سه شنبه 10 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائيل به نقض حقوق بشر در غزه متهم شد، بی بی سی

* حملات اسرائيل به غزه با انتقاد گسترده بين المللی مواجه بوده است


ادامه حملات هوايی اسرائيل عليه باريکه غزه با انتقاداتی در مورد نقض حقوق بشر مواجه شده و درخواست برای توقف اين عمليات را در پی آورده است.

روز سه شنبه، ۳۰ دسامبر (۱۰ دی)، ريچارد فالک، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در سرزمين های فلسطينی، در مصاحبه با بی بی سی دولت اسرائيل را به نقض فاحش حقوق بشر و کاربرد تسليحات پيشرفته برای ارتکاب يک رشته خشونت تکان دهنده عليه مردم بی دفاع در غزه متهم کرد.

آقای فالک گفت که از اينکه جامعه بين المللی برای تحت فشار قرار دادن اسرائيل و وادار کردن اين کشور به توقف حملات به غزه اقدامات بيشتری نکرده متعجب است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل ادامه عمليات نظامی اسرائيل عليه باريکه غزه را محکوم کرد و گفت که دولت اسرائيل امکان برقراری آتش بس را که از سوی حماس پيشنهاد شده ناديده گرفته است.

پيشتر، ماير شيتريت، وزير کشور اسرائيل، برقراری آتش بس در مرحله کنونی از عمليات نظامی عليه باريکه غزه را رد کرده بود.

آقای شيتريت گفته بود اسرائيل تنها زمانی می تواند آتش بس را بپذيرد که خطر حملات موشکی از داخل غزه به سوی هدف هايی در داخل خاک اسرائيل به طور کامل رفع شده باشد.

اسرائيل آتش بس در جنگ را به توقف موشکپرانی از غزه مشروط کرده است

وزير کشور اسرائيل در مصاحبه با راديو اسرائيل گفت که اسرائيل برای هفته ها جنگ عليه حماس آمادگی دارد.

منابع اسرائيلی گفته اند که در خلال روزهای اخير، حملات موشکی گروه های فلسطينی به داخل خاک اسرائيل با شدت کمتری نسبت به قبل ادامه داشته است.

در اثر اصابت موشک به ساختمان های غير نظامی در داخل خاک اسرائيل، تا کنون دست کم سه غير نظامی و يک سرباز اسرائيلی کشته و تعدادی زخمی شده اند.

حملات هوايی اسرائيل به باريکه غزه از روز سه شنبه اين هفته آغاز شده و به شدت ادامه داشته است.

روز سه شنبه، هواپيماهای اسرائيلی عمدتا ساختمان ها و تاسيسات امنيتی متعلق به تشکيلات دولت حماس در غزه را هدف قرار دادند که در اثر آن، دست کم ده نفر کشته شدند.

به گفته منابع فلسطينی، در حملات هوايی چهار روز اخير تا کنون دست کم سيصد و شصت تن جان خود را از دست داده اند که اکثر آنان ماموران امنيتی و انتظامی حماس بوده اند اما شماری غير نظامی، از جمله زنان و کودکان فلسطينی نيز در اين حملات کشته شده اند.


واکنش جهانی و دعوت از دانشجويان ايرانی

در واکنش نسبت به ادامه حملات هوايی اسرائيل به غزه، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، ضمن ابراز تاثر نسبت به شرايط غيرنظاميان در اثر درگيری های جاری، خواستار برقراری سريع آتش بس و خويشتنداری هر دو طرف مناقشه شده است.

همچنين، روز سه شنبه، نمايندگان سنای موريتانی از دولت اين کشور خواستند در اعتراض به عمليات اسرائيل در باريکه غزه روابط سياسی خود را با اسرائيل قطع کند.

نمايندگان سنای موريتانی با صدور قطعنامه ای اسرائيل را متهم کردند که هرگز در صدد دستيابی به صلح نبوده و مسئوليت عمليات تهاجمی مکرر عليه فلسطينيان را برعهده دارد.

در ايران سايت ثبت نام از دانشجويان شهادت طلب راه اندازی شده است

جمهوری اسلامی موريتانی، واقع در شمال غرب آفريقا، از معدود کشورهای عضو اتحاديه عرب است که با اسرائيل روابط سياسی برقرار کرده است.

همزمان، وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا نيز برای بررسی بحران کنونی در باريکه غزه تشکيل جلسه می دهند و وزير خارجه فرانسه، که کشورش رياست دوره ای اتحاديه را برعهده دارد، گفته است در اين جلسه امکان تلاش برای کاهش اين بحران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ديويد ميليبند، وزير خارجه بريتانيا، در آستانه برگزاری اجلاس اتحاديه اروپا، نگرانی شديد دولت اين کشور در مورد وضعيت غزه را مورد تاکيد قرار داده و خواستار برقراری فوری آتش بس در عمليات کنونی شده است.

در ايران، منوچهر متکی، وزير خارجه، در ملاقات با وزير مشاور دولت الجزاير که در تهران به سر می برد، با اشاره به تماس تلفنی رئيسان جمهوری دو کشور برای بررسی اوضاع غزه، کشورهای غربی را به دورويی در مورد رعايت حقوق بشر متهم کرد.

آقای متکی گفته است "در يک سوی جهان کشورهای غربی چشم های خود را بر روی مسايل اساسی و حقوق بشر بسته اند ولی در جاهای ديگر، مسايل جزئی و بی اهميت جوامع را بزرگنمايی می کنند."

همچنين، خبرگزاری فارس از گشايش يک سايت اينترنتی برای ثبت نام از دانشجويان داوطلب شهادت خبر داده است.

به نوشته اين خبرگزاری، بسيج دانشجويی، دفتر تحکيم وحدت، اتحاديه انجمن های اسلامی مستقل، جامعه اسلامی دانشجويان و جنبش عدالتخواه دانشجويی يک پايگاه اينترنتی به نام "گروه دانشجويان شهادت طلب استشهادی" را برای ثبت نام از علاقمندان نبرد با اسرائيل و کمک به مردم غزه راه اندازی کرده اند.

اصطلاح عمليات استشهادی در جمهوری اسلامی معمولا به حملات انتحاری اطلاق می شود اما اين خبرگزاری در مورد اين فراخوان جزئيات بيشتری انتشار نداده و با چاپ يک نشانی اينترنتی، گفته است کاربران فضای مجازی می توانند برای ثبت نام به اين نشانی مراجعه کنند.

روز گذشته نيز جامعه روحانيت مبارز از کسانی که آمادگی جنگ رزمی، مالی و تبليغاتی عليه اسرائيل و دفاع از مردم غزه را دارند دعوت کرد تا در پاسخ به پيام آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، طوماری را که در سايت اينترنتی اين گروه انتشار يافته امضا کنند.

آيت الله خامنه ای در پيامی در روز يکشنبه اين هفته، خواستار حمايت تمامی مسلمانان مومن از مردم غزه شد و گفت که کسانی که در اين راه کشته شوند، شهيد محسوب خواهند شد.

در عين حال، شرايط غزه و نگرانی در مورد بحرانی شدن اوضاع خاورميانه افزايش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شد و در معاملات روز سه شنبه در بازارهای نفت آسيايی، بهای نفت خام به حدود چهل دلار در بشکه رسيد.





















Copyright: gooya.com 2016