جمعه 29 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی: تظاهرات ضد آمريکايی در ايران با لنگه کفش باشد، انتخاب

خبرگزاری انتخاب : آيت‌الله جنتی با بيان اين که « خوشحالم که امروز بيش از پيش به غدير توجه می‌شود» افزود: اشکال کار اين بود که عده‌ای مساله خلافت پيامبر را همانند جانشينی يکی از سران قدرت در دنيا تلقی کردند. پيامبر بزرگ اسلام که ولی امر مردم بود فوت کرد و کس ديگری می‌بايست اداره کشور اسلامی را به عهده می‌گرفت. حضرت در غدير به پا خاست و اقدامی که در تاريخ بشر و انبيا بی‌سابقه بود، انجام داد؛ او در گرمای سوزان، بيش از ۷۰ هزار نفر از مردم را در صحرا نگه داشت و خطبه خواند.

آيت‌الله احمد جنتی گفت: غدير يکی از بزرگترين اعياد اسلامی است که ائمه ما آن را بسيار گرامی می‌داشتند و گرامی‌داشت اين عيد وظيفه بزرگ امروز ماست؛ چرا که غدير اين انقلاب را به وجود آورد و به پيروزی رساند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های اول نماز جمعه اين هفته هم‌چنين اظهار کرد: امام (ره) شاگرد مکتب غدير بود که توانست دنيا را مقابل خود خاضع کند و اين نهضت را به سرانجام برساند.

وی افزود: اين عيد ۱۴ قرن در غربت بوده و ما بايد آن را احيا کنيم و نه تنها در اين عيد، بلکه در همه ايام سال از آن الهام بگيريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله جنتی با بيان اين که « خوشحالم که امروز بيش از پيش به غدير توجه می‌شود» افزود: اشکال کار اين بود که عده‌ای مساله خلافت پيامبر را همانند جانشينی يکی از سران قدرت در دنيا تلقی کردند. پيامبر بزرگ اسلام که ولی امر مردم بود فوت کرد و کس ديگری می‌بايست اداره کشور اسلامی را به عهده می‌گرفت. حضرت در غدير به پا خاست و اقدامی که در تاريخ بشر و انبيا بی‌سابقه بود، انجام داد؛ او در گرمای سوزان، بيش از ۷۰ هزار نفر از مردم را در صحرا نگه داشت و خطبه خواند.

دبير شورای نگهبان گفت: پيامبر در اين خطبه‌ها گفت که ولايت بر بشر با خداست و کسی حق ندارد بر بشر فرمانروايی کند؛ اما برای اداره‌ امور کشور کسی بايد جانشين او باشد که خليفه‌الله است و اين ولايت به او تفويض شده است. چهار مرتبه تکرار کرد که هر کس من مولای اويم، علی مولای اوست . پيامبر گفت بياييد به نام اميرالمومنين با علی بيعت کنيد و طبق روايات شيعه و سنی خليفه اول و دوم اولين کسانی بودند که با علی بيعت کردند.

وی ادامه داد: واقعه غدير به گونه‌ای رخ داد که جای هيچ شک و شبهه‌ای نبود اما هفت روز بعد از رحلت پيامبر اين غدير زيرپا گذاشته شد. از تاريخ بايد پرسيد چطور شد اين واقعه مسکوت ماند؟ البته اين واقعه پيچيدگی‌هايی دارد ولی يک معما نيست.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: وظيفه ما به عنوان يک مسلمان و پيرو قرآن اين است که تا جايی که در توانمان است غدير را احيا و زمينه را برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) فراهم کنيم. مردم دنيا کم کم از حکومت‌های بشری سرخورده می‌شوند. شوروی کمونيستی و سوسياليستی آن ور شکست خورد، آمريکا و غرب هم در لجن فرو رفته و از هم می‌پاشد و مردم پناهی ندارند و فقط ندای لااله‌الاالله و قرآن است که بايد مردم را دعوت کند که آب حيات و گم‌شده شما پيش ماست.

دبير شورای نگهبان، در ادامه خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به در پيش داشتن مناسبت روز مباهله، گفت: روز مباهله از روزهای متبرک و روزی است که علی (ع) را جان پيغمبر معرفی کرده است؛ اين روز را بايد گرامی داشت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وی در ادامه به ۲۷ آذر، روز شهادت شهيد مفتح، اشاره کرد و افزود: پيام امام برای وحدت حوزه و دانشگاه بايد از سوی اين دو مرکز توليد فکر به درستی دنبال شود؛ چرا که سعادت مردم اين سرزمين در همين راه تامين خواهد شد. اين دو دستگاه بايد به درستی وظيفه‌شان را بشناسند و به آن عمل کنند. محصول دانشگاه و خروجی آن بايد صلاحيت علمی، اخلاقی، سياسی و مديريتی کامل را برای مديريت در اين مملکت داشته باشند. اگر ضعفی هم در اين ناحيه پيدا شود مشکلات زيادی خواهيم داشت و نظام بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاری زيادی کند.

جنتی هم‌چنين با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری در روز عيد غدير، اظهارکرد: مطالب بسيار ارزنده‌ای بود، به تعبير من خلاصه‌اش اين می‌شود که همانطور که در مساله غدير، ولايت مسلمين به علی (ع) سپرده می‌شود، مسووليت در جمهوری اسلامی هم بايد به دست کسانی سپرده شود که صلاحيت‌های معنوی و نفسانی داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسووليت اين نيست که کسی برود و کسی جای او بيايد. مسووليت ارث پدر نيست که بخواهند آن را قسمت کنند و جايزه‌ای نيست که بخواهند به اين و آن بدهند. صلاحيت‌هايی بايد در افراد وجود داشته باشد. وقتی اين صلاحيت‌ها بود آن وقت پست را تقديم‌شان می‌کنند.

دبير شورای نگهبان با تاکيد بر لزوم نفی سلطه‌پذيری، نفی تحقير ملت، نفی سکولاريسم اخلاقی و اباحه‌گری، نفی استثمار، نفی نفوذ و دخالت قدرت‌های مسلط در نظام اسلامی، گفت: اين‌ها بايد بر سر و پای نظام حاکم شود و در مقابل آن اثبات هويت ملی و ايرانی، ارزش‌های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، تلاش برای فتح قله‌های علم و دانش ويژگی‌هايی است که اگر آنها را بتوانيم حفظ کنيم به بالاترين قله‌های قدرت، عزت و کرامت می‌رسيم؛ اما اگر آنها را از دست بدهيم ديگر صورت ظاهری درست‌کردن فايده‌ای ندارد.

جنتی يادآور شد: اين‌که صرفا مجلس، دولت، قوه قضاييه، استاندار و فرماندار داشته باشيم، کارآيی ندارد. بعد از محکم‌کردن پايه‌ها اينها کارآيی خواهند داشت. در اين صورت هر کدام از اين مهره‌ها سر جای خودش می‌ماند و کار خود را انجام می‌دهد اما اگر پايه‌ها لرزان شد صورت ظاهری است که نمی‌تواند در مقابل قدرت‌ها مقاومت کند.

وی اضافه کرد: اگر ۳۰ سال شما مردم توانستيد مقابل قدرت‌ها بايستيد و هنوز هم مردانه ايستاده‌ايد برای همين است که اين ويژگی‌ها را حفظ کرده‌ايد. اين ويژگی‌ها در چهره شهدا، بسيجی‌ها و حزب‌اللهی‌ها تجلی کرد و پايدار ماند که اسلام هم پايدار مانده است.

دبير شورای نگهبان، با بيان اين‌که هويت حقيقی نظام در حکم معنا و روح نظام است، تاکيد کرد: ما نمی‌خواهيم جسم بی‌جان درست کنيم. بايد هويت حقيقی اين نظام را حفظ کرد و اين هويت حقيقی و ساخت حقيقی نظام يعنی عدالت.

امام جمعه‌ موقت تهران در ادامه گفت: اين‌قدر سر مسائل سياسی، رياست‌جمهوری و حزب‌بازی‌ها بر سر هم نزنيد. به جايش اين مسائل را زنده کنيد. کدام‌يک از شما مرد ميدان هستيد، بفرماييد. کدام‌يک می‌توانيد ادعا کنيد و سابقه‌تان به صدق گفتارتان شهادت بدهد که مرد اين ميدان‌ها هستيد؟! دسته‌بندی و بمباران کردن مقاماتی که خدمت می‌کنند، هنر نيست.

وی اضافه کرد: عدالت، کرامت انسان، حفظ ارزش‌ها، سعی برای ايجاد برابری و برادری، اخلاق، ايستادگی در مقابل نفوذ دشمن، ساده‌زيستی، در سطح مردم بودن، هم قد و قواره مردم بودن، اگر اينها در ذهن مسوولان نباشد نظام حقيقت خود را از دست می‌دهد و يک جسم بی‌جان می‌شود.

جنتی با تاکيد بر لزوم شجاعت رياست‌جمهوری، اظهار کرد: اگر بنا باشد يک فرد ترسو و بزدل بخواهد در راس امور باشد مردم اگر خودشان هم شجاع باشند کم کم ضعيف و زبون می‌شوند. بايد مردی باشد که خودش با شهامت جلو برود و مردم هم پشت سر او حرکت کنند و در دل دشمن برود.

دبير شورای نگهبان، با اشاره به گله‌ مقام معظم رهبری از مطبوعات در چند سال گذشته، يادآور شد: در گذشته‌ نه چندان دور در همين ۳۰ سال ديديم که مطبوعات ما دم از جدايی دين از سياست می‌زدند. وقتی درست مديريت نمی‌شود مطبوعات منحرف شروع می‌کنند و ما را به دوره‌ قبل از شاه می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: امام برای اين آمد که به مردم دنيا بفهماند اسلام عين سياست است و سياست بايد سياست اسلامی باشد. انقلاب اسلامی هم بر همين اساس موفق شد. حالا يک مرتبه اين مطبوعات شروع و موضوع جدايی دين از سياست را به عناوين مختلف مطرح کنند! بالاتر اين‌که آنها اين‌قدر پررو شده بودند که از رژيم سفاک پهلوی دفاع می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران، تاکيد کرد: رهبر در سخنان خود گفتند که امروز خوشبختانه مسوولان دولتی با ساده‌زيستی خود اشرافی‌گری را در عمل ضدارزش مطرح می‌کنند که مدتی بود به صورت ارزش مطرح می‌شد و اينها را از سوی رييس جمهور انقلابی، متعهد، کارآمد و فعال کنونی شاهد هستيم.

جنتی ادامه داد: من نمی‌دانم اين پيام‌ها را می‌گيرند يا نمی‌گيرند و آيا اين حرف‌ها را می‌شنوند يا نه؟ بعد بروند بگويند ما هم ولايت فقيه را قبول داريم و مطيع رهبر هستيم. اين رهبر است و اين حرف‌های رهبر. چرا اين‌قدر شاهد بمباران تخريبی هستيم. ببينيد که موج تخريب تا کجا پيش می‌رود؟ زبانی، تصويری، صوتی و به هر نوعی که بشود اين کار را انجام می‌دهند، مگر چه اتفاقی افتاده است؟

دبير شورای نگهبان يادآور شد: آمريکا از آن طرف فشار می‌آورد و می‌گويد سياست‌های ما به درستی پيش می‌رفت اما پرزيدنت احمدی‌نژاد که آمد همه‌ سياست‌های ما را بهم ريخت! آنها می‌گويند هر کسی باشد و اين نباشد. شما تخريب نکنيد بگذاريد اينها کارشان را بکنند. مردم چشم و گوش دارند و می‌بينند و می‌شنوند و خودشان تصميم می‌گيرند.

وی در ادامه با اشاره به پرتاب لنگه‌کفش از سوی خبرنگار عراقی به بوش، اظهار کرد: نبايد از اين انتفاضه لنگ کفش به سادگی بگذريم. آفرين بر اين مردی که کفش‌ها را پرتاب کرد. کفش‌های او بايد در موزه‌ سياسی عراق برای هميشه نگهداری شود؛ چرا که از هر اثری ارزشش بيشتر است و من پيشنهاد می‌کنم هر وقت در عراق و ايران تظاهرات ضد آمريکايی می‌شود با لنگه کفش باشد. اين حرکت خيلی پيام دارد. دنيا هم پيام آن را دريافت کرده است.

وی ادامه داد: مردم عراق به دنبال اين حرکت تظاهرات کردند؛ البته اين فرد را زندانی کردند و معلوم نيست چه بلايی سر او می‌آيد؛ اما مردم عراق بايد از او حمايت کنند. اگر قانونی است بايد طبق قانون عمل شود.

امام جمعه‌ موقت تهران در پايان، خاطرنشان کرد: آمريکا به بحرانی گرفتار شده که گيج شده و نمی‌داند چکار کند. اين فرصتی برای ماست که قدرت از آنجا کنار می‌رود و به طرف شرق و جمهوری اسلامی گرايش پيدا می‌کند. فردای ما فردای عزت، علم و دانش است و اگر قدری استقامت کنيم، خدا درهای رحمتش را به برکت علی(ع) و غدير بر روی ما باز خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016