شنبه 30 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حبيب الله پيمان: رهبری جنبش اصلاحات توسط خاتمی افراطيون را منزوی می‌‏کند، ايلنا

- مهندس سحابی کانديدای رسمی ملی مذهبی‌‏ها نيست

تهران- خبرگزاری کار ايران
دبير کل جنبش مسلمانان مبارز معتقد است اگر خاتمی رهبری جنبش اصلاحات را به عهده می‌‏گرفت خط اعتدال و ميانه‌‏روی در جريان اصلاحات تقويت می‌‏شد.

حبيب الله پيمان در گفت‌‏وگو باخبرنگار"ايلنا"، با اشاره به تقسيم بندی اخير عبدالله نوری در خصوص اصلاح‌‏طلبان به معتدل، افراطی و تفريطی گفت: با مشکلات و اهدافی که حرکت اصلاحات در هشت سال دولت اصلاحات با آن روبرو بود اين سه رويکرد را بايد از يکديگر متمايز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اگر تعاريفی از اين سه رويکرد ارايه می‌‏شد مصداق ميانه روی يا محافظه‌‏کاری مشخص می‌شد زيرا جرياناتی وجود دارد که معطوف به خط اعتدال هستند و جريانات مقابل را منزوی می‌‏کنند.
اين فعال سياسی در ادامه تصريح کرد: آنچه که در گفتار آقای عبدالله نوری بايد مورد توجه قرارگيرد اين است که وقتی ما می‌‏گوييم انديشه‌‏های ميانه‌‏رو بايد وجود داشته باشد، بايد مشخص شود برآيند بيرونی شان در کدام طيف قرار می‌‏گيرد؟
وی خاطرنشان کرد: در انديشه‌‏های خاتمی نوعی ميانه‌‏روی متبلور است. اگر چه خاتمی رهبر جنبش اصلاحات را برعهده نگرفت و اگر اين مسووليت را عهده‌‏دار می‌‏شد شايد می‌‏توانست جريان اصلاحات را به لحاظ راهبردی در خط اعتدال نگه دارد ولی ايشان چنين نقشی برای خود قائل نبودند.
پيمان با بيان اينکه مجموعه نيروهايی که به عنوان جريان اصلاح طلب خوانده می‌‏شدند دارای پشتوانه‌‏هايی از اقتدار سياسی در حکومت يا در بيرون از اجتماع بودند، اظهار داشت: اين افراد بودند که هويت عملی و عينی جريان اصلاحات را بروز می‌‏دادند و اگر آن مجموعه را در نظر بگيريم آنچه که مشخص می‌‏شود همان نيست که آقای خاتمی در توصيه‌‏های‌‏شان و طرح خطوط اصلاحات معمولاً مطرح می‌‏کردند. بنابراين سخن آقای نوری را اين گونه بايد تصحيح کنم که گرايش‌‏های سه گانه ( اعتدال ، افراطی و تفريطی) وجود داشته است اما بايد ديد که حرکت مجموعه جبهه اصلاحات برآيندش در تقابل با جريان‌‏های مقابل چگونه بوده است.
وی تاکيد کرد: معيار کندروی و تندروی در جايی مشخص می‌‏شود که توازن نيروهای اثرگذار سنجيده می‌‏شود زيرا توازن نيروها تعيين می‌‏کند که می‌‏شود حرکت را پيش برد يا اينکه امکان پيشروی وجود ندارد؟ اين توازن زمانی به هم خورد که جريان مقابل تمام نيرويش را برای خنثی کردن آنچه خود افراطی می‌‏پنداشت و مترادف با حذف کامل خودش تدوين وتوصيف کرده است، عملياتی نمود.
دبير کل جنبش مسلمانان مبارز با اشاره به عملکرد جريان ميانه رو، اظهار داشت: جريان ميانه رو می‌‏خواهد آن حرکت را به گونه‌‏ای تنظيم کند که طرف مقابل آن، احساس نکند که جريان اصلاحات می‌‏خواهد تمام منابع قدرت را از او بگيرد.
پيمان در بخشی از اين گفت وگو درپاسخ به سوالی مبنی بر انتشار برخی اخبار در خصوص وجود اختلاف در گروه‌‏های ملی - مذهبی برای معرفی کانديدای مستقل اين گروه در انتخابات آينده با تاييد وجود برخی اختلاف نظرها اظهار داشت: اختلاف نظرها وجود دارد و اين به دليل طيف متکثر گروه ملی - مذهبی‌‏ها است.
وی افزود: در زمينه انتخابات هم گرايش‌‏های واحد وجود ندارد ولی تصميمی که در يک اجلاسيه گرفته شد مبتنی بر اين بود که اولاً ملی - مذهبی‌‏ها در انتخابات به صورت مرحله‌‏ای شرکت می‌‏کنند و ثانياً کانديدای مستقل خواهند داشت يعنی برخورد ما با انتخابات با توجه به شرايط کشور و نيز برخورد دستگاه‌‏های مسوول در امر انتخابات است.
دبير کل جنبش مسلمانان مبارز با بيان اين که در خصوص ارايه کانديدای مستقل نيز مخالفت‌‏هايی از سوی برخی افراد اين گروه وجود داشت، گفت: به عنوان مثال آقای زيدآبادی بر اين اعتقاد است که از عبدالله نوری حمايت شود ولی تصميم اکثريت در آن اجلاس بر معرفی کانديدای مستقل بود.
وی در پاسخ به اين سوال که با توجه به تغيير قانون انتخابات و لحاظ کردن سن فرد کانديدا آيا مهندس سحابی کانديدای ملی - مذهبی ها می‌‏تواند باشد؟ گفت: منطقاً طبق اين مصوبه بايد نفر ديگری معرفی شود ولی در حال حاضر هم مهندس سحابی کانديدای رسمی ملی - مذهبی‌‏ها نيست.





















Copyright: gooya.com 2016