سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: رسما اعلام کانديداتوری نکرده‌ام، هيچ گاه نهضت آزادی را ضد انقلاب ندانسته و نمی‌دانم، ايسنا

« جمعی از دانشجويان دانشگاه‌های کشور با محمدرضا عارف ديدار کردند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس هيات مديره‌ بنياد باران در ابتدای اين ديدار با طرح اين پرسش که « چرا بايد در انتخابات رياست‌جمهوری دهم شرکت کنيم؟» گفت: ‌پس از انتخابات مجلس هشتم به طور طبيعی سه ديدگاه درباره‌ِ انتخابات رياست جمهوری دهم مطرح شد؛ يکی شرکت‌نکردن در انتخابات بود که واضح است به هيچ وجه با خط مشی اصلاح‌طلبی سازگاری ندارد و خوشبختانه با موضع‌گيری‌هايی که صورت گرفت منتفی شد و من از ابتدا اعلام کردم که ما مديون انقلاب و صاحب آن هستيم و در قاموس اصلاح‌طلبی چنين چيزی جايی ندارد.

وی افزود: ديدگاه دوم اين بود که انجام اقدامی شبيه جناح چپ پس از مجلس چهارم را در پيش بگيريم؛ يعنی در انتخابات شرکت کنيم؛ اما کانديدا نداشته باشيم و کانديدای خود را در انتخابات رياست‌جمهوری سال ۹۲ معرفی کنيم؛ اما با توجه به شرايط کشور و نيز در پيش داشتن سند چشم‌انداز و برنامه‌ توسعه که چندان به آن پرداخته نمی‌شود، سوال اينجا بود که آيا در سال ۹۲ می‌توانيم اجرای سند‌ چشم‌انداز را آغاز کنيم، که مسلما جواب آن منفی بود؛ چرا که هر کس روی کار بيايد از هر جناحی بايد در اين مسير حرکت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اما ديدگاه سوم که تصميم نهايی اصلاح‌طلبان نيز بود شرکت فعال در انتخابات و تلاش برای پيروزی تفکر اصلاحات بود که اين بحث در ماه‌های تير و مرداد و يا حتی زودتر قطعی شد و اصلاح‌طلبان به عنوان تفکری که مدعی پيروزی از خط امام هستند با توجه به تجربه، دانش و نيروهای زبده‌ای که دارند به اين جمع‌بندی رسيدند با وجود رد صلاحيت‌هايی در انتخابات مجلس هشتم و شوراها وجود داشت و تنها توانستند حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر را به مجلس بفرستند در انتخابات به صورت فعال حاضر شوند.

عارف در ادامه به بحث درباره چگونگی شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری آينده با اشاره به تجربه‌ انتخابات رياست جمهوری نهم پرداخت و گفت: به دليل تجربه‌ بدی که از انتخابات ۸۴ داشتيم بحث اجماع به عنوان رويکرد تفکر اصلاحات ميان اصلاح‌طلبان مطرح شد و اغلب معتقد بوديم بايد اولويت اول ما پيروزی تفکر اصلاح‌طلبی باشد و سپس بپردازيم به اين که چه کسی بايد بيايد. در عين حال بايد بر افزايش مشارکت مردم تمرکز داشته باشيم؛ چرا که تجربه‌ انتخابات نشان داده اگر مشارکت بالا باشد و قشر خاکستری به صحنه بيايد، پيروزی با اصلاح‌طلبان است.

عارف ادامه داد:‌ مساله اصلی ما تفکر اصلاح‌طلبی است برای آن که بتوانيم پاسخگوی نيازهای مردم باشيم و خوشبختانه در جبهه اصلاحات کسی با اجماع مخالفت نکرد و نظر اغلب افراد همواره اين بوده که اگر آقای خاتمی تصميم به آمدن بگيرند به طور طبيعی اجماع حاصل خواهد شد و ايشان با رهبری جبهه‌ اصلاحات می‌توانند ما را به اهدافمان برسانند، اما متاسفانه ايشان دوست ندارند رهبری جبهه‌ اصلاحات را داشته باشند.

وی افزود: معتقدم ما الان در شرايطی هستيم که زمان کمی داريم و هم رسانه‌های اندک و همين ميزان رسانه‌های ما نيز با کوچک‌ترين مساله‌ای با مشکل مواجه می‌شوند، اما حتی با وجود شرايط نابرابر و تخريب‌های عجيب و غريب مانند بحثی که اخيرا درباره ۵۰ ميليارد تومان مطرح کردند و گفتند در زمان آقای خاتمی بی‌حساب و کتاب خرج شده است، اگر مشارکت بالا باشد ما می‌توانيم پيروز شويم؛ چرا که اين روند تنها مختص اين دوره نيست، در سال ۸۴ نيز همين گونه بود و همين تخريب‌ها انجام می‌شد. برخی برای آن که نمی‌خواهند پاسخگوی خرجهای بی‌حساب خود باشند، با اين سناريوی ۵۰ ميليارد تومانی می‌خواهند فضا را به نفع خود بکشانند.

رييس هيات مديره‌ بنياد باران در ادامه خاطرنشان کرد:‌ بايد تلاش کنيم جوانان عزيزمان به صحنه بيايند. امروز جوانان و دانشجويان جايگاه ويژه‌ای دارند و می‌توانند مشارکت خوبی را به ارمغان آورند. شرايط کشور امروز به گونه‌ای است که رييس‌جمهور فرانسه به خود اجازه می‌دهد به مردم ايران توهين کند؛ پس مشارکت بايد بالا باشد. بايد تلاش کنيم، الان فضای دانشگاه‌های ما متاسفانه سرد شده است؛ اما به هر حال بايد هزينه پرداخت کرد و راهی جز اين نداريم تا پيروز شويم.

بر اساس اين گزارش در ادامه اين نشست دانشجويان پرسش‌های خود را پيرامون دو موضوع اصلی انتخابات و شکل‌گيری دولت آينده مطرح کردند.

يکی از دانشجويان با طرح پرسشی پيرامون ترديد سيدمحمد خاتمی و شفاف‌سازی کروبی درباره موضوع انتخابات گفت: من به اجماع اصلاح‌طلبان خوش‌بين نيستم، شما چطور؟ آيا معتقديد جنبش دانشجويی امروز مانند دوم خرداد ۷۶ می‌تواند اثرگذار باشد؟

عارف در پاسخ گفت: ‌در سال‌های گذشته قشر دانشجوی ما به عنوان اصيل‌ترين گروه مرجع مطرح بود، هم‌چنين به دليل آن که احزاب جايگاهی چندانی ندارند، دانشجويان سالم‌ترين و بهترين گروه مرجع محسوب می‌شوند، آنها به دنبال منافع فردی نيستند اما متاسفانه در سالهای اخير بخشی از جنبش دانشجويی ما دچار انحرافاتی شد، از جمله تاثيرپذيری از گروه‌های خارج از دانشگاه که نتيجه‌ آن چيزی جز دلسردی و انفعال نبود، حال بايد اين موضوع به طور جدی برطرف شود و جنبش دانشجويی به مسير صحيح خود بازگردد.

وی افزود: اما درباره‌ انتخابات پرسيديد؟ بايد بگويم ما بايد قشر با انگيزه را وارد و بر توده‌های مردم سرمايه‌گذاری کنيم که البته اين با عوام‌فريبی فرق دارد، تنها کافی است مردم را به تورم و اوضاع بد اقتصادی توجه دهيم و اين که تا چه حد از وعده‌ها عملی شده است.

عارف ادامه داد: در پاسخ به پرسشی که پيرامون خوش‌بينی در مورد اجماع مطرح کرديد نيز بايد بگويم چاره‌ای جز خوش‌بينی نداريم. بايد راه درست را انتخاب کنيم و امروز مناسب‌ترين فرد آقای خاتمی است. در شرايط فعلی بايد تلاش شود ايشان به ميدان بيايند. در مورد آقای کروبی نيز من چند ماه پيش که با ايشان جلسه داشتم. بحث ما و تاکيد ايشان بر اجماع بود و اکنون هم که کانديداتوری خود را اعلام کرده‌اند اجماع را منتفی ندانسته‌اند. از حالا نبايد قضاوت منفی کنيم، بلکه بايد تلاش کنيم تا فضای انتخابات درست شود.

رييس هيات مديره بنياد باران در پاسخ به پرسش ديگری پيرامون نحوه برگزاری انتخابات رياست‌جمهوری آينده گفت: مجريان بايد بدانند شرعا و قانونا امانتدار رای مردم هستند، ما نيز بايد نهايت تلاش خود را انجام دهيم. در سال ۷۶ هم با حضور مردم سرنوشت انتخابات عوض شد.

يکی ديگر از دانشجويان پرسيد « آيا شما اهل تساهل و تسامح خواهيد بود؟ آيا اصلاح‌طلبان قدرت اجرايی دارند که موانع بزرگ امروز را از پيش پای خود بردارند؟ آيا اگر رييس‌جمهور شديد و ۱۸ تير ديگری اتفاق افتاد اجازه می‌دهيد با دانشجويان برخورد شود؟»

عارف پاسخ داد: بايد بگويم ما مدعی رسيدن به مدينه فاضله نيستيم. دولت اصلاحات در شرايط خاصی روی کار آمد. دقيقا زمانی که کشورهای خارجی سفرای خود را خارج کرده‌ بودند و در وضعيت اقتصادی با نرخ بيکاری بالايی مواجه بوديم، هم‌چنين خشکسالی جدی بود و در عين حال قيمت نفت به ۸ دلار کاهش پيدا کرده بود؛ اما ما توانستيم رشد بيکاری را مهار کنيم و عملکردمان آنقدر خوب بود که توانستيم در برنامه چهارم توسعه بيکاری را تک‌رقمی پيش‌بينی کنيم و نيز تورم را به گونه‌ای مهار کرديم که به اين نتيجه رسيديم که می‌توانيم تورم يک رقمی داشته باشيم. در کارهای زيربنايی در بخش آب و تعداد سدهايی که احداث کرديم و نيز در بخش برق با کاهش خاموشی‌ها توانستيم بسياری از مشکلات را حل کنيم؛ البته منکر نقاط ضعف‌مان نيستيم، که اگر روی کار آمديم ضعف‌ها را برطرف کنيم.

وی افزود: من ۱۸ تير را حاصل بی‌تدبيری‌ها و البته کم‌تدبيری‌ها عوامل اجرايی می‌دانم و نيز دخالت عوامل ناخواسته بر اين موضوع بسيار موثر بود و کم کم داشت به يک بحران ملی تبديل می‌شد و متاسفانه ديديم که چگونه دانشگاه‌ را سرخورده کرد؛ اما اگر بياييم بايد از بروز چنين حوادثی جلوگيری کنيم.

يکی ديگر از دانشجويان پرسيد « اگر بيايد محور اصلی کار خود را بر چه چيزی قرار می‌دهيد؟»

عارف پاسخ داد: دولت‌ها بايد در خود ايجاد ظرفيت کنند، نظر مخالف را بشنوند و نبايد برخورد سياسی داشته باشند. اگر قرار شد بيايم محور اصلی کارم شايسته‌سالاری خواهد بود و اتفاقا روند کشور به سمتی می‌رود که نوعی اجماع ميان دو جناح اصلی حاصل شود، مثلا آقای ناطق بحث وحدت ملی را مطرح می‌کنند و ديگری بحث ائتلاف ملی را، اينها همه‌ يکی است. من بر اين باورم که رييس‌جمهور و دولت بايد به استناد قانون اساسی شفاف عمل کنند و کوتاه نيايند.

پرسشی ديگری از سوی يکی از دانشجويان مطرح شد مبنی بر اين که « در هشت سال دولت اصلاحات از تريبون‌های دولت به درستی استفاده نشد، اما امروز می‌بينيم با وجود کاستی‌ها به طور کامل از قدرت استفاده می‌شود، اگر اصلاح‌طلبان مجددا روی کار بيايند آيا می‌توانند به مردم ثابت کنند که رييس‌جمهور شخص دوم کشور است؟»

عارف گفت: من قبول دارم که آقای خاتمی به طور کامل از قدرتش استفاده نکرد، مثلا صدا و سيما که بودجه دولت را می‌گرفت عليه دولت کار می‌کرد؛ در حالی که امروز تريبون دولت شده است و يا روزنامه ايران امروز از تمام روزنامه‌های تندروی موافق دولت هم تندروتر شده است؛ در حالی که آن زمان حتی عليه دولت عمل می‌کرد؛ بنابراين من معتقدم ما بايد از قدرت‌مان استفاده کنيم اما نبايد فراقانونی عمل کنيم؛ چرا که در اين صورت حکومتی استبدادی خواهيم داشت . دولت اصلاحات بايد از تمام قدرت‌ قانونی خود استفاده کند؛ بنابراين با بهره‌گيری از تجربيات هشت سال مديريت کشور و نيز استفاده قانونی از قدرت می‌توانيم خوب کار کنيم.

در ادامه پرسش ديگری مطرح شد مبنی بر اين که « امروز پشت ‌پرده جبهه اصلاحات چه خبر است و چقدر احتمال پيروزی می‌دهيد؟»

رييس هيات مديره بنياد باران پاسخ داد: پشت‌پرده اصلاحات هيچ خبری نيست. من رسما اعلام کانديداتوری نکرده‌ام و نمی‌کنم. هدف من پيروزی جبهه‌ اصلاحات و اجماع است و بارها اشاره کرده‌ام که اگر در جبهه‌ اصلاحات فردی کانديدا شود و حتی فکر کنم شرايط کانديداتوری را ندارم باز هم به اجماع تمکين می‌کنم. معتقدم اگر مردم به صحنه بيايند پيروزی با ماست؛ به ويژه اگر مشارکت ۵۰ درصد شود.

يکی ديگر از دانشجويان درباره آنچه تخريب‌ها عليه سيدمحمد خاتمی و اصلاح‌طلبان و ادامه آن در انتخابات رياست‌جمهوری خواند، پرسيد که عارف در پاسخ گفت: ‌بله . احتمال آن می‌رود. آقای خاتمی هم اين موضوع را می‌دانند، اما چنانچه که گفتم ما در سال ۷۵ هم همين وضع را داشتيم، حال اصلاح‌طلبان بايد نشان دهند دردشان واقعا درد مردم است و می‌خواهند از تمام ظرفيت‌های خود برای حل مشکلات مردم استفاده کنند.

پرسش ديگری مطرح شد با اين مضمون که « آيا اگر دولت اصلاحات روی کار بيايد درصدد اصلاح قانون اساسی خواهيد بود؟ »

عارف پاسخ منفی به اين پرسش داد و افزود: ما در صدد اصلاح قانون اساسی نيستيم و معتقديم اين قانون ظرفيت‌های کافی برای اداره‌ کشور دارد .

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره استراتژی اصلاحات در انتخابات رياست‌جمهوری دهم گفت:‌ اين استراتژی را تنظيم کرده‌ايم که به زودی اعلام می‌کنيم و نيز در منشور اصلاحات ، اصلاح‌طلبی‌ای مطرح شده است که کليه ‌رويکردهای ما در ارتباط با مردم و توسعه کشور را مطرح می‌کند. در يک جمله بايد بگويم استراتژی و هدف ما اجرای سند چشم‌انداز است.

پرسش ديگری درباره « اعتقاد جبهه اصلاحات به حاکميت مردم» عنوان شد.

رييس هيات مديره‌ بنياد باران پاسخ داد: حاکميت مردم را قانون اساسی مشخص کرده؛ چنان‌چه در دولت اصلاحات با کاهش اختيارات استانداران، شوراهای شهر و روستا تشکيل شد، ما به مردم‌سالاری و دموکراسی معتقديم؛ البته قبول دارم که حزب قوی در کشور نداريم اما راهکار آن فعال‌کردن دوباره NGOها و احزاب است.

وی در پاسخ به پرسش انتقادی يکی از دانشجويان مبنی بر اين که « چرا در انتخابات مجلس هشتم انصراف داديد ؟ آيا اين نشانه‌ تساهل و تسامح نيست؟ و چرا در هشت سال دولت اصلاحات به گونه‌ای عمل کرديد که دو دستی انقلاب را تقديم گروه رقيب خود کرديد؟» گفت:‌ صلاحديد اين بود که به نفع نظام و کشور کنار بروم و ديديم که پس از اين کار بسياری از اصلاح‌طلبانی که رد صلاحيت شده بودند، بازگشتند؛ اما به هر حال مردم در مقطعی به گروه رقيب اصلاح‌طلبان رای دادند و اين تقديم کردن دو دستی انقلاب نيست، مردم اين‌گونه خواستند و اين احترام و اعتقاد به رای مردم است.

يکی ديگر از دانشجويان گفت « چرا کم‌کاری‌های دولت اصلاحات را به دلسردشدن دانشجويان نسبت می‌دهيد؟» که عارف پاسخ داد: ما هيچ‌گاه نخواستيم کم‌کاری‌های خود را به دانشجويان نسبت دهيم، بلکه اعتراف می‌کنيم اشتباه ما بود که نتوانستيم دانشجويان را با خود همراه کنيم. اگر می‌توانستيم، در سال ۸۴ آن اتفاق در رياست‌جمهوری نهم نمی‌افتاد.

پرسش ديگری که از سوی دانشجويان حاضر مطرح شد پيرامون همراهی جبهه‌ اصلاحات با هاشمی رفسنجانی بود.

عارف در پاسخ هاشمی را يکی از محورهای و وزنه‌های اصيل انقلاب دانست و تاکيد کرد که بايد از ظرفيت‌های وی برای حل مشکل جبهه اصلاحات استفاده شود.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش مبنی بر اين که « چقدر به آينده اصلاحات اميدواريد؟» گفت: من شخصا اميدوار هستم. وقتی کشور ساخته می‌شود بايد اميدوار باشيم. ما پز می‌دهيم که مستقل‌ترين جامعه‌ دنيا هستيم و بايد از آن به نفع آرمان‌هايمان استفاده کنيم.

پرسش آخری که از رييس هيات مديره‌ باران مطرح شد اين بود که « نظر شما درباره نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها چيست؟» عارف پاسخ داد: من به شخصيت‌های نهضت آزادی مانند مرحوم آقايان مهندس بازرگان و دکتر سحابی هميشه ارادت داشته‌ام و مايه‌ افتخار من بوده‌اند؛ گرچه به هر حال در گذشته و پيش از انقلاب نيز با تفکرات نهضت آزادی مشکل داشتيم؛ اما هيچ گاه آنها را ضد انقلاب ندانسته و نمی‌دانم.





















Copyright: gooya.com 2016