سه شنبه 24 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: بايد از خريد و فروش کالا و معاملات به نفع اسرائيل، خودداری شود، ايسنا

مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتائات برخی هموطنان تصريح کردند: بايد از معاملات به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين است، خودداری شود.

به گزارش ايسنا، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای، متن پاسخ و پرسش در اين زمينه از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به اين شرح است:

*آيا وارد کردن کالاهای اسرائيلی و ترويج آنها جايز است؟ در صورتی که اين کار هر چند بر اثر اضطرار صورت بگيرد، آيا فروش آن‌ها جايز است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بايد از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين است، خودداری شود و وارد کردن و ترويج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می‌برند، برای هيچ‌کس جايز نيست و هم‌چنين برای مسلمانان هم خريد آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهايی که برای اسلام و مسلمين دارد جايز نيست.

* آيا واردکردن کالاهای اسرائيلی توسط تجار و ترويج آن در کشوری که تحريم اقتصادی اسرائيل را لغو کرده، جايز است؟

واجب است افراد از وارد کردن و ترويج کالاهايی که دولت حقير اسرائيل از ساخت و فروش آن منتفع می‏شود، خودداری کنند.

*آيا برای مسلمانان خريد کالاهای اسرائيلی که در سرزمين اسلامی به فروش می‏رسند، جايز است؟

بر آحاد مسلمين واجب است از خريد و استفاده از کالاهايی که سود توليد و فروش آنها عايد صهيونيست‏ها که با اسلام و مسلمين در حال جنگ هستند، می‏شود، اجتناب کنند.

*آيا گشايش دفترهای مسافرت به اسرائيل در کشورهای اسلامی جايز است؟ و آيا برای مسلمانان تهيه بليط از اين دفاتر جايز است؟

اين کار به دليل ضررهايی که برای اسلام و مسلمين دارد، جايز نيست و همچنين مبادرت به انجام اعمالی که نقض تحريم مسلمانان عليه دولتِ دشمن و محارب اسرائيل محسوب شود، برای هيچ‌کس جايز نيست.

*آيا خريد توليدات شرکتهای يهودی يا آمريکايی يا کانادايی با وجود اين احتمال که شرکت‌های مزبور به تقويت دولت اسرائيل می‏پردازند، جايز است؟

اگر خريد و فروش اين توليدات موجب تقويت دولت حقير و غاصب اسرائيل شده و يا در راه دشمنی با اسلام و مسلمين به کار می‏روند، خريد و فروش آن‌ها برای هيچ‌کس جايز نيست والاّ اشکال ندارد.

* اگر کالاهای اسرائيلی وارد کشورهای اسلامی شود، آيا جايز است تاجران بخشی از آن‌ها را خريده و به مردم بفروشند و آنها را ترويج کنند؟

*اين کار برای آنان به علت مفاسدی که دارد، جايز نيست.

*اگر کالاهای اسرائيلی در فروشگاههای عمومی يک کشور اسلامی عرضه شود، آيا خريد آن‌ها توسط مسلمانان در صورتی‌که تهيه کالاهای غيراسرائيلی مورد نياز که از کشورهای ديگر وارد شده‏اند، امکان داشته باشد، جايز است؟

بر آحاد مسلمين واجب است از خريد و استفاده از کالاهايی که منفعت توليد و خريد آن‌ها عائد صهيونيست‏ها که محارب با اسلام و مسلمين هستند، می‏شود، اجتناب کنند.

*اگر بدانيم کالاهای اسرائيلی بعد از تغيير گواهی مبدأ از طريق کشورهای ديگری مثل ترکيه، قبرس و غيره مجدّدا صادر می‏شوند تا خريداران مسلمان گمان کنند آنها غيراسرائيلی هستند، زيرا می‏دانند که اگر مسلمانان بدانند که آنها ساخت اسرائيل هستند، از خريد آنها خودداری می‏کنند، دراين صورت تکليف مسلمانان چيست؟

مسلمانان بايد از خريد و ترويج و استفاده از آن کالاها خودداری نمايند.

* خريد و فروش کالاهای امريکايی چه حکمی دارد و آيا اين حکم شامل همه کشورهای غربی مثل فرانسه و انگلستان هم می‏شود؟ و آيا آن حکم مخصوص ايران است و يا در همه کشورها جاری است؟

اگر خريد کالاهای وارداتی از کشورهای غيراسلامی و استفاده از آنها باعث تقويت دولتهای کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمين هستند، شود و يا قدرت مالی آنها را برای هجوم به سرزمين‏های اسلامی يا مسلمين در سرتاسر عالم، تقويت نمايد، واجب است که مسلمانان از خريد و به‌کارگيری و استفاده از آنها اجتناب کنند، بدون اينکه فرقی بين کالايی با کالای ديگر و دولتی با دولت ديگر از دولت‌های کافری که دشمن اسلام و مسلمين هستند، وجود داشته باشد و اين حکم هم اختصاصی به مسلمانان ايران ندارد.

*کسانی که در کارخانه‏ها و مؤسساتی کار می‏کنند که سود آنها به دولتهای کافر می‏رسد و باعث استحکام و تقويت آنها می‏شود، چه تکليفی دارند؟

کسب درآمد با کارهای مشروع فی‏نفسه اشکال ندارد هر چند از اموری باشد که درآمد آن به دولت غيراسلامی می‏رسد، مگر زمانی که آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمين باشد و از نتيجه کار مسلمانان در اين جنگ استفاده کند.





















Copyright: gooya.com 2016