شنبه 14 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی دولت: وارد مقوله‌های انتخاباتی نمی‌شويم، احتمال منتفی شدن استيضاح وزير کشاورزی وجود دارد، ايسنا

ـ رويکرد مجلس به طرح هدفمندکردن يارانه‌ها مثبت است
ـ جامعه جهانی نسبت به کشتار کودکان در غزه واکنش نشان دهد

سخنگوی دولت در مورد بحث استيضاح وزير کشاورزی در مجلس شورای اسلامی گفت: فکر می‌کنيم که بحث استيضاح وزير کشاورزی منتفی شود.


جامعه جهانی بايد نسبت به کشتار کودکان در غزه واکنش نشان دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) غلامحسين الهام صبح روز شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با تسليت فرا رسيدن ايام عزاداری امام حسين(ع) با بيان اين‌که " حماسه بزرگ کربلا آينه آزادگی و دفاع از حق و عدالت و مظلومان است" افزود: امروز همچنان حادثه‌ عاشورا الهام‌بخش ايستادگی و مقاومت در برابر ظلم و دفاع از حق و عدالت و آزادگی است و تمام آزادگان جهان با هر مرام و تفکری خود را وقتی در برابر چنين حماسه‌ بزرگی قرار می‌دهند روحيه، توان و جهت‌گيری درستی پيدا می‌کنند و در واقع عاشورا آن‌ها را برای رسيدن به مسير حق ياری می‌دهد.

وی به جنايات رژيم صهيونيستی در غزه اشاره و خاطرنشان کرد: فاجعه بزرگی در غزه در حال رخ دادن است و غزه و مردم آن در خون غلتيده‌اند، جنايتکاران رژيم صهيونيستی به هيچ اصلی از اصول انسانی و نظامات بين‌المللی پايبند نيستند و ما شاهديم که امروز غزه در محاصره‌ای از خشکی و آب در خون غلت می‌خورد.

وی همچنين با اشاره به کشتار بی‌رحمانه‌ کودکان توسط صهيونيست‌ها در غزه گفت: گناه اين کودکان اين است که در فلسطين به دنيا آمدند و در واقع حق حيات از آن‌ها گرفته می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دولت تاکيد کرد: جامعه جهانی بايد نسبت به جنايت‌هايی که در ارتباط با کودکان توسط صهيونيست‌ها صورت می‌گيرد واکنش نشان دهد؛ چراکه حجم کشتار کودکان بی‌سابقه است.

وی همچنين به کشتار زنان، مردان و غيرنظاميان در حوادث غزه اشاره کرد و گفت: اين کشتار عظيمی است که معنايی جز نسل‌کشی ندارد و اين جنايات، اقدام عليه بشريت است.

وی هم‌چنين با تشکر از احساسات پاک مردم ايران به خصوص جوانان در محکوميت حوادث غزه گفت: من از مردم تشکر می‌کنم که با حضور خود در برابر جنات‌های بی‌رحمانه‌ رژيم صهيونيستی واکنش نشان دادند و انزجار خود را از اين اقدامات اعلام کردند. اين حضور و اقدامات مردم نشان از توجه عميق انسانی در وجودشان است.

الهام با تشکر از جوانان که با احساس مسووليت جدی و عزمی برآمده از ايمان و اعتقاد انسانی در اين ارتباط به صحنه آمدند و از اين جنايات پرده برداشتند، گفت: دولت به سهم خود از اين فعاليت‌ها تشکر و قدردانی می‌کند و به خدمتگزاری چنين ملتی افتخار می‌کند.

وی گفت:‌ ما ضمن تشکر از عموم مردم به خصوص جوانان استدعای‌مان اين است که عمق فجايع غزه توسط جوانان تبيين شود و پرده از چهره‌ واقعی و ماهيت صهيونيست‌ها برای افکار عمومی برداشته شود. در واقع پرده از جنايات اين رژيم برای کسانی که تحت تاثير تبليغات سوء و غلط نتوانسته‌ با عمق جنايات اين رژيم آشنا شوند و به آن پی ببرند، بردارند.

وی با بيان اين‌که " امروز آگاهی و اطلاع‌رسانی به مردم در اين زمينه بسيار مهم و يک وظيفه‌ سنگين است" گفت: ‌افشاگری و بيان ماهيت واقعی اين رژيم امروز مسووليت سنگينی است و اين خود بزرگترين جهاد و مبارزه است که جوانان ما در اين مسير حرکت می‌کنند و بايد حرکت‌شان را در اين مسير ادامه دهند؛ چراکه طی اين مسير نتيجه‌بخش خواهد بود.

سخنگوی دولت ابراز اميدواری کرد: ان‌شاءالله هرچه زودتر محاصره‌ غزه از خشکی و دريا از بين برود و حداقل حقوق انسانی مردم غزه محقق شود.


احتمال منتفی شدن استيضاح وزير کشاورزی وجود دارد

وی در مورد استيضاح وزير جهاد کشاورزی نيز گفت: در مورد استيضاح فکر می‌کنم که موضوع منتفی و فرصت تلاش و خدمت در اين فرصت برای دولت قوی‌تر فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: ما بارها گفته‌ايم که استيضاح حق مجلس است و نمايندگان محترم مجلس می‌توانند از اين حق خود به هر شکل استفاده کنند. اين حق مورد احترام و حقوقی است.

الهام در عين حال اظهار کرد: فکر می‌کنم کارکرد وزارت کشاورزی کارکرد قابل دفاعی است و وزرا با اعتماد به نفس تلاش می‌کنند که از هر طريق ممکن بيشتر و بيشتر به مردم خدمت کنند و با همکاری‌های متقابل دولت و مجلس ، دولت بتواند بيشتر و بهتر به مردم خدمت کند.


رويکرد مجلس را به طرح هدفمندکردن يارانه‌ها مثبت می‌دانيم

به گزارش ايسنا سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر دولت درباره‌ تصويب يک فوريت لايحه‌ هدفمند کردن يارانه‌ها در مجلس، در ابتدا با تشکر و قدردانی از مجلس به خاطر تعامل با دولت در تصويب يک فوريت از لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها پاسخ داد: نمايندگان محترم مجلس برای ابراز نظر و عقيده خود آزاد هستند و رای دادن به صورت آزاد و کارشناسی حق مسلم مجلس است. اين امر در تمام عرصه‌ها از جمله تصويب اين لايحه صورت گرفت و رای خوبی با همراهی خوب نمايندگان مجلس به اين لايحه داده شد.

وی با اشاره به اين‌که " اين لايحه از مدت‌ها قبل در دولت مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن کار کارشناسی شده است" گفت: ‌اميدواريم در مجلس نيز با دقت جامع و کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار بگيرد. در اين ارتباط دولت و مجلس تعامل خوبی با يکديگر داشته‌اند و به صورت مستمر يک سال در اين ارتباط کار کردند. نظرات مختلف کارشناسان و نمايندگان مجلس در اين ارتباط گرفته و اين لايحه تکميل شده است.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که " اميدواريم که اين لايحه هرچه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصويب نهايی برسد" گفت:‌ ما رويکرد مجلس در اين زمينه را مثبت می‌دانيم و اميدواريم به سرعت به نتيجه نهايی برسيم.


دولت وارد مقوله‌های سياسی وانتخاباتی نمی‌شود

الهام در ادامه از اين خبرنگار خواست سوال دوم خود را تکرار کند که خبرنگار پرسيد: آقای باهنر اعلام کرده که با حضور احمدی‌نژاد اجماع صددرصدی اصولگرايان امکان ندارد، نظر دولت و يا نظر شخصی شما در اين ارتباط چيست؟

سخنگوی دولت با بيان اين‌که " سوالات سياسی در ذهنم‌ نمی‌ماند" و تاکيد بر اين‌که " من اين‌جا نقطه‌نظر شخصی خود را ابراز نمی‌کنم و دولت نيز بنا ندارد که وارد مقوله‌های سياسی و انتخاباتی شود" ادامه داد: دولت مهم‌ترين وظيفه‌ی خود را خدمتگزاری و کار برای مردم می‌داند؛ اين مطالبه رهبری از دولت نيز هست. کار مستمر خود را برای خدمت به مردم انجام می‌دهد و نبايد وارد مسائل سياسی و انتخاباتی شود و اکنون زمان برای فعاليت‌های رسمی انتخاباتی نيست.


تشکيل اوپک گازی را تبريک می‌گويم

خبرنگار ديگری در مورد پايان قرارداد گازی ايران و ترکمنستان پرسيد که الهام پاسخ داد: ‌بحث مذاکرات اين قرارداد ادامه داشته و ادامه دارد و در مورد بخشی از آن به جمع‌بندی رسيده‌اند و مذاکرات در ارتباط با آن دنبال می‌شود. اين قرارداد همچنان باقی و جاری است و دو طرف به توافقات خوبی رسيده‌اند. در واقع شرکت گاز و وزارت نفت مذاکرات را براساس سياست‌های دولت با حفظ مصالح مردم و منافع کشور دنبال می‌کنند و اين مذاکرات دنبال می‌شود و به توافقات اصلی و عمده‌ای رسيده‌اند که گزارشات آن مستمرا اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله مسير ارتباطات گازی با تشکيل اوپک گازی بهتر و مناسب‌تر خواهد شد و در واقع تشکيل اوپک گازی يک دستاورد مهم برای کشورهای توليد و صادرکننده گاز است و گامی است در جهت حفظ حقوق آن‌ها. ان‌شاءالله با ايجاد اين اوپک مسير مديريت اين بخش از انرژی و همکاری بين کشورهای عضو با سرعت بيشتری رو به جلو حرکت می‌کند و من اين دستاورد يعنی تشکيل اوپک گازی را به کشورهای عضو و همچنين شرکت گاز تبريک می‌گويم.


نبايد ظرفيت دولت رامعطل نگه داريم

خبرنگار ديگری درباره طرح تحول اقتصادی پرسيد: برخی از کارشناسان می‌گويند که بايد طرح تحول اقتصادی با هفت محور آن مورد توجه قرار می‌گرفت و به مجلس ارائه می‌شد. چرا دولت فقط طرح هدفمند کردن يارانه‌ها را به مجلس ارائه داد؟

سخنگوی دولت در پاسخ گفت: طرح تحول اقتصادی به صورت کلی در دولت دنبال می‌شود و در دستور کار دولت قرار دارد. بايد توجه داشته باشيم که همه اصلاحاتی که می‌خواهيم در قالب طرح تحول اقتصادی صورت دهيم نياز به اصلاح قانون ندارد. بخشی از قوانين در جهت اجرای اين طرح بايد اصلاح و در بخشی از آن نيز بايد رفتارها عوض شود.

وی با بيان اين‌که " اگر قسمتی از اين اصلاحات صورت بگيرد، حرکت در بخش‌های ديگر روان می‌شود" گفت:‌ اصلاح مالياتی،گمرک، ‌نظام مالی و پولی و بانکی از دستور کار دولت خارج نشده و آن‌ها نيز مورد بحث و بررسی قرار می‌گيرند و بحث‌ها در مورد آن دنبال می‌شود. ولی مهم‌ترين بخش امروز بخش هدفمند کردن يارانه‌هاست که نيازمند قانون نيز بود و همان‌طور که گفتم در اجرای طرح تحول اقتصادی ما درهمه موارد نيازمند اصلاح قانون نيستيم.

وی ادامه داد: ما فکر می‌کنيم با انجام اين بخش از طرح پيگيری بخش‌های ديگر نيز راحت‌تر شود و هر موقع در بخش‌های ديگر اجرای طرح نيازمند به اصلاح قانون بوديم اين امر از طرق قانونی صورت می‌گيرد.

الهام تاکيد کرد: ما نبايد ظرفيت دولت را معطل نگه داريم.

وی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد اعزام خبرنگاران به غزه و اقدامات دولت در اين ارتباط گفت: در اين ارتباط خود جامعه خبری و خبرنگاران بايد تلاش کنند تا در چارچوب روابط و مقررات بين‌المللی از اصل آزادی اطلاع‌رسانی استفاده شود.


واقعيت هولوکاست در غزه در حال صورت‌گرفتن است

به گزارش ايسنا الهام در پاسخ به پرسشی درباره کمک‌های دولت به مردم غزه و ارائه‌ گزارشی در اين زمينه نيز گفت: کمک‌های مردمی و درمانی برای کمک به مصدومان از طريق دريا صورت گرفته است و اميدواريم اين نوع کمک‌ها به صورت فراگير و از تمام کشورها انجام شود.

وی افزود:‌ بخشی از مشکل، مساله محاصره‌ از خشکی و دريای غزه است که اميدواريم هر چه زودتر مرز آبی و خشکی باز شود تا کمک‌ها بيشتر و بهتر به مردم غزه برسد.

سخنگوی دولت محدودکردن نوع اين کمک‌ها، هم‌چنين ايجاد محدوديت در کمک‌رسانی به مردم را يک اقدام خلاف قواعد انسانی و بين‌المللی دانست و افزود: اگر اين منطقه حتی نظامی و جنگی باشد بايد طبق قوانين بين‌المللی تلاش کرد تا کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه برسد.

وی تاکيد کرد که اقدامات رژيم صهيونيستی و محدودکردن کمک‌رسانی به مردم، هم‌چنين محاصره‌ غزه نقض حقوق بشر است.

الهام در ادامه با بيان اين که آمادگی برای خدمت‌رسانی درمانی وجود دارد و ظرفيت‌ها برای کمک‌رسانی ايجاد شده، اظهار کرد: ليکن بايد تلاش شود امکان کمک‌رسانی با از بين رفتن محاصره فراهم شود.

سخنگوی دولت هم‌چنين در پاسخ به پرسش همين خبرنگار که خواستار توضيح درباره اقدامات دولت در ارتباط با پيشنهادهای دانشجويان شرکت‌کننده در تجمعات دانشجويی، مبنی بر تحريم کالاهای صهيونيستی و قطع رابطه با کشورهايی است که از صهيونيست‌ها حمايت می‌کنند، اظهارکرد: کالاهای صهيونيستی در ايران ممنوع و تحريم هستند؛ البته اين امر به قانون نيز نياز ندارد؛ چون روح فرهنگی ما حمايت از مظلوم و ايستادگی در برابر زورگويی است و طبيعی است که مردم با توجه به اين روحيه خود اين مسائل را در نظر می‌گيرند.

وی هم‌چنين گفت:‌ در موضع ضداستکباری و ضدسلطه و حمايت از مظلوم و مخالفت با ظلم و زورگويی يک مبنا و موضع مشترک بين دولت و مجلس وجود دارد و در واقع هر دو مثل هم فکر می‌کنند.

الهام بار ديگر گفت: امروز مسووليت ما افشای وقايع غزه، حمايت از مردم مظلوم آن و تلاش‌های ديپلماتيک و انسا‌ن‌دوستانه برای رفع فشار از اين مردم است.

وی گفت:‌ حمايت افکار عمومی جهان از مردم غزه باعث می‌شود اين مردم احساس کنند در خانه‌ خودشان تنها نيستند. ما معتقديم بايد به هر شکل ممکن اين فجايع متوقف شود، جوانان ما بايد افکار عمومی دنيا را بسيج کنند و از سانسور سنگين و رسانه‌ای اين جنايت‌ها پرده بردارند و ماهيت اين رژيم را افشا کنند.

الهام تصريح کرد: رژيم صهيونيستی فلسفه‌ وجودی ندارد و تشت رسوايی دروغ‌هايش از بام افتاده است.

خبرنگار ديگری پرسيد: گفته می‌شود وزير نفت برای رايزنی در ارتباط با فجايع غزه به پاکستان رفته است. از طرف ديگر هيات دولت نيز اعلام کرده سران رژيم صهيونيستی بايد در دادگاه محاکمه شوند، در اين ارتباط چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سخنگوی دولت پاسخ داد: اين يک مساله روشن است که در غزه جنايت‌ عليه بشريت در حال رخ دادن است و در واقع جنايت‌های رژيم صهيونيستی نسل‌کشی است و اگر هولوکاستی واقعيت دارد، در غزه در حال صورت‌گرفتن است.

وی با بيان اين که مجامع و دادگاه‌های بين‌المللی در ارتباط با اين جنايت‌ها سکوت کرده‌اند و اين مشوقی برای جنايتکاران گفت: دولت وظيفه‌ خود می‌داند بسيج افکار عمومی در اين زمينه صورت بگيرد و در واقع توسط گروه‌های مردمی دادگاه‌های بين‌المللی برای انجام اقدام حقوقی در ارتباط با اين جنايت‌ها تحريک شوند.

الهام ادامه داد:‌ اين جنايت‌ها در دادگاه‌هايی که افکار عمومی جهان را تشکيل می‌دهند مورد بررسی و محکوميت قرار می‌گيرد.

وی هم‌چنين گفت:‌ اميد مردم به سازمان‌های بين‌المللی برای انجام اقدامی در اين ارتباط کم شده است و اين امر باعث می‌شود به اعتبار سازمان‌های بين‌المللی لطمه وارد شود و در واقع اين جنايت‌ها در دادگاه‌هايی که افکار عمومی تشکيل می‌دهند مورد محکوميت قرار می‌گيرد.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت:‌ ما تلاش گسترده ديپلماتيکی را برای برگزاری اجلاس وزرای خارجه‌ کنفرانس اسلامی انجام داده و دنبال می‌کنيم و تمام اين تلاش‌ها برای به صحنه‌ آمدن مجامع بين‌المللی و جوامع اسلامی برای کمک به مردم غزه است.

وی افزود:‌ اميدواريم اجلاس وزرای خارجه‌ کنفرانس اسلامی هرچه زودتر برگزار شود و اين سازمان به وظيفه خود عمل کند.

الهام هم‌چنين گفت: آقای نوذری، وزير نفت، در جلسه‌ روز پنج‌شنبه هيات دولت در سيستان و بلوچستان حضور داشتند و فکر نمی‌کنم سفری به پاکستان صورت گرفته باشد، اگر بحثی هم در مورد اين سفر هست، درباره کارکردهای وزارتخانه‌ای‌ است.

وی افزود:‌ اصل اين است که دولت تمام تلاش خود را برای متوقف‌کردن اين جنايت‌ها به کار می‌گيرد.


پايگاه اطلاع‌رسانی دولت گزارش مفصل کمک به گسترش حمل ونقل عمومی را منتشر کند

خبرنگاری درباره آلودگی هوا پرسيد: شهرداری تهران اعلام کرده است که عدم واگذاری اعتبارات لازم از سوی دولت، متروی تهران دچار مشکل شده و اين يکی از عوامل دخيل در اين موضوع است. به گزارش ايسنا الهام پاسخ داد: در مورد آلودگی هوا دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات عملی و اطلاع‌رسانی خوبی را پيگيری می‌کنند و بايد اين کار را انجام دهند. بايد در ارتباط با اين موضوع از مردم کمک بگيرند. يکی از بخش‌های مهم و عمده‌ای که بايد از مردم کمک بگيرند و دولت هميشه احساس مسووليت در اين ارتباط کرده، موضوع گسترش حمل و نقل عمومی و ارائه تسهيلات مناسب در اين زمينه است؛ چراکه اين امر باعث کاهش استفاده از خودروهای شخصی،‌کاهش مصرف انرژی و سلامت محيط و رعايت اصول زيست‌محيطی است و دولت کمک در زمينه گسترش حمل و نقل عمومی را هميشه در دستور کار داشته و در اين ارتباط اقداماتی انجام داده و کارنامه روشنی دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ تلاش دولت در اين زمينه خوب بوده و هفته گذشته در يکی از کميسيون‌های مجلس اين مساله مطرح شد.در ارتباط با اين امر گزارشی ارائه شد و مجلس محترم سياست‌ها و عملکردها را ارزيابی کرد و کار دولت در اين زمينه خوب و مثبت بوده است.

وی به ارائه آماری در زمينه کمک دولت به بحث حمل ونقل عمومی در کشور به خصوص در تهران پرداخت و گفت: قرار است گزارش مفصل اين امر در سايت اطلاع رسانی دولت نيز منتشر شود.

سخنگوی دولت هم‌چنين به کمک‌های دولت برای توسعه و تجهيز سامانه‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران در طی سال‌های ۸۵ تا ۸۷ اشاره کرد و گفت: جمع کل اتوبوس‌های تحويل داده شده به کشور هشت هزار و ۵۷۴ دستگاه و جمع اتوبوس‌های تحويلی به تهران دو هزار و ۲۳۶ دستگاه است.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌ جمع کل مينی‌بوس تحويل داده شده به کشور دو هزار و ۲۵۱ و جمع مينی‌بوس تحويلی به تهران هزار و ۲۱۵ دستگاه است. در زمينه‌ تاکسيرانی نيز جمع کل تاکسی تحويل شده به کشور ۶۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه به اضافه نه هزار و ۸۵۵ دستگاه ون است که جمع تاکسی‌های تحويلی به تهران ۲۰ هزار و ۵۰۸ دستگاه به اضافه شش هزار و ۵۹۲ دستگاه ون است.

وی همچنين در بخش ديگری از صحبت‌های خود توجه به حمل و نقل عمومی را يکی از سياست‌های اصلی دولت دانست و گفت: توسعه‌ حمل و نقل عمومی باعث کاهش مصرف انرژی و سالم‌سازی زيست محيطی می‌شود.

وی با بيان اين‌که " اصل اين است که دولت تمام ظرفيت خود را برای گسترش حمل و نقل شهری در تهران و شهرستان‌ها به کار برده است" گفت: ‌در سفرهای استانی به فضل خداوند پنجاهمين آن در هفته قبل صورت گرفته بخشی از مصوبات اختصاص به وضعيت شهری، حل مشکلات شهری،‌ کمک به شهرداری در رفع مشکلات مردم و بحث حمل ونقل است.

الهام از پايگاه اطلاع رسانی خواست که گزارش مفصل دولت در ارتباط با کمک به گسترش حمل ونقل عمومی در تهران و کل کشور را بر روی سايت خود قرار دهد.

خبرنگاری پرسيد: آقای دکتر من نسبت به عملکرد اطلاع رسانی دولت اعتراض دارم که چرا زودتر از اين اين گزارش را منتشر نکرديد. يکی از مسوولان شهرداری اعلام کرده که دولت ۳۸۰ ميليارد تومان رايانه بليت مترو را نداده است و اين عاملی شده در جهت اختلال درکار قطارها. اين اظهار نظر تيتر اول روزنامه‌هايی شد که دنبال سوژه‌سازی هستند. شما به ارائه‌ اين گزارش پرداخته و بخواهيد که اين گزارش بر روی سايت شورای اطلاع رسانی دولت قرار داده شود.

سخنگوی دولت گفت: بخشی از حوزه‌ اطلاع‌رسانی بين همه ما مشترک است و اطلاع‌رسانی باری است بر دوش رسانه و دولت که بايد مشترکا تعامل داشته باشيم. بسياری از اين اطلاعات توسط بخش‌های تخصصی ذی‌ربط منتشر می‌شود و شايد در مورد اين اطلاعات پردازش کافی صورت نمی‌گيرد.

وی با بيان اين‌که " پايگاه اطلاع‌رسانی دولت فعال است" بار ديگر تاکيد کرد: بحث اطلاع رسانی بحث مشترکی است که بايد ما با يکديگر تعامل همه جانبه داشته باشيم ولی در عين حال بخشی از مطلب شما را به عنوان انتقاد قبول می‌کنم.





















Copyright: gooya.com 2016