دوشنبه 25 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: تصميم من تاثيری در حضور خاتمی ندارد، ايلنا

- بسيج نبايد وارد مسايل انتخاباتی شود
- حتماً از حضور کرباسچی در کابينه استفاده می‌‏کنم


تهران- خبرگزاری کار ايران
دبيرکل حزب اعتمادملی با بيان اين که دانشجويان پيشتاز حرکت‌‏های عدالت‌‏خواهانه و آزادی‌‏بخش در کشور هستند، اظهار داشت: دانشگاه کانون ترقی و پيشگامی است و بايد با عزت به دانشجو و دانشگاه نگاه کنيم. نبايد نگاه امنيتی در ارتباط با دانشگاه باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مهدی کروبی که از سوی انجمن علمی تخصصی علوم سياسی دانشگاه آزاد قم به اين شهر رفته بود، دانشگاه را مبدا همه تحولات در کشور دانست و افزود: دانشگاه عنصر آگاهی‌‏بخش حرکت‌‏های سياسی- اجتماعی در کشور است.
وی با اشاره به حادثه ۱۶ آذر ۳۲ اظهار داشت: از سال ۳۲ که اين دانشجويان مقاومت در برابر استعمار و دخالت خارجی را با اهدای خون خود انجام دادند، به نوعی مبارزات آزادی‌‏خواهانه مردم ايران آغاز شد.
دبير کل حزب اعتماد ملی به بازخوانی مداخلات آمريکا در حوادث سياسی_ اجتماعی ايران اشاره کرد و اظهار داشت: از همان سال ۳۲ تا ۴۱ که نهضت اوج دوباره گرفت و همه شاهد بوديم که بسياری از چهره‌‏های اسلامی، روحانی و ملی مذهبی در زندان بودند و رژيم سخت‌‏گيری‌‏های خود را آغاز کرده بود. موضوعاتی نظير کاپيتو لاسيون ،تبعيد امام(ره) و... جزء حرکت‌‏هايی بودند که آمريکا برای بسط و گسترش نفوذ خود در کشور پی‌‏گيری می‌‏کرد. سقوط دولت مردمی مصدق و زندان رفتن بسياری از نيروها از جمله عواملی بود که در راستای گسترش و تحکيم سلطه آمريکا بر ايران بود.
جلوگيری از دشمن‌‏تراشی بايد محور سياست خارجی باشد
رئيس مجلس ششم شورای اسلامی در خصوص ادامه خصومت‌‏های دولت آمريکا اظهار داشت: بعد از پيروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نيز آمريکا دست از دشمنی خود بر نداشت و به روش‌‏های مختلف با طراحی توطئه‌‏هايی گوناگون برای ضربه زدن به انقلاب کوتاهی نکرد. وی به فرصت‌‏های به وجود آمده بعد از پيروزی انقلاب اشاره و تصريح کرد: بالاخره برای هميشه نبايد وضع اين چنين بماند، پيگيری سياست تنش‌‏زدايی و جلوگيری از دشمن‌‏تراشی بايد در سياست خارجی محور باشد.
وی به رئيس‌‏جمهور منتخب آمريکا توصيه کرد از سرنوشت بوش عبرت بگيرد و سياست کشورگشايی و ماجراجويی موجب ايجاد امنيت در جهان نخواهد شد و آمريکا بايد از سلطه‌‏خويی خود دست بردارد.مسوولين نظام و دستگاه‌‏های مرتبط با سياست خارجی بايد با حکمت، مصلحت و عزت برای تحقق منافع ملی تلاش کنند. البته من بارها گفته‌‏ام که ما آماده تعامل با همه کشورها به جز اسرائيل هستيم.
وی افزود: هر کشوری که خوی سلطه نداشته باشد و حسن نيت نشان دهد، با حفظ احترام متقابل تعامل خواهيم داشت و چنين حرکت‌‏هايی را مناسب می‌‏دانيم.
وی به مسوولين کشور توصيه کرد: از به کار بردن مطالبی که ملت ايران بايد هزينه آن را بپردازد، خودداری کنند.
دانشجويان پيشتاز حرکت‌‏های عدالت‌‏خواهانه و آزادی‌‏بخش در کشور هستند
کروبی در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين که دانشجويان پيشتاز حرکت‌‏های عدالت‌‏خواهانه و آزادی‌‏بخش در کشور هستند اظهار داشت: دانشگاه کانون ترقی و پيشگامی است و بايد با عزت به دانشجو و دانشگاه نگاه کنيم. نبايد نگاه امنيتی در ارتباط با دانشگاه باشد. امنيت و آزادی‌‏بيان و پس از بيان برای دانشجويان فراهم شود ضمن آنکه بايد از طرح مباحث حساسيت‌‏زا و خارج از چارچوب نظام جمهوری اسلامی ايران پرهيز کرد.
وی در ادامه در توصيه به دانشجويان افزود: دانشجو و دانشگاه بايد استقلال خود را حفظ کند و از افراط و تفريط نيز دوری کند.
کروبی در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه آيا اعلام نهايی حضور شما در انتخابات در تصميم آقای خاتمی تاثيری دارد، گفت: ما موضع خود را اعلام کرديم؛ چرا که فرصت‌‏ها را از دست خواهيم داد. من نمی دانم که آقای خاتمی چه تصميمی گرفتند ولی طبيعی است که تصميم من در او اثر نخواهد داشت. اعلام نظر ما بر اين بود که آنهايی که از ما حمايت کرده‌‏اند مطمئن باشند و آنهايی که ترديد دارند، تامل کنند تا رفع ترديد شود و يکی هم خواستيم که وقتی دوستان و گروه‌‏ها از کانديدای خاصی اعلام حمايت کردند، ديگر با تماس‌‏های مختلف و مکرر، ترديد ايجاد نکنند. ضمن آنکه من حق ندارم برای ديگران تعيين و تکليف کنم.
مانيفست اقتصادی حزب در حال تدوين نهايی است
دبير کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر آنکه برنامه های شما برای رياست جمهوری چيست؟ اظهار داشت: کارگروه‌‏های ورزيده مختلفی در حوزه‌‏های اقتصاد، فرهنگی مشغول بررسی هستند و پس از نهايی شدن آنها را اعلام خواهيم کرد.
وی در پاسخ به اين پرسش که ديدگاه شما در خصوص طرح تحول اقتصادی چيست؟ گفت: اولاً که هنوز اطلاعات دقيق اين طرح اعلام نشده؛ ضمن آنکه در هر صورت بايد به گونه‌‏ای عمل شود که به مردم فشار نيايد. رونق اقتصادی، تامين اجتماعی، کاهش بيکاری، کاهش تورم و ساير مسائل مرتبط با اقتصاد مانند دانه‌‏های تسبيح است و بايد در کنارهم ديده شوند. زمانی می‌‏توانيم بگوييم ما تحولی ايجاد کرده‌‏ايم که اين تغييرات در همه عرصه‌‏های اقتصادی بوجود آيد.
وی افزود: در هر صورت در خصوص وضع اقتصادی دست‌‏اندرکاران بايد اظهار نظر نمايند. مثلاً در خصوص صندوق ذخيره ارزی عده‌‏ای گفتند که تا سه سال بدون نفت ذخيره داريم و عده‌‏ای ديگر گفتند از امروز نداريم.
کروبی در رابطه با ساختار اقتصادی کشور نيز که سوال يکی از دانشجويان بود، اظهار داشت: ما در حال تدوين برنامه‌‏ها هستيم و از آنجا که اقتصاد موضوع ظريفی است، در اين رابطه همکاران اقتصادی ما در موقع مناسب اظهارنظر خواهند کرد.
وی در ادامه به ماهيت اقتصادی حزب اشاره کرد و اظهار داشت:مانيفست اقتصادی حزب در حال تدوين نهايی است.
گردش قدرت منوط به تحزب است
کروبی در پاسخ به اين سوال که جايگاه حزب اعتماد ملی در ميان ساير احزاب کجاست؟ گفت: طبيعی است که هر شخصی از مجموعه خود دفاع می‌‏کند. ديگران بايد در اين خصوص اظهارنظر کنند اما همين را می‌‏گويم که در طول سه سال ونيم گذشته با همه کمبود امکاناتی که داشتيم، کارهای زيادی انجام شده است؛ ضمن آنکه نواقص زيادی داريم. البته اين را هم بگويم که تحزب در کشور به معنای واقعی وجود ندارد و کار منسجم تشکيلاتی جا نيفتاده است در هر صورت اگر دموکراسی و گردش قدرت می‌‏خواهيم بايد تحزب داشته باشيم.
دانشجوی ديگری با اين پرسش که آيا حزب اعتماد ملی قائم به فرد است، پاسخ کروبی را خواستار شد و دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ گفت: اگر اين گونه باشد که ارزشی ندارد. من اگر موقعيتی به برکت مردم و انقلاب دارم، می‌‏خواهم برای کار حزبی تلاش کنم.
وی در ادامه پاسخ به اين سوال اظهار داشت: در برنامه‌‏های ما پرورش نيرو و آموزش تجربه‌‏های سياسی و پرورش افراد تازه‌‏نفس پيش‌‏بينی شده و در حال انجام است.
کروبی در پاسخ به اين پرسش که نظر شما در خصوص حزب مشارکت و موتلفه چيست؟ گفت: در رابطه با مصداق‌‏ها اظهارنظر کردن سخت است. ولی همين را بگويم که بسياری از دوستان قديمی ما در موتلفه هستند و يا عده‌‏ای کثيری از همکاران ما در دوره‌‏های گذشته، اکنون در احزابی نظير مشارکت و کارگزاران هستند.
خواب يک ساعته همه چيز را عوض کرد
کروبی در ادامه اين مراسم در پاسخ به پرسش يکی ديگر از دانشجويان با اين عنوان که نظر شما در خصوص عملکرد دولت نهم چيست؟ گفت: اول اين نکته را بگويم که ما در انتخابات آينده رقيب هستيم و در گذشته نيز رقيب بوديم و خواب يک ساعته همه چيز را عوض کرد. دولت پر کار است اما بطور مثال در سياست خارجی در برخی موارد مواضعی گرفته که عوارضی داشته است ويا در کارهای اقتصادی به خاطر اينکه اقدامات که کارشناسی نبوده، نارسايی‌‏های نيز مشاهده می شود.
دبير کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به اين پرسش که فعاليت‌‏های اعتماد ملی در قم کم است، اظهار داشت: وقتی حزب تاسيس شد، ما هيچ نداشتيم و البته شرايط و موقعيت ما در هر استان متفاوت است. شرايط قم شرايط خاصی است مثلاً در انتخابات گذشته مجموع آرا شش تن از کانديداها در قم ۴۶ درصد بود و برادر محترمی ۵۳ در صد آرا را اخذ کرد و اين در حالی بود که تنها کانديدايی که در يک استان بالای ۵۰ درصد رای آورد، من بودم و آن هم در استان لرستان و نشان می‌‏دهد استان قم استان خاصی است و همين که ما تاکنون فعال بوده‌‏ايم، کار بزرگی شده است.
توان خود را برای عدم تقلب در انتخابات به کار می‌‏گيريم
وی در پاسخ به اين پرسش که اگر در انتخابات آينده تقلب بشود، چه می‌‏کنيد، گفت: تمام توان خود را بکار می‌‏گيريم که تقلب نشود و انتخابات با سلامت کامل برگزار شود؛ ضمناً اگر بخواهد حق مردم را تضيع کنند، برنامه‌‏های داريم که بعداً می‌‏گويم. من آدمی هستم که نمی‌‏گذارم حق مردم ضايع شود. در دوره قبل نيز مشکل، مشکل دولت خودمان بود و دست ما هم بسته شد.
وی در پاسخ به اين سوال که در صورتی که به عنوان رئيس جمهور انتخاب شويد آيا از اعتبار خود برای دستيابی مردم به آزادی خرج می کنيد؟گفت:شما مواضع،مکاتبات و سخنان مرا در طول ساليان گذشته ببينيد.البته من بعدها توضيح خواهم داد که از سال ۱۳۶۸ در دفاع از حقوق مردم و آزادی‌‏های قانونی و دفاع از ردصلاحيت شده‌‏ها چه کارهايی انجام دادم و اين را بدانيد که دفاع از حقوق شهروندی وظيفه ما است و تاکنون هزينه‌‏های زيادی برای آن پرداخت کرده‌‏ام.
کروبی در رابطه با برنامه‌‏های خود در مبارزه با فساد اقتصادی گفت: اول آنکه درصدد ريشه‌‏يابی علل اين فساد خواهيم بود و دوم آنکه تلاش خواهيم کرد با عملکرد روشن و شفاف و دوری از کلی‌‏گويی، زمينه‌‏های کاهش فساد را فراهم کنيم.
وی در ادامه افزود: من از دادن وعده هايی که نپخته و کارشناسی نشده باشد، پرهيز می‌‏کنم. شما در ماجرای ۵۰ هزار تومان که در دوره گذشته مطرح شد، ديديد که آن موقع گفتند اين شعار تبليغاتی است و قابليت اجرايی شدن ندارد. اما بعد ديديد که همه طرفدار آن شدند و حتی گفتند که اين طرح دولت اصلاحات بوده که کروبی در تاريکی شب آن را گرفته و اعلام کرده است.
وی در پاسخ به اين سوال که نزديکترين دولت به امام و رهبری کدام دولت بوده است؟ گفت: من چگونه بگويم. آيا من حق اندازه‌‏گيری اين موضوع را دارم يا خير؟ آيا ديگران نيز حق اظهار نظر دارند؟ اما همين را می‌‏گويم که همه دولت‌‏ها که آمدند با شعار پيروی از راه امام فعاليت کردند. آقای هاشمی از ياران قديمی امام بوده، آقای موسوی نيز خود را يار و همراه امام می‌‏داند، آقای خاتمی و احمدی‌‏نژاد نيز همين را می‌‏گويند.
وی در ادامه به اين سوال که به نظر شما آمدن چند کانديدا از اصلاح‌‏طلبا ن موجب اختلاف خواهد شد؟ توضيح داد: در حزب و بيرون از حزب، عده‌‏ای از ما خواستند که وارد صحنه شويم و برای اين که اختلاف نشود، اعلام کردم که حکميت را قبول دارم تا امروز که ۲۴ آذر است کسی اعلام آمادگی نکرده بنابراين طبيعی است که ما بايد اعلام کنيم و فعاليت‌‏های خود را شروع نماييم؛ چرا که فرصت‌‏ها از دست می‌‏رود.
از حضور کرباسچی استفاده می‌‏کنم
وی در رابطه با موضوع معاون اولی دولت احتماليش و انتخاب کرباسچی به اين سمت گفت: از همان ابتدا آقای کرباسچی نسبت به ما محبت داشت و چندين بار ابراز حمايت کرده بود ولی هيچ‌‏گاه موضوع معاون اولی مطرح نشده بود. ضمن آنکه آقای کرباسچی فردی ارزشمند است و اگر انتخاب شوم، حتماً از حضور ايشان استفاده خواهم کرد.
وی در پاسخ به اين سوال که اگر شما رئيس دولت شويد با اين مجلس چگونه تامل خواهيد کرد؟ گفت: من مجلسی هستم و بهترين کسی که می‌‏تواند با اين مجلس تعامل کند، من هستم.
در ادامه اين جلسه وی در پاسخ به سوال دانشجوی ديگری که با طرح اين سوال که شما در همايش ۳۰ سال قانون‌‏گذاری اظهار داشتيد که نماينده‌‏ای که از بسيج بترسد، نماينده نيست. توضيحی داريد؟،گفت: افتخار من اين است که همواره از بسيج دفاع کرده‌‏ام.بسيج بيشترين خدمت را به کشور کرده است اما می‌‏گويم بسيج برای ملت سرمايه عظيمی است و نبايد وارد مسايلی از قبيل اين که چه کسی رأی بياورد، بشود. بسيج نبايد وارد مسايل انتخاباتی شود، اين دفاع از بسيج است و نکته دوم اين که نماينده مجلسی که برای دفاع از حقوق مردم از مسايلی همچون ابطال انتخابات بترسد، نخواهد توانست به معنای واقعی وکيل ملت باشد.
وی در ادامه افزود: من سال‌‏ها رئيس بنياد شهيد بوده ام ۵۳ درصد شهدای ما بسيجی بودند و اين سرمايه بايد برای هيشه حفظ شود نه اينکه هزينه يک گروه يا يک جريان سياسی شود اين بزرگترين دفاع از سرمايه عظيم بسيج است.
کروبی در ادامه در پاسخ به انتقادی که از طرح ۵۰ هزار تومانی دور قبل مطرح شد، اظهار داشت: مسايلی از اين دست موضوعاتی دقيق و فنی است، اين موضوع در طرح تامين اجتماعی افراد ديده شده است و مطمئناً به گونه‌‏ای پيش خواهد رفت که در آن عزت و کرامت مردم در حد اعلا حفظ شود.
کروبی در پايان سخنان خود به دانشجويان توصيه کرد تحمل شنيدن صداهای مختلف را داشته باشند و زمينه را برای تضارب‌‏آرا فراهم کنند.
گفتنی است در پايان مراسم، دانشجويان انجمن علمی سياسی - تخصصی دانشگاه آزاد با اهدای لوح ياد بودی از مهدی کروبی تقدير کردند.





















Copyright: gooya.com 2016