جمعه 15 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: نگاه مجلس به طرح تحول اقتصادی سياسی نيست، ايسنا

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: اين‌که کشورهای اسلامی منتظرند تا با تغيير حزب و جريان در آمريکا وضعيت کشورشان سامان پيدا کند، در اشتباهند و اين يک سرابی بيش نيست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی لاريجانی در سخنرانی پيش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران خطاب به کشورهای منطقه و اسلامی گفت: شايد تاکتيک‌های احزاب آمريکا با يکديگر متفاوت باشد، اما در اصل، آنها تسلط بر منطقه و سلطه‌گری‌ خود را حفظ می‌کنند و هيچ تفاوتی در اين نظر آنها وجود ندارد.

وی گفت:‌ آنها با شعار تغيير به ميدان آمدند، زيرا موجب نفرت نسبت به آمريکا در منطقه و همچنين نفرت از جناح بوش به دليل مشکلات مالی وجود داشت و اين شعار در واقع به نفع آنها بود و توانستند بر اساس آن رای بياورند، اما اين تغيير تنها به نفع خود آمريکاست نه به نفع کشورهای اسلامی.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس مجلس ابراز کرد: مادامی که ميدان عمل کشورهای سلطه‌گر و آمريکا، کشورهای اسلامی باشد، بايد اين کشورها بدانند که آمريکا با هر حزب و گروهی کار کند، باز هم هدفش سلطه‌گری بر منطقه است.

وی با اشاره به اين‌که کشورهای کوچک خاورميانه هر کدام يکی از پايگاه‌های آمريکا شده‌اند، گفت: برخی از اين کشورها پايگاه زمينی، برخی پايگاه هوايی و برخی پايگاه دريايی آمريکا شده‌اند، اين در حالی است که آمريکا از اين کشورها خواسته تا پول به او بدهند و بحران مالی‌اش را حل کنند.

لاريجانی ادامه داد: در حالی که آمريکا، عراق را تحت فشار سختی قرار داده است، از او می‌خواهد تا هزينه اشغال آمريکا را به او بدهد و بر همين اساس بر سر موضوع قرارداد نفتی با او وارد بحث شده است.

وی گفت:‌ سوال مهم اين است که چرا بايد کشورهای اسلامی با تحريک آمريکا بر عليه هم کار کنند و اصلا به چه حقی آمريکا به جنگ با عراق پرداخت و چرا بايد سرزمين‌های کشور در اختيار عراق باشد، چرا بايد کشورهای اسلامی هزينه‌ اشتباهات آمريکا را از جيب خودشان بدهند. اگر آنها دچار مشکل اقتصادی شده‌اند، چرا اين مشکل آنها بايد از جيب کشورهای اسلامی رفع شود، چگونه است که کشورهای اسلامی و منطقه هم در عزا و هم در عروسی بازنده هستند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت مدرس در هفته‌ گذشته گفت: مدرس نماد نمايندگی مجلس در کشور است و برخی از سخنان او در سال‌های ۱۳۳۰ هجری قمری امروز هم کاربرد دارد.

رييس مجلس هشتم با اشاره به اشغال ايران در جنگ جهانی و شرايطی که کشورهای اطراف ايران از جمله روسيه برای ما به وجود آورده‌ بودند، گفت: در آن سال ها روس پس از اشغال شمال و شرق کشور به سمت قزوين حرکت کرد و صمصام‌السلطنه را تحت فشار قرار داد که بايد هزينه‌ مناطق اشغالی را به تزار روس بدهيد، در غير اين صورت ما تهران را اشغال خواهيم کرد. آنها بدون اجازه وارد ايران شدند و آن را اشغال کردند و می‌خواستند پول اشغال‌شان را هم از ايران بگيرند، در اين شرايط صمصام‌السلطنه از مجلس خواسته بود تا تمام اختيارات را به او بدهند تا او تسليم شود. احمدشاه هم که مثلا پادشاه ايران بود، به اصفهان رفت.

لاريجانی با بيان اين‌که در آن زمان شرايط کشور بسيار مضطرب و بحرانی بود، گفت: مدرس در نطق کوتاهی در مجلس خطاب به مردمی که به عنوان تماشاچی به مجلس آمده‌ بودند و ديگر نمايندگان مجلس گفت ‌آقايان اگر مشيت الهی بر اين قرار گرفته باشد که آزادی و استقلال ما به زور از ما سلب شود، سزوار نيست که ما خود به دست خود آن را امضا کنيم، نه هرگز تسليم نمی‌شويم و مقاومت می‌کنيم و از اين تهديدات نمی‌هراسيم.

وی گفت: ‌همين سخنان مدرس باعث شد که مردم به خيابان‌ها بريزند و زنده‌باد ملت، زنده‌باد مدرس را شعار دهند و کابينه صمصام‌السلطنه بر همين اساس سقوط کرد و کابينه بعدی مجبور شد، اين اولتيماتوم روس‌ را رد کند و تا حدودی استقلال کشور به دست مدرس حفظ شد.

رييس مجلس با بيان اين‌که هميشه استعمارگران چه شرقی و چه غربی، به دنبال سلطه مطلق بوده‌اند، عنوان کرد: کشورهای عربی و اسلامی در اين سال‌ها به آمريکا امتيازات نفت و گاز داده‌اند و کشور خود را پايگاه او کرده‌اند، اکنون هم آمريکا آنها را مجبور کرده که به او پول بدهند و بر عليه کشورهای اسلامی کار کنند، به گونه‌ای که در سال‌های اخير چندين بار بحث شيعه و سنی را راه انداختند.

وی ادامه داد: در واقع آمريکايی‌ها می‌خواهند کشورهای منطقه را سرگرم مسائلی کرده و خودشان از اين ميان، نتايجی را که می‌خواهند کسب کنند.

لاريجانی با اشاره به قرارداد ۱۹۱۹ و نقش مدرس در آن گفت: پس از فعاليت‌هايی که مدرس برای عدم انعقاد اين قرارداد انجام داد، وثوق‌الدوله او را خواست و به او گفت که شما کار بدی کرده‌ايد، زيرا با اين قرارداد استقلال ما از طرف انگليس به رسميت شناخته می‌شود که مدرس هم به او گفت همه‌ اشکال در اينجاست؛ انگليس کيست که بخواهد استقلال ما را به رسميت بشناسد، شما ايران را ارزان فروختيد.

وی با بيان اين‌که تاريخ تکرار می‌شود، گفت: در بحث مسائل هسته‌يی نيز کشورهای غربی و آمريکا عنوان می‌کردند که اگر دست از بحث هسته‌يی و اين دانش برداريد، ما حقوق شما را به رسميت می‌شناسيم که ما به آنها عنوان می‌کرديم اين حقوق ما چه ربطی به شما دارد که بخواهيد آن را به رسميت بشناسيد يا نشناسيد، اين چه رسميت شناساندنی است که بخواهد ما را از حقوقمان دور کند.

رييس مجلس در ادامه با تاکيد بر اين‌که ما رجال‌هايی مانند مدرس و امام (ره) داشتيم که توانسته‌ايم کشور را حفظ کنيم، گفت: رهبران دينی ما که از شرايط مطلع بودند، هميشه دست ملت را گرفته‌اند و ايران توانسته است سر پای خود بايستد، مدرس‌ها، ميرزای شيرازی‌ها و شخصيت‌هايی مانند اين افراد بودند که توانستند با رهبری مردم و اعتماد به نفسی که داشته‌اند، کشور را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی سخنان خود در خطبه‌های نماز جمعه اين هفته‌ی تهران به مناسبت سی‌امين سال قانون‌گذاری در کشور و روز مجلس، با اشاره به راه و منش سيد جمال‌الدين اسدآبادی خاطرنشان کرد: اين‌که امروز برخی کشورهای اسلامی به دشمن پايگاه داده‌اند و يا برعليه کشورهای اسلامی کار می‌کنند و گاهی هم فتنه و جنگ می‌کنند و البته گاهی هم نسبت به وضعيت فلسطين اين‌قدر بی‌خيالند، دليلش اين است که به راهی که سيد جمال ترسيم کرده بود توجه نمی‌کنند و ملی فکر نمی‌کنند.

لاريجانی با بيان اين نکته که راهی که حضرت امام (ره) پس از انقلاب پيش روی ما قرار داد بر اساس بررسی‌های تاريخی، حرفی نو به راه سيد جمال اضافه کرد، گفت: اين راه اين بود که جز با مقاومت و ايستادگی نمی‌توان حقوق خود را استيفا کنيم، يعنی در مقابل بيگانگان، استقلال کشور در پناه مقاومت امکان‌پذير است و در مقابل بيگانگان استقلال در پناه ايستادگی و مجاهدت امکان‌پذير است.

رييس مجلس هشتم با اعتقاد به اين‌که تا کشورهای اسلامی چنين استقلالی را خودشان تجربه نکنند اجازه نمی‌دهند که اينها با يکديگر متفق شوند، گفت: جوانه‌های اين نظريه‌ی بيداری حضرت امام (ره) امروز در دنيای اسلام رويش پيدا کرده است.

لاريجانی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه‌ی لبنان گفت: در اين جنگ علت پيروزی اين نبود که کشورهای اسلامی کمک کردند؛ چرا که در حقيقت کشورهای اسلامی هيچ کمکی به حزب‌الله نکردند و برخی از اين کشورها حتی متاسفانه پشت صحنه با اسراييلی‌ها جلسه گذاشتند. در جنگ ۳۳ روزه، حزب‌الله بر روی پای مجاهدت فی سبيل‌الله ايستاد و توانست آن شکست بزرگ تاريخی را به اسراييل تحميل کند و اين راه امام بود که به اينان ياد داد.

رييس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز در فلسطين مقاومت وجود دارد و اسراييل در درون دچار بحران شده است به دليل اين راه امام (ره) است. حماس و جهاد اسلامی اگر با انتفاضه توانستند دشمن را به عقب برانند و بر غزه و برخی قسمت‌های کرانه باختری تسلط پيدا کنند به خاطر اين بود که راه امام (ره) را دنبال کردند.

لاريجانی همچنين با اشاره به وضعيت امروز غزه که به گفته‌ی وی در محاصره قرار دارد، خطاب به نمازگزاران گفت: امروز يک توحش مدرن بر دنيا حاکم شده است. شاهد بوديم که اروپاييان يک بازی راه انداخته‌اند و از اسراييل اجازه خواستند که غزه را از محاصره دربياورند. سوال اين‌جاست که آيا حقيقتا اينان از اسراييل اجازه می‌خواهند؟ اينان که اگر يک گوشه چشمی نشان دهند مشکل آن‌جا حل می‌شود.

وی خطاب به اروپاييان گفت: شما دم از حقوق بشر می‌زنيد اما ۱/۵ ميليون مسلمان فلسطينی را در محاصره‌ی آب و برق و غذا و دارو قرار داده‌ايد. پس شما چه صحبتی از حقوق بشر داريد؟ بدتر از آن وضعيت بی‌حالی و بی‌احساسی کشورهای اسلامی است که بسيار فاجعه‌انگيز و فاجعه‌بار است و به نظر می‌رسد که بيشتر از بی‌حالی هم هست. يعنی در آن اجلاس آمريکا که برای گفت‌وگوی اديان و صلح ايجاد کرده بودند و آقای پرز هم حضور داشت، گويا اتفاقات ديگری هم رخ داده است که همه سکوت کرده‌اند. البته نه تنها سکوت کرده‌اند، بلکه پشت صحنه شنيديم که يکی از شازده‌های اينها به اسراييل سفری داشته است.

لاريجانی در ادامه شرايط امروز منطقه را بسيار حساس توصيف کرد و گفت: برخی ماجراجويی‌ها در منطقه‌ی شرق و کشورهای پاکستان و هند و افغانستان در حال دنبال شدن است. بر سر مساله‌ی هسته‌يی ايران به قول خودشان عنوان کرده‌اند که ما استراتژی چماق بزرگ‌تر و هويج شيرين‌تر را دنبال می‌کنيم که اين ادبيات به درد خودشان می‌خورد که سابقه‌ی گاوچرانی دارند. اين نوع صحبت کردن با يک ملت متمدن و مسلمان به هيچ عنوان پذيرفتنی نيست و توهين به ملت‌ها است.

رييس مجلس شورای اسلامی، قدرت و طراز ملت ايران را در منطقه بسيار بالا دانست و گفت: خوشبختانه در ۳۰ سال گذشته کشور ما در زمينه‌ی آبادانی، استقلال کشور از لحاظ مواد اوليه ، زيربناهای اقتصادی و ايجاد موج فرهنگی در دنيای اسلام توفيقات بسيار زيادی به دست آورده است. امروز هرچه ما بر روی وحدت ملی کشور تمرکز کنيم و اين فکر را عميق‌تر کنيم از دشمنی آنها با هزينه‌ی کمتری خلاص شده‌ايم.

لاريجانی با تاکيد بر توجه به منافع ملی کشور به‌ويژه در شرايط فعلی بين احزاب، شخصيت‌های سياسی و قوای مختلف گفت: در شرايطی که کم‌کم به انتخابات رياست جمهوری دهم نزديک می‌شويم اين مسائل بسيار مهم است، نبايد منافع ملی کشور و مولفه‌های وحدت ملی کشور فراموش شود.

وی با تاکيد بر اين نکته که مجلس هشتم با تاسی به سلوک شهيد مدرس جهت استقلال قوه‌ی مقننه در شرايط مختلف بر تصميم‌گيری‌های درست و منطبق با حقوق ملت ايستادگی می‌کند، ادامه داد: استقلال قوه‌ی مقننه تحت هيچ شرايطی نبايد مخدوش شود و ما در اين ۳۰ سال در سخت‌ترين شرايط جنگ، انتخابات را برگزار کرده‌ايم، برای اين‌که کشور بدون مجلس نماند.

رييس مجلس شورای اسلامی مطابق قانون اساسی مشروعيت کشور در مسايل مختلف قانون‌گذاری را صرفا با مجلس دانست و گفت: شهيد مدرس در اين راه ايستادگی کرد، لذا بايد اين دستاورد را حفظ کرد. حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره تذکر دادند که مرجع اصلی قانون‌گذاری در کشور، مجلس است و همه بايد تابع آن باشند. اين به خاطر اين است که استقلال و مردم‌سالاری در ايران با مجلس تامين می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس در ادامه‌ی سخنان خود در پيش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی اين هفته‌ی تهران، با اشاره به چالش‌های فراوان موجود در کشور گفت: ما در مجلس شورای اسلامی وارد مسائل خرد و وقت‌گذران نمی‌شويم؛ چرا که نمی‌خواهيم سر اين‌جور مسائل در کشور چالش ايجاد شود.

وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی، اين طرح را طرح مهمی خواند و اظهارداشت: ما روی اين نوع مسائل وقت می‌گذاريم. همه‌ی ابعاد و اضلاع اين طرح البته همه يک وزن ندارد، اما روی هم رفته طرح بسيار مهمی است و حتی خيلی مهم‌تر از لايحه‌ی بودجه است. اين طرح چنانچه در چارچوب سياست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اصل ۴۴ تعريف شود و هماهنگ با آن اجرا گردد اصلاح ساختار مطلوبی است.

لاريجانی تاکيد کرد که مجلس اين نگاه هماهنگ در ساز و کار اقتصادی را هم توصيه و هم پی‌گيری می‌کند.

وی با اشاره به تشکيل کميسيون ويژه‌ی بررسی طرح تحول اقتصادی در مجلس، اضافه کرد: ما با يک نگاه راهگشا به اين موضوع نگاه می‌کنيم تا منافع کشور حفظ شود و در ضمن سايشی برای شرايط اقتصادی کشور به وجود نيايد.

رييس مجلس هشتم، نگاه اين مجلس به طرح تحول اقتصادی را سياسی ندانست و گفت: نگاه ما صرفا کارشناسی است و مجلس هشتم استراتژی خود را بر تقسيم‌بندی اقليت و اکثريت نگذاشته است و محور فعاليت‌های آن نوعی صف‌کشی و قبيله‌گرايی نيست، بلکه بحث اصلی ما کارشناسی است و من بسيار خوشحالم که جريانات مختلف موجود در مجلس هشتم اين رويکرد را دارند.

لاريجانی گفت: نگاه مجلس هشتم اين است که در نظامی که امام (ره) بنيان‌گذار آن است و شهدای عزيز بسترهای اين انقلاب را به وجود آورده‌اند، رهبر معظم انقلاب راهنمای اين کشور است، وقت گذراندن بر مسائل حزبی و جزئی و دعواهای حاشيه‌ای سياسی، کفران نعمت است. بايد يکسره در خدمت مردم بود و مسائل آنها را پی‌گيری کرد، نه جدال‌های سياسی را.

وی ادامه داد:البته ما تفاوت نظر کارشناسی را که وجود دارد مطلوب می‌دانيم و معتقديم بر سر مصالح کشور و برخی مباحث اقتصادی مثلا تورم هرچه تفاوت و اختلاف نظر وجود داشته باشد، کمک‌کننده است؛ چرا که مربوط به زندگی تک تک آحاد مردم است. در اين جاها اختلاف نظر خوب است، اما بر سر دعواهای سياسی اختلاف نظر را در شرايط فعلی درست نمی‌دانيم.

رييس مجلس با تاکيد بر اين‌که قوه‌ی مقننه، دولت و قوه‌ی قضاييه را محترم می‌شمارد و از آنها حمايت می‌کند، گفت: در راس قوه‌ی قضاييه يک مجتهد مبرز حضور دارد و دولت هم پرتلاش با خدمات خود و سفرهای استانی‌اش به سمت حل مسائل و مشکلات کشور حرکت می‌کند که اين اقدامات مورد حمايت مجلس است و ما قدردان آنها هستيم.

وی همچنين برخی بحث‌ها بر سر مصالح کشور را در بعضی مواقع با تفاوت نظر مواجه دانست و گفت: ممکن است برخی کژی‌ها و اظهارات را مجلس به مصلحت نداند و برای اصلاح آن تلاش کند که اسم اين تعارض نيست. مثل اين است که دولت اجازه‌ی تاسيس کارخانه‌ای را می‌دهد و کارخانه‌دار آن را تاسيس می‌کند و دولت به آن نظارت می‌کند که اين‌جا نظارت دولت را تعارض با آن کارخانه نمی‌خوانند. وقتی دولت از مجلس رای اعتماد می‌گيرد مجلس بر کار آن نظارت می‌کند و برای آن‌که دولت در آن چارچوب کار کند برای آن قانون می‌نويسد که اين نظارت مثل نظارت دولت بر مدير يک کارخانه است. اين نظارت بايد وجود داشته باشد تا او روشش را اصلاح کند.

لاريجانی اين‌گونه موارد را تعارض ندانست و گفت: اين موارد، اصلاح مسير است. مجلس هشتم تلاش می‌کند در مسير چشم‌اندازی که رهبر معظم انقلاب تدارک ديده و سياست‌های کلی، قوانين دست و پاگير را بردارد و قوانينی که زمينه‌ساز تحقق چشم‌انداز است را فراهم کند و قوانين مادری تهيه کند که مردم به طور شفاف وظيفه‌ی خود را بدانند و اگر هم قوه‌ای در اين زمينه وظيفه‌ی خود را به درستی انجام نداد، آن زمان مجلس به وظيفه‌ی خود عمل می‌کند.

رييس مجلس شورای اسلامی در پايان سخنانش گفت: در شرايط فعلی چنين ساز و کاری به‌ويژه در شرايطی که حساسيت‌هايی وجود دارد، کنار گذاشتن مسائل خرد و توجه همه‌ی قوا به مسائل اصلی زمينه‌ی گذر از اين شرايط را فراهم می‌کند و باعث بارور شدن قدرت ملی کشور و بالا رفتن طراز کشور در سطح منطقه خواهد شد.





















Copyright: gooya.com 2016