سه شنبه 17 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران خواهان آزادی دانشجويان بازداشتی دانشگاه شيراز شد

دانشجويان بازداشتی را آزاد کنيد و پيگرد قضايی دانشجويان دانشگاه شيراز را متوقف کنيد

چهار دانشجوی دانشگاه شيراز بازداشت شدند

۱۶ دی ماه ۱۳۸۷- به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، چهار دانشجوی دانشگاه شيراز به نامهای عبدالجليل رضايی، کاظم رضايی، محسن زرين کمر و لقمان قديری گل تپه پس از احضار به اداره اطلاعات شيراز، در روز شنبه چهاردهم دی ماه بازداشت شدند. به خانواده اين دانشجويان از طريق اداره اطلاعات شيراز تلفنی اطلاع داده شد که هنوز برای دانشجويان پرونده ای تشکيل نشده و آنها تا پايان تحقيقات در بازداشت خواهند بود. خانواده دانشجويان از محل نگهداری فرزندانشان بی اطلاع هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: "اين اصلا قابل پذيرفتن نيست که دانشجويان بخاطر تجمع مسالمت آميز که حق تضمين شده بين المللی آنهاست سرکوب وبازداشت شوند." قائمی اضافه کرد " زندگی و شرايط تحصيلی اين دانشجويان با اين بازداشتهايی که منشاء سياسی دارند به هم ريخته شده است. در حاليکه دانشجويان بايد از آرامش برخوردار باشند، بويژه در اين روزها که برای امتحانات پايان ترم آماده می شوند و نياز به فضايی آرام دارند."
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در تاريخ ۱۵ آذرماه گزارشی منتشر کرد مبنی بر تهديدهايی که دانشجويان برای برگزاری روز دانشجو با آن مواجه هستند. در دانشگاه شيراز، در تاريخ ۱۶ آذرماه دو مراسم برگزارشد. مراسم اصلی، توسط بسيج دانشجويی که از طرف مسئولين دانشگاه حمايت می شدند، برگزار شد. دانشجويان مستقل نيز تجمع کوچکی در اين روز برگزار کردند و اعلام کردند که تريبون آزاد برای بيان ديدگاهها در باره روز دانشجو در روز ۱۸ آذرماه برگزار خواهد شد. روز بعد از اعلام اين برنامه، ده نفر از دانشجويان توسط حراست احضار شدند و آنها را برای لغو تريبون آزاد تحت فشار گذاشتند و اعلام کردند که اگر تريبون آزاد برگزار شود با آنها با شدت برخورد خواهد شد.

يکی از دانشجويانی که احضار شده بود به کمپين بين المللی حقوق بشر گفت که قبل از برگزاری تجمع درروز ۱۸ آذر، انتظامات دانشگاه با حمله به برگزار کنندگان تلاش می کرد که بلندگوها را جمع کند. دانشجويان مقاومت کردند و با اينکه يکی از دانشجويان توسط نيروهای انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفت، تجمع با حضور ۲۵۰۰ دانشجو برگزار شد. اين دانشجو تاکيد کرد که "بعدها، طبق منابع موثق معلوم شد که رئيس دانشگاه دستور اين حمله به دانشجويان را صادر کرده بود."

بدنبال تجمع روز ۱۸ اذر و در طول سه هفته گذشته، ۳۷ دانشجو به کميته انظباطی احضار شدند و به همه آنها اتهام شرکت در تجمع در روزهای ۱۶ و ۱۸ آذرماه تفهيم شد. ۱۷ نفر از اين دانشجويان تاکنون حکم کميته انضباطی دريافت کرده اند که اتهام آنها در اين احکام به "ايجاد بلوا و آشوب" و "توهين به شعائر ملی و اسلامی و تبليغ عليه نظام" تغيير داده شده است. همچنين در حاليکه هنوز ۲۰ نفر از دانشجويان احضار شده منتظر دريافت احکام از کميته انضباطی هستند، ۱۷ نفری که احکام دريافت کرده اند مجموعا ۲۷ ترم از تحصيل محروم شده اند. چهار دانشجوی بازداشت شده نيز قبل از احضار به اداره اطلاعات شيراز، هر کدام دو ترم محروميت از تحصيل دريافت کرده بودند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات ايران خواست که الزامات ملی و بين المللی خود را در حفاظت از آزادی علمی رعايت کند و فورا دانشجويان بازداشتی را آزاد و پيگرد قانونی آنها را متوقف کند. اين کمپين همچنين از مسئولين دانشگاه شيراز خواست که همه احکام انضباطی دانشجويان را که مرتبط با تجمع مسالمت آميز آنها بوده، لغو کرده و شرايطی فراهم کنند که دانشجويان از حقوق اوليه خود از جمله حق تجمع، آزادی تشکل و آزادی بيان برخوردار شوند.

ليست دانشجويان احضار شده به کميته انضباطی در دانشگاه شيراز به پيوست است.
برای اطلاعات بيشتر در باره سابقه مسائل دانشجويی در دانشگاه شيراز به اين پيوندها مراجعه کنيد:
http://www.iranhumanrights.org/farsi/shirazu100408.html
http://www.iranhumanrights.org/themes/news/single-news/article/police-attack-shiraz-university-seminar-after-days-of-student-protests.html
برای اطلاعات در باره هشدارکمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در باره تهديدها برای برگزاری مراسم روز دانشجو به اين پيوند مراجعه کنيد:
http://www.iranhumanrights.org/farsi/studentrightsiran.htmlhttp://www.iranhumanrights.org/farsi/studentrightsiran.html

اسامی بيست و نه نفر از دانشجويان احضار شده به کميته انضباطی دانشگاه شيراز:
۱- محسن زرين کمر (دو ترم تعليق از تحصيل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شيراز)
۲- اکبر حسن پور( دو ترم تعليق از تحصيل)
۳- لقمان قديری گل تپه (دو ترم تعليق از تحصيل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شيراز)
۴- افشين هوشنگ (دو ترم تعليق از تحصيل)
۵- آلما رنجبر (دو ترم تعليق از تحصيل)
۶- امين کريمی (يک ترم تعليق از تحصيل)
۷- آرمين برازش (يک ترم تعليق از تحصيل)
۸- امين درستی (توبيخ کتبی و درج در پرونده)
۹- کاظم رضايی (دو ترم تعليق از تحصيل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شيراز)
۱۰- سعيد خلغتبری (دو ترم تعليق از تحصيل)
۱۱- عبدالجليل رضايی (دو ترم تعليق از تحصيل و بازداشت شده توسط اداره اطلاعات شيراز)
۱۲- آرش روستايی (دو ترم تعليق از تحصيل)
۱۳- هادی الم لی (دو ترم تعليق از تحصيل)
۱۴- حمدالله نامجو (دو ترم تعليق از تحصيل)
۱۵- نويد غفاری (دو ترم تعليق از تحصيل)
۱۶- حامد معصومی (دو ترم تعليق از تحصيل)
۱۷-دلبر برخوردار
۱۸- روح الله قاسمی
۱۹- اسمايعيل جليل وند
۲۰- يونس ميرحسينی
۲۱- احسان هاشمی
۲۲- نسيم دالوند
۲۳- ندا اسکندری
۲۴- محدثه محوی شيرازی
۲۵- فاطمه آقايی
۲۶- اسماعيل معدنچی
۲۷- کامران محمدی
۲۸- همت جهانشاهی
۲۹- محمد امين کريمی





















Copyright: gooya.com 2016