یکشنبه 24 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: شرايط حاکم بر دانشگاه‌‏ها نگران ‌‏کننده است، مذاکره با آمريکا را در شرايط فعلی به صلاح کشور نمی‌‏دانم، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
معاون اول دولت اصلاحات تاکيد کرد: دانشجويان بهترين مرجع برای پاسداری از ارزش­های انقلاب هستند که بدون وابستگی به قدرت و بدون ملاحظه منافع حزبی و گروهی می‌‏توانند چشم نگران اين انقلاب باشند.

به گزارش "ايلنا"، محمدرضا عارف به دعوت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم طبيعی و کشاورزی گرگان به اين شهر رفت و ضمن سخنرانی به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو به پرسش­های دانشجويان درباره مسايل مختلف کشور پاسخ داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد‌‏رضا عارف در ابتدا به تشريح جنبش دانشجويی ايران در سه مقطع دوران قبل از انقلاب، دوران تثبيت انقلاب و دوران پس از جنگ اشاره کرد و مهمترين ويژگی دانشجو را عدم رضايت به وضع موجود، پرسشگری، آرمان­خواهی و دردآشنايی به مسايل کشور عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی از جريانات خارج از دانشگاه، ظرفيت تحمل انتقادات دانشجويان را ندارند و سعی می‌‏کنند دانشجويان تنها تاييد کننده نظرات آنها باشند و در تلاش هستند تا با فشار بر دانشگاه و دانشجو هرگونه نقد را با انگ مخالفت با نظام و اسلام محکوم کنند واين روند قطعا خطرناک و به ضرر کشور و انقلاب است.
عضو ارشد بنياد باران ادامه داد : دانشجويان بهترين مرجع برای پاسداری از ارزش­های انقلاب هستند که بدون وابستگی به قدرت و بدون ملاحظه منافع حزبی و گروهی می‌‏توانند چشم نگران اين انقلاب باشند.
عارف تصريح کرد: اين يک اختيار و يا لطف نيست که دولت‌‏مردان بخواهند به دانشجويان بدهند، بلکه اين وظيفه دانشجويان است تا در کنار وظيفه علم­آموزی، دغدغه‌‏های سياسی و اجتماعی داشته باشند و بتوانند آزادانه به فعاليت‌‏های خود در چارچوب قوانين کشور بپردازند، لذا وظيفه ما نيز فراهم کردن محيطی است که دانشگاهيان بتوانند بدون هزينه اين مسووليت خود را انجام دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصريح کرد: شرايط حاکم بر دانشگاه­ها در حال حاضر نگران‌‏کننده است و يکی از اولويت‌‏های دلسوزان نظام، بايدتغيير اين شرايط ‌‏باشد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در ادامه سند چشم­انداز بيست ساله نظام را ميثاق ملی همه ايرانيان معرفی کرد و اظهار داشت: شناخت دقيق اين سند و ارزيابی روند حرکت کشور در مقايسه با راهکارهای کلان کشور از وظايف اساتيد، دانشجويان و مراکز علمی است و دانشگاهيان‌‏ بايد عملکرد نظام اجرايی کشور را در زمينه‌‏های مختلف با سياست‌‏های کلان کشور ارزيابی و نقد کنند.
عارف در پاسخ به اين سوال که "آيا شما سياست خارجی دولت نهم را قبول داريد و آيا شما در حال حاضر موافق مذاکره با آمريکا هستيد؟" گفت: متاسفانه عملکرد دولت به گونه‌‏ای بوده است که در حال حاضر يک اجماع نسبی در دنيا بر عليه ما شکل گرفته است و حتی بسياری از کشورهايی که ما با آنها ارتباط راهبردی داشتند، در مجامع بين­اللملی بر عليه ما رای می‌‏دهند. امروز ديپلماسی خارجی ما بر اساس حکمت و مصلحت نيست و عزت کشور ما را خدشه‌‏دار کرده است. در شرايط فعلی مذاکره با آمريکا را به صلاح کشور نمی‌‏دانم.
وی در پاسخ به اين سوال‌‏ که برخی، از حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی نام می‌‏برند و معتقدند که امام خمينی با توجه به شرايط و مقتضيات آن زمان، جمهوری اسلامی را قبول کردند، ولی نظر ايشان هم حکومت اسلامی بود، تصريح کرد: اعتقاد حضرت امام(ره) به جمهوری اسلامی بدون يک کلمه بيش و يا يک کلمه کم بود. با توجه به مقبوليت و زعامت ايشان بی‌‏ترديد، هرچه می‌‏گفتند مردم می‌‏پذيرفتند، لذا نيازی نبود که ايشان بخواهند ملاحظات خاصی را لحاظ کنند و اصولاً امامی که ما می‌‏شناختيم، به هيچ‌‏وجه در اين‌‏گونه مسايل مصلحت‌‏سنجی نمی‌‏کردند. به نظر من اين سخنان هيچ جايگاهی ندارد.
رئيس هيات مديره بنياد باران در پاسخ به سوالی در مورد اينکه آقای احمدی‌‏نژاد گفته‌‏اند که کشور را با نفت بشکه‌‏ای ۵ دلار هم اداره می‌‏کنيم، آيا به نظر شما امکان‌‏پذير است، تصريح کرد: اين يک آرمان است که اتکای بودجه کشور به نفت به حدی کم شود که بتوان چنين‌‏کرد، اما واقعيت‌‏های امروز نشان می‌‏دهد که کشور با نفت بشکه ای ۱۰۰ دلار هم با کسری بودجه مواجه شده است. روند چند سال گذشته به گونه‌‏ای بوده که با افزايش بی‌‏سابقه قيمت نفت، متاسفانه هزينه‌‏های جاری دولت افزايش پيدا کرده و قطعاً کشور در سال‌‏های آتی با اين کاهش قيمت نفت با چالش‌‏های جدی روبرو خواهد بود که نتيجه آن متاسفانه کاهش سرمايه‌‏گذاری و بودجه‌‏های عمرانی است.
عارف در پايان در پاسخ به سوالی در مورد اينکه "درآمد بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار ناشی از فروش نفت در سه سال اخير چه شده است" گفت: اين سوال جدی ماست. ما هم اين سوال را از دولت‌‏مردان داريم که به مردم گزارش دهند که اين درآمد چگونه صرف شده است.





















Copyright: gooya.com 2016