شنبه 23 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: كارشناسان ما كاهش قيمت نفت را دائمی نمی‌دانند، ايسنا

ـ دولت را وارد منازعات جناحی نکنيد
ـ ادبيات تهديد در عرصه‌ بين‌المللی شکست خورده است
ـ فرصت اجرای طرح تحول اقتصادی رااز دست نمی‌دهيم

سخنگوی دولت ضمن تبريک ميلاد امام هادی(ع) و هم‌چنين عيد غدير گفت: اميدوارم بتوانيم در نظام جمهوری اسلامی که منبعث از فرهنگ غدير است، به سيره و روش اميرمومنان(ع) تاسی کنيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام در نشست روز شنبه خود با خبرنگاران با اشاره به جنايات رژيم صهيونيستی در غزه اظهار کرد: متاسفم که شاهد حادثه‌ای تلخ و نسل‌کشی ديگری و هم‌چنين کارنامه‌ ديگری از جنايات رژيم صهيونيستی در فلسطين و غزه هستيم. اين جنايات که حاصل استيصال و درماندگی کامل رژيم صهيونيستی و بيانگر فلسفه‌ وجود اين رژيم نامشروع در جهان است، جامعه‌ بين‌الملل را در برابر آزمون ديگری در دفاع از انسان‌های مظلوم يا سکوت در برابر نسل‌کشی و هولوکاستی که عليه فلسطينيان در سرزمين خودشان در جريان است، قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی افزود: اميدوارم برخی حاميان شکست خورده‌ رژيم صهيونيستی به هزينه‌های سنگين حمايت از اين رژيم پی ببرند؛ چراکه ملت‌های جهان ديگر اين هزينه‌ها را تحمل نمی‌کنند و جنون آخرين زمان بقا و حيات سياسی اين رژيم و هزينه‌های ناشی از آن برای ملت‌های جهان قابل قبول نيست.

وی گفت: اين اقدامات، رژيم صهيونيستی را از مشکلات درونی نجات نمی‌دهد و مشکلی بر مشکلات اقتصادی و سياسی اين رژيم و حاميان آن اضافه خواهد کرد. لازم است با توجه به معيارهای انسانی جامعه‌ جهانی از ادامه اين جنايات زشت و غيرانسانی جلوگيری شود.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری روز شنبه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثير تحرکات جدی دولت در کاهش قيمت مسکن گفت: تلاش دولت در اين راستا ادامه دارد و قيمت مسکن به جد شکسته شده و قيمت مصالح ساختمانی هم کاهش يافته است.

به گزارش ايسنا الهام در عين حال روند توليد و ساخت را روند مثبتی دانست و گفت: در حوزه‌ ساخت‌وساز رکود نداريم و مساله خوب پيش می‌رود. با اين وضعيت و اين روند کاهش مسکن و نرخ تورم را خواهيم داشت؛ چون بخش عمده‌ تورم ناشی از بار مسکن در اين بخش عمومی تورم بود. سياست‌های دولت هم در اين امر مستمر و جدی است.

وی ادامه داد: در همين رابطه رييس‌جمهور حداقل هفته‌ای دو ساعت مستقيم در بخش مسکن و در پی‌گيری و نظارت بر روند کار و اجرای مصوبات و تصميم‌گيری‌های جديد فعاليت دارد؛ لذا روند روند خوبی است. تلاش دولت نيز هدايت منابع به سمت ساخت است، نه خريد؛ لذا برنامه‌ها را هم‌چنان پيش می‌بريم.

وی درباره حوادث غزه و اين‌که آيا دولت برای روابط با مصر خواستار تجديدنظر است يا نه؟ گفت: تلاش‌ها در بحث غزه مردمی است و فضاهای مردمی و فضاهای عمومی کشورها و مردم‌شان نشان می‌دهد امروز رژيم اشغالگر قدس در برابر دولت‌ها قرار ندارد، بلکه در برابر افکار عمومی واقع شده و در اين راستا دولت‌های اروپايی و آمريکايی که به وی کمک می‌کنند در حال پرداخت هزينه‌های سنگينی هستند. مسائلی که مانع برگشت آرامش و افزايش مشکلات اين مردم شده نقطه‌ سياهی در کارنامه‌ کسانی است که اين مسائل را تسهيل و کمک می‌کنند.کارهای ديپلماسی هم برای رفع مشکل در چارچوب رايزنی‌های بين‌المللی و ديپلماتيک ادامه دارد.

سخنگوی دولت درباره طرح دولت وحدت ملی نيز گفت: دولت را وارد منازعات گروهی، باندی و جناحی نکنيد. دولت در اين مسائل ورود پيدا نمی‌کند. فرصت برای خدمت به مردم مغتنم است و دولت برآمده از ملت است و دولت منتخب مردم طبعا دولتی ملی و متعهد به اصول انقلاب اسلامی و قانون اساسی و تعهدات به ملت است و وارد بازی‌های سياسی نمی‌شويم.

وی در پاسخ به سوال ديگری درباره طرح تحول اقتصادی نيز گفت: اين تصميمی نيست که دولت از آن منصرف شود. مقام معظم رهبری نيز بر آن تاکيد کرده و عنوان داشته‌اند تدبير در اين کار نبايد موجب تعطيلی آن شود؛ لذا برای کشور و مردم اين يک امر ضروری است و دولت روی آن يک سال کار کرده و به‌غير از کارهای قبلی، به صورت مستمر در اين زمينه کار می‌کند و در اين رابطه با همه‌ کارشناسان، جلسات کارشناسی داشته و دارد و همه نيز بر ضرورت آن تاکيد دارند. دولت تاکيد دارد با فوريت تصويب شود و معتقد است نبايد فرصت و زمان مناسب در اختيار را از دست داد و اراده‌ای که در حال اجماع عمومی برای اجرای آن است، کاهش يابد.

وی ادامه داد: گفت‌وگوها با نمايندگان در اين رابطه ادامه دارد و بر فوريت مصوبه تاکيد داريم و در نفس آن هيچ مشکلی وجود ندارد. اميد است بتوانيم افق کار را برای قانون بودجه‌ سال آينده هم پيش‌بينی و تدارک ببينيم.

وی هم‌چنين درباره عدم حل مشکلات تسهيلات بانکی نيز گفت: مديريت بانک مرکزی دنبال کار است و منابع لازم را برای تقويت توليد بايد انجام داد.

الهام افزود: ما در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تنها مسووليت‌مان واگذاری بخش‌های دولتی نيست، بلکه تقويت بخش‌های خصوصی نيز در دستور کار است و دولت در قالب طرح بنگاه‌های زودبازده، اين سياست را دنبال کرده؛ لذا سرمايه‌گذاری خوبی شده و بايد برای تکميل طرح‌ها در اختيار آن‌ها قرار گيرند.

وی گفت: تسهيلات ديگری از طريق خط ارزی که به صورت ارزی ارايه می‌شود را توسط وزارت صنايع در اين راستا شاهد بوديم. بانک مرکزی نيز راسخ و جدی است که اين منابع را تدارک ببيند و بايد اين روند در همه دستگاه‌های ذی‌ربط دنبال شود و اين منابع در گردش تسهيل برای امر حمايت از توليد وارد بازار شود؛ لذا تصميم جدی است و عمل خواهد شد.

وی با بيان اين‌که " روند اين کار روند حل مسائل و مشکلات است" گفت: بانک مرکزی هم اين اراده‌ جدی را دارد و متوقف نمی‌شود و اخيرا نيز جلسه‌ای با حضور رييس‌جمهور در راستای تهيه بسته جامعی که بر اساس آن در رونق توليد و سرمايه‌گذاری بيشتر توجه شود، صورت گرفت و تمام سياست‌های حمايتی، پولی، تسهيلاتی و اعتباری در اين کار دنبال می‌شود؛ لذا از اين فرصت ايجاد شده برای تقويت سرمايه‌گذاری بايد نهايت استفاده را کنيم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر علت سفر مشايی به مکه گفت: درخصوص اين سفر ايام حج در حال تمام شدن است و مشايی خود می‌آيد، از او بپرسيد، جواب خواهد داد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسش يکی از خبرنگاران درباره آن چه اقدام دبير کميته ملی پارالمپيک در دست‌دادن با يک ورزشکار صهيونيست خوانده شد و موضع دولت در اين ارتباط گفت: موضع ضدصهيونيستی در ايران دولتی نيست، بلکه با تار و پود ملت ما با هر گرايش و اعتقادی عجين شده است؛ حتی يهودی‌های کشورمان هم از جنايات رژيم صهيونيستی ابراز برائت و اين اقدامات را ضددينی و ضديهودی قلمداد می‌کنند. موضع ضداسراييلی در ايران سياسی نيست، بلکه اعتقادی و انسانی و بر اساس کرامت‌ انسانی است، به همين دليل است که می‌بينيم قهرما‌ن‌های کشورمان وقتی با وزرشکاران صهيونيست مواجه می‌شوند، حاضرند برای رسميت ندادن به اين رژيم، از مدال طلای خود بگذرند و مدال را با کرامت انسانی معاوضه کنند.

الهام با بيان اين که خللی در مواضع ضدصهيونيستی دولت ايجاد نشده، افزود: درباره موضوعی که شما گفتيد هم آقای علی‌آبادی توضيحاتی داده، اما به نظر می‌رسد توضيحات بيشتری مورد انتظار است و ظاهرا اين مساله هيچ ارتباطی با دولت نداشته است.

الهام در بخش ديگر اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری درباره طرح تحول اقتصادی گفت: دولت در اجرای اين طرح جدی است و آن را در دستور کار دارد و بايد به سرعت در اين زمينه اقداماتی صورت گيرد. تاثير اين طرح را نيز در لايحه‌ بودجه سال آينده را بايد ببينيم و ملاحظات مالی آن را در بودجه سالانه داشته باشيم.

الهام هم‌چنين درباره اظهارات اخير اوباما مبنی بر اتخاذ سياست چماق و هويج در قبال ايران افزود:‌ نظام جمهوری اسلامی نظامی نيست که بتوان آن را با هويج تطميع کرد؛ نظام ما از نظر اثرگذاری در جهان نقش ممتازی دارد و چنين ادبياتی در قبال ملتی ريشه‌دار و متمدن مانند ملت ايران که حوزه‌ نفوذش به اعماق تفکر انسان‌ها کشيده می‌شود، مناسب نيست. چماق هم کارآيی خود را از دست داده است، چماق‌دارترين‌ها رژيم صهيونيستی است که برگشت اين چماق‌ها بر سر خود او خواهد بود. هم‌چنين تهديد در عرصه‌ بين‌المللی شکست خورده و با اين ادبيات نمی‌توان با ملت بزرگ ايران تعامل کرد. نگاه نظام ما بر اساس عدالت در همه‌ عرصه‌ها و رفاه برای همه‌ بشريت و توحيد و معنويت برای همه‌ انسان‌هاست و اگر کسانی می‌خواهند با اين ملت پيوند بخورند بايد در ديدگاه‌های خود تجديد نظر کنند.

سخنگوی دولت درباره‌ نوع درنظر گرفتن قيمت نفت در بودجه‌ سال آينده نيز گفت: دولت آمادگی دارد برنامه‌ريزی اقتصادی خود را مستقل از نوسانات نفت داشته باشد. کارشناسان ما کاهش قيمت نفت را دائمی نمی‌دانند و معتقدند اين کاهش متوقف و متعادل می‌شود. تلاش دولت هم برای حفظ منافع و ذخاير نفت، هم‌چنين حفظ حقوق توليدکنندگان در عرصه‌ بين‌الملل ادامه دارد. ما در عين حال نظام پيشرفت کشور را بر اساس برنامه‌ای که مستقل از نفت باشد، تدوين می‌کنيم و قدرت چنين برنامه‌ريزی‌ای را داريم که در هر شرايطی در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز گام برداريم.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسيد « شنيده شده است دولت قصد دارد طرح تحول را در بودجه‌ ۸۸ بگنجاند» گفت: واقعی‌کردن قيمت انرژی نسبتی با کاهش قيمت نفت ندارد و دولت خواهان واقعی‌کردن قيمت انرژی برای تعادل در مصرف و بازار است، ما در داخل نيز به سمت واقعی‌کردن قيمت انرژی می‌رويم و اين همگرا با اهداف ماست.

وی درباره ارتباط کاهش قيمت نفت با اجرای طرح تحول افزود: البته ملاحظاتی در اجرای اين طرح وجود دارد و نوسانات قيمت نفت نيز چيز جديدی نيست که طراحان طرح تحول از آن غافل باشند؛ از اين رو فکر نمی‌کنم کاهش قيمت نفت توجيهی برای توقف اجرای طرح تحول باشد، بلکه ضرورت انجام آن را تشديد می‌کند.

الهام ادامه داد: وقتی دولت طرح بلندمدتی را می‌خواهد اجرا کند به صورت طبيعی در بودجه‌های سالانه نيز آن را در نظر می‌گيرد؛ بنابراين طرح تحول در بودجه‌ سال بعد موثر است؛ چرا که اين دو به هم مرتبط هستند؛ يکی برای يک سال است و ديگری يک برنامه ‌دائمی است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: دولت بر يک فوريت ارائه‌ طرح تحول به مجلس تاکيد دارد و معتقد است اين کار بايد سريع‌تر انجام شود. ما با وضعيتی که در عرصه‌ جهانی داريم و وضعيت داخلی فرصت خوبی برای اجرای اين طرح داريم. روند کاهش قيمت‌ها به ويژه در مصالح ساختمانی و فلزات چنين فرصتی را برای ما فراهم کرده است و فکر می‌کنيم بايد مديريت مجموعه دولت به دنبال تسريع در روند کاهش قيمت‌ها و ايجاد آسايش بيشتر برای مردم باشد و با طرح تحول اين روند تثبيت خواهد شد.

الهام درباره علت تاخير ارائه لايحه تحول اقتصادی به مجلس نيز گفت: دولت می‌خواهد بستر کار برای اهميت زمانی و فوريت آن جا بيفتد؛ وگرنه در اصل موضوع همه از اين طرح حمايت می‌کنند، فقط برخی ملاحظات را گوشزد می‌کنند. دولت می‌خواهد اين کار درست ، با تدبير و با سرعت انجام شود.

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه گزارشی از سوی ديوان محاسبات از تبصره ۱۳ و فعاليت‌های دولت به لاريجانی و تعدادی از نمايندگان گفت: اطلاعی از اين گزارش ندارم، ولی معمولا گزارش‌های موضوعی به اين شکل در برنامه‌های قانونی دستگاه‌های نظارتی مثل ديوان محاسبات نيست.

وی افزود: آن‌ها بايد بودجه را در قالب سال ببينند و گزارش خود را در قالب تفريغ بودجه ارايه دهند؛ بنابراين اين کارکرد را در زمان مدت قانونی‌اش ارايه می‌کنند و گزارش نهايی بر کارکرد آن‌هاست. البته ما که هنوز در پايان سال قرار نگرفته‌ايم که بتوانيم کارکرد دولت و بخش‌های مربوط به آن را در حوزه يک‌ساله ارزيابی کنيم. معمولا حرف‌های اين شکلی هم اين روزها در جامعه زياد پراکنده می‌شود درحالی‌که اگر تعمق کنيم برخی از اين حرف‌ها پايه ندارد و حقوقی نيست و اکثر آن‌ها واقعی به نظر نمی‌رسند.

وی گفت: ولی در فضايی، برخی شائبه‌ها به اين مسايل دامن می‌زند، ولی کارکردهای مالی، کارکردهای روشنی است و دستگاه‌های نظارتی و مالی هم به اندازه‌ای متعدد و متراکم هستند که معمولا جرات مديران را هم در تصميم‌گيری ساقط می‌کنند و مديری جرات نمی‌کند قالب‌ها را بشکند و مبانی را حفظ کند. درواقع کندی کار بعضا ناشی از احتياط و تامل مديران برای حوزه‌های نظارتی است. در اين راستا مراجع نظارتی هم به موقع گزارشات خود را ارايه می‌دهند.

الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص ۵۴ ميليارد تومان يارانه به مطبوعات و در عين حال حذف ۱۴ ميليارد تومان آن گفت: قرار نيست تمام وزرای ديگر را با من محک کنيد. هر وزير در حوزه خود حرف درستی می‌زند و اطلاعاتی که می‌دهد مربوط به دستگاه خود است و معتبر می‌باشد، اگر در فهم و انتقال مسايل مشکلی پيش نيامده باشد. اين موضوع نيز در حوزه کار وزارت ارشاد است، اما منابع به همان مقدار که وارد خزانه می‌شود، تخصيص می‌يابد. دولت نيز تاکيد دارد که تخصيص‌های عمرانی کشور را هميشه افزايش دهد و آن‌جايی هم که ضرورت حمايت عمومی از مردم است آن را در نهايت و در حد ممکن اعمال کند، به طور خاص در مورد يارانه مطبوعات خبری ندارم ولی معمولا نوسان اين منابع به خاطر اين موارد است که بايد در خزانه جذب شود و به همان نسبت تخصيص يابد.

وی تصريح کرد: به هرحال، هر زمان دولت رقمی را پيش‌بينی می‌کند اراده اجرای آن را دارد و هر اندازه تحقق پيدا کند اجرايی می‌شود.

وی در مورد افزايش تعرفه آگهی‌های مطبوعات نيز گفت: روندی که تصويب شده باشد مراحلی دارد که بعد از ارزيابی کارشناسی وقتی نهايی شد، ابلاغ می‌شود. در روند اداری هم اين مسايل فرايندی دارد و مسيری که طی می‌کند در صورت نهايی‌شدن ابلاغ می‌شود.

وی درباره شرکت متکی در اجلاس همسايگان افغانستان نيز گفت: فردا سخنگوی وزارت امور خارجه جلسه دارد و می‌توانيد از او در اين‌باره سوال کنيد، اما در مجموع حمايت از بازسازی افغانستان به عنوان يک همسايه و برای بازسازی آن و همچنين وجود يک دولت توانمند، مستقل و مساله امنيت و بازسازی آن برای ما اهميت دارد، به خصوص افغانستان که نيروهای اشغالگر آن برای کل منطقه تهديد می‌شوند.

وی گفت: بايد از وجود يک دولت قانونی و مستقل و در راستای سازندگی در اين کشورها حمايت و در اين جهت به هرچه سياست کلی اقتضا کند، عمل می‌کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016