دوشنبه 11 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبير کل اوپک: قيمت پائين نفت مانعی برای توسعه کشورهای عضو اوپک است، ايسنا

- اوپک بايد برای مديريت نوسانات قيمت نفت وارد عمل شود

دبير کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: بايد اين سازمان در شرايط بحرانی وارد عمل شده و به حمايت از ثبات بازار در کوتاه مدت و بلند مدت بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عبداله سالم البدری - دبير کل اوپک - تاکيد کرد: اعضای سازمان اوپک که از کشورهای در حال توسعه هستند، به شدت به درآمدهای نفتی برای تامين نيازهای توسعه‌ای خود وابسته‌اند؛ بنابراين طبيعی است که قيمت نفت بايد به اندازه کافی بالا باشد که متضمن درآمد کافی در مسير توسعه آن‌ها باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی که در دومين روز از سيزدهمين همايش بين‌المللی نفت وگاز درتهران سخن می‌گفت، افزود: چشم انداز کوتاه مدت بازار نفت همچنان تيره است. اقتصاد جهان سريع‌تر از حد انتظار در حال رکود است و خيلی بيشتر اين احتمال می‌رود که تقاضای نفت سال آينده با سقوط مواجه شود که اين مساله ضرورت وارد عمل شدن اوپک را بيش از پيش آشکار می‌کند.

او با تاکيد بر اين که هيچ شکی نيست که کاهش شديد قيمت نفت در چنين مدت کوتاهی تا حدی که قيمت‌هايی که به کمتر از نصف آن چه در ابتدای سال بوده، رسيده است، باعث نگرانی توليد کنندگان ومصرف کنندگان خواهد بود.

البدری ادامه داد: اوپک همواره صادقانه اعلام کرده که آماده است هرگاه لازم بود درچنين شرايط بحرانی وارد عمل شود؛ هرچند که بايد تامين نفت خام کافی برای بازار تضمين شده باشد.

وی با اشاره به اين که نوسانات شديد قيمت نفت و بهتر شدن چشم انداز اقتصاد جهانی امسال را به سال بسيار سختی برای توليد کنندگان ومديران انرژی تدبيل کرده است، ادامه داد: اين شرايط به خصوص در کشورهای در حال توسعه با وابستگی شديدشان به درآمدهای نفتی، سخت‌تر و پيچيده‌تر است.

دبيرکل اوپک گفت: هيچ چيز برای برنامه‌ريزان بدتر از نوسانات وعدم اطمينان موجود در بازار نيست و ما در اوپک بارها برای جلوگيری از اين نوسانات خواستار شفافيت وقابل پيش بينی بودن بازار شده‌ايم.

به گفته او اخبار به تعويق افتادن وحتی لغو پروژه‌های نفتی کشورهای توليدکننده، کم کم از درون صنعت نفت به گوش می‌رسد که اين نتيجه کاهش اخير قيمت نفت و اين در حالی است که اين نگرانی وجود دارد که قيمت‌های فعلی به اين زودی‌ها با افزايش مواجه نخواهند شد.

البدری ادامه داد: در شرايط کنونی همه اعضای اوپک تحت تاثيراين اتفاقات قرار گرفته‌اند و بايد تصميمات جدی برای مقابله با سقوط قيمت نفت گرفته شود؛ به‌ويژه در زمانی که اکثر کشورهای عضو در تنظيم بودجه‌شان با مشکل مواجه‌اند. برخی تصميمات دراين شرايط می‌تواند از سوی توليدکنندگان اتخاذ شود که بايد اين تصميمات گرفته شود تا کار مديريت شرايط کنونی تسهيل شود.

دبير کل اوپک در ادامه چند توصيه را برای مديريت بحران کنونی ارائه کرد و افزود: اول اين که بايد تمرکز توليدکنندگان در چنين شرايطی حفظ شود وديد واضحی نسبت به برنامه‌های توليدی خود داشته باشند. اين کار باعث می‌شود که آن‌ها در اولويت‌بندی تصميمات خود دچار مشکل نشوند.

به گفته وی، دومين راهکار اين است که با دقت آخرين تحولات را مورد نظارت قرار دهند و حتی اين نظارت از بازار انرژی فراتر رفته وتازه‌ترين نشانه‌ها را در همه مراحل اقتصاد جهان زير نظر داشته باشند.

البدری افزود: سومين راهکار اين است که آمادگی داشته باشند که خيلی زود به اين نشانه‌ها پاسخ گفته وتصميمات مناسبی بگيرند و در نهايت اين که خونسردی خود را در هيچ شرايطی از دست ندهند و با تصميمات منطقی راه خود را از مسير بحران‌زده فعلی ادامه دهند که در اين راه تعامل و گفت‌وگو اعضای اوپک بسيار راهگشاست.





















Copyright: gooya.com 2016