چهارشنبه 18 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانشجويان زندانی را آزاد کنيد، کميته گزارشگران حقوق بشر

چهار دانشجوی دانشگاه شيراز که در پی برگزاری تجمع های اعتراض آميز در اين دانشگاه از سوی اداره اطلاعات بازداشت شده بودند،علی رغم صدور وثيقه همچنان در بازداشت به سر می برند.

عبدالجليل رضايی، کاظم رضايی، محسن زرين کمر و لقمان قديری گل تپه، ۴ دانشجوی دانشگاه شيراز، روز شنبه پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت شدند. ادامه بازداشت اين دانشجويان در شرايطی صورت می گيرد که به علت تعطيلات چند روزه در ايران، امکان آزادی آنها تا روز شنبه ميسر نيست. مسئولان وزارت اطلاعات روز دوشنبه و عليرغم تهيه وثيقه های صادر شده از سوی خانواده دانشجويان، از آزادی آنها خودداری نمودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لازم به ذکر است بدنبال تجمع روز ۱۸ آذر، ۳۷ دانشجو به کميته انضباطی احضار شدند که ۱۷ نفر از آنان تاکنون به اتهام "ايجاد بلوا و آشوب" و "توهين به شعائر ملی و اسلامی و تبليغ عليه نظام" احکام محروميت از تحصيل دريافت کرده اند. در حاليکه هنوز ۲۰ نفر از دانشجويان احضار شده در انتظار صدور حکم از سوی کميته انضباطی هستند، ۱۷ تن از دانشجويان، مجموعا به ۲۷ ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند.چهار دانشجوی بازداشت شده نيز پيش از احضار به اداره اطلاعات شيراز، هر يک به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شده بودند.

احضار اين دانشجويان به وزارت اطلاعات درحالی است، که تنها دستگاه قضايی و دادگاه می توانند اقدام به احضار افراد نموده و برای آنان قرار وثيقه صادر نمايند. با اين وجود اداره اطلاعات شيراز، در اقدامی غيرقانونی با احضار دانشجويان، اقدام به بازداشت آنان کرده است .

همچنين پس از برگزاری تجمع هايی در دانشگاه شيراز در اعتراض به ادامه بازداشت چهار دانشجوی اين دانشگاه، ۱۰ تن ديگر از دانشجويان به اداره اطلاعات احضار شدند.

سعيدخلعتبری، عباس رحمتی، آرش روستايی، هادی الم لی، عنايت تقوی، احمد کهنسال، اسماعيل جليل وند، حمداله نامجو، آلما رنجبر و محبوبه خادمی دانشجويان احضاری به اداره اطلاعات هستند. اتهام اين دانشجويان نيز همانند ۴ دانشجوی بازداشتی اقدام عليه امنيت کشور و توهين به مسئولين نظام عنوان شده است.

کميته گزارشگران حقوق بشر، اقدام وزارت اطلاعات را در احضار و بازداشت دانشجويان غيرقانونی می داند . اين کميته همچنين نگران آن است که دانشجويان در ايام بازداشت، مورد بدرفتاری قرار گيرند.

همچنين صدور احکام انضباطی عليه دانشجويان در آستانه امتحانات موجب اختلال در شرايط تحصيلی آنان شده است، کميته های انضباطی در سال های گذشته به عنوان اهرمهای فشار از سوی نهادهای امنيتی، در دانشگاه عمل کرده و با صدور احکام سنگين محروميت از تحصيل برای فعالان دانشجويی تلاش کرده اند تا از هرگونه اعتراض و انتقاد در دانشگاه جلوگيری نمايند.

کميته گزارشگران حقوق بشر، توجه تمامی نهادهای حقوق بشر را به اعمال غيرقانونی کميته انضباطی در دانشگاه ها، جلب نموده و خواهان پايان يافتن سرکوب دانشجويان از سوی اين نهاد است.





















Copyright: gooya.com 2016