پنجشنبه 14 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهای نفت در پايين‌ترين سطح طی ۴ سال گذشته، راديو فردا

بهای نفت روز پنجشنبه به پايين‌ترين ميزان خود طی تقريبا ۴ سال گذشته کاهش پيدا کرد و به بشکه‌ای زير ۴۶ دلار رسيد.

ارزش نفت خام از ماه ژوييه -که به رکورد ۱۴۷ دلار در بشکه رسيد-، بيش از ۱۰۰ دلار کاهش داشته است که ناشی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی و در نتيجه کاهش تقاضا است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بهای هر بشکه نفت خام سبک آمريکا برای تحويل در ماه ژانويه، روز پنجشنبه با يک دلار و ۴۹ سنت کاهش به ۴۵ دلار ۳۰ سنت رسيد که از نهم فوريه سال ۲۰۰۵ تاکنون سابقه نداشته است.

درهمين حال بهای نفت خام برنت دريای شمال برای تحويل در ماه ژانويه با يک دلار ۶۴ سنت کاهش به ۴۳ دلار و ۸۰ سنت در هربشکه رسيد.

برپايه گزارش وزارت انرژی آمريکا، ميانگين عرضه فرآورده‌های نفتی در ايالات متحده در طول ۴ هفته گذشته به ۱۹ ميليون ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسيده است، که اين رقم در مدت مشابه سال قبل ۲۰ ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود.

شاخص‌های اقتصادی ايالات متحده (مانند ميزان بی‌کاری يا سرمايه‌گذاری) در بخش خدمات نيز، که نزديک به ۸۰ درصد از فعاليت‌های اقتصادی اين کشور را در برمی‌گيرد، افت کرده است.

برپايه گزارش موسسه تحقيقاتی «مديريت عرضه» در آمريکا، بخش خدمات اقتصاد ايالات متحده بيش از آنچه که پيش‌بينی شده بود، با افت مواجه شده است. در ماه نوامبر امسال، کارفرمايان در بخش خصوصی غير صنعتی ۲۵۰ هزار نفر را از کار اخراج کرده‌اند که در هفت سال گذشته در اين کشور سابقه نداشته است.

با ادامه کاهش بهای نفت، انتظار می‌‌رود سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، در نشست ۱۷ دسامبر سال جاری ميلادی در الجزاير، کاهش دوباره سقف توليد را مد نظر قرار دهند.

کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر، در نشست اضطراری وين، توافق کردند که روزانه يک ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه از توليد خود کاهش دهند که معادل با پنج درصد توليد کل سبد نفتی اين سازمان است. با اين حال اين تصميم نتواست جلوی سقوط بهای نفت را بگيرد .





















Copyright: gooya.com 2016