شنبه 21 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثمره هاشمی: طراحان "دولت وحدت ملی" در پی دولتی اند که آن ها در آن حضور داشته باشند، ايرنا

سيد مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رييس جمهوری معتقد است که طراحان "دولت وحدت ملی" درپی دولتی هستند که آنها در آن حضور داشته باشند.

ثمره هاشمی که در يکی از روزهای سرد زمستانی در محل نهاد رياست جمهوری پذيرای خبرنگاران گروه سياسی ايرنا بود؛ به گرمی به پرسش های آنها پاسخ داد.
او در اين گفت و گو تاکيد کرد که نقطه تمرکز دولت ؛ کار ، فعاليت و خدمت به مردم است و امور "حاشيه ای ساختگی" ، دولت را از کار و فعاليت و تمرکز در امور اصلی کشور باز نمی دارد.
مشاور ارشد رييس جمهوری در بخش ديگری از اين گفت و گو خاطرنشان کرد که تصويب لايحه هدفمند کردن يارانه ها به نوشتن بودجه کمک می کند.
نکته مهم ديگری که ثمره هاشمی بر آن انگشت گذاشت اين بود که انتقاد منصفانه مجلس نسبت به دولت و همچنين انتقاد منصفانه دولت نسبت به مجلس بايد مسموع باشد. متن کامل اين گفت و گو را در پی می خوانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** شباهت "قيام عاشورا" و "قيام غزه"
سيد مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رييس جمهوری در ابتدای اين گفت و گو ضمن محکوميت جنايات رژيم صهيونيستی در غزه گفت: شباهت زيادی بين "قيام عاشورا" و "قيام غزه" وجود دارد. از يک طرف شاهد محاصره دارويی، غذايی و نظامی غزه و نهايت قساوت ، ناجوانمردی ، حق کشی و زير پا گذاشتن معيارهای انسانی هستيم و از سوی ديگر در جبهه مقابل، روحيه مقاومت، سلحشوری و ايستادگی را می بينيم.
وی افزود: قيام عاشورا برای عزت امت اسلامی و نجات از دست ستمگران بود و فريادش، فرياد عزت خواهی و عدالت خواهی و احيای ارزشهای اسلامی و انسانی بود؛ امروز هم در غزه مقاومت مردم غزه در واقع برای احيای عزت انسانی و شرافت و کرامت انسانی است، توام با شعارهای الله اکبر و لااله الاالله و مبتنی بر توکل به خدا.

** مشکل اصلاحيه قانون انتخابات
ثمره هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص تغيير قانون انتخابات رياست جمهوری و حل مشکل ثبت نام های بی ضابطه گفت: اين مشکل بوده که هر کسی حتی بدون شرايط لازم ثبت نام می کرده است در حالی که طبق قانون فرد ثبت نام کننده بايد از رجال سياسی باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته تشخيص اينکه چه کسی رجل سياسی است يک موضوع مهم است ؛ می تواند اين تشخيص قبل يا بعد از ثبت نام باشد . اگر به جايی می رسيديم که اين تشخيص از قبل باشد ، اولی بود. البته اصلاحيه قانون انتخابات تا حدودی مشکل را رفع کرده است اما اشکال اين است که در بحث رجال سياسی، بيشتر، مصاديق و مسووليت های تعيين شده بود و اين جای بحث دارد چرا که صاحب نظران و عالمانی هستند که اين سمت ها مسووليت ها را هم ندارند.هرچند اين قانون کامل نيست ولی تا حدودی محدويت هايی ايجاد می کند که هر کسی شرايط را ندارد ثبت نام نکند.

**‌"پس اشکال اصلاحيه قانون انتخابات اين است که رجال سياسی را محدود به برخی سمت های می کند؟"
ثمره هاشمی در پاسخ به اين سوال گفت: اين قانون وجوه مثبت و در عين حال نواقصی دارد. فايده اين قانون اين است که تا حد زيادی از ثبت نام های بی حساب و کتاب جلوگيری می کند ولی نقص آن اين است که می تواند مصاديقی باشند که صاحب شرايط لازم و از رجال سياسی باشند ولی سمت های ذکر شده در اين قانون را نداشته باشند و نتوانند ثبت نام کنند.

** "قانون جامع انتخابات چه شد؛ زمانی که شما در وزارت کشور بوديد کارهايی روی آن شد."
ثمره هاشمی: "آن موقع يک پيش نويس به عنوان قانون انتخابات تهيه شده بود ولی به مرحله تصويب در دولت نرسيد."

** "اصولگرايی مفهوم حزبی ندارد"
از مشاور ارشد رييس جمهوری سوال شد: "در بحث انتخابات برخی ادعای عبور اصولگرايان از احمدی نژاد را مطرح می کنند؛ طراحان در پی چه چيزی هستند؟" او در پاسخ گفت:اين بحث را بايد در فرصت ديگری مطرح کرد. متاسفانه به رغم اين که توصيه شده بود که فعلا نبايد فضا انتخاباتی شود و هنوز طرح اين مباحث زود است، برخی وارد آن شدند.
ثمره هاشمی ادامه داد: اصولگرايی شرايطی دارد از جمله اينکه معتقد به اصول انقلاب اسلامی و متعهد به رعايت اصول شرعی و قانونی باشد. مدافع راه امام و معتقد و پشتيبان ولايت باشد.
صرف ادعا، اصولگرايی را ثابت نمی کند. با آن تعريفی که رهبر معظم انقلاب فرمودند ، همه مومنان معتقد به انقلاب در آن چارچوب قرار می گيرند. "اصولگرايی مفهوم حزبی ندارد." مفهوم عام است . ملت ايران ، ملتی اصولگرا ، انقلابی ، مومن و حماسه ساز است. ملت ايران ، هيچ گروهی را به عنوان نماينده اصولگرايی تعيين نکرده است.
وی افزود: مبانی اصولگرايی مبتنی بر پرهيز از روابط غير توحيدی و پرهيز از بده بستان های غير معقول و مبتنی بر قدرت طلبی و اعتقاد عميق به مبانی انقلاب، خدمت به مردم، عدالت خواهی و تلاش برای برقراری عدالت، ايثارگری و کار برای خدا است؛ که محدود به يک گروه نيست.

** " واکنش دکتر احمدی نژاد به بحث های انتخاباتی زود هنگام چيست؟"
ثمره هاشمی به اين سوال اينگونه پاسخ داد: آنچه که مطرح می شود بحث کار و خدمت به مردم است . هيچ چيز مانع تلاش و فعاليت دولت نمی شود.دولت خود را موظف به خدمت می داند و با جديت کار می کند و پرهيز دارد از اينکه مسايل حاشيه ای او را از کار اصلی باز دارد. نقطه تمرکز دولت ، کار و فعاليت و خدمت به مردم و رسيدگی به مسايل اصلی است.

** توصيه به اصولگرايان
از مشاور ارشد رييس جمهوری پرسيده شد که " چه توصيه ای به اصولگرايان داريد؟" او در پاسخ گفت:ما همه بايد تابع اصول و توصيه هايی باشيم که مقام معظم رهبری فرمودند ؛ اگر در اين چارچوب عمل کنيم دچار مشکل نمی شويم.

** انتقادهای مجلس به دولت و دولت به مجلس مسموع باشد
ثمره هاشمی در پاسخ به اين سوال که ‌ "تعامل دولت و مجلس چه تاثيری در پيشبرد امور و خدمت رسانی به مردم دارد؟" گفت:هر چه قوای کشور به خصوص همکاری و تعامل مجلس و دولت قويتر باشد و در اهداف مشترک و آنچه در سند چشم انداز و برنامه چهارم توسعه و در برنامه های آتی از جمله برنامه پنجم هر چه تعامل بيشتر باشد به نفع ملت و پيشرفت کارهاست.
وی افزود: لوايح خوبی توسط مجلس و دولت تصويب شده و به ثمر رسيده است . نظير لايحه حمل و نقل و مديريت سوخت در کشور و همچنين تجربه همکاری های خوب در سياست خارجی و اعلام مواضع همسو و يکسان در اين بخش؛ از آن جمله است.
او تصريح کرد: هرچه همراهی و تعامل بيشتر باشد به نفع کشور است . البته اين به معنای آن نيست که دولت يا مجلس از حقوق قانونی خود استفاده نکنند. يا اينکه انتقاد منصفانه مطرح نشود. هم انتقاد منصفانه مجلس به دولت و هم انتقاد منصفانه دولت نسبت به مجلس بايد مسموع باشد.

** لايحه طرح هدفمند کردن يارانه ها و بودجه ۸۸
در ادامه اين گفت و گو از ثمره هاشمی سوال شد:" آيا شرط ارايه لايحه بودجه تصويب لايحه طرح هدفمند کردن يارانه ها در مجلس است؟" مشاور ارشد رييس جمهوری پاسخ داد:با توجه به اينکه بخش هدفمند کردن يارانه های طرح تحول اقتصادی در مجلس مطرح است و يک فوريت آن تصويب شده است به طور طبيعی در دستور کار مجلس قرار می گيرد و نتيجه آن می تواند در نوشتن بودجه موثر باشد. اميدواريم لايحه هر چه زودتر تصويب شود تا نتايج آن در بودجه اعمال شود.
وی افزود: در طرح هدفمند کردن يارانه ها به اين معنا اشاره شده که بخشی از هزينه هايی که ذخيره می شود، اين ذخاير در خدمت عمران کشور باشد. بنابراين به عنوان يکی از منابع تامين اعتبارات طرح ها و پروژه ها در نوشتن بودجه ۸۸ مدخليت پيدا می کند.

** "يعنی ارايه لايحه بودجه مشروط به تصويب اين لايحه است؟"
ثمره هاشمی: "اگر تصويب هم نشود ، دولت لايحه بودجه را ارايه می دهد ولی اين کمک می کند که بودجه با منابع بيشتری نوشته شود."

** دولت وحدت ملی و ديدگاه ثمره هاشمی
در اين گفت و گو به موضوع دولت وحدت ملی نيز پرداخته شد و از ثمره هاشمی سوال شد: "طراحان دولت وحدت ملی به دنبال چه هستند؟" مشاور ارشد رييس جمهوری در پاسخ گفت:آنها که می گويند دولت وحدت ملی يعنی دولتی که آنها در آن حضور داشته باشند.در حالی که دولت ملی يعنی دولتی که رييس جمهور آن را مردم انتخاب می کنند، رييس جمهور، وزرا را به مجلس معرفی می کند و مجلس رای می دهد و دولت تشکيل می شود اين می شود "دولت ملی".
وی تصريح کرد: اگر مردم به عده ای خاص رای ندادند و آنها را قبول نکردند چه ضرورتی دارد و چطور ممکن است در دولت حضور داشته باشند.


** سفرهای استانی ادامه پيدا می کند
از ثمره هاشمی همچنين سوال شد که "دور دوم سفرهای استانی کی پايان می يابد؟" او در پاسخ يادآور شد:۲۰ سفر از دور دوم سفرهای استانی انجام شده و ۱۰سفر باقی مانده و تلاش دولت بر اين است که اين سفرها تا قبل از مرداد ماه سال آينده انجام شود. البته اين بستگی به فراهم شدن شرايط دارد.با کار کارشناسی زياد بايد پيش نويس مصوبات آماده شود تا در جلسات استانی دولت تصويب شود.سفرهای استانی جزئی از کار دولت است که ادامه پيدا می کند.

** "دکتر احمدی نژاد از نتيجه سفرهای راضی است؟"
ثمره هاشمی در پاسخ به اين سوال گفت: از خود ايشان بپرسيد. برداشت من اين است که هم مردم و هم مسوولان راضی هستند. البته استانها متفاوت هستند و در اجرای مصوبات، هر استانی امتياز خودش را دارد ، برخی امتياز بالاتر و برخی امتياز پايين تر می گيرند.

** آمريکا برای ايجاد اعتماد تلاش کند
ادامه اين گفت و گو به موضوع سياست خارجی اختصاص يافت و از ثمره هاشمی سوال شد: "برخی معتقدند که دولت نهم دارای اقتداری است که می تواند با "اوباما" و دولت جديد آمريکا به تعامل بپردازد، نظر شما چيست؟"
مشاور ارشد رييس جمهوری در پاسخ گفت: اصول سياست خارجی جمهوری اسلامی ايران معين است. چهار اصل عمده سياست خارجی "عدالت" ، "اخلاق و معنويت" ، "حفظ کرامت انسانی " و "تفاهم و صميميت و دوستی" است.
وی افزود: اعتقاد ايران بر اين است که اگر اين اصول در روابط دو جانبه و چند جانبه و بين المللی از جانب همه کشورها و سازمان های بين المللی رعايت شود ، صلح و امنيت پايدار و آرامش در جهان برقرار خواهد شد.
اين اصول هم پشتوانه عقلی و فطری دارد و هم پشتوانه دينی . کسی نيست که اين اصول را رد کند. بنا بر همين اصول ، روابط با کشورهای مختلف تنظيم می شود.
ثمره هاشمی ادامه داد: در خصوص آمريکا هم همين شرايط وجود دارد. هر چه اين اصول مورد توجه بيشتر قرار گيرد ، آن وقت شکاف هايی که بين دو دولت و دو ملت هست، کمتر می شود.در نامه ای که آقای رييس جمهور به اوباما نوشتند اشاره کردند که اگر راهی که آمريکا در گذشته می رفته -که الان هم ادامه دارد- و مبتنی بر بی عدالتی ، اشغالگری ، فتنه انگيزی و دفاع از ستمگرانی مثل رژيم صهيونيستی و پشت پا زدن به ارزشهای انسانی و تهاجم به مظلومان و ملت های مستقل و اين قبيل موارد است ، ادامه يابد وتغييری اتفاق نيفتد ، نفرت ملت ها از آمريکا بيشتر می شود و به طور طبيعی نه تنها فاصله کم نمی شود بلکه اضافه می شود.
وی افزود: اگر همانطور که آقای اوباما در برنامه های تبليغاتی خود اعلام کرد در نظر دارد تغييراتی ايجاد کند ، اگر اين تغييرات متوجه اهداف و مقاصد باشد و آنها را اصلاح کند و به دنبال سلطه گری در جهان نباشد و توجه اش معطوف شود به حل مشکلات آمريکا، ترک اشغالگری و جبران گذشته ها - گرچه خيلی جبران آن مشکل است- و تلاش برای ايجاد اعتماد ، نه در حرف بلکه در عمل ، آن وقت فرصت فراهم می شود برای اعتماد متقابل و نزديک شدن بيشتر دو ملت و دو دولت.

** پس الان توپ در زمين آمريکاست؟"
ثمره هاشمی به اين سوال اينگونه پاسخ داد: دولت و ملت ايران چيزی از کسی نمی خواهد جز اينکه حقوق و عدالت را رعايت و گذشته ها را جبران کنند.

** دولت شاه سلطان حسينی و بحث هسته ای
"در بحث هسته ای برخی منتقدان مدعی هستند که مواضع دولت نهم چند قطعنامه و همچنين تحريم ها را برای ايران ببار آورده است، پاسخ شما به منتقدان چيست؟"
مشاور ارشد رييس جمهوری در پاسخ به اين سوال گفت: اگر دولت با پشتيبانی مردم از حقوق ملت دفاع نمی کرد و تسليم مطامع زورمندان می شد و اگر دولت "شاه سلطان حسينی" بود شايد اين تحريم ها اعمال نمی شد. ملت ايران يک ملت باسابقه تمدنی بزرگ ، با فرهنگ ، آزاد، مستقل ، تابع فرهنگ عاشورايی که مبتکر و مبدع انقلاب بزرگ اسلامی بوده و ۳۰سال است که با اتکای به خود راههای تعالی و کمال معنوی و مادی را طی می کند و در مقابل يک جنگ تحملی ۸ساله با رشادت ايستاده و صدها هزار شهيد تقديم کرده است و امروز پرچمدار عزت و شرافت در جامعه جهانی است و احيا کننده پيام پيامبران الهی يعنی توحيد، عدالت و کرامت انسانی است ، آن وقت آيا تحريم ها می تواند چنين ملتی را تسليم کند.
ثمره هاشمی تاکيد کرد: تحريم ها از ابتدای انقلاب به اشکال مختلف اعمال شده است و تشديد آن اثری نخواهد داشت.ملت ما تحريم ها را به فرصتی جهت پيشرفت و تعالی و اتکای بيشتر به خود تبديل کرده اند.
تنها آقايانی که معتقد به بالا بردن دست و تسليم در مقابل متجاوزان هستند از هر فشار دشمن می هراسند و ايستادگی و مقاومت را برنمی تابند.
وی افزود: سوال اين است که اين آقايان فکر نمی کنند که عقب نشينی در مقابل دشمن ، او را جسورتر خواهد کرد و آنها را به اين نتيجه خواهد رساند که با فشار و تهديد می توانند هر اقدام ديگری عليه ملت ايران انجام دهند و آنها را از قافله پيشرفت باز بدارند. آيا اين در شان ملت ايران است؟
ثمره هاشمی اضافه کرد: آيا واقعا اين تحريم ها موجب نشد دولت و ملت با يک تلاش فزاينده ، موانع را بر طرف و با اتکا به جوشش داخلی و فکر و انديشه و کار در داخل بسياری از تحريم ها را پشت سر بگذارند. آيا پيشرفت های علمی جوانان و ملت ايران را در اين دوره نمی بينند.آيا پيشرفت های مختلف در صنعت، کشاورزی ، در هوا و فضا و در ساير امور را نمی بينند.
مشاور ارشد رييس جمهوری خاطرنشان کرد: تحريم ها موجب شد راههای بهتری برای تامين نيازها پيدا شود. در همين فضای تحريم ها بود که سرعت سرمايه گذاری در کشور افزايش يافت. کارهای عمرانی چند برابر شد . بورس ايران به عنوان بورس موفق به کار خود ادامه داد ؛ ذخاير ارزی کشور به نحو مطلوب صيانت شد و کشور مسير تعالی و پيشرفت خودش را ادامه داد و ثابت شد که نه تحريم ها ، نه تهديدات نظامی ، نه فتنه گری ها ، هيچکدام نمی تواند ملت رشيد ايران را از حرکت به سمت جلو و پيشرفت و تعالی بازدارد.

گفت و گو : از داريوش غفاری و جواد خرمی مقدم





















Copyright: gooya.com 2016