سه شنبه 24 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حاشيه‌هايی بر تاسيس بی بی سی فارسی در ايران، تحليل "جهان" از آغاز به کار تلويزيون بی بی سی

به گزارش "جهان" شبکه تلويزيونی بی بی سی فارسی از اين هفته فعاليت خود را آغاز می کند . البته خبر به همين سادگی‌ها هم نيست. در حاشيه افتتاح اين شبکه ، اتفاقات ديگری نيز در جريان است که شايد انگيزه افتتاح بی بی سی فارسی روشن تر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يکم: شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان سالهاست فعاليت می کنند.اين شبکه‌ها امروز به حدی به دروغ پردازی و فحاشی روی آورده‌اند که از حداقل اعتماد ميان مردم ايران نيز برخوردار نيستند و حتی برنامه های آنها به عنوان سند حماقتشان از سيمای جمهوری اسلامی بارها پخش شده است.

در اين ميان شبکه ضد انقلابی صدای آمريکا راه‌اندازی شد تا ضديت با نظام جمهوری اسلامی با پوششی موجه‌تر دنبال شود اما جنگ عراق و حمايت‌های اشکار اين شبکه از سياست های جنگ طلبانه بوش چهره اصلی و آبشخور فکری آن را بيش از گذشته نمايان کرد و باعث شد تا اين رسانه ضد ايرانی هم با بی اعتمادی مخاطب مواجه شود. در چنين فضايی، بی بی سی، با پوششی جديد و گردانندگانی انگليسی و نه آمريکايی!خود را جايگزين اين شبکه‌ها می کند تا بتواند مردم ضد آمريکايی ايران را جذب برنامه‌های عمدتا سياسی و اجتماعی خود کند.مردمی که شايد علاقه‌مندند باشند اخبار داخلی و سياسی را از مجاری غير از کانالهای رسمی داخلی هم پيگيری کنند.در صورتی که بسياری تحليلگران هيچ تفاوتی ميان سياست‌های آمريکا و بريتانيا نمی بينند و فقط انگليسی ها را مرموزتر و زيرک تر در مخفی کردن ماهيت خود می دانند!

دوم: در حالی که سالهاست شبکه‌های ماهواره‌ای به خانه‌های برخی از مردم آمده‌اند ، برای اولين بار امسال سه شرکت خارجی به طور همزمان تصميم به تاسيس شبکه تلويزيونی فارسی زبان گرفتند. : شبکه ام بی سی عربستان سعودی (شبکه ای که فيلمهای هاليوودی را با زير نويس فارسی پخش می کند) شبکه تلويزيونی بی بی سی و بالاخره شبکه استار ! کمپانی بزرگ "STAR" هنگ کنگ در اطلاعيه ای اعلام کرد راه اندازی يک تلويزيون فارسی زبان را در دستور کار خود قرار داده است.اين شبکه اوايل سايل ۲۰۰۹ ميلادی به صورت کاملا رايگان و با کيفيت بالا برای فارسی زبانان افتتاح می شود و اين يعنی برنامه‌ريزی رسانه‌ای برای مخاطب هدفی به نام ايرانی.

سوم: شروع بی اعتمادی جامعه ايرانی به بی بی سی به بيش از پنجاه سال قبل باز می گردد. زمانی که بسياری از کارمندان ايرانی بی بی سی در اعتراض به رفتار جانبدارانه بی بی سی در دفاع از دولت کودتايی ، از اين شبکه استعفا دادند. بی بی سی يکی از تريبونهای مهمی بود که بعد از ملی شدن صنعت نفت، بارها و بارها به دولت دکتر مصدق حمله کرد.

چهارم: چندی قبل "جهان"خبر از آموزش خبرنگاران ايرانی برای فعاليت در اين شبکه داده و نوشته بود: اين شبکه با دعوت از بسياری از خبرنگاران و گزارشگران و گويندگان شاغل و بازنشسته صدا و سيما و رسانه ها ، پس از برگزاری آزمون در دوبی، ۶۰۰ نفر از آنان را به منظور آموزش در لندن انتخاب کرده است.

گفته می‌شود که اين خبرنگاران در لندن مستقر خواهند شد حال سوال اينجاست که چگونه می‌توان با خبرنگارهايی مقيم لندن به تحليل واقعی از شرايط جامعه ايران رسيد و اينکه آيا وزارت ارشاد اجازه فعاليت به خبرنگاران اين شبکه در ايران را خواهد داد؟





















Copyright: gooya.com 2016