دوشنبه 7 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی، رئيس کانون مدافعان حقوق بشر: فعاليت کانون ادامه دارد، کانون زنان ايرانی

ديدار اعضای کمپين حمايت از کانون مدافعان حقوق بشر با شيرين عبادی

کانون زنان ايرانی - فريده غائب: صبح جمعه چهارم بهمن ماه، جمعی از فعالان حقوق زنان با رزهای قرمز رنگی که در دست داشتند به ديدار شيرين عبادی و برخی از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر رفتند. تا خاطره‌ی شعارهايی که چندی پيش عليه او روی ديوارهای منزلش نوشته شده از يادها برود و تاثير مثبت فعاليت هايش را دوباره يادآورشوند.

اعضای کمپين حمايت از کانون مدافعان حقوق بشر در اولين ديدارشان با شيرين عبادی، رييس کانون مدافعان حقوق بشر و برخی از اعضای اين کانون با اهدای گل های قرمز از فعاليت های حقوق بشری آنها تقدير کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گروهی از فعالان جنبش زنان در حمايت از کانون مدافعان حقوق بشر به ويژه رييس کانون، شيرين عبادی، در بيست و چهارم دی ماه امسال کمپينی تشکيل دادند. شروع فعاليت حمايتی اين کمپين ناشی از برخوردهای اخير با شيرين عبادی و يورش به دفتر وکالت او و نيز پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بوده است.

در اولين روز دی ماه امسال دفتر کانون مدافعان حقوق بشر ميزبان جشنی به مناسبت شصتمين سالگرد تصويب اعلاميه‌ی جهانی حقوق بشر بود اما ماموران نيروی انتظامی بدون اين که حکمی در دست داشته باشند؛ به همراه تعدادی از افراد لباس شخصی به دفتر کانون مراجعه و حاضران را بيرون کردند و دفتر کانون را پلمپ کردند. پيش از اين در نهم دی ماه امسال پنج نفر تحت پوشش ماموران امنيتی به دفتر وکالت شيرين عبادی مراجعه کرده و همه‌ی پرونده‌های محاکماتی، ۷۷ جلد پرونده کلاسور حاوی مکاتبات شخصی و اداری او را ضبط کردند.

موسسان کمپين حمايت از کانون مدافعان حقوق بشر را فعالان حقوق زنان تشکيل داده اند به همين خاطر به محض اين که در دفتر وکالت عبادی می نشينند اين حقوق دان از جنبش زنان ايران می گويد:" جنبش فمنيستی ايران قوی ترين جنبش ايران و خاورميانه است. حرکتی گسترده، افقی و تاثير گذار که مانندش را در منطقه نمی بينيد. راهی را که شما شروع کرده ايد برای بسياری از کشورها سرمشق شده است."

عبدالفتاح سلطانی يکی از وکلای عضو در کانون مدافعان حقوق بشر هم دراين باره سخن عبادی را ادامه می دهد:"يکی از رموز موفقيت کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين نابرابر اين است که نگاهش به زن منهای مليت ،نژاد و باور مذهبی است. کانون مدافعان حقوق بشر نيز سعی کرده با همين نگرش از حقوق بشر منهای مذهب و سياست و نژاد حمايت کند و اعتقاد داريم حقوق بشر هيچ مرزی ندارد."

نرگس محمدی نيز از ديگر اعضای کانون مدافعان هم بر اين نکته تاکيد می کند که هدف اصلی کانون مدافعان تبليغ و ترويج اعلاميه جهانی حقوق بشر است.

اعضای کانون مدافعان بشر هر يک به نحوی تاکيد کردند که فعاليت هايشان در چارچوب قانون و نيز بر اساس موازين حقوق جهانی بشر بوده که ايران نيز اين اعلاميه را پذيرفته است بنابراين پلمپ دفتر کانون از سوی حکومت غير قانونی است.

شيرين عبادی که بارها در مصاحبه هايش بر غير قانونی بودن پلمپ دفتر کانون و نيز ضبط پرونده های وکالتش تاکيد کرده اين بار باز هم گفته هايش را تکرار می کند:"درست يک روز پس از پلمپ دفتر کانون، روابط عمومی اين دفتر اطلاعيه ای منتشر کرد و همچنان فعاليت های حقوق بشری مان را ادامه می دهيم. آنها گرچه ساختمان کانون را بسته اند اما نمی توانند که دهان ما را ببندند"

به عقيده برنده جايزه صلح نوبل علت شدت يافتن برخوردها با کانون مدافعان و يورش به دفتر وکالت شيرين عبادی ناشی از گزارشی بود که بان کی مون،دبير کل سازمان ملل در اين مجمع عمومی درباره نقض حقوق بشر در ايران در حضور نمايندگان ۱۲۰ کشور خواند چراکه استنادات اين گزارش به گزارش های کانون مدافعان حقوق بشر بود که صادقانه، بی غرض و دقيق تهيه شده بود.اين گزارش ها را کانون مدافعان حقوق بشر هر سه ماه يک بار درباره وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر می کند.

به گفته عبادی اين گزارش باعث شد سازمان ملل به خاطر نقض حقوق بشر در ايران قطعنامه ای صادر و ايران را محکوم کند و محمود احمدی نژاد هم واکنش نشان دهد و بگويد:" آنقدر قطعنامه صادر کنيد تا قطعنامه دان تان پاره شود." و ده روز بعد از اين حادثه به دفتر کانون مدافعان يورش آوردند و آنجا را پلمپ کردند.

چند روز بعد از پلمپ دفتر کانون مدافعان بيش از ۱۰۰ نفر تحت عنوان دانشجو مقابل منزل شيرين عبادی که دفتر وکالتش هم آنجاست تظاهرات کردند.انها با اين مضمون فرياد می زدند که شيرين عبادی مدافع اسراييل است و با رنگ های قرمز و سياه روی ديوارهای منزل شيرين عبادی شعارهايی نوشتند:"قلم به دست مزدور" و يا "شيرين عبادی مساوی امريکا "."مرگ بر امريکا" و جالب انکه يکی از شعارها را با غلط املايی نوشته بودند:"مرگ براجوزه امريکايی عبادی." که عبادی با نشان دادن اين شعارها با لبخندی بر لب غلط ديکته ای اين جمله را هم يادآور می شود.

عبادی و عبدالفتاح سلطانی و ديگر همکارانشان معتقدند که پلمپ دفتر کانون حاکی از تاثير گذاری فعاليت هايش است.از جمله اين فعاليت‌ها تاسيس شورای ملی صلح که موجب شد ۸۵ نماينده از گروه های مختلف فکری و مذهبی و سياسی دور هم جمع شوند.همچنين اظهار نظرهای کانون درباره انتخابات مجلس که به صورت يک کتاب منتشر شد و در حال حاضر هم همان روال را برای انتخابات رياست جمهوری ادامه می دهد؛ منتها گزارش سازمان ملل زمان برخورد را جلوتر انداخت.

او در ادامه تاکيد می کند که دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمپ شده؛ اما فعاليت اش همچنان ادامه دارد:"از همان روز پلمپ دفتر کانون ، ما هم چنان پرونده های بسياری را برای وکالت پذيرفتيم و نيز اعلام موضع مان را در ارتباط با نقض حقوق بشر به همان شيوه ی سابق ادامه می دهيم."

رييس کانون مدافعان حقوق بشر از پی گيری های قانونی برای فک پلمپ خبر می دهد:"ما به جای تلاش برای باز کردن پلمپ دفتر کانون، می توانيم دفتر را به مکان ديگری منتقل کنيم اما قصد اصلی ما اين است که به برخی از مردان حکومت ياد بدهيم که درچارچوب قانون عمل کنند. بايد يادشان بدهيم قانون يعنی چه."

می گويند کانون مدافعان حقوق بشر نهادی غير قانونی بوده است.شيرين عبادی در پاسخ به اين سوال می گويد:"دفتر پلمپ شده مکان فعاليت دو نهاد قانونی کانون مدافعان حقوق بشر و کانون مشارکت برای پاک سازی مين بود. با صدور پروانه فعاليت کانون مدافعان در ۱۷ فروردين سال ۸۳ موافقت شد و دومين نهاد هم پروانه فعاليت دارد."

شيرين عبادی تاکيد می کند که اگر اين شکايت ها به نتيجه نرسد طبق روال ساير پرونده ها از همه امکانات بين اللملی استفاده می کنند تا اين خواسته قانونی را اثبات کنند.

او می گويد:"حقوق بين الملل هم پشتيبان ماست چراکه ايران هم قطعنامه حقوق بشر سال ۱۹۴۸ را امضا کرده است." محمد سيف زاده از ديگر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر نيز بر غير قانونی پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر تاکيد می کند."

اسماعيل زاده نيز عضوی ديگر از کانون مدافعان حقوق بشر در بخشی از سخنان خود می گويد:"روز يورش عنوان می شد که چرا کانون درباره جنگ غزه و خشونتی که بر زنان و کودکان در اين جنگ می رود چيزی نمی گويد در حالی که درباره جنگ غزه ما اعلام موضع کرديم و بيانيه داديم."

در اين ديدار اعضای کمپين حمايت از کانون مدافعان حقوق بشر فعاليت های خود را که قرار است در حمايت از اين کانون انجام دهند شرح دادند.

تعدادی از اعضای کمپين يک ميليون امضا ،روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر از جمله اعضای کمپين حمايت از کانون مدافعان حقوق بشر هستند.





















Copyright: gooya.com 2016