شنبه 9 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست مشورتی قاهره؛ تلاش اعضای اوپک برای تاثيرگذاری بر بازار، ايسنا

نشست مشورتی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درحالی امروز در قاهره برگزار می‌شود که بهای نفت در آستانه اين نشست باز هم کاهش يافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کشورهای عضو اوپک امروز شنبه ۲۹ نوامبر در قاهره گردهم می‌آيند و اين درحالی است که برخی از وزيران عضو اين سازمان، همکاری کشورهای غيرعضو اوپک با اين سازمان را برای تاثيرگذاری بيشتر بر بازار و تثبيت قيمت نفت مؤثر می‌دانند.

نمايندگان کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشستی اضطراری برای بررسی راه‌های مقابله با سقوط قيمت نفت دورهم جمع می‌شوند و اين در حالی است که بهای نفت به روند نزولی خود در هفته‌های اخير ادامه می‌دهد. بهای نفت سبک وست‌تگزاس اينترمديت، در آخرين معاملات با يک دلار و ۵۶ سنت کاهش، به ۵۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسيده است. نفت برنت دريای شمال هم ۵۳ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه معامله می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برخی کارشناسان با توجه به روند نزولی بهای نفت پيش‌بينی می‌کنند که اوپک توليد خود را برای بار سوم در سه ماه گذشته کاهش دهد. در عين حال، خبرگزاری فرانسه از قاهره به نقل از برخی وزيران نفت گزارش داد که کشورهای عضو اوپک به احتمال زياد، کاهش توليد را به نشست آينده موکول خواهند کرد. نشست آينده اوپک روز ۱۷ دسامبر در الجزاير برگزار خواهد شد.

برخی اعضای اوپک پيشتر نيز اعلام کرده بودند که نشست قاهره صرفا برای بررسی قيمت‌ها و تأثير کاهش‌های اخير بر بازار خواهد بود و تصميم‌گيری در مورد سقف توليد به نشست الجزيره موکول خواهد شد. برخی از کارشناسان اقتصادی نيز کاهش توليد اوپک در نشست قاهره را دور از انتظار می‌دانند، زيرا کاهش‌های قبلی هنوز به طور کامل عملی نشده و تأثير خود را نشان نداده‌اند.

اوپک در ماه سپتامبر و اکتبر تصميم گرفت توليد خود را مجموعا دو ميليون بشکه در روز کاهش دهد. کاهش ۱.۵ ميليون بشکه‌ای توليد در هر روز از ابتدای ماه نوامبر اجرا شد. تصميم برای کاهش توليد اوپک البته تأثيری در روند نزولی بهای نفت نداشت. نفت تنها در ماه نوامبر، ۲۰ درصد ارزان‌تر شد. قيمت نفت پس از رکورد ژوئيه سال جاری (۱۴۷ دلار در هر بشکه) حدود ۶۰ درصد سقوط کرده است.

از نظر کارشناسان، قيمت‌ها در همين حدود باقی خواهد ماند و در ‌آينده باز هم افزايش خواهد يافت. به اعتقاد آنان، هر بشکه نفت در نوامبر ۲۰۱۰، حدود ۷۰ و در نوامبر ۲۰۱۳، حدود ۸۰ دلار خواهد بود.

** تلاش برای هماهنگی با کشورهای غير عضو اوپک

وزيران نفت اوپک درحالی امروز در قاهره گردهم می‌آيند تا تأثير کاهش‌های اخير توليد نفت بر قيمت‌ها را بررسی کنند که يکی از برنامه‌های نشست قاهره، بررسی راه‌های تشويق کشورهای غيرعضو اوپک، برای همکاری با اين سازمان است.

به گفته وزير نفت ايران، روسيه اخيرا آمادگی خود را برای همکاری با اعضای اوپک اعلام کرده است. کشورهای غيرعضو اوپک به نشست قاهره دعوت نشده‌اند اما «هيات‌هايی برای مذاکره به کشورهای عمده توليدکننده (غيرعضو) فرستاده خواهند شد.»

وزير نفت ايران در ابتدای هفته جاری نيز از تلاش برای همکاری کشورهای عضو و غيرعضو اوپک خبر داده بود. به اعتقاد نوذری، روند کنونی بهای نفت به زيان کشورهای توليدکننده نفت غيرعضو اوپک نيز خواهد بود.

روسيه، مکزيک و نروژ، کشورهای عمده توليدکننده نفت غيرعضو اوپک، در سال ۲۰۰۲ با کشورهای عضو اين سازمان توافق کردند که در صورت سقوط نفت به حدود ۲۰ دلار در هر بشکه، با اوپک همکاری کنند.

** کاهش بهای ساير مواد خام

نشست اعضای اوپک درحالی امروز برگزار می‌شود که علاوه بر سقوط قيمت نفت درهفته‌های گذشته، بهای فلزهای صنعتی نيز رو به کاهش گذاشته است؛ امری که معامله‌کنندگان اين مواد در آسيا را با زيان بسيار مواجه کرد. توليدات صنعتی ژاپن در اکتبر گذشته در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۰۷، حدود ۳.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. کارشناسان اين امر را ناشی از کاهش تقاضا در بازار می‌دانند. آن‌ها معتقدند تا زمانی‌که مازاد توليد در بازار وجود دارد، قيمت‌ها سقوط خواهند کرد. بهای هر تن مس نيز ۳.۵ درصد کاهش يافته است.

بهای طلا هم در روزهای گذشته اندکی کاهش يافته است. هر اونس طلا معادل ۰.۵ درصد کاهش يافته و به ۸۱۰ دلار و ۶۶ سنت رسيده است. کارشناسان دليل ثبات نسبی بهای طلا را مستقل بودن قيمت اين فلز از گردش سرمايه در جهان می‌دانند.

در چنين شرايطی، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترين ماموريت اعضای اوپک که امروز در پايتخت مصر با يکديگر ديدار می‌کنند، مشورت دراين خصوص باشد که چگونه اين سازمان می‌تواند بار ديگر قدرت و تاثيرگذاری خود را در بازارهای نفت احيا کند و تصميماتش را بار ديگر در بازارهای بين‌المللی اثربخش سازد.





















Copyright: gooya.com 2016