سه شنبه 5 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حبيبی، دبيرکل موتلفه: به شرط برنامه‌ريزی صحيح، کشور را بدون صادرات نفت خام هم می‌شود اداره کرد، ايسنا

دبيرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سخنان رييس‌جمهور در نمايشگاه مطبوعات گفت: اگر از هرزرفتن منابع تامين درآمد عمومی جلوگيری کنيم، با برنامه‌ريزی دقيق و رونق توليد داخلی، کشور را بدون صادرات نفت خام هم می‌شود اداره کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، محمدنبی حبيبی که در پايان نشست دبيران اين حزب سخن می‌گفت، با اشاره به بحران مالی در غرب اظهارکرد: آنچه در غرب زلزله ايجاد کرده، بحران در حوزه «برنامه مالی» است؛ از اين رو اهميت موضوع برنامه مالی دولت‌ها بيش از ديگر امور اقتصادی آنهاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: ما معتقديم دولت اسلامی اگر برنامه مالی خود، يعنی بودجه کل کشور را بر اساس اصول متقن قانون اساسی و نيز قوانين مالی و محاسباتی تنظيم کند، نيازی به درآمد صادرات نفت خام به عنوان اصلی‌ترين منبع درآمد عمومی نيست؛ ما می توانيم درآمد صدور نفت را برای نسل‌های بعد ذخيره کنيم.

حبيبی ادامه داد: اکنون بنگاههای بزرگ دولتی از دادن سود سهام خود به دولت به عنوان اصلی‌ترين سهام‌دار بنگاهها و نيز ماليات حقه طفره می‌روند؛ چنان که از ۲۴۰۰ شرکت دولتی تنها نام ۷۰۰ شرکت در بودجه سالانه وجود دارد.

وی افزود: هم‌چنين در بخش خصوصی اگر دولت توانايی اخذ ماليات از دانه‌درشتها را پيدا کند و نيز انفال به عنوان اصلی ترين درآمد دولت اسلامی جايگاه خود را در تامين منابع بودجه عمومی بيابد، نيازی به درآمد صادرات نفت خام نداريم.

حبيبی با تاکيد بر آسيب‌شناسی و ساماندهی ماليه عمومی در بودجه کل کشور تصريح کرد: زيرساخت‌های اقتصادی طی اجرای چهار برنامه آن‌چنان از استحکام کافی برخوردار است که بتوانيم به آرزوی ديرينه ملت ايران مبنی بر قطع وابستگی به نفت خام جامه عمل بپوشانيم.

وی افزود: البته ما نمی‌گوييم صادرات نفت متوقف شود، طبيعی است ما مخازن مشترک گاز و نفت با کشورهای خليج فارس داريم و آنها اکنون چند برابر ما در حال بهره‌برداری از اين مخازن هستند. ما می‌توانيم صادرات نفت را متکی به مخازن مشترک قرار دهيم و مخازن داخل کشور را با تزريق گاز برای نسل‌های بعدی نگه داريم.

حبيبی ادامه داد: توصيه می‌کنيم مجلس و دولت در تنظيم و تدوين بودجه سال آينده از منظر ساماندهی ماليه عمومی در ارائه اعداد و ارقام مبنا را تفريغ بودجه ماده واحده بودجه سال ۸۷ و سال‌های قبل قرار دهند. اگر ديوان محاسبات در اثر غفلت توفيق ارائه تفريغ بودجه ماده واحده را پيدا نکرده، امسال حتما به اين امر حياتی اقدام کند؛ البته شرط بسيار مهم برای تحقق اين آرزو رونق کامل اقتصادی در شاخه‌های مختلف توليد صنعتی، کشاوری، دامداری و خدمات است.

وی در بخش ديگر سخنانش، در پاسخ به پرسشی در مورد رهنمودهای مقام معظم رهبری به شرکت‌کنندگان در هفدهمين اجلاس سراسری نماز گفت: پس از گذشت ۳۰ سال از پيروزی انقلاب بايد اعتراف کنيم در اهتمام به اقامه نماز در کشور کوتاهی‌هايی داشته‌ايم که بايد جبران کنيم. اين که در برخی شهرسازی‌ها از جايگاه ساخت مسجد غفلت و آن را به مردم واگذار می‌کنيم کار درستی نيست؛ دولت اسلامی وظايف تعيين‌کننده‌ای در اين مورد دارد.

وی افزود: اينکه در سفرهای زمينی و هوايی و دريايی وقت را به گونه‌ای تنظيم نمی‌کنيم که مومنان به نماز و عبادت خود برسند يک غفلت است. اين که به هنگام نماز صدای اذان در همه جای شهر يکسان شنيده نمی‌شود نقص بزرگی است که بايد به رفع آن اقدام کرد، همه ما مسئوليم که حق اقامه نماز را آن‌چنان‌که قرآن از ما مطالبه فرموده، ادا کنيم.

دبير کل حزب موتلفه اسلامی در بخش ديگری از سخنانش درباره گزارش شورای اطلاعات ملی آمريکا اظهارکرد: آمريکايی ها به اين نتيجه رسيده‌اند که قدرتشان در حال افول است و آمريکا ديگر نمی‌تواند قدرت مطلق جهان باشد، اما دير شده است. آنها می‌توانستند از فرصت‌های پديدآمده به نفع صلح جهانی و رفاه بشريت استفاده کنند؛ اما طمع و حرص آنان را به وادی تجاوز، اشغال و نقض حقوق بشر کشاند و اکنون در داخل خود به انواع زندان‌های مخفی با انبوهی از زندانيان گرفتارند و در خارج با نفرت جهان به دليل نقض حقوق بشر در فلسطين اشغالی، عراق و افغانستان روبه‌رو هستند.

وی افزود: گزارش شورای اطلاعات ملی آمريکا ضرورت تغيير و نيز تجديد نظر در سياست خارجی آمريکا در منطقه و جهان را گوشزد می‌کند، اما معلوم نيست زرسالاران و زورمداران آمريکا به آن وقعی بنهند.

حبيبی در پاسخ به پرسشی در مورد وضعيت مردم غزه نيز گفت: مردم غزه اکنون سياه‌ترين اوضاع روزگار خود را می گذرانند و با قحطی و گرسنگی دست به گريبانند؛ اما نصيبی جز اظهار تاسف رهبران عرب را برخوردار نيستند. رژيم صهيونيستی در کمال قساوت و بی‌رحمی دولت قانونی حماس را تحت فشار قرار داده که تسليم خواست اين رژيم شود؛ اما اين امری محال است.

حبيبی در ادامه با تشکر از وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران به دليل پيگيری سرويس‌های موساد در تهران و همچنين از اعدام جاسوس اسرائيلی تقدير کرد.

دبير کل حزب موتلفه اسلامی در پايان با ياد بسيج و تجليل از بسيجيان گفت: هفته بسيج فرصتی است که به بازخوانی نقش بسيج و بسيجيان در صيانت از دستاوردهای انقلاب بپردازيم و خود به عنوان يک بسيجی در عرصه سياسی به عنوان سرباز امام‌خمينی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش‌آفرين باشيم و بدانيم حضور بسيج در مجامع مدنی تاثير مهمی در تقويت مردم سالاری و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016