چهارشنبه 25 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نزديک به هزار کشته در جنگ غزه، دويچه وله

به رغم فشار فزاينده‌ی بين‌المللی، نشانه‌ای از پايان جنگ در باريکه‌ی غزه ديده نمی‌شود. در شهر غزه جنگ خونين خانه به خانه جريان دارد. مقامات اسراييلی تهديد کرده‌اند که ضربات سهمگين‌تری بر سازمان حماس وارد خواهند کرد.

وزيران اسراييل خواهان ادامه‌ی حملات به باريکه‌ی غزه تا تسليم کامل سازمان حماس هستند. به عقيده‌ی آنان، اگر حماس شرط‌های اسراييل را برای آتش‌بس نپذيرد، بايد کاملا به زانو درآيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«زيو بوئيم» وزير مسکن اسراييل از حزب حاکم کاديمه، روز سه‌شنبه (۱۳ ژانويه) به سرويس خبری «ينت» گفت که حماس بايد اين واقعيت را بپذيرد که نمی‌تواند شرط و شروطی قائل شود. وی افزود که اسراييل اکنون نبايد عقب بنشيند. گابی اشکنازی رييس ستاد ارتش اسراييل نيز در برابر کميسيون پارلمانی اين کشور گفت که تا نابودی زيرساخت‌های حماس، کار زيادی در پيش است.

نيروهای اسراييل برای نخستين بار پس از آغاز حملات، تا اعماق حومه‌ی شهر غزه پيشروی کردند. به گزارش شاهدان عينی، در آنجا نبردهای سنگينی ميان ارتش اسراييل و فلسطينيان مسلح در جريان است. نبرد خانه به خانه پيش می‌رود. خبرهای آغاز روز چهارشنبه (۱۴ ژانويه) حاکی از آن‌اند که نيروهای اسرائيلی فقط ۵ / ۱ کيلومتر از مرگز شهر غزه فاصله دارند.

افزايش شمار قربانيان

شمار کشتگان جنگ درغزه، به رقم هزار تن نزديک شده است. وزارت بهداشت فلسطين که زير نظر جنبش حماس قرار دارد، روز سه‌شنبه (۱۳ ژانويه) از ۹۷۱ کشته سخن به ميان آورد. در ميان اين قربانيان، حدود ۴۰۰ زن و کودک به چشم می‌خورند. تنها در نبردهای حومه‌ی شهر غزه، ۲۳ پيکارجوی حماس و هفت غيرنظامی کشته شده‌اند. همچنين شمار مجروحان هجده روز جنگ در غزه ۴۳۰۰ تن اعلام شده است.

از سوی ديگر اسراييل اعلام کرد که تا کنون ده سرباز اسراييلی در جنگ غزه کشته شده‌اند. افزون بر آن سه شهروند اسراييلی نيز در نتيجه‌ی شليک موشک‌های سازمان حماس جان باخته‌اند.

به‌رغم شمار بالای کشتگان و مجروحان جنگ غزه، سازمان حماس همچنان استراتژی دوسويه‌ای را دنبال می‌کند. به گفته‌ی اسماعيل هنيه يکی از رهبران حماس، اين سازمان از هر ابتکاری برای «پايان دادن به تجاوز عليه مردم فلسطين» استقبال می‌کند، مشروط بر آن که به خونريزی پايان داده شود و گذرگاه‌های مرزی گشوده شوند.

کلينتون مذاکره با حماس را منتفی دانست

هيلاری کلينتون وزير خارجه‌ی آتی آمريکا، مذاکره با سازمان تندروی اسلامی حماس را رد کرده است. کلينتون روز سه‌شنبه (۱۳ ژانويه) در کميسيون خارجی سنای آمريکا گفت مادامی که حماس دست از خشونت برندارد، موجوديت اسراييل را به رسميت نشناسد و توافقنامه‌های پيشين را نپذيرد، هيچ مذاکره‌ای با اين گروه انجام نخواهد گرفت. به نظر کلينتون، پاسخ منفی به مذاکرات با حماس، جای ترديد ندارد.

نقش کليدی ايران در منازعه‌ی خاورميانه

يوشکا فيشر وزير خارجه‌ی پيشين آلمان، با توجه به ادامه‌ی منازعه ميان اسراييل و سازمان حماس، نقش کليدی ايران را در منطقه برجسته ساخته است. وی در سخنرانی‌ای در دانشگاه مونستر آلمان گفت که جنگ در باريکه‌ی غزه، پس از منازعه در جنوب لبنان، دومين جنگ ميان اسراييل و ايران است.

فيشر افزود که جامعه‌ی بين‌المللی، برای ايجاد ثبات پايدار در منطقه بايد تلاش کند مناقشه با ايران بر سر برنامه‌ی هسته‌ای، چشمپوشی از جنگ‌افزار اتمی و نقش اين کشور در منطقه را حل کند. فيشر از سياست خارجی جرج دبليو بوش انتقاد کرد و گفت که مداخله‌ی نظامی آمريکا در عراق، نقش سرکردگی ايران در منطقه را تقويت کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016