضاح وزير يا هيات وزيران با رييس جمهور می‌توانند شرکت کند يا نکنند و ما اين را حمل بر بی احترامی نمی‌دانيم، چون آقای رييس جمهور هم نظرشان را گفته‌اند.

رييس مجلس در مورد تعداد وزرا نيز گفت:‌ در بحث تعداد وزرايی که برکنار شدند و يک وزير که استيضاح شده، بايد گفت اکنون کابينه لب مرز است و اگر يک وزير ديگر را برکنار کند، کل کابينه بايد رای اعتماد بگيرد. قاعدتا هم دولت بايد ملاحظه کند و هم مجلس، و بايد بررسی کنند تا ببينيم وضعيت چگونه باشد و با توجه به اين‌که وقت دولت کوتاه است، بايد بيشتر فرصت‌ها صرف اقدامات اجرايی شود. البته اين مساله دست دولت و مجلس را نبسته است، اما به دليل آنکه چند ماه از عمر دولت باقی است به نظر می‌رسد که مفيدتر آن است که هم نمايندگان ملاحظه داشته باشند و هم رييس جمهور مراقبت بيشتری داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براين‌که با استيضاح وزير کشور آيا اختلافاتی در ميان طيف اصولگرايان به وجود آمده و آيا اين مساله بر روی انتخابات تاثيرگذار خواهد بود يا خير؟ گفت: ‌من تاثير چندان مستقيمی از اين وضعيت مشاهده نمی‌کنم، اما اين‌که در طيف‌های مختلف اصولگرايان در زمان انتخابات آرای متنوعی را داشته باشم مطرح است، اما بايد گفت موضوع استيضاح تاثير مستقيمی در اين مساله ندارد و شايد با چند دست فاصله تاثيرگذار باشد.

وی در پاسخ به سوال ديگری مينی بر اين‌که مدارک مشابه جعلی ديگری نيز در مورد بحث مديران مطرح است، بنابراين آيا مجلس برنامه‌ای برای بررسی اين مدارک دارد يا خير؟ گفت: در افکار عمومی برخی از اين موارد نقل شده است، ممکن است برخی از اين مسايل که در گذشته هم مشخص نشده بود، چند دانشگاه در کشور چگونه ثبت شده‌اند، وجود داشته است و خيلی مبنای درست علمی نداشته است و برخی هم مدارکی از آن گرفته‌اند، اما کلا اين موارد در جمهوری اسلامی خوب نيست که مدارکی بی‌خاصيت و مدارکی که وزن علمی ندارد، وجود داشته باشد و بايد دقت بيشتری در اين مساله صورت گيرد، زيرا اين مساله مورد وهن دانشگاه‌ها و هيات علمی است که به حيثيت درجه دکترا و فوق ليسانس لطمه وارد شود.

لاريجانی با بيان اين‌که من نمی‌گويم مدارک علمی اول و آخر همه‌ی تصميم‌گيری‌هاست و بر آن مرتبط است، گفت: اما اعتبار دانشگاه‌های ما بر همين مدارک است و به هيچ وجه اين مدارک سطح نازلی ندارد و حتما مدارک علمی دانشگاه‌های ما از اعتبار بالايی برخوردار است و افراد نيز بايد زحمت بکشند تا اين مدارک را کسب کنند.

وی در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که مجلس هفتم يکی از افتخارات خود را ايجاد آرامش در جامعه می‌دانست، اما در مجلس هشتم يک سری سياسی کاری‌ها از سوی مجلس صورت گرفته و ما ديديم که مجلس هشتم رای اعتماد خود را بعد از ۹۰ روز پس می‌گيرد و يا طرح دو فوريتی که به آن رای داده است را کلا رد می‌کند. آيا مجلس هشتم هم ادعا دارد که آرامش را به جامعه انتقال دهد، پاسخ داد: مهم آن است که مجلس هشتم بتواند مسايل اساسی کشور را برطرف کند و سياست آن است که با آرامش کار کند. اما اين نبايد باعث شود که خواسته‌های ملی را فراموش کند، اين‌که مجلس هشتم مثلا در مورد خشکسالی با سرعت نظر داد و يا در مورد طرح تحول اقتصادی ديديم که لازم است اين طرح در يک ظرف کارشناسی مورد توجه بيشتر قرار گيرد، بنابراين يک کميسيون ويژه تاسيس کرد و يا در مورد وزرا وقتی که ديد اشکالی به وجود می‌آيد و دارد به اعتماد ملی لطمه می‌زند تصميم گرفت از جاهايی وارد شود که لطمه وارد نشود، اما وقتی اين کار انجام نشد، ديگر نمی‌تواند وظيفه‌ی خود را زير پا بگذارد.

نماينده قم افزود: من فکر می‌کنم اين سياست که ما بايد مسايل اصلی کشور را دنبال کنيم تا جايی که ممکن است از راه آرامش پيش خواهيم رفت، اما در وقتی که لازم باشد مانند تصويب يک طرح آن را مورد بررسی قرار خواهيم داد.

وی اظهار داشت: ‌وقتی به سرعت به يک طرح فوريتی رای داده می‌شود، به معنای آن است که مجلس به آن توجه دارد، اما پس از آن که محتوای آن را مورد بررسی کارشناسی قرار می‌دهد اگر ايرادی در آن باشد آن را رد می‌کند در گذشته نيز ما با رد يا تصويب اين گونه طرح‌ها مواجه بوده‌ايم.

رييس قوه مقننه در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين‌که برخی مجلس هشتم را در راستای موازی کاری با دولت می‌دانند مثلا در بحث هسته‌يی و يا اقتصادی پاسخ داد: بعضی از کارها را بايد انجام داد، مجلس هشتم در مسايل اقتصادی صاحب رای است و بدنه‌ی مجلس دارای افرادی است که از پيشينه‌های مختلف تحصيلی، تخصص و صنعت و همچنين اقتصاد برخوردار است ما نمی‌توانيم به نمايندگان بگوييم که نظرات کارشناسی خود را ندهند، ضمن آن که مجلس بالاترين جايی است که کارهای دولت را بايد مورد بررسی و کار کارشناسی قرار دهد.

لاريجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين‌که امروز در جلسه‌ی استيضاح هر کدام از نمايندگان و يا خود شما، خود را جای آقای کردان قرار داديد، احساس شما چه بود، گفت: من لازم نيست که احساسات خود را در اين مورد بيان کنم، چون چنين چيزی به شرايط بستگی دارد، اما مجلس يک مسير قانونی دارد من به رقت قلب شما را حس می‌کنم، اما بايد بدانيد آنچه مهم است آن است که همه ما متوجه باشيم که بايد براساس قانون رفتار کنيم و به آن پايبند باشيم، آنچه کشور ما نياز دارد اجرايی کردن قانون و فرهنگ قانون است و همه بايد پايبند به آن باشيم.





















Copyright: gooya.com 2016