سه شنبه 26 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدجواد لاريجانی: نقشه غرب برای انتخابات ايران، فردا

تمام امکانات غرب بسيج شده است تا روی انتخابات تأثير بگذارد و حتی ياوه‌گويی‌های امثال سارکوزی و گاهی هم اوباما و باقيمانده دولت بوش تماما برای تأثير‌گذاری در انتخابات رياست‌جمهوری ايران است.
تمام امکانات غرب بسيج شده است تا روی انتخابات تأثير بگذارد و حتی ياوه‌گويی‌های امثال سارکوزی و گاهی هم اوباما و باقيمانده دولت بوش تماما برای تأثير‌گذاری در انتخابات رياست‌جمهوری ايران است.

به گزارش«فردا»، محمد‌جواد لاريجانی، امنيت ملی را مهم‌ترين موضوع انتخابات آينده دانست و گفت: ما يک رقابت داخلی نداريم. تمام امکانات غرب بسيج شده است تا روی انتخابات تأثير بگذارد. همه غرب دست به يکی کرده و سعی دارند مسير انتخابات را به‌نحوی که فکر می‌کنند برايشان مناسب‌تر است، برای خودشان تغيير شکل دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: اگر غرب در اين تأثير‌گذاری کمترين توفيقی پيدا کند در آن صورت روابط ما با غرب بعد از انتخابات هيچ تحولی به سمت مثبت پيدا نخواهد کرد؛ يعنی آنها تازه برای تأثيرات بعدی اميدوار می‌شوند و کمترين دستاورد غرب، ادامه دشمنی‌ها به نحو وسيع‌تر عليه ما خواهد بود.

هدف از طرح دولت وحدت ملی

لاريجانی، همچنين هدف از طرح موضوع دولت وحدت ملی از سوی علی‌اکبر ناطق‌ نوری و سپس علی لاريجانی را در جهت عبور از احمدی‌نژاد ندانست و تأکيد کرد: اين نوع القائات از سوی غرب و بعضاً از سوی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب استفاده می‌شود. براساس تحليل سياسی بسيار متقن می‌گويم که اگر غرب در پروژه خودش موفق شود زياده‌خواهی‌‌اش تمامی نخواهد داشت.

دوم خردادی‌ها ترديد دارند

معاون وزير خارجه پيشين درباره ترديد خاتمی برای حضور در انتخابات آينده گفت: مشکل اساسی جناح دوم خرداد اين است که آنها در شانس توفيقشان در انتخابات ترديد دارند. شخصيتی مثل خاتمی که ۲ دور رئيس‌جمهور بوده، طبيعتاً حاضر نيست وارد مقوله‌ای شود که چندان افق روشنی ندارد.

لاريجانی افزود: خاتمی يکی از شخصيت‌های محترم نظام است، اعتبار بين‌المللی دارد و به انحای مختلف می‌تواند حکومت و نظام را کمک کند. فکر می‌کنم آن ترديد ناشی از اين است که نمی‌داند در اين ميدان چقدر شانس پيروزی وجود دارد.

نبايد با تک تيراندازی فرصت‌ها را از دست بدهيم

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه که با همشهری گفت‌و‌گو کرده است، درباره درخواست مذاکره از سوی برخی نمايندگان کنگره آمريکا و موج مخالف و موافقی که در واکنش به اين درخواست در داخل کشور ايجاد شده است، گفت: ما با نظامی روبه‌رو هستيم که در ۳۰ سال گذشته وسيع‌ترين حجم تخاصم را عليه ملت ما به نمايش گذاشته است. اما نکته اين است که دشمن را بايد مديريت کرد.

وی ادامه داد: صحبت در اين است که ما با دشمن بايد چگونه تعامل کنيم و چه تعاملی بهترين نفع را برای منافع ملی ما به همراه دارد. اگر از اين زاويه نگاه کنيم بايد بگوييم نياز آمريکا برای تعامل با ما فرصتی است که مهيا شده است.

اين ديپلمات باسابقه کشورمان توضيح داد: استفاده از اين فرصت احتياج به يک نقشه خوب دارد و با تک تيراندازی نبايد فرصت‌ها را از دست بدهيم. بايد مشخص کنيم اهداف ما در اين نقشه چيست.

معاون وزير خارجه پيشين، مهار و کاهش تشنج و کمک به حل بعضی مسائل منطقه‌ای را به‌عنوان اهداف ايران برشمرد و ادامه داد: کنگره آمريکا در خصومت با ما دست کمی از دولت آمريکا نداشته است. اما در قالب چنين نقشه‌ای، هم مذاکره نمايندگان مجلس شورای اسلامی با نمايندگان کنگره آمريکا می‌تواند پذيرفته باشد و هم مذاکرات دولتی ما. البته مذاکرات دولتی را قبلاً درباره مسائل عراق داشتيم که می‌توان چارچوب آن را تقويت و به شکل دقيق‌تر و وسيع‌تر پيگيری کرد.





















Copyright: gooya.com 2016