دوشنبه 16 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش هیأت اعزامی اروپا برای برقراری آتش‌بس در غزه، دويچه وله

ـ هیأت اعزامی اتحاديه اروپا به رياست وزير خارجه چک، کارل شوارتسن‌برگ، وارد خاور ميانه شد. هدف از اين سفر برقراری آتش‌بس ميان اسراييل و حماس است. اين هیأت پس از ديدار از قاهره، راهی تل‌آويو، اردن و کرانه‌ی غربی می‌شود.

اتحاديه اروپا تلاش‌های فشرده و گسترده خود را برای پايان دادن به جنگ غزه و خشونت در خاورميانه آغاز کرده است. اين اتحاديه همزمان با اعزام هیأتی ويژه، اعلام کرده است که سه ميليون يورو، جهت کمک به کمک به مردم غزه در اختيار خواهد گذارد.

در اتحاديه‌ی اروپا با وجود اختلاف نظر بر سر مسبب درگيری‌های خاور ميانه در يک مورد توافق نظر وجود دارد، اينکه هر چه سريع‌تر بايد آتش‌بس برقرار گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کارل شوارتسن‌برگ، وزير امور خارجه‌ی جمهوری چک، که کشورش از اول ژانويه رياست شورای اروپا را بر عهده گرفته است، رياست هیأت ميانجی‌گر اروپا را بر عهده دارد. بنيتا فررو ـ والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه‌‌ی اروپا، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه‌ی فرانسه، کارل بيلدت، همتای سوئدی او که کشورش رياست آتی شورای اتحاديه‌ی اروپا را بر عهده خواهد گرفت، در اين سفر او را همراهی می‌کنند.

کميسر روابط خارجی اتحاديه‌‌ی اروپا، فررو ـ والدنر، اوضاع غيرنظاميان نوار غزه را فاجعه‌آميز خواند و تأکيد کرد که هر چه سريع‌تر بايد آتش‌بس برقرار شده و خشونت از هر دو سو پايان يابد، چه حملات موشکی حماس به اسراييل و چه حملات اسراييل به نوار غزه.

فررو والدنر خاطر نشان ساخت که اتحاديه‌ی اروپا سه ميليون يورو را به کمک به مردم غزه اختصاص داده است. او گفت، مردم غزه بايد سوخت، مواد غذايی ‌و آب آشاميدنی دريافت کنند و بيمارستان‌ها بايد با در دست داشتن تجهيزات و داروهای لازم قادر به ادامه‌ی کار باشند.

چه کسی مقصر است؟

شوارتسن‌برگ، وزير امور خارجه‌ی چک، باز هم حماس را مقصر اين منازعه خواند. به بيان او، اگر چه که هر دو طرف اشتباه ‌کرده‌اند، اما آنکه آتش‌بس را شکسته، ‌باعث ايجاد اين درگيری شده است. با وجود اين، وی در گفت‌وگو با تلويزيون جمهوری چک تصريح کرد، اسراييل حق دفاع از خود را دارد، اما اين به معنای مجاز شمردن عملياتی که خطرش به طور عمده متوجه غير نظاميان می‌شود، نخواهد بود.

وزير امور خارجه‌ی چک اتهام حمايت از اسراييل در مقام رياست ادواری شورای اتحاديه‌ی اروپا را رد کرد و گفت که او نظر همه‌ی اعضای اتحاديه‌‌ را منعکس می‌کند.

پاريس لحن ديگری دارد

با اين حال برنارد کوشنر، وزير امور خارجه‌ی فرانسه، لحن تندتری نسبت به اسراييل در پيش گرفت. وی پيش از شروع سفر هیأت اعزامی گفت: «بله، حمله ‌به اسراييل تحريک‌آميز بود، اما واکنش شديد اسراييل هم بسيار نامتناسب بود.»

کوشنر نيز نخستين هدف هیأت اعزامی را کمک به برقراری آتش‌‌بس ناميد و اينکه بايد هر چه زودتر به پروسه‌ی سياسی بازگشت.

نيکلا سارکوزی، رييس‌جمهوری فرانسه‌‌، نيز در سفری جداگانه و به منظور استقرار صلح به خاور ميانه سفر کرده است. اگر چه که عملکرد جداگانه‌ی او انتقادهايی را برانگيخته، ولی به عقيده شوارتسن‌برگ، سفر سارکوزی در راستای تلاش‌های هیأت اعزامی اتحاديه‌ی اروپا است و اين هیأت در روز دوشنبه در رام‌الله با سارکوزی نيز ديدار خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016