یکشنبه 1 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد زيدآبادی: عبدالله نوری كانديدای ماست، فواد صادقی: اگر خاتمی نيايد موسوی می‌تواند گزينه‌ ديگر اصلاح‌طلبان باشد، ايسنا

احمد زيدآبادي و فواد صادقي در فراهنگ‌سراي رسانه با موضوع « « خاتمي بيايد يا نيايد؟» مناظره كردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمد زيدآبادي در اين نشست كه قرار بود، جلسه مناظره‌ محسن آرمين، سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران و وي، به عنوان دبيركل سازمان ادوار تحكيم وحدت باشد و به علت عدم حضور آرمين، با حضور فؤاد صادقي مديرمسئول سابق سايت بازتاب و مديرمسئول سايت آينده برگزار شد، در پاسخ به اين پرسش كه نظر شما درباره نامزدي خاتمي چيست و اگر مخالف هستيد علت مخالفت شما كدام است؟ گفت: وقتي مي‌گوييم خاتمي نيايد، به هيچ وجه موضع ما تحكم‌آميز نيست و مي‌توانيم توصيه كنيم با توجه به عواقبي كه ممكن است داشته باشد بهتر است نيايد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي در ادامه اين برنامه كه از سوي سايت خبري تحليلي اصلاحات برگزار شد، افزود: رييس‌جمهور آينده با توجه به مسائلي كه در شرايط فعلي دچار آن هستيم، براي اداره اين فضا بايد فردي مقتدرتر از خاتمي باشد؛ چرا كه با وجود اين ‌كه خاتمي را به عنوان يك روحاني شيعه بسيار روشنفكر قابل احترام مي‌دانم، معتقدم سابقه ايشان به گونه‌اي بوده كه در شرايط بحراني كه شدت كمتري از اوضاع آينده داشته است، به خوبي فضا را مديريت نكرده است.

وي افزود: معتقدم خاتمي فردي فرهنگي است و سياست را به صورت ملموس حس نمي‌كند، هم‌چنين اصرار بر اين را كه به علت كارنامه‌ احمدي‌نژاد، خاتمي بايد بيايد، درست نمي‌دانم؛ چرا كه بايد دنبال كانديداي مصمم‌تر،‌ مقتدرتر و مديرتر باشيم.

در ادامه‌، صادقي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در جريان اصول‌گرايي روي احمدي‌نژاد اجماع وجود دارد؟ توضيح داد: انتخابات دهم رياست‌جمهوري اولين انتخاباتي است كه متغير مستقل در بين كانديداها وجود ندارد و حضور و عدم حضور احمدي‌نژاد و خاتمي روشن نيست.

مديرمسئول سابق سايت بازتاب تصريح كرد: دو عامل در عرصه انتخابات از جمله وضع اقتصادي كشور با توجه به سقوط قيمت نفت و همچنين سرنوشت پرونده هسته‌يي پس از روي كار آمدن اوباما، تاثيرگذار خواهد بود، كه در حالت خوش‌بينانه اگر دولت بتواند به خوبي اين موارد را مديريت كند، احمدي‌نژاد از مقبوليت بالايي برخوردار مي‌شود و در اين شرايط در ميان اصلاح‌طلبان چهره‌اي غير از خاتمي براي حضور وجود نخواهد داشت و نيامدن خاتمي به معناي خروج اصلاح‌طلبان از صحنه است.

وي افزود: برعكس اگر اين شرايط خوش‌بينانه رخ ندهد هم خاتمي براي حضور تمايل نخواهد داشت، هم در جامعه با اقبال كمتري مواجه مي‌شود و در واقع شكاف گفتماني احمدي‌نژاد و خاتمي مي‌تواند شرايط دو قطبي ايجاد كند.

در ادامه زيد‌آبادي تصريح كرد: اشكال اصلاح‌طلبان اين است كه از ابتدا در ميداني بازي كردند كه قواعد آن را جناح اصولگرا تعيين مي‌كرد؛ بنابراين ابتكار عمل جدي نداشتند.

دبيركل سازمان ادوار تحكيم وحدت ابراز عقيده كرد: انتخابات يك مفهوم جهاني است و در تمام جهان قوانين انتخاباتي مشخص است و اگر قرار باشد فيلتري گذاشته شود، به بازي تبديل مي‌شود؛ پس اگر مي‌خواهيم انتخابات به معناي واقعي وجود داشته باشد بايد اصول حاكم بر انتخابات را نيز بپذيريم.

وي افزود: معتقدم اگر اصلاح‌طلبان به طور منسجم پشت يك كانديداي محكم متحد شوند، شوراي نگهبان هرگز نمي‌تواند او را رد صلاحيت كند و ما در چارچوب انتخابات عادلانه كه با فلسفه و اصول انتخابات سازگار باشد، حاضريم در انتخابات شركت كنيم و به نظر من هيچ‌گاه در ايران تحريم به صورت جدي وجود نداشته است.

وي با بيان اين كه اعتقاد نداريم كانديداي ما يعني عبدالله نوري ردصلاحيت مي‌شود، ابراز عقيده كرد كه اگر اين اتفاق بيفتد، اين اقدام، به زعم وي، اقدامي غيرقانوني است و تبعاتي خواهد داشت.

در ادامه صادقي نيز گفت: بعيد به نظر مي‌رسد در دنيا غير از شرايط قانوني فرآيند ديگري براي حضور كانديداها در انتخابات وجود نداشته باشد. من علي‌رغم اين‌كه نوري را فردي زحمت‌كشيده مي‌دانم، معتقدم همان طور كه خود ايشان اذعان دارند، برخي اصول قانون اساسي را نمي‌پذيرند؛ بنابراين ايشان قابليت كانديدا شدن از نظر نظام را ندارند.

وي همچنين گفت: با توجه به اين كه 10 سال از شكل‌گيري جريان اصلاح‌طلب مي‌گذرد، بايد پرسيد نتيجه چه بوده و در نتيجه بايد سعي كرد رو به جلو حركت كرد.

به گزارش ايسنا، زيد‌آبادي هم در ادامه گفت: حق اين كه كسي بتواند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد، مهم است، اما اين‌كه راي آورد يا نه، به كسي ربطي ندارد.

وي افزود: طبق قانون اساسي پرسش از اعتقاد افراد جرم است و اعتقادات هر فرد در حيطه‌ مسائل شخصي اوست، براي قانون التزام عملي به قانون مهم است. به طور مثال مي‌توان به فردي كه به زمان‌بندي ناعادلانه چراغ قرمز اعتراض دارد و پشت چراغ بوق مي‌زد، اشاره كرد. تا وقتي كه اين فرد از چراغ قرمز عبور نكرده كسي حق برخورد با او را ندارد؛ بنابراين مي‌توان به قانون نيز اعتراض و انتقاد داشت.

دبيركل سازمان ادوار تحكيم وحدت به بسته‌شدن نشريات شرق،‌ هم‌ميهن، شهروند امروز و همچنين آنچه ماجراي مسعود بهنود خواند، اشاره كرد و گفت: هميشه بايد در اموري وارد شويم كه حس اخلاقي‌مان آلوده نشود.

به گزارش ايسنا، در ادامه صادقي تصريح كرد: در رابطه با موضوع ردصلاحيت‌ها در موضعي نيستم كه بخواهم نظر دهم و نمي‌گويم كه وضع خيلي مطلوب است، اما اين كه بگوييم در بدبختي به سر مي‌بريم و اين به خاطر جمهوري اسلامي است و با حضور كسي مثل عبدالله نوري همه چيز خوب مي‌شود، درست نيست. در واقع اين نوعي عوام‌فريبي است و كساني كه احمدي‌نژاد را به پوپوليسم متهم مي‌كنند، بايد در ادبياتشان دقت بيشتري داشته باشند.

وي افزود: اگر مي‌خواهيم اوضاع بهتر شود، بايد با پذيرش واقعيات، ظرف را وسيع‌تر كنيم؛ اما اگر مي‌خواهيم روند بدتر شود و يا رژيم تغيير يابد- البته اين اعتقاد اشكال ندارد و حق داشتن هر فكري محترم است- اما اين نظر اپوزيسيون است و نمي‌تواند وارد انتخابات جمهوري اسلامي شود.

صادقي ادامه داد: عبدالله نوري كه خود اذعان دارد در برخي موارد قانون اساسي را نمي‌پذيرد نمي‌تواند به عنوان رييس جمهور در كنار ديگر قوا كار كند، هم‌چنين درباره بسياري اتفاقات كه براي روزنامه‌نگاران افتاده است، بايد بگويم من نيز متاسفم.

صادقي در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اين‌كه فرض محال، محال نيست، اگر خاتمي را رد صلاحيت كنند آيا موضع شما نيز مانند آقاي زيد‌آبادي نخواهد بود؟ گفت: من نگفتم طرفدار خاتمي هستم اما اگر فرض كنيم چنين اتفاقي افتاد، از يك طرف خاتمي مي‌تواند بگويد هيچ يك از طرفدارانش در انتخابات شركت نكنند و از طرف ديگر چهره ديگري كه قابليت تائيد دارد معرفي شود؛ پس بايد ديد از كدام طريق اوضاع بهتر مي‌شود.

در ادامه زيدآبادي در جواب اين سوال كه با توجه به اين‌كه شما حامي عبدالله نوري هستيد، آيا ايشان كانديداتوري خود را اعلام كرده‌اند، توضيح داد: عبدالله نوري در آخرين صحبت‌هاي خود گفته‌ آمادگي حضور دارد؛ البته ملاحظاتي را نيز در نظر مي‌گيرد كه از جمله آنها اجماع ميان اصلاح‌طلبان است. آن‌كه در حال حاضر آمادگي ندارد دوستان اصلاح‌طلب ما هستند. هم‌چنين با توجه به اين كه خاتمي كوچك‌ترين اشاره‌اي براي حضور در انتخابات نكرده، شايد بهتر باشد درباره كسي كه آمادگي خود را اعلام كرده، بررسي شود.

دبيركل سازمان ادوار تحكيم وحدت همچنين در پاسخ به اين پرسش كه علت مخالفت شما با كانديداي گروه ملي و مذهبي در اجلاس اخير ‌آنها چه بوده است، گفت: به نظر من جريان ملي و مذهبي يك جريان هويتي است و نه حزب سياسي، در حالي كه من دبيركل ادوار به لحاظ سياسي هستم؛ البته گروه مليون و مذهبيون مهندس سحابي را معرفي كرده بودند كه به لحاظ سن قانوني با مشكل مواجه است و تا به حال فرد ديگري را براي كانديداتوري انتخاب نكرده‌اند.

وي افزود: معتقدم بهتر است جريان‌هاي سياسي از داخل خود كانديدا ندهند و فردي را از بيرون كه اجماع بر روي وي وجود داشته باشد مطرح كنند.

زيدآبادي هم‌چنين در پاسخ به صادقي درباره اظهاراتش در ارتباط با اپوزيسيون گفت: اپوزيسيون در دنيا كلمه مخوف و ترس‌آوري نيست و در تمام نظام‌هاي دو حزبي و يا چند حزبي بخش مخالف حاكم را اپوزيسيون مي‌گويند كه مخالف قانوني نيز نام دارد؛ بنابراين از اين حيث، من از مخالفان قانوني جمهوري اسلامي هستم كه البته به معناي براندازي رژيم نيست.

به گزارش ايسنا، صادقي در ادامه در پاسخ به زيدآبادي افزود: ما معتقديم در كشور جريان‌هاي منتقدي حضور دارند كه البته رهبري و قانون اساسي و نظام را مي‌پذيرند؛ اما يكسري جريان‌ها مانند سلطنت‌طلب‌ها و غيره نيز هستند كه جمهوري اسلامي را قبول ندارند. ما به آن‌ها مي‌گوييم اپوزيسيون جمهوري اسلامي؛ در حالي كه منتقدان اپوزيسيون جناح حاكم هستند.

در ادامه زيدآبادي ابراز عقيده كرد: ما چيزي را به عنوان نظام مطرح مي‌كنيم كه هر چه در كشورهاي ديگر بررسي مي‌كنيم به اين صورت تعريف نمي‌شود. در دنيا يك ملت كه با اراده خود دوره‌اي را شكل مي‌دهد و به آن راي مي‌دهد، ممكن است در دوره‌ي ديگر به شكل ديگري راي بدهد. ما معتقديم كسي كه شيوه‌ مسالمت‌آميز دارد حق فعاليت دارد و در مقابل كسي كه با شيوه‌ خشونت‌آميز رفتار مي‌كند، قابل قبول نيست.

در ادامه زيدآبادي در جواب اين سوال كه اگر خاتمي و نوري هر دو نيايند، گزينه‌ ديگر اصلاح‌طلبان چه كسي خواهد بود،‌گفت: ما روي فرد تعصب نداريم، بلكه روي ويژگي‌هاي فرد تاكيد مي‌كنيم و به نظر ما توان مديريتي، قدرت به روز بودن فرد و ايستادگي و مقاومت بر حرف حق و قدرت قانوني‌اش، داراي اهميت است.

صادقي هم در پاسخ همين پرسش گفت: اگر خاتمي نيايد مهندس موسوي مي‌تواند گزينه‌ ديگر باشد و قاطبه‌ي اصلاح‌طلبان نيز از او حمايت خواهند كرد.

در ادامه زيدآبادي درباره ميزان راي احتمالي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري دهم گفت: اگر نوري با شرايطي كه ما مي‌گوييم وارد انتخابات شود، نه فقط راي اصلاح‌طلبان بلكه راي كساني را از فضاي سياسي انتخاباتي قهر كرده‌اند، جمع خواهد كرد و راي او سرجمع بيشتر از خاتمي خواهد بود.

وي افزود: در اين رابطه بايد بگويم زياد به شهرت توجه نكنيد؛ چرا كه خاتمي و احمدي‌نژاد نيز در ابتدا شناخته شده نبودند، اما با توجه به اين كه در دوره‌ انتخابات هر كانديدايي بايد در رسانه‌ي ملي يعني تلويزيون به طور مستقيم با مردم صحبت كند، با توجه به مسائلي كه نوري مطرح خواهد كرد، او مي‌تواند در بين توده مردم با اقبال عمومي مواجه شود.

به گزارش ايسنا، صادقي نيز در پاسخ به اين سوال گفت: آقاي عارف كه اعلام كرده است اگر خاتمي بيايد انصراف مي‌دهد و كروبي نيز به اجماع معتقد است؛ از اين رو شرايط به گونه‌اي نيست كه افرادي كه كانديداتوي خود را اعلام كرده‌اند تا روز انتخابات در صحنه بمانند.

صادقي در پاسخ به سخنان زيدآبادي در مورد ميزان راي بالاي عبدالله نوري نيز گفت: ‌خوب است كه طرفداران شخصي اميدوار به راي آوردن كانديداي خود باشند، اما بايد شفافيت و صداقت داشته باشند و اين كه مهم‌ترين بحث كانديدايي به زندان افتادن او در جمهوري اسلامي باشد، به معناي اين است كه مي‌خواهند شرايط را به سمت تحريم و انتخابات تك قطبي پيش ببرند كه بايد بگوييم با حضور عارف و ديگران اين اتفاق نخواهد افتاد.

زيدآبادي هم گفت كه به نظر وي انگيزه‌هايي كه مردم براي آنها راي مي‌دهند موجب مي‌شود در ايران هرگز آنچه تحريم خواند شكل نگيرد.

وي در پايان گفت: در رابطه با اين كه ميزان راي عبدالله نوري تا چه اندازه خواهد بود، بايد بگويم بايد به او اجازه حضور در انتخابات داده شود تا ببينيم راي مي‌آورد يا نه.





















Copyright: gooya.com 2016