شنبه 7 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: طرح دولت وحدت ملی برای جلوگيری از قدرت يافتن اصلاح‌‏طلبان است، ايلنا

ـ برای حفظ دستاوردهای انقلاب ناچاريم به ميدان بياييم

تهران- خبرگزاری کار ايران
معاون اول رئيس‌‏جمهور دولت اصلاحات گفت: راهبرد ما مشارکت جدی مردم در انتخابات است، با فرض حضور مردم می‌‏توانيم به پيروزی اميد داشته باشيم و برای پيروزی چار‌‏ه‌‏ای جز اجماع نداريم.

به گزارش"ايلنا"، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام که در جمع فعالان سياسی، اجتماعی استان يزد سخن می‌‏‌‏‌‏گفت، اظهار کرد: برای اجماع، بايد مکانيزمی طراحی شود که استان‌‏ها هم مشارکت داشته باشند. البته لزوما نبايد به سوی بهترين رفت بلکه بايد به پيروزی جريان و تفکر اصلاح‌‏طلبی بينديشيم.
وی ادامه داد: اصلاح‌‏طلبان ظرفيت حل مشکلات را دارند و بايد با حمايت جدی مادی و معنوی از پيروزی و حاکميت اصلاحات، به صحنه بياييم و تکليف‌‏مان را به خوبی انجام دهيم. اگر با تدبير و عزم به صحنه بياييم و مردم از ما تفرقه نبينند از اصلاحات حمايت می‌‏کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عارف با بيان اينکه اگر مردم ۵۰ درصد در انتخابات مشارکت کنند نتيجه خوبی می‌‏گيريم، اضافه کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی که زمينه رقابت در ۱۰۲ کرسی را داشتيم حدود ۶۰ نفر از اصلاح­طلبان توسط مردم انتخاب شدند. اما بهرحال ارتباط‌‏مان با توده‌‏های مردم کمرنگ است و بايد برای اين مشکل چاره‌‏ای انديشيده شود.
وی گفت: مردم بايد بدانند نيامدنشان به معنی پيروزی رقيب و آن کسی است که او را نمی‌‏خواهند، اگر حدود ۶۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند، کانديدای مورد اجماع اصلاح طلبان انتخاب می‌‏شود.
خاتمی، بهترين گزينه برای اصلاحات و نظام است
معاون اول دولت اصلاحات تاکيد کرد: معتقدم بهترين گزينه نه فقط برای اصلاحات، بلکه برای نظام، خاتمی است، آقای خاتمی رهبر اصلاحات هستند، اما در اين شرايط تصميم گيری برای ايشان دشوار شده است. در گذشته من هم معتقد بودم بايد برای آمدن خاتمی تلاش کنيم ، اما آن چه الان به آن رسيديم اين است که بايد يک حرکت جدی را شروع کنيم. فضای رقابت بسيار سنگين ، اما اميدوارکننده است.
وی با اشاره به ملاقات با ميرحسين موسوی توضيح داد: ايشان از سابقون انقلاب هستند و در ملاقاتی که با ايشان داشتم، جديتی برای حضور نديدم ولی اگر ايشان تصميم جدی بگيرند و بيايند ما خوشحال می‌‏شويم، اما از ميان من و خاتمی و موسوی حداکثر يک نفرمان می‌‏آييم.
ناچاريم برای حفظ دستاوردهای انقلاب به ميدان بياييم
وی با اشاره به اين که بحث جدی ما روی اجماع است و اگر آقای خاتمی نيايد، بايد از کانديدای مورد اجماع حمايت کنند، تصريح کرد: شعار و عملکرد اصلاحات، خدمت به مردم است، اما متاسفانه با توجه به تبليغات مسمومی که در دوره اصلاحات وجود داشت، نگذاشتند عملکرد اصلاحات به خوبی انعکاس يابد و به گوش مردم برسد.امروز اگر ما عافيت طلب بوديم، نبايد می‌‏آمديم اما در حال حاضر شرايط به گونه‌‏ای بحرانی است که ناچاريم برای حفظ دستاوردهای انقلاب به ميدان بياييم.
اگر کسی به اجماع اکثريت اصلاح­طلبان تمکين نکند، اهميتی ندارد
رئيس هيات مديره بنياد باران تاکيد کرد: راه عقلانی برای اصلاح طلبان، اجماع است و در غير اين صورت پيروز نخواهيم شد و اگر مکانيزمی برای اجماع مشخص و بر کسی اجماع شد، همه بايد تمکين کنيم و من بر روی هر کس اجماع صورت گيرد، تمکين می‌‏کنم. البته در صورتی که اجماع در بين اکثريت اصلاح­طلبان صورت گرفت، ممکن است کسی به اجماع تمکين نکند، به اين نبايد اعتنا کرد.
وی با اشاره به اين که روی مکانيزم اجماع نبايد دعوا کرد، بيان داشت: هم نظرسنجی بر اساس معيارهای علمی، هم حکميت و هم مکانيزم انتخاب و ائتلاف استان‌‏ها می‌‏تواند خوب باشد، مهم اين است که دوستان اصلاح طلب از کانديداها بخواهند که به حاصل اجماع گردن نهاده و تمکين کنند، چرا که در غير اين صورت ضرباتی به اصلاحات وارد می‌‏شود.
معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به اين پرسش که اگر اصلاح طلبان بيايند، همان روش گذشته را که هر ۹ روز يک بحران داشتند ادامه می‌‏دهند يا تغييری اتفاق خواهد افتاد، گفت: بزرگان اصلاحات، با دغدغه دين و تعهد به انقلاب کار کرده‌‏اند. ما در گذشته به جای اين که يک حرکت تهاجمی در چارچوب قانون اساسی داشته باشيم، حرکتی تدافعی داشتيم. متاسفانه حتی در دولت آقای خاتمی، تريبون‌‏ها در اختيار ما نبود، ما می‌‏خواستيم با سعه صدرمان به مخالفان‌‏مان ياد دهيم ، اما آن‌‏ها ياد نگرفتند. استفاده فراقانونی را به هيچ وجه قبول ندارم اما اگر اصلاحات قدر خودش را دانسته و استفاده قانونی کرده بود، اوضاع بهتر بود.
به مردم نبايد وعده تو خالی داد
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به تشريح بحران کنونی کشور پرداخت و گفت: خوب است عملکرد ۸ ساله اصلاحات با دوره اخير مقايسه شود. آغاز اصلاحات زمانی بود که همه کشورهای اروپايی سفرای خود را احضار کرده بودند، اما ما در پايان دوره به چشم انداز و رشد اقتصادی رسيديم و به هدف برنامه نزديک شديم. اما در حال حاضر تورم سه برابر برنامه شده، بدهی دولت افزايش و بهره‌‏وری کاهش يافته و اعتقاد به مديريت علمی ندارند و يا نيروی آن را ندارند. مطالبات بانک‌‏ها به مردم ۸ برابر شده، نقدينگی در طول تاريخ پس از انقلاب به اين اندازه نبوده و تقريبا دو و نيم برابر برنامه است. با حرف‌‏های بی‌‏ربطی، برنامه را کنار گذاشته‌‏اند و اگر هم می‌‏خواستند اجرا کنند، نمی‌‏توانستند، چون اعتقادی به حرکت برنامه‌‏ای نداشتند.
وی افزود: ما با نفت ۷ دلار و ذخيره ۳ يا ۴ روز، کشور را اداره کرديم. بحث جدی و اصرار ما اين بود که وابستگی به درآمد نفت کاهش يابد و به صفر برسد و بيشتر سرمايه گذاری کنيم. متاسفانه ضريب جينی در سه چهار سال اخير افزايش يافته ، در حالی که طبق برنامه بايد کاهش می‌‏يافت. اين دولت، ظرفيت جذب سرمايه‌‏گذاری چه در داخل و چه از خارج از کشور را ندارد. پوچ گرايی و بی‌‏بندوباری در جامعه غوغا می‌‏کند ولی کسی چيزی نمی‌‏گويد. بايد مشکلات اصلی کشور مثل اشتغال را حل کنيم.
رئيس هيات مديره بنياد باران، مهم‌‏ترين شعار و رويه اصلاحات را صداقت با مردم عنوان و تاکيد کرد: متاسفانه الان قدرتمندانه دروغ می‌‏گويند، ما نبايد به هر وسيله‌‏ای متوسل شويم تا خدمت کنيم، اين که خدمت نيست، من برای چيزی که مطمئن نيستم وعده‌‏ای نمی‌‏دهم. برخی روش‌‏هايی که رقيب برای به قدرت رسيدن به کار برده را ما قبول نداريم. به مردم نبايد وعده تو خالی داد. من اگر ۱۰ درصد مطمئن نيستم حرفی عملی نيست، آن را مطرح نخواهم کرد. بايد شعاری بدهيم که بتوانيم عمل کنيم و عملمان بيش از حرفمان باشد.
در رفتارها و منش­ها و برخورد با رقيب بايد اخلاق را رعايت کنيم
عارف با انتقاد از برخی روش‌‏های غير اخلاقی به کار گرفته شده و ناروا خواندن برخی اتهامات که توسط برخی مدعيان مطرح شده افزود: قطعا در جناح رقيب ما هم افراد زيادی وجود دارند که دچار ضعف و مشکل هستند. اگر يک اصلاح طلب خطايی کرد خود ما بايد با آن برخورد کنيم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين که عليرغم فشارهايی که آورده‌‏اند، من در تمام عمرم برای اينکه به موقعيت يا چيزی برسم سياسی کاری نکرده‌‏ام، ادامه داد: بيش از تمام دوستان اصلاح‌‏طلب ، اطلاعاتی در مورد برخی افراد دارم و چنانچه بخواهند پا را فراتر از اخلاق بگذارند، مطرح خواهم کرد. اما بايد حرمت‌‏ها را حفظ کنيم و برای ما اخلاق مهم است. در رفتارها و منش‌‏ها و برخورد با رقيب، اخلاق را بايد رعايت کنيم.
عارف با اشاره به اتهامات ناروا به اصلاح‌‏طلبان تصريح کرد: اگر روی سوابق سياسی، اخلاقی، اجتماعی و دينی نخبگان اصلاح طلبان و جناح رقيب مقايسه‌‏ای صورت گيرد، خواهيم ديد به هيچ وجه مزايايی که در جبهه اصلاحات وجود دارد، قابل مقايسه با رقيب نيست. صلاحيت علمی، اخلاقی، دينی، اجتماعی و سياسی من به عنوان عضو کوچک جريان اصلاحات را با فردی از رقبا مقايسه کنيد.
دغدغه دينی و اصلاح کشور داريم
معاون اول دولت اصلاحات با يادآوری اين موضوع که صدا وسيما و روزنامه ها در اختيار ما نيست، منابع مان ضعيف است، اما با همه اين کمبودها، دغدغه دينی و اصلاح کشور را هم داريم و با تاکيد بر اين که اصلاح‌‏طلبان، ظرفيت لازم را برای محقق ساختن اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله را دارند خاطرنشان کرد: گرچه در دوره اصلاحات، شعارهای توسعه سياسی را می‌‏طلبيد، اما به طور قطع اصلاحات و اصلاح‌‏طلبان در ساير زمينه‌‏ها هم فعال بود. همين که رقبای ما شش ماه يا يک سال بعد می‌‏آيند و تفکر اصلاحات را مطرح می‌‏کنند، اين پيروزی اصلاحات است.
عارف اضافه نمود: شرايط کشور را می‌‏توان به سال ۸۴ برگرداند. قبلا بحثی مطرح بود که ما در اين دوره با کانديدا به ميدان نياييم، اما مباحثی که مطرح شد بسيار نگران کننده بود و گفته می‌‏شد اگر فاصله بيشتری ايجاد شود ديگر جمع کردن و اصلاح آن به سادگی ممکن نيست. اگر اين مسير را ادامه دهيم کار بسيار سنگين می‌‏شود. بنابر اين صادقانه می‌‏آييم و برنامه‌‏هايمان را مطرح می کنيم، اگر مردم استقبال کردند که خدمت می‌‏کنيم و اگر استقبال نکردند وظيفه و تکليف خودمان را انجام داديم.
وی در بخش ديگری از سخنانش گفت: اين که گفته می‌‏شود چون جناح رقيب در صورت اجماع بر خاتمی، بر احمدی‌‏نژاد اجماع می‌‏کنند، بنابراين آقای خاتمی نبايد کانديدا شود، تحليل اشتباهی است. بايد به حضور و مشارکت حداکثری مردم انديشيد. من شخصا از اجماع جناح رقيب استقبال می‌‏کنم. البته ما قرار بر اين داريم که خودمان را معرفی کنيم و ديگران را تخريب نکنيم.
اين بار از تمام حقوق قانونی مان استفاده می‌‏کنيم
عارف پيش بينی کرد: به محض روی‌‏کار آمدن اصلاحات، کفن پوشان، کفن‌‏های‌‏شان را دوباره می‌‏آورند، اما ما اين بار از تمام حقوق قانونی‌‏مان بايد استفاده کنيم. ما در دوره اصلاحات، از ظرفيت قانون اساسی و حقوق قانونی‌‏مان استفاده نکرديم.
وی اعلام کرد: من اگر بيايم قطعا شعار اولم در مورد معيشت مردم و اقتصادی خواهد بود و فکر می‌‏کنم با مديريت قوی می‌‏توانيم موفق باشيم. ما با مديريت قوی در گذشته توانستيم بر بحران‌‏های زيادی فائق بياييم. اميدوارم بتوانيم با برنامه‌‏ريزی ، فاصله‌‏های هزينه‌‏ها و درآمدهای مردم را کم کنيم. الان دهه چهارم انقلاب است، کسی بايد به ميدان بيايد که تجربه داشته باشد، سوابق تجربی، اخلاقی، علمی، مديريتی افراد مهم است.
معاون اول دولت اصلاحات با تاکيد بر اين که اگر اجماع صورت نگيرد نمی‌‏آيم، در پاسخ به اين پرسش که بر فرض که اصلاح‌‏طلبان بر روی شما به اجماع برسند ، اگر رهبری از شما بخواهند که نياييد، چه می‌‏کنيد، به طور صريح گفت: در اين صورت من قطعا نمی‌‏آيم چون ما به نظام اعتقاد داريم.
وی همچنين در پاسخ به پرسشی پيرامون دولت وحدت ملی، اظهار داشت: اين بحث را ابتدا آقای ناطق نوری و سپس خود اصولگرايان مطرح کردند که عبور از احمدی نژاد تلقی شده است. اما از ديد اصلاح‌‏طلبان، دادن سهم کوچکی به رقيب برای جلوگيری از قدرت يافتن اصلاح‌‏طلبان است و ما آن را رد کرده‌‏ايم.





















Copyright: gooya.com 2016