جمعه 6 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش تفصيلی شارنيوز از سفر مهدی کروبی به کردستان

مهدی کروبی روز پنج شنبه ۵/۱۰/۸۷ به همراه جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به استان کردستان سفر کرد و فعاليتهای انتخاباتی خود را در قالب اولين سفر استانی رسماً شروع کرد.
بنابر گزارش خبرنگار شارنيوز از سنندج کروبی ابتدا در مسجد جامع اين شهر با اقشار مختلف مردم ديدار کرد.وی در سخنان خود با تشکر از زحمات اعضای ستاد خود در انتخابات رياست جهموری دوره نهم،کسب رای اول توسط وی در استان کردستان را نشانه اعتماد متقابل وی و همراهانش با مردم کردستان بيان کرد.
کروبی سپس گفت “تعريف من از اصلاحات دفاع از حقوق مردم،عمل به قانون و ميزان بودن رای مردم است.وی با انتقاد از غالب شدن سليقه ها در امورات اجرايی گفت” متاسفانه بخشی از جامعه ما سليقه ای شده که اين به ضرر جامعه و دلسوزان است و بايد کاری کنيم که جامعه به سوی تعادل و قانونمندی و پرهيز از سليقه گرايی پيش برود و همدلی و انسجام در جامعه جز با تحمل،سعه صدر،توسعه ظرفيت ها،نقد و گفتگو،جلوگيری از تنگ نظری ها و سليقه ای شدن امور ايجاد نخواهد شد”.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی و بيکاری در جامعه گفت” ايجاد اشتغال و رفاه نيازمند امنيت و سرمايه گذاری است و کشور ما نيز دارای پتانسيل ها و فرصت های زيادی برای کارآفرينی و سرمايه گذاری است ولی نيازمند برنامه ريزی اصولی است”.
کروبی افزود “ايران از قوميت های مختلف تشکيل شده و ايران خانه همه آنان است و بايد همه از حقوق برابر و يکسان برخوردار باشند.من وعده ای نمی دهم اما همانطور که تاکنون نشان داده ام با جديت از حقوق آنان حمايت و برای احقاق حقوقشان تلاش می کنيم”.
در ابتدای اين مراسم چند نفر از مسئولان حزب اعتماد ملی در استان و چند تن از اعضای شورای مرکزی به ايراد سخن پرداختند. ماموستا حسامی امام جمعه سابق سنندج با خيرمقدم به کروبی و همراهانش گفت” اميدوارم اين سفر مايه خير و برکت برای استان و حمايت از محرومان باشد.وجه تمايز شما از ساير کانديداها،شجاعت و عمل کردن به وعده هاست و امروز بيش از هر زمانی جامعه اهل سنت به وجود فرد شجاعی چون شما در راس مديريت اجرايی کشور نيازمند است”.
سپس ومحمد ولی کاکايی گفت: مردم استان کردستان کروبی را از نزديکان و ياران خود می دانند. امروز کارگزاران و نخبگان معتقدند مسير توسعه در کشور جز از راه توسعه تحزب پيش نخواهد رفت و آقای کروبی با تاسيس حزب اعتماد ملی کمک شايانی به اين روند نمود.
وی افزود: استان کردستان از پتانسيل های متعددی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، مرزی، منابع زير زمينی، آثار فرهنگی و تاريخی و منابع انسانی برخوردار است و به فعليت رساندن اين پتانسيل ها نيازمند عزم و تلاش بيشتری است تا سوء تفاهمات به اعتماد و همراهی تبديل گردد.
وی با اشاره به حرکت فضای جامعه به سوی مشی اعتدال و ميانه روی گفت: کروبی نيز اصلاح طلبی معتدل و ميانه رو است و دعوت اقشار مختلف برای سفر وی به کردستان و استقبال گسترده آنان از کروبی و حضور آنان در حزب اعتماد ملی استان نشانه نزديکی ديدگاه های آنان و آقای کروبی است.
در ادامه قادری از نمايندگان ادوار مجلس گفت: امروز درد مشترک همه ما اجرای حق، عدالت و برابری و رفع تبعيض است. متاسفانه از پتانسيل ها و توانمندی های کردستان به خوبی استفاده نشده است.
وی افزود: قوميت ها تهديد نيستند بلکه با استفاده از نيروهای قومی در مديريت کلان منطقه ای و توسعه مناطق قومی می توان اعتماد آنان را جلب و در اين مناطق شور و نشاط ايجاد کرد و امروز جامعه ايران بيش از هر زمانی نيازمند اجرای عدالت در تقسيم قدرت، ثروت و کرامت است.
محمد محمد رضايی نماينده اسبق بيجار نيز گفت: کروبی همواره بيشترين فشار را از سوی تندروها متحمل شده اما همچنان محکم و استوار در راستای خدمت به مردم تلاش می کند و کروبی در مجامع علنی و غير علنی از حقوق مردم و تمامی جريانات با هيچ کس ديگر قابل قياس نيست و تصويب و پيگيری طرح های توسعه در استان نظير راه ها، سدها، کارخانجات و… همه به دوران مجلس ششم و دولت اصلاحات بر ميگردد که با تعامل و نظر مثبت طرفين خصوصا آقای کروبی به نتيجه رسيد.
سپس اقبال محمدی نماينده مريوان گفت” اصلاحات به برنامه ريزی،مديريت و فعاليت نيازمند است و اصلاحات خواست عمومی مردم است نبايد بگذاريم نهال اصلاحات پژمرده و يا خشک شود”.
وی رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله،رفع بيکاری و تورم،توجه يکسان به همه اقوام و مذاهب،اجرای اصول ۱۲ و ۱۵ قانون اساسی و عدالت همه جانبه را نيازمند تدبير و مديريت قومی و دلسوز با مشارکت همه گروهها دانست و گفت” آقای کروبی بيش از هر کس ديگری اين عزم و توانايی را دارند”.
کروبی در ادامه سفر خود به دعوت انجمن اسلامی دانشجويان در دانشگاه کردستان حضور يافت و با دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه به بحث و بررسی پيرامون مسائل مختلف پرداخت.
کروبی در سخنانی گفت” ما سفر انتخاباتيمان را از کردستان شروع کرديم چون قرابت فرهنگی و فکری نزديکی با هم داريم.وی افزود” سرنوشت ما به وسيله انتخابات رقم خواهد خورد و در ۲۲ خرداد ماه با رای شما رئيس جمهور آينده که مسئول اجرايی کشور است تعيين می شود.بنابراين مهمترين وظيفه ما برنامه ريزی برای برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی است و شرايط بگونه ای است که کناره گيری و قهر مشکلی را حل نمی کند و تنها حضور جدی و آگاهانه می تواند مفيد واقع شود”.
وی افزود” بنده بصورت مستمر پيگير وضعيت دانشجويان،روزنامه نگاران و فعالين سياسی و اجتماعی بوده ام و از حقوقشان دفاع کرده ام”.
وی خطاب به دانشجويان گفت”شما که جريانی آزادانديش و نقاد هستيد بايد منصفانه نقد و آسيب شناسی کنيد و مردم و کانديداها را در رسيدن به نگرشی درست و همه جانبه از مسائل ياری نماييد”.
کروبی تفرقه و تندروی را عامل شکست اصلاح طلبان دانست و گفت” هرچه مشکلات مردم بالا باشد بنفع اصلاح طلبان است و پيروزی از آن ما خواهد بود.
در اين مراسم دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه کردستان با خير مقدم به کروبی،در سخنانی با انتقاد از فضای حاکم بر دانشگاهها و جامعه و محدوديت های ايجاد شده گفت” دانشجويان سکوت نخواهند کرد و به فعاليت ها و نقادی های خود ادامه خواهند داد.
وی با اشاره به شکست اصلاحات عليرغم دو دوره رای بالا به آقای خاتمی گفت: برای اينکه تاريخ تکرار نشود ما در نشست هايی که داشته ايم تصميم گرفتيم که با نگاهی متفاوت تر وارد عرصه شويم و مطالبات و خواسته های خود را برای ايجاد ايرانی سرافراز، آباد و آزاد با کانديداها در ميان بگذاريم و در صورت توافق وارد عرصه خواهيم شد.
وی در پايان بيانيه اين انجمن در مورد مسائل داخلی و خارجی و وضعيت دانشگاه ها قرائت نمود.
سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. کروبی در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور وی باتوجه به نامشخص بودن حضور خاتمی و لزوم معرفی کانديدای واحد از سوی اصلاح طلبان گفت: با نظر و همراهی همه گروه های اصلاح طلب شورای حکميت تشکيل شد و قرار بود تا ۲۰ آذرماه همه گروه ها کانديدای خود را معرفی کنند اما چون اين کار انجام نشد، بنده تصميم به حضور در انتخابات گرفتم و بر تصميم خودم تا آخر پايبندم. البته کانديداتوری حق هرکسی است ولی من معتقدم نبايد فرصت سوزی کرد و با حضور کانديدا های متعدد فضای انتخابات پرشورتر شود.
وی در خصوص برنامه هايش در مورد قوميت ها گفت: خدمتگذاری من فراتر از حزب و قوم خاصی است، من مرد عمل هستم اما توقعات مردم را هم بالا نمی برم و به طور يکسان و عادلانه از حقوق و مطالبات همه گروه ها و اقوام حمايت می کنم. کروبی در مورد طرح دولت وحدت ملی گفت: اين طرح ابتدا توسط ناطق نوری مطرح شد و بحث هايی را در ميان گروه ها و شخصيت های مختلف از جمله هاشمی رفسنجانی برانگيخت که مبنای بحث هم حضور همه جريانات در دولت بود همچون زمانی که ميرحسين موسوی نخست وزير بودند. اما چون بنده مطرح کننده بحث نبودم نظر خاصی هم در اين باره ندارم.
وی در مورد تعريف آزادی گفت: بنده آزادی را درچهارچوب قانون و حمايت از حقوق شهروندان تعريف ميکنم و معتقدم بايد افراد حق آزادی بيان، نقد و گفتگو در چهارچوب قانون را داشته باشند.

چند حاشيه مراسم

گروهی از مردم نامه های زيادی برای پيگيری نزد کروبی آورده بودند و خواستار پيگيری مشکلات خود بودند.
کروبی در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان در مورد نظر رهبری درباره شاه سلطان حسين ها و افراد شجاع گفت: در مورد شاه سلطان حسين نمی دانم منظور ايشان کی بوده،اما در مورد شجاع ،هر کسی نظری دارد اما بنظرم،نظر رهبری در مورد فرد شجاع شخص من بوده است.
کروبی در مسجد جامع سنندج بعد از سخنرانيش از مردم خواست بطور جدی و با صدای بلند وی را تشويق کنند.
کروبی در پاسخ به سوال يکی ديگر از دانشجويان در مورد دريافت پول از شهرام جزايری و ماجرای پخش سکه توسط جزايری در مراسم عروسی دختر کروبی،با مذاح گفت” حالا اين مسئله ای بود گذشت،جزايری پولهای زيادی به چپ و راست داده بود در اين اواخر مقدار کمی به من رسيد که برای امور خيريه خرج کردم.در مورد پخش سکه در مراسم عروسی دختر من،عزيزم! من و همسرم هميشه ناراحت هستيم اگر بميريم دختری نداريم که برايمان گريه کند.
کروبی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: قرار نبود سفر من انتخاباتی باشد اما شعارهای مردم آن را انتخاباتی کرد.





















Copyright: gooya.com 2016