پنجشنبه 28 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارمند سابق ايرانی نيروگاه اتمی آمريکا به زندان می رود، بی بی سی

دادگاهی در آمريکا يک مهندس ايرانی- آمريکايی را به دليل انتقال نرم‌افزار رايانه ای يک نيروگاه آمريکايی به ايران، به تحمل دو حبس ۱۵ ماهه که به طور همزمان تحمل خواهد کرد، محکوم کرده است.

اين محکوميت کمتر از مجازاتی است که دادستان ها انتظار داشتند برای محمدرضا علوی در نظر گرفته شود، اما اعلام شد که به علت همکاری او با دادگاه و عذر خواهی اش، ميزان محکوميت او کاهش يافته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای علوی ۵۱ ساله است و به مدت ۱۷ سال برای نيروگاه اتمی "پالو ورده" در ايالت آريزونا کار می کرد.

او روز گذشته ضمن عذر خواهی در دادگاه، گفت که مسئوليت کار خود را می پذيرد و به آمريکا علاقمند است.

آقای علوی گفت نمی خواهد عملی انجام دهد که لطمه ای به آمريکا وارد کند.

پيشتر هيات منصفه دادگاهی در آريزونا، آقای علوی را به جرم دسترسی غيرقانونی به يک رايانه برای بهره گيری از نرم افزارهای آموزشی آن مقصر شناخته بود.

'کار او خطرناک نبود'
دادستان ها در زمان محاکمه آقای علوی که خرداد ماه امسال انجام شد، گفته بودند که او در سال ۲۰۰۶ با نقض قوانين آمريکا يک رايانه همراه را که حاوی نرم افزارهای آموزشی و طرح های صنعتی بوده، با خود به ايران برده است.

با اين حال مسئولان نيروگاه اتمی "پالو ورده" گفته بودند که اطلاعاتی که آقای علوی با خود به ايران برده بود، هيچ گونه خطر امنيتی متوجه آمريکا نکرده است.

دادستان های آمريکا در هنگام محاکمه محمدرضا علوی گفته بودند که او وقتی اين رايانه را با خود به ايران برد و از کدهای ويژه برای استفاده از آن استفاده کرد، می دانست در حال نقض قوانين فدرال آمريکا است.

به گفته آنها، آقای علوی سعی داشته با استفاده از اين نرم افزارها در صنايع هسته ای ايران مشغول به کار شود.

وکيل مدافع آقای علوی در دفاع از موکلش گفته بود که او از تحريم های تجاری ايران آگاه نبوده و فقط به اين خاطر از اين نرم افزارها در ايران استفاده کرده که به سابقه ۱۷ ساله کاری خود در پالو ورده افتخار می کرده و می خواسته آن را به خانواده اش نشان دهد.

آقای علوی سال گذشته ميلادی پس از اين که برای شرکت در جشن تولد پسرش به لس آنجلس برگشت، بازداشت شد.

محکوميت آقای علوی به جرم انتقال يک نرم افزار رايانه ای نيروگاه اتمی آمريکا به ايران در شرايطی صورت می گيرد که کشورهای غربی به ويژه آمريکا، در باره ماهيت برنامه های اتمی ايران به اين کشور سوء ظن دارند و از ايران خواسته اند برای اطمينان جامعه جهانی، برنامه غنی سازی اورانيوم خود را معلق کند.

ايران اين خواسته را رد می کند و می گويد که برنامه های اتمی اش مصارف نظامی ندارد و صلح آميز است.





















Copyright: gooya.com 2016