سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الهام، سخنگوی دولت: منظور از آوردن نفت بر سر سفره‌ مردم، پيشرفت مملکت بود، انتخاب

- دولت و احمدی نژاد، مشايی نيستند
- رهبری کار بعد از ساعت ۹ يا ۱۰ شب را به احمدی نژاد حرام کرده بود

خبرگزاری انتخاب : الهام با بيان اينکه در مورد قدرت دو گرايش وجود دارد اظهار کرد:‌ يک گرايش اين است که قدرت را برای قدرت يا قدرت را برای خود می‌خواهد و گرايش دوم هم اين است که قدرت را برای عدالت جستجو می‌کند.

نشستی با موضوع "کابينه احمدی‌نژاد در بوته نقد دانشجويی" شب گذشته (دوشنبه) از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور غلامحسين الهام، سخنگوی دولت و وزير دادگستری در اين دانشگاه برگزار شد.

الهام در اين مراسم با بيان اينکه در مورد قدرت دو گرايش وجود دارد اظهار کرد:‌ يک گرايش اين است که قدرت را برای قدرت يا قدرت را برای خود می‌خواهد و گرايش دوم هم اين است که قدرت را برای عدالت جستجو می‌کند.

وی درباره گرايش اول گفت: اين گرايش به معنی اقتدارگرايی محض و سلطه محض انسان بر ديگران يعنی همين استکبار ، فساد ، طاغوت و استعمار انسان‌هاست و در واقع همه را برای خود خواستن است و اينجا قدرت موضوعيت دارد و رسيدن به آن با همه‌ ابزاری مشروعيت دارد، اما اگر قدرت ابزار باشد و هدف عدالت باشد، قدرت برای عدالت مکتب علوی است.

سخنگوی دولت با بيان گوشه‌ای از زمان حکومت حضرت علی(ع) اظهار کرد: اميرالمومنين برای قدرت جدی است و حکومت ابزار عدالت است که در آن حکومت، اگر اقتدار نباشد نمی‌توانيم حکومت را برقرار کنيم. لذا وقتی حکومت مستقر است حفظ آن برای حضرت علی(ع) جدی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد:بنده اين تعبير را به شکل ديگری نقل کردم که برای عده‌ای تعجب‌آور بود و آن تعبير هم آن بود که "حفظ حکومت از جان امام زمان‌ مهم‌تر است " چون امام هم خود را فدای حکومت می‌کند و حکومت همين ابزار برقراری دين و اسلام است. در واقع حکومت يک عقيده و يک جنگ جدی برای اقامه‌ی عدل است که بايد برای کسب چنين اقتداری جدی بود و جلوی يک اقتدار منفی ايستادگی کرد.

الهام با تاکيد بر اينکه اقتدار مبتنی بر عدالت، يک تکليف مثبت است و کسانی که در اين مسير حرکت می‌کنند شايسته حمايتند، گفت: در يک مسير مشروعيت برای زور است و ابزاری که در آن دنبال می‌شود اين است که بايد کاری کنيم که ديگران بدانند که راهی جز تکيه بر ما ندارند و اين را يک نوع دموکراسی می‌دانند که ظاهر آن اقتدارگرايی از جنس اول است.

وی افزود: آنها مطرح می‌کنند که کسی که می‌تواند تهديدها را رفع کند ما هستيم و اين يعنی فشار پنهان و اجبار معنوی و ناشناخته و از نظر آنها آرامش کاذب بر عدالت پردردسر ترجيح دارد.

وی افزود: چون اين فکر در جامعه غالب است اين امر با زور و توطئه همان تکرار مشروعيت برای زور است و کسانی که در اين مسير هستند دنبال چنين مشروعيت‌سازی هستند.

وی افزود: آنها می‌خواهند ما تا اينجا برسيم که آرمان‌ها و خط امام (ره)‌ تحقق‌پذير و کارآمد نيست و اگر آرمان‌های امام (ره)‌ را بپذيريم مانند امام حسين(ع) شهيد می‌شويم و اگر در مسير گفتمان امام(ره)‌قدم برداريم نتيجه‌ی آن شهادت است و آنها تصور می‌کنند چون مردم نمی‌خواهند در اين تهديد به سر ببرند نتيجه‌ی آن انحلال در عرصه‌ی جهانی می‌شود.

وی با بيان اينکه امروز به تعبير آنها يک ابرقدرت وجود دارد و آن هم آمريکا است، گفت:‌ آنها مطرح می‌کنند که همه نوع قدرت نظامی ، اقتصادی، سياسی و همه نوع مقاومت در برابر آنها بی‌حاصل است و راه اين است که ما تسليم اين نظام جهانی شويم. چرا بر سر اصول خود ايستادگی کنيم؟ و اينجايی که از اقتدار دنبال می‌شود در عمل به دنبال انحلال در يک نظام سياسی است و با اين برنامه‌ريزی پيچيده برگشت به آن فرهنگ را دنبال می‌کند.

الهام با بيان اينکه آنها در اين مبانی فکری‌شان در حوزه‌های سياسی،‌ اقتصادی و فرهنگی موفق شده‌اند، گفت:‌آنها مدت‌ها ما را در چنين مخمصه‌ای گرفتار کرده‌اند تا اينکه در سوم تير با آمدن دولت نهم اين رويکرد و گفتمان عوض شد و حادثه‌ی سوم تير آن رويکرد را به گفتمان انقلاب و امام (ره) برگرداند که حمايت رهبری هم همين است.

سخنگوی دولت با بيان اينکه شاکله‌ی عملکرد دولت بازگشت به گفتمان انقلاب است، اظهار کرد:‌ حمايت رهبری يک حمايت اجرايی است و حمايت اجرايی از کارکردها و تقويت برای انجام ماموريت‌ها است که اگر اين حمايت‌ها نباشد هيچ دولتی توفيقی برای کار پيدا نمی‌کند.

وی در ادامه ابرازعقيده کرد: رهبری انقلاب به دولت‌های گذشته نگاه انتقادی داشتند و ديدگاه رهبری با گفتمان سازندگی و اصلاحات انتقادی بوده است و عدالت اساس و مبنای حکومت، امری بود که مقام معظم رهبری در دولت سازندگی دنبال می‌کردند.‌ مبارزه با فقر و فساد، ‌ثروت‌های بادآورده ، کسانی که دچار سکر قدرت شده‌اند، اصلاحات آمريکايی، اصلاحات اسلامی ، اين گفتمان انتقادی بود و رهبری تلاش بر اصلاح اين طرز فکرها را داشتند و جايی که برخوردهای قاطع پيش می‌آمد راه را برای رويش‌ها باز می‌کردند.


سخنگوی دولت با تاکيد بر اينکه در اين دولت حمايت مطلق است نه حمايت انتقادی، گفت: ولی همچنان انتقاد از آن رويکردهای سکولاريسم و غير مبتنی بر عدالت وجود دارد و در واقع رهبری انقلاب در پيشرفت مبتنی بر عدالت تاکيد می‌کند که رويکرد ما هم در آينده بايد همين باشد و در واقع استمرار گفتمان انقلاب اسلامی و حکومت در خدمت عدالت، اين دستاورد ماست که بايد حفظ‌شان کنيم.

الهام در ادامه حضورش در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق در پاسخ به اين پرسش که چرا در مبارزه با مفاسد اقتصادی خلاء قانونی داريم؟ و هم‌چنين در خصوص نيازهای مالی قوه قضاييه و چند شغله بودنش گفت: درباره وزارت دادگستری بحث‌های مهم و جدی وجود دارد؛ بالاخص در اين ده سال اخير اتفاقاتی افتاد که وزارت دادگستری از حيز وجود، ساقط شد که احيای مجدد ظرفيت آن بايد در چارچوب وزارت دادگستری باشد.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا وزير دادگستری با بيان اين که وزارت دادگستری امری است که مربوط به سه قوه است، اظهار کرد: سال گذشته قانون بودجه تصويب شد که حقوق کارکنان دولت از طريق خزانه پرداخت شود تا تاخيری برای پرداخت حقوق کارکنان دولت به دليل مشکلات مالی پيش نيايد، اما قوه قضاييه اين مساله را نپذيرفت و گفت اين امر مخل امور قضايی است و چون اختيارات مالی با نظر قوه قضاييه قابل تفويض است هيچ وقت رييس قوه قضاييه اختيارات خود را تفويض نکرده است، البته مقام معظم رهبری می‌گويند که اين نحو ارتباط با دولت غلط است و بنابراين بايد وزارت دادگستری را در چارچوب قانون اساسی تعريف کنيد.

وی افزود: در ‌۲۲ ماهی که در وزارت دادگستری هستم ‌۵ لايحه کليدی در دولت داشته‌ايم که از جمله آن قانون مجازات اسلامی ، آئين دادرسی ديوان عدالت اداری، آئين دادرسی کيفری، لايحه حمايت از خانواده بود و هر کدام از اين لوايح ‌۴۰۰ و ‌۵۰۰ بند و تبصره داشتند. برای مثال در مورد قانون مجازات اسلامی که به تاخير افتاد قوه قضاييه اقدام نمی‌کرد و مجلس هم زير بار تمديد نمی‌رفت و لايحه آن سه بار به مجلس رفت تا اين که در مجلس هفتم تصويب شد و در حال حاضر لايحه عمده‌ای نداريم و در واقع لوايح خود را از طريق دولت پيگيری می‌کنيم.

وزير دادگستری درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اين امر مربوط به ستاد مبارزه با مفاسد و در واقع مربوط به روسای قواست که وزير دادگستری گاهی در جلسات آن دعوت می‌شود، بنابراين مبارزه با مفاسد ارتباطی به وزير دادگستری ندارد و رشد بودجه عمرانی و اجرايی قوه قضاييه در اين دولت خوب بوده است.

الهام درباره مشاغل خود نيز گفت: تمام مشاغل کليدی که دارم را با رای سه قوه گرفته‌ام و اگر هم اشکالی دارد، اشکال آن متوجه سه قوه است و آيا اگر من از شورای نگهبان بروم يک جوان بيکار جای من می‌نشيند؟ که در مورد اين شغل هم دو قوه به آن رای داده‌اند و شما از آنها بخواهيد که اين کار را نکنند.

وی افزود: در مورد وزارت دادگستری هم بايد گفت رييس قوه قضاييه من را به رييس‌جمهور و رييس‌جمهور هم به مجلس معرفی کردند و مجلس هم به بنده رای داد و در واقع آنها با هم به اين امر رای دادند و اين امر ارتباطی به من ندارد و اگر هم من اين مسووليت را نمی‌پذيرفتم آيا اين فرار از مسووليت نمی‌شد؟ و در واقع از نظر تعريف‌های حقوقی هيچ کدام از اين‌ها شغل محسوب نمی شود غير از وزارت دادگستری.

سخنگوی دولت درباره سوالی در خصوص شعارهای دولت نهم مبنی بر تلاش برای ريشه کن کردن فقر، تمرکززدايی از تهران و صحبت‌های مشايی گفت: مردی و کاری حرف درستی است و من در تمام زندگی‌ام تلاش کرده‌ام که به آن عمل کنم ولی نتوانستم، اگر شما می‌توانيد به آن عمل کنيد. وقتی من در کاری هستم هر چه را که دارم می گذارم. بايد گفت که چه حکومتی است که مشکلاتی در آن نباشد و در واقع ما بايد راهکارهايی که برای مقابله با اين امر وجود دارد را پيدا کنيم.

وی افزود: در حکومت اميرالمومنين هم خطاهايی وجود داشت مانند اين که استاندارش خزانه را خالی کرد اما اين مهم است که بايد ببينيم که با اين خطا چگونه برخورد می‌شود و حکومت نسبت به خطا بی تفاوت است يا قاطع.


وی افزود: ما در حوزه‌های نظارت، مسايلی داريم که بايد آسيب شناسی کنيم و درواقع خيلی از تخلفات خارج از سيستم است و مساله اشتغال نيست و اين با حقوق استخدامی و شغلی بيشتر مرتبط است و شايد آن شرکت‌هايی که شما می‌گوييد به کارکنانش حقوق نداده‌اند خصوصی باشد و باتوجه به اين که تنها با بودجه دولت نمی شود کشور را اداره کرد بايد بر اين امر نظارت کرد.

الهام در ادامه تصريح کرد: سيستم اداری ما پوسيده است و حرکت دادن آن بسيار مشکل است و اصلاح اين سيستم کار سختی است که بايد راه بيفتد.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت تمرکز زدايی را در خود آغاز کرده و در کل کشور پخش شده است و روح تمرکز زدايی را دولت از اينجا آغاز کرده است و سياستی مانند بنگاه‌های زود بازده برای به صحنه آوردن مردم است که در اين خصوص بايد گفت اين سياست چقدر مورد نقد قرار گرفت و چقدر پتانسيل دولت صرف پاسخگويی به منتقدان شد و تمرکززدايی در اين است که امروز فضای کار و فعاليت ايجاد کنيم.

الهام با بيان اين که سفرهای استانی کار را به سمت اشتغال پيش می‌برد، گفت: عمده هزينه‌ای که احمدی‌نژاد می‌پردازد مربوط به شجاعت در نظام اداری است و از جمله تمرکززدايی اين بود که تمام دستگاه‌ها مجبور شدند که املاک مازاد خود را بفروشند و درواقع بايد گفت که سيستم نظارت سيستم پيچيده ای است.

الهام درباره مدرک کردان و مباحث مربوط به آن گفت: احمدی‌نژاد نه از مدرک کردان حرف زده و نه از آن حمايت کرده و نه به آن اعتبار داده و احمدی نژاد مدارک خريداری شده را کاغذ پاره می‌داند و درواقع بايد گفت که مدرک‌گرايی ارزشی ندارد و طبق گفته شهيد بهشتی مدرک کاشف از صلاحيت است نه صلاحيت.

وی افزود: احمدی‌نژاد مدير شناخته شده‌ای را پيدا کرده و اين اصرار بر اشتباه نيست و بايد گفت اين شيوه برای کردان قابل تحليل است آيا کردان در اين ‌۳۰ سال مدير رده بالا نبوده؟ آيا در دانشگاه استاد نبوده؟ آن هم در جای معتبری مثل دانشگاه آزاد اسلامی.

الهام با بيان اين که با گفتمان‌های خرد نبايد دولت را تحليل کرد، درباره سخنان مشايی در خصوص ملت اسراييل گفت: برخی مسايلی که مطرح می کنيم ارتباطی به کلان دولت ندارد و در اين خصوص رهبری گفتند اين حرف غلطی است که آقای مشايی هم آن را پذيرفت و در واقع توبه يعنی برگشت و ملاک هم با برگشت است و اين که همه دولت را به يک فرد ببنديد، روش درستی نيست و دولت و احمدی نژاد مشايی نيست و گفتمان انقلاب گفتمان ديگری است.

وی افزود: شما نقد و انتقاد کنيد اما نگاه بايد ارزيابی و براساس مبانی گفتمانی باشد.

در ادامه اين جلسه الهام در پاسخ به دانشجوی ديگری درباره شعار دولت در خصوص مستضعفان و هم چنين سفرهای استانی گفت: اين حرف را قبول ندارم که دولت به جايی می رود که حرفی دارد. شما بايد ببينيد ما چه وضعی را تحويل گرفتيم و شما انتقاد کنيد، اما نگاهتان واقع‌بينانه و اميدوارانه باشد نه با ياس.

وی افزود: درباره سفرهای استانی بايد گفت که حرکت دراستان‌ها مراحل مختلفی دارد که يکی از آنها که به آن رسيديم اميد است و درواقع بايد با اميد حرکت کرد و نگاه دولت غلط نيست و اين منابع در همه استان‌ها لحاظ می‌شود و آيا کسی که با اين پتانسيل و انگيزه کار می‌کند آيا از آرمان نوکری مردم عدول کرده است و بايد بگويم اين کار با توجهات همه جانبه و برنامه‌ريزی درست انجام می‌شود.

وی درباره سوالی در خصوص پول نفت گفت: پول نفت بايد صرف سرمايه‌گذاری و زيرساخت شود و شما در اين خصوص حجم هزينه‌های عمرانی دولت را با دولت‌های قبل و هم چنين خرج اعتبارات جاری دولت با هزينه‌های عمرانی آن مقايسه کنيد.

وی با بيان اين که در کارهای عمرانی اين گونه نيست که ميدان بدهيم بلکه مردم خودشان بايد در صحنه بيايند اظهار کرد: ‌۳۷ ميليارد دلار که از درآمد نفت برای کشور هزينه شد کل اين رقم در ‌۸ سال برای فعاليت‌های عمرانی اختصاص داده شد و از ‌۱۹۷ ميليارد دلار درآمد نفتی ‌۲۳ درصد آن صرف کارهای عمرانی شد.

وی درباره جابه جايی مديران گفت: نگاه بايد متوجه اين مردم باشد و مردم نيز بايد به کمک دولت بيايند و موانع را رفع کنند.

الهام با بيان اين که ‌۹۲ درصد گازرسانی روستاها در اين دولت انجام شده است، اظهار کرد: اين که اين دولت قيمت‌ها را از روی زمين برداشت و زمين های ‌۹۹ ساله را به صورت اجاره‌ای به مردم واگذار کرد يک انقلاب در امر مسکن بود و درواقع دولت منابع بانکی را تسهيل کرده و مرتب رصد می‌کند.

وی در اين رابطه در خصوص صادرات و واردات ميوه و تره بار و خشکبار گفت: از سال ‌۸۱ تا ‌۸۳ ، ‌۶/۲۹ ميليارد دلار و از سال ‌۸۴ تا ‌۸۶ ، ‌۶/۷۵ ميليارد دلار واردات و صادرات داشتيم و واردات سيب هم ‌۶ ميليون دلار و صادرات آن ‌۳۱۱ ميليون دلار بود که حال شما حجم واردات را با صادرات مقايسه کنيد. آيا اين روند مبارزه با فقر و توسعه کشاورزی نيست.

وی با بيان اين که حجم صادرات نسبت به واردات در برنامه سوم ‌۲۹ درصد و در برنامه چهارم ‌۳۹ درصد بود گفت: حجم رشد بودجه اجرايی دولت در هر سال کاهش داشته و در واقع بودجه جاری پايين و بودجه عمرانی افزايش پيدا کرده است و در واقع تغيير مديران هم در اين جهت است که حوزه فعاليت در اين بخش‌ها فعال شود، اما حول نظام اداری مقاومت می‌کند.

الهام با اشاره به اقدامات دولت چون توزيع سهام عدالت، کاهش نظام طبقاتی ، کاهش فاصله‌ها در پرداخت‌ها، و... اظهار کرد: مشکلات بايد در زمانش حل شود و بايد بگويم در سفرهای استانی مردم با انگيزه بالايی احساس می کنند که تغييراتی ايجاد شده و در واقع بايد گفت که دولت به تنهايی نمی‌تواند موفق باشد.

غلام‌حسين الهام، سخنگوی دولت در ادامه‌ نشست «کابينه‌ی احمدی‌نژاد در بوته نقد دانشجويی» که به همت بسيج دانشجويی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌شد، در جواب به سوال يکی از دانشجويان حاضر در اين جلسه مبنی بر اين‌که چرا حلقه‌ی مشاوران دولت، حلقه‌ی محدودی است؟ گفت: بايد گفت که ابلاغ مشاور به هر فردی را نبايد جدی گرفت.

وی افزود: مشاور واقعی بايد از ظرفيت‌های فکری موجود خوب استفاده کند که در اين زمينه حلقه‌ی مشاوران احمدی‌نژاد باز است.

الهام گفت: خود شخص آقای احمدی‌نژاد بالشخصه سرعت انتقال ذهنی بالايی دارد؛ چه در ميان مردم و چه در ميان دولت و از مشورت افراد مختلفی هم در طرح‌هايی که در نظر گرفته می‌شود استفاده می‌کند.

وی در جواب سوال يکی ديگر از دانشجويان درخصوص طرح تحول اقتصادی، گفت: در طرح تحول اقتصادی، از مجامع دانشگاهی استفاده شد. اين طرح محصول يک جلسه‌ی طولانی راهبردی است که با حضور بسياری از مسوولان اقتصادی کشور برگزار شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی که از وی درخصوص عملکرد دولت در زمينه‌ی فرهنگ پرسيده شد، گفت: در حوزه‌ی فرهنگ، مهندسی فرهنگی يک مقدار تغيير رفتار است که بخشی از آن با کارکردها و نوع تعامل مردم با دولت صورت می‌گيرد. اگر دولت مسرف باشد فرهنگ اسراف در جامعه رواج خواهد داشت. احمدی‌نژاد در دولت با تزريق روح اعتماد به نفس و شجاعت به دولت، اين روح و شجاعت را به مردم تزريق می‌کند.

وی با تاکيد بر اصلاح زيرساخت‌ها گفت: آقای احمدی‌نژاد درمورد اصلاح زيرساخت‌های دانشگاه تکاليف جدی بر عهده وزير علوم گذاشته است. همين وظيفه را وزارت آموزش و پرورش در تحول نظام درسی دنبال می‌کند.

الهام گفت: برنامه‌ توسعه پنجم نيز فرهنگ اسلامی – ايرانی را ترويج می‌کند. در برنامه‌ريزی‌های کشور و هم‌چنين در تحقيقات دينی در حوزه‌ها نيز تلاش بسياری شده است ولی می‌بايستی که عمق و وسعت بيشتری داشته باشد. با توجه به اين‌که کار فرهنگی ديربازده‌تر است.

وی در جواب به اين سوال که آيا دولت برای دور بعدی کادرسازی کرده است؟ گفت: در حجم نيازهای کشور ما نيازهای واقعا مناسبی داريم ولی بايد آنها را شناخت و فعال کرد که اين يک کار سختی است و برای به‌کارگيری آنها بايد مجلس را مجاب کرد ولی برای فعال کردن نيروها نيز به ابزارهای گوناگونی نياز است. الهام گفت: ما از سال‌های گذشته اين مشکل را در کشور داريم که در طول يک دوره‌ی مديريتی طولانی، مديران را در تعداد اندکی از افراد محدود کرده‌ايم و به همين خاطر تغيير در نوع گفتمان کسی که ۱۶ سال سابقه‌ی وزارت داشته است، مشکل خواهد بود. اينها مانند کسانی هستند که از همان ابتدا جلوی تغيير مديران را در دولت نهم گرفتند که در اين راه به دليل شجاعتی که آقای احمدی‌نژاد داشتند بسيار از سوی ايشان هزينه شد و همان‌طور که می‌دانيد اين ميزان استيضاح و سوال از وزرا سابقه نداشته است.

الهام افزود: ما هم‌چنان با مشکل کادرسازی مواجهيم که يک راه آن تحزب است که به نظر من اين در کشور ما جوابگو نمی‌باشد؛ زيرا باعث اختلاف در ميان افراد می‌شود. ما بايد مبنا را در تشکل گفتمانی و رابطه بگذاريم؛ زيرا ارتباط مبتنی بر نگاه گفتمانی باعث تقوا می‌شود.

در ادامه‌ی اين نشست، سخنگوی دولت که با سوال يکی از دانشجويان حاضر در جلسه مبنی بر چگونگی عقد قراردادهای نفتی و نوع مديريت وزارت نفت مواجه شده بود، گفت: بايد با در اختيار داشتن نفت از استفاده‌های سياسی و اقتصادی آن بهره‌ی لازم را برد و نبايد اين‌گونه باشد که از فوايد گوناگون آن استفاده نکنيم. در مورد مديريت اين وزارت هم بايد گفت که اين‌گونه نيست که تنها در يک زمينه‌ی خاص بايد مدير آن تخصص داشته باشد بلکه تصدی اين وزارت نياز به تخصص‌های گوناگون در اين زمينه دارد.

وی با اشاره به مبارزه با مافيای نفتی، ادامه داد: اگر بحث مبارزه با مافيا ادامه نداشت اين همه اعتراض به دولت نبود و برخی از اعتراضات که در مورد آن در سطح جامعه صورت گرفت به دليل اين بود که پا روی دم مافيا گذاشته شده بود. مبارزه با مافيای نفتی کار مداوم و فراگيری را می‌طلبد. امروز در مجموعه مافيای نفتی، با وجود آقای احمدی‌نژاد احساس ناامنی وجود دارد.

الهام در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که چرا برخی از رفتارهای دولت با گفتمان انقلاب اسلامی سازگار نيست؟ اظهار کرد: من نيز عدم صداقت را مهم‌ترين مشکل می‌دانم. اگر کسی به عدم صدق آلوده باشد در اين گفتمان قرار ندارد. مهم‌ترين رکن پيروزی آقای احمدی‌نژاد هم وجود صداقت در گفته‌های ايشان بوده است.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: ولی نبايد از رييس‌جمهور توقع عصمت و عدم اشتباه داشته باشيم؛ زيرا می‌تواند يک فردی که برگزيده‌ی شماست اشتباه هم بکند. آقای احمدی‌نژاد را بايد بر اساس اصل صحت تحليل کنيم.

وی اظهار کرد: برخی مواقع برداشت‌ها از يک حرف می‌تواند اشتباه باشد؛ زيرا شايد که منظور يک فرد از حرفی که زده است چيز ديگری باشد ولی ديگران چيز ديگری برداشت کنند. منظور از آوردن نفت بر سر سفره‌ی مردم، پيشرفت مملکت بوده است؛ به گونه‌ای که شيرينی آن را همگان بچشند. ولی بايد گفت که با کارهای سنگين اجرايی شايد يک سری اشتباهات هم در اين ميان رخ بدهد.

الهام در پاسخ به سوالی که از وی در مورد محل و سطح زندگی‌اش پرسيده شد، گفت: محل زندگی من در غرب تهران زير سايه‌ی ورزشگاه آزادی است. همه‌ی شما هم می‌توانيد به آن‌جا بياييد. ماشين من يک پرايد است و خودم استاديار دانشگاه تهران هستم و دارای پايه‌ی هشت يا نه با درآمد يک ميليون و صد و خرده‌ای هستم، زندگی خوبی دارم و فکر می‌کنم با توجه به امروز و گذشته، فرد بی‌نيازی هستم که اين همه تحت تاثير حضور همسرم می‌باشم.

سخنگوی دولت افزود: دو بچه دارم که نه مدرسه غيرانتفاعی رفته‌اند و نه دانشگاه آزاد. يک پسرم در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول به تحصيل است و ديگری مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شريف گرفته است که هيچ وقت برای وی از امتياز هيات علمی خود استفاده نکرده‌ام و هم‌اکنون نيز وی در مسکو مشغول تحصيل در مقطع کارشناسی است. يکی از آنها نيز متأهل است.

وی در پاسخ به اين سوال که چرا در برخی مواقع شاهد عدم وجود فضای آزاد در بيان نظرات دانشجويان هستيم؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های خود همواره يک فضای آزادی را برای بيان نظرات ديگران قائل هستند. در دانشگاه نيز فضايی بدتر از فضای دانشگاه اميرکبير نبوده است که در آن هم ما شاهد دستگيری کسی از معترضين نبوديم. برای مثال من می‌توانم بگويم که در سفرهای استانی، آقای احمدی‌نژاد از تلاش‌های ما برای آزادی زندانيان جويا می‌شود و هنگامی که از آزادی آنها مطلع می‌شود بسيار خرسند می‌شود. اين در حالی است که اين مسائل ارتباطی به ايشان ندارد ولی با همه‌ی احوال روحيه‌ی ايشان به گونه‌ای است که پی‌گير مشکلات مردم و حل آنها هستند. امروز رييس‌جمهور به دليل پايگاه مردمی خود در ميان آنان جايگاه دارد.

وزير دادگستری در ادامه گفت: البته شما هم يک مقدار بايد به آقای احمدی‌نژاد رحم کنيد. شدت فعاليت‌های ايشان به گونه‌ای است که زمانی رهبری کار بعد از ساعت ۹ يا ۱۰ شب را به ايشان حرام کرده بودند.

الهام افزود: آقای احمدی‌نژاد با ارتباط با مردم نشاط مجددی می‌گيرد و در مورد طرح تحول اقتصادی، همان‌طور که می‌بينيد بسياری نتوانستند با وجود آن در قانون برنامه، آن را اجرا کنند؛ زيرا کسی جرأت انجامش را نداشته است و اين در حالی است که بسياری به وی انتقاد کرده‌اند که جهت موفقيت در انتخابات آتی نمی‌بايست چنين اقدامی انجام دهد، ولی بايد در جواب اينها گفت که آيا بايد منفعت مردم را خرج انتخابات کرد؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با فعاليت‌های همسرش ـ فاطمه رجبی ـ گفت: بايد گفت حرف‌های خانم رجبی دارای اتهاماتی نيست. مجوز کتاب «احمدی‌نژاد، معجزه هزاره سوم» و کتاب بعدی، پوست ما را در وزارت ارشاد کند. ايشان فردی است که برای عقيده‌اش کار می‌کند و حتی حاضر به انجام عمليات شهادت‌طلبانه در راه عقيده‌اش است. ايشان در قبل از اصلاحات نيز می‌نوشتند، الان نيز می‌نويسند و برای فعاليت‌های خود منطق و مبانی هم دارد و هيچ رانت و امتياز خاصی نيز ندارد.

الهام در ادامه گفت: آقای احمدی‌نژاد کجا آبروی رهبری را خرج کرده؛ حرفش هميشه اين است که ما بايد سنگر رهبری باشيم. الان برخی دنبال اين بحث هستند که سراغ رهبری بروند. خود آقا فرمودند که شما{احمدی‌نژاد} را می‌زنند ولی انقلاب، هدف است.

وی با بيان اين سوال که در دوران اصلاحات فشارها بر رهبری چقدر بود؟ گفت: بالاتر از رهبری بحث به اسلام و سيدالشهدا هم رسيد . می‌گفتند می‌توان عليه خدا هم حرف زد. امروز احمدی‌نژاد مثل خاکريزی در جلو رهبری قرار گرفته است و ديگر فشارها بر نظام نيست منتها احمدی‌نژاد سمبلی شده که باز هم به نظر من وی هدف نيست و هدف انقلاب است که بايد به آن توجه کنيم. ايشان هميشه گفته ما خودمان را خرج رهبری می‌کنيم و نبايد رهبری را خرج خودمان کنيم و خودمان برای رهبری هزينه می‌شويم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره رابطه‌ی مرجعيت با دولت گفت: راجع به مرجعيت در زمان انتخابات، استنباط اين بود که موضع آقای مکارم شيرازی و صافی گلپايگانی به آقای احمدی‌نژاد نزديک بوده است و امروز همگان می‌خواهند وجهه‌ آقای احمدی‌نژاد را در نزد اين دو تخريب کنند. آقای احمدی‌نژاد بيشترين ديدارها را در اين دولت با مراجع داشته است و بايد گفت که اين مراجع نسبت به فضای موجود اعتماد دارند که نظراتشان را اعلام می‌کنند و اگر اين‌گونه نبود ما شاهد اظهارنظرهای ايشان در برخی موارد نبوديم.

الهام گفت: يک عده‌ای دارند فتنه می‌کنند؛ همان کسانی که شورای رهبری را در مقابل رهبری مطرح می‌کنند ولی در اين ميان بايد گفت بين احمدی‌نژاد و مرجعيت هيچ مشکلی وجود ندارد.

سخنگوی دولت در جواب اين سوال که آيا نامه‌ی آقای احمدی‌نژاد به باراک اوباما حرکتی نادرست نبوده است و از آن نزديکی به کسی که نماينده‌ی تفکر صهيونيسم است برداشت نمی‌شود؟ گفت: آقای احمدی‌نژاد در محو صهيونيسم آن‌قدر شفاف صحبت کردند که مبانی آنان را زير سوال برد که به نظر من اگر روز قدس ما در خيل تظاهرکنندگان حاضر نبوديم، ولی ماموريت‌مان را در اين خصوص در آن روز به انجام رسانديم. از نامه‌ی آقای احمدی‌نژاد به اوباما نزديکی احمدی‌نژاد به فردی که نماينده‌ی صهيونيسم است برداشت نمی‌شود. اين نامه تنها يک کلمه‌ی تبريک داشت و مبانی‌اش تفاوتی با ديگر نامه‌ها نداشت و بايد گفت که اين نامه يک تاکتيک سياسی بود برای تخريب فضايی که جمهوری اسلامی ايران را ستيزه‌گر می‌پنداشت. اوباما عددی نيست که نظام ما به وی نيازی داشته باشد و اين نامه حرکتی بود در جهت استفاده از شرايط پيش آمده در فضای بين‌المللی در جهت نزديکی فضای جهانی به صلح و سازش.

وی در ادامه‌ی اين نشست گفت: رانت در حکومت با اساس اين دولت سازگار نمی‌باشد و ما رانت در سياست را قبول نداريم. کسی در پناه حکومت نبايد به آلاف و الوف برسد و نبايد اخلاق کاخ‌نشينی پيدا کند.





















Copyright: gooya.com 2016