دوشنبه 25 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاشيه‌های حضور خاتمی در دانشگاه تهران از زبان خبرگزاری فارس

خبرگزاری فارس: هدايت کنندگان برنامه سخنرانی خاتمی در دانشگاه تهران، فيلمبردار واحد مرکزی خبر را از سالن بيرون کرده و قصد خارج کردن فيلم از دوربين را داشتند که البته موفق نشدند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، حضور محمد خاتمی رئيس‌جمهور سابق در دانشگاه تهران که به دعوت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران صورت گرفت،‌ حاشيه‌هايی را به همراه داشت.
*‌ خاتمی در بخشی از سخنان خود گفت: من برخلاف برخی‌ها معتقد نيستم که اين دولت می‌خواهد کارها را خراب کند، می‌دانم که قصد خير دارد.

* پيش از حضور خاتمی در دانشگاه، بيانيه‌های انتقادی و سوالاتی از وی از سوی دانشجويان با گرايشات مختلف منتشر و در بين دانشجويان توزيع شده بود که از جمله آنها جمعی از دانشجويان مسلمان دانشگاه تهران بود که به صورت خودجوش و بدون آنکه تشکل خاصی داشته باشند، سوالات خود را در دو صفحه خطاب به خاتمی مطرح کرده بودند و از آنجا که امکان طرح سوال در جلسه سخنرانی برای آنان فراهم نبوده است، در دانشگاه توزيع کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* يکی از مهمترين حاشيه‌های اين ديدار، برخورد انتظامات اين برنامه که از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران بودند، با فيلمبردار واحد مرکزی خبر بود که او را از سالن بيرون کرده و قصد خارج کردن فيلم از دوربين او را داشتند که موفق نشدند.

* ۲ ساعت پيش از ورود خاتمی به تالار شهيد چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران، عده‌ای از دانشجويان با فشار به درب اصلی اين سالن که بسته شده بود قصد حضور در سالن را داشتند که در نهايت منجر به شکسته شدن درب شد.

* پيش از آغاز سخنرانی، دانشجويان بيرون از سالن چندين بار با فشار به داخل هجوم آوردند و برگزارکنندگان مراسم از دانشجويان می‌خواستند که از اين اقدام خودداری کرده و از طريق "ويدئو پروجکتور"هايی که در بيرون از سالن و در راهروهای دانشکده فنی تدارک ديده شده بود، اين مراسم را ببينند؛ ضمن اينکه برگزارکنندگان مدام اعلام می‌کردند اگر وضعيت مطلوب نباشد و تيم امنيتی آقای خاتمی احساس کند که فضا مطلوب نيست، احتمال لغو برنامه وجود دارد.

* يکی از دانشجويان بر اثر فشارهای ذکر شده به طور سطحی مجروح شد که توسط پزشک حاضر در مراسم مداوا شد.

* برخی از دانشجويان معتقد بودند که برگزارکنندگان اين برنامه سالن سخنرانی را با حاميان خاتمی پر کرده‌اند تا ساير دانشجويان نتوانند نظرات خود را بيان کنند.

* در اين مراسم اعضای انجمن‌های اسلامی پرديس‌های کرج، قم و ابوريحان دانشگاه تهران نيز حضور داشتند.

* دانشجويان حاضر در سالن شعارهای "خاتمی قهرمان، برای حفظ ايران، اميد ملت بمان"، "ممد خاتمی تو پينه دوزی، مملکت پاره شد بايد بدوزی"، "ممد خاتمی برگرد به پستت، محمود احمدی برگرد به پستت"، "دانشجو دانشجو اتحاد اتحاد، خاتمی خاتمی اعتماد اعتماد"، "خاتمی پاينده‌، رئيس‌جمهور آينده"، "خاتمی خاتمی به عهد خود وفا کن، احمدی احمدی مملکتو رها کن"، "آزادی انديشه، بی خاتمی نمی‌شه" و "نصر من الله و فتح قريب، مرگ بر اين دولت مردم فريب" سر می‌دادند.

* در اين مراسم پيش از سخنرانی خاتمی، حاضران در سالن سرود يار دبستانی را چندين بار خواندند؛ ضمن اينکه کليپ‌هايی در مورد ۱۸ تير پخش شد.

* برخی افراد حاضر در جلسه پلاکاردهايی با مضامين "ما به خرداد پر از حادثه عادت داريم"، "تو به پا خيز، همه يار دبستانی تو"، "آزادی انديشه، هميشه هميشه" و پلاکاردهايی با مضامين حمايت از خاتمی در دست داشتند.

* در دست بسياری از حضار عکس‌های خاتمی وجود داشت.

* محمد خاتمی ساعت ۱۴ وارد سالن سخنرانی شد و افراد حاضر در جلسه با سوت و کف و شعارهای حمايت‌آميز از او استقبال کردند.

* غلامحسين محمدی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و مجری اين مراسم در ابتدای آغاز رسمی مراسم گفت:‌ انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس نيز دعوت‌کننده آقای خاتمی بود اما به عللی ميسر نشد که اين برنامه در آن دانشگاه انجام شود لذا به دعوت انجمن تهران و انجمن تربيت مدرس، اين برنامه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

* مجری مراسم همچنين اعلام کرد که دانشجويان فقط می‌توانند سوالات کتبی ارائه کنند و امکان ايراد پرسش شفاهی وجود ندارد. بسياری از دانشجويان خواهان پرسش شفاهی بودند.

* اعضای تشکل‌های دانشجويی مانند جامعه اسلامی دانشجويان، بسيج دانشجويی و انجمن اسلامی دانشجويان مستقل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند:‌ انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران برخلاف شعارهای خود مبنی بر آزادی بيان و ... به تشکل‌های منتقد خاتمی اجازه بيان پرسش‌ از خاتمی را نداده و حتی از ورود آنان به جلسه ممانعت به عمل آورده است.

* محمدی عضو شورای مرکزی انجمن تهران و مجری برنامه همچنين در سخنان خود همزمان با درود فرستادن بر امام(ره) و مصدق و بازرگان، اينگونه نشان داد که پيرو مسلک نامبردگان هستند؛ اين در حالی است که امام خمينی(ره) در مورد جبهه ملی که مصدق پيش از انقلاب رهبری آن را بر عهده داشت و بعد از انقلاب نيز بازرگان رهبری نهضت آزادی فرزند جبهه ملی را بر عهده داشت، فرمودند: "اينها مرتدند. "جبهه ملی" محکوم به ارتداد است. من بايد متأسف باشم، من بايد بسيار متأسف باشم، از اينکه غيب نمی‏دانم! نمی‏دانستم در چنته اينها چه هست؟ من بعضی از اينها را می‏پذيرفتم؛ به ايشان هم محبت می‏کردم؛ ليکن نمی‏دانستم که اينها بر ضد قرآن هم قيام می‏کنند. من نمی‏دانستم که اينها ائتلاف پيدا می‏کنند [و] مرکز ائتلافشان يک جا است و ائتلاف پيدا می‏کنند با منافقين که "شناخت" شان را اشخاصی که مطالعه کرده‏اند می‏دانند چيست."

* پيش از آغاز سخنرانی خاتمی، مريم عباسی‌نژاد عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بيانيه آغازين اين مراسم را قرائت کرد.

* پس از سخنرانی نسبتاً کوتاه محمد خاتمی که بخش اعظم آن به جنبش دانشجويی اختصاص داشت، مجری برنامه سوالات کتبی دانشجويان را قرائت کرد که سوالات ابتدايی عبارت بودند از: ۱- آقای خاتمی آيا در انتخابات کانديدا می‌شويد يا خير؟ ۲- آقای خاتمی! اين کارشکنی‌ها که گفتيد نمی‌گذارد بياييد، چه چيزهايی است؟ ۳- آيا نامزدهای جبهه اصلاحات برای مقابله با کارشکنی‌های نهادهای گوناگون برنامه‌ای دارند؟ . تعدادی از دانشجويان در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشتند که اين سوالات، سوالات دانشجويان نبود بلکه ترتيب قرار گرفتن سوالات و ارتباط سوال بعدی با سخنان خاتمی در مورد سوال فعلی به گونه‌ای بود که نشان می‌داد سوالات از قبل و شايد با هماهنگی خود آقای خاتمی چيده شده‌اند تا وی آن صحبت‌هايی را که نمی‌خواهد در سخنرانی بگويد را اينگونه وانمود کند که در پاسخ به سوالات دانشجويان گفته است.

* پس از اينکه خاتمی، در پاسخ به سوالی که کانديدا شدن يا نشدن وی را در انتخابات رياست جمهوری آينده جويا شده بود، تلويحاً اعلام کرد که به احتمال فراوان نمی‌آيد، تعدادی از دانشجويان شعار "خاتمی بايد بيای" را سردادند که خاتمی هم در پاسخ گفت: "هنوز نگفتم نمی‌آيم، در حال بررسی هستم"

* در ميان سوالات مطرح شده از خاتمی، سوالات انتقادی و چالشی به چشم نمی‌خورد و تنها سوالی که مجری برنامه به عنوان يک سوال انتقادی آن را از خاتمی مطرح کرد اين بود که "آقای خاتمی آيا هشت سال کافی نيست؟". مجری برنامه طرح سوال مذکور را نشانه‌ای بر پايبندی خود به شعار "زنده باد مخالف من" عنوان کرد.

* در برخی لحظات سخنرانی خاتمی، بين تعدادی از دانشجويان وسط سالن سخنرانی درگيری‌های محدودی رخ داد. علت درگيری‌ها اين بود که تعدادی از دانشجويان شعارها و سوالاتی را از وسط سالن در انتقاد به خاتمی مطرح می‌کردند و حاميان خاتمی با هو کردن مانع ادامه سخنان آنها می‌شدند.

* در حين سخنرانی خاتمی در خصوص اقدامات دولت، تعدادی از دانشجويان شعار "مرگ بر ديکتاتور" سردادند که خاتمی در واکنش به آنها گفت: "شعار مرگ ندهيد"

* يکی از دانشجويان در اعتراض به قسمتی از سخنان خاتمی در خصوص پايبندی‌اش به خط امام(ره)، فرياد "دروغ است، دروغ است" سر می‌داد که چند کاغذ مچاله‌ کرده از سوی دانشجويان حامی خاتمی به سمت وی پرتاب شد.

* يکی از دانشجويان دختر، حدود ۲۰ دقيقه از مسئولان برگزار برنامه خواست تا به وی اجازه طرح پرسش شفاهی از خاتمی را بدهند اما اين امر از سوی برگزارکنندکان ميسر نشد و انتظامات برنامه نيز در طول درخواست اين دانشجوی دختر، از وی می‌خواستند که منصرف شده و بنشيند. مجری برنامه نيز تأکيد کرد که امکان طرح پرسش شفاهی وجود ندارد.

* خاتمی در پاسخ به فرياد يکی از دانشجويان از جمع مبنی بر اينکه "در اين هشت سال برای تشکل‌های دانشجويی چه کار کرديد؟" گفت: يک خورده کار کرديم، يک خورده کار نکرديم، يک خورده هم نگذاشتند کار کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016