شنبه 19 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الهام: هدف از طرح تحول، توقف تورم است، بحث گم‌شدن يک ميليارد رنگ و بوی سياسی دارد، ايسنا

- تاکيد داريم تغييرات لايحه بودجه با تاييد دولت باشد

نشست مطبوعاتی غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ، صبح امروز(شنبه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.


پرتاب ماهواره اميد در راستای تحقق گفتمان پيشرفت و عدالت است


در ‌۲۲ بهمن امسال حماسه‌ ديگری از شکوه و همبستگی ملت به نمايش گذاشته می‌شود

سخنگوی دولت در نشست خود با خبرنگاران پرتاب ماهواره اميد را حرکت مستحکم ديگری از دانشمندان و متخصصان کشورمان و در راستای تحقق گفتمان دهه چهارم انقلاب که دهه‌ پيشرفت و عدالت است، توصيف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين الهام در ابتدای سخنانش با تبريک فرارسيدن سی‌امين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمينی (ره) و هم‌چنين تبريک ۱۹ بهمن، روز نيروی هوايی، اظهارکرد: نقش اين نيرو در پيروزی انقلاب اسلامی و دفاع از کشورمان به ويژه در ساليان دفاع مقدس بسيار برجسته‌ است و اين عزيزان رشادت‌های زيادی را به نمايش گذاشتند.

وی با بيان اين‌که ان‌شاءالله در روز ۲۲ بهمن امسال حماسه‌ ديگری از شکوه و همبستگی ملت ايران به نمايش گذاشته می‌شود، اظهار کرد: در اين روز يک‌بار ديگر مردم نشان می‌دهند راه پرشکوه و عظمتی را که در سايه استقلال و پيشرفت و عظمت ايران اسلامی با انقلاب اسلامی رقم خورده است، با قوت بيشتر ادامه خواهند داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: در اين ايام يکی ديگر از دستاوردهای علمی کشور نيز به بار نشست و حماسه‌ ديگری در ارتباط با اثبات توان و اراده ملی ايرانيان تحقق يافت و آن پرتاب ماهواره‌ی اميد و در مدار قرارگرفتن آن بود.

الهام با اشاره به تلاش‌های علمی دانشمندان کشورمان، افزود: در ميان بهت و ناباوری کسانی که به دنبال تحقير ايران بودند بار ديگر دانشمندان و متخصصان کشورمان حماسه‌ ديگری خلق کردند و عظمت انقلاب اسلامی را به نمايش گذاشتند و در راستای تحقق گفتمان دهه چهارم انقلاب که دهه‌ پيشرفت و عدالت از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، حرکت مستحکمی را انجام دادند و قدم خوبی برداشتند.

وی اظهار کرد: اين دستاورد بزرگ منشاء تحولاتی در عرصه‌های مختلف علمی و صنعتی کشورمان خواهد شد و محصول تحقيقات علمی در رشته‌های مختلف است، و من اين دستاورد را به ملت ايران تبريک می‌گويم.

الهام در ادامه با بيان اين‌که در اين ۳۰ سال شاهد رويکرد گسترده‌ ملت به گفتمان حضرت امام و انقلاب هستيم و اين دستاورد بزرگی است، اظهار کرد: در پی انقلاب اسلامی مردم ايران با احيای هويت ايرانی اسلامی راه جديدی با الگوی رشد و پيشرفت ايرانی و اسلامی در پيش گرفته‌اند و با قوت پيش می‌روند.

سخنگوی دولت، با بيان اين‌که پس از ۳۰ سال آرمان‌های انقلاب اسلامی نه تنها کهنه نشده، بلکه نو به نو و با اميد بسيار به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل می‌شود، اظهارکرد: دستاوردهايی که در اين انقلاب بر اساس گفتمان امام و انقلاب حاصل شده، بسيار مثبت است و روند مثبتی را طی می‌کند.

الهام هم‌چنين با اشاره به اين‌که اين دولت نيز با رويکرد گفتمان امام و انقلاب حرکت می‌کند، اظهار کرد: در اينجا می‌خواهم تعدادی از پيشرفت‌های اين دولت را که با رويکرد مديريت انقلابی و مبتنی بر گفتمان انقلابی حاصل شده است، عرض کنم.

وی گفت: در طول اين سه سال و با توجه به اين رويکرد تلاش دولت نهم اين بوده که در عرصه اقتصادی اتکا به منافع نفتی کاهش پيدا کرده است.

سخنگوی دولت در اين زمينه و ديگر حوزه‌های اقتصادی به ارائه آمارهای مبسوطی پرداخت که متعاقبا و به صورت جداگانه ارسال می‌شود.


هدف از طرح تحول اقتصادی توقف تورم است


شورای فرهنگی بريتانيا را خودشان تعطيل کردند


بحث گم‌شدن يک ميليارد رنگ و بوی سياسی دارد


پيگيری سرنوشت‌۴ ديپلمات ايرانی از دستور کار دولت خارج نشده است

به گزارش خبرنگار ايسنا سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پس از ارائه‌ ارقام و توضيحاتی در ارتباط با ميزان رشد صادرات غيرنفتی، کاهش اتکاء بودجه به نفت، افزايش هزينه‌های عمرانی و کاهش هزينه‌های جاری در دولت نهم به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

الهام در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سخنان دبير کل حزب‌الله لبنان مبنی بر وجود شواهدی از زنده‌بودن چهار ديپلمات ايرانی ربوده شده و نظر جمهوری اسلامی در اين ارتباط ، هم‌چنين پی‌گيری‌های ايران گفت: پی‌گيری اين موضوع هيچ وقت متوقف نشده و از موضوعات مورد پی‌گيری دولت هم خارج نشده است؛ چنان‌که معاونت حقوقی رياست‌جمهوری اين موضوع را پی‌گيری می‌کند و اميدوارم اطلاعات و گزارش‌ها نتيجه‌بخش باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اطلاعاتی که در مورد زنده بودن اين چهار ديپلمات ارائه می‌شود، باعث خوشحالی است و همان‌طور که گفتم پی‌گيری اين امر از دستور کار ما خارج نشده است.

وی در پاسخ به اين پرسش که « گفته می‌شود بعد از اين‌که آقای موسوی معاون حقوقی سابق رييس‌جمهور برای سفارت سوريه از ايران رفتند ديگر اين موضوع از سوی اين معاونت پی‌گيری نمی‌شود» گفت: آقای موسوی امکان پی‌گيری کار و دنبال کردن اين موضوع را قوی‌تر در اختيار دارد و اين امر را انجام می‌دهد و اطلاعات را مبادله می‌کند.

الهام با بيان اين‌که اين چهار ديپلمات سرمايه‌های بزرگ ما هستند و زنده بودن آنها برای ما بسيار مهم است، اظهار کرد: هر قرينه‌ای مبنی بر زنده‌بودن آنها وجود داشته باشد، برای ما مايه‌ اميد است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: کميته تحقيقی که در اين ارتباط تشکيل شده موضوع را پی‌گيری و حرف آخر در مورد گزارش‌ها را اين کميته بيان می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اين که « امروز آمار بسيار خوبی در مورد ميزان رشد صادرات غير نفتی و کاهش وابستگی به نفت داديد ولی گفته می‌شود يک ميليارد دلار گم شده است» گفت: من از اين تعابير خيلی تعجب می‌کنم. چطور ممکن است بگويند يک ميليارد نيست؛ اين بيشتر رنگ و بوی سياسی دارد و حرف خوبی نيست. ايجاد بدبينی و زدن اتهام کار بدی است و حتما دستگاه‌های نظارتی مثل ديوان محاسبات بايد تکليف را مشخص و موضوع را دنبال کنند. رويکرد دولت نيز مشخص است. دولت معتقد است اگر يک ريال در جايی جا به جا شده، بايد با قدرت و عدالت به اين موضوع رسيدگی شود؛ اما اين صحبت‌ها استخوان لای زخم گذاشتن و حرف بدی است.

الهام هم‌چنين گفت: ما معتقديم گزارش ديوان محاسبات در اين ارتباط کامل مطرح نشده است و به نظرم ريشه اين مساله مالی نمی‌آيد، بلکه موضوع در شيوه‌ قانون‌گذاری و برداشت از قانون است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت رويکردی داشت و تاکيد داشت تمام درآمدهای دولت در خزانه متمرکز شود. در لايحه‌ای که به مجلس داد اين موضوع را مطرح کرد، ولی مجلس قبول نکرد و روند به همان ترتيبی که در مجلس قبل وجود داشت، برگشت. بر اساس آن قانون، سهمی از درآمدهای نفتی به خود شرکت نفت و شرکت‌های تابع آن اختصاص داشت، و در واقع بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به عنوان کارمزد و حق‌الزحمه و بهره کار به شرکت نفت و شرکت‌های تابعه تعلق می‌گرفت. دولت تاکيد داشت بايد تمام درآمدها در خزانه متمرکز شود و از طريق خزانه و با روندی که طی می‌کند به شرکت نفت داده شود، ولی مجلس قبول نکرد و گفت خود شرکت نفت برداشت کند؛ البته فکر نکنيد کارکنان صديق نفت اين سرمايه را هدر می‌دهند. آن‌ها اين سرمايه را صرف سرمايه‌گذاری در امر نفت و تقويت زيرساخت‌های اين صنعت می‌کنند و اين اجازه‌ای است که قانون به آنها داده است؛ در صورتی که همان‌طور که گفتم دولت می‌گفت از خزانه برداشت شود، ولی قانون تاکيد داشت که خود آنها مستقلا بردارند و در واقع اين اختلاف برداشت در قانون و مساله‌ای است که خود مجلس بر آن تاکيد داشته، همان‌طور که گفتم مساله‌ای که به وجود آمده در رابطه با اشکال برداشت از قانون است که بايد اصلاح شود.

وی گفت: در ارتباط با اين قانون دولت، مجلس و ديوان محاسبات برداشت‌های ديگری دارند ولی نبايد اجازه داد اين برداشت‌ها باعث ايجاد ابهام و شايعات شود و مردم بدبين شوند.

سخنگوی دولت هم‌چنين با بيان اين‌که اين دولت، دولت پاکی است و به پاکی و اراده مبارزه با فساد در تمام عرصه‌ها شهرت دارد، افزود: دولت از بودجه شفاف دفاع می‌کند. برخی مطرح کرده‌اند دولت به دنبال بودجه‌ی توجيبی است؛ در حالی که صحبت ما اين است که مردم بايد بودجه را بفهمند، به آن آگاه باشند و بدانند چگونه تنظيم و خرج می‌شود.

الهام با بيان اين‌که ما از ديوان محاسبات شفافيت درباره اين مساله را می‌خواهيم و نبايد حرف شائبه‌انگيزی زده شود، گفت: دولت بر سلامت کار مالی تاکيد و به واريزکردن تمام درآمدها به خزانه اعتقاد دارد و اين امر بايد به قانون تبديل شود.

وی با بيان اين‌که مساله‌ای که مطرح شده از نظر ما يک مساله‌ مالی نيست و بحث قانون است، گفت: خود وزارت نفت نيز که اين درآمد را مصرف می‌کند حسابرسی دارد و از آن برای سرمايه‌گذاری در بخش صنعت استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: ما از ديوان محاسبات می‌خواهيم اگر خلافی وجود دارد قاطع و بدون مسامحه برخورد کند، نبايد اجازه داد شائبه ايجاد شود و مطرح کردن اين مساله باعث ايجاد ابهام و استخوان لای زخم گذاشتن است.

الهام در ادامه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با فعاليت شورای فرهنگی بريتانيا در ايران و اين‌که گفته می‌شود اين شورا توسط ايران تعطيل و از ۱۶ کارمند ايرانی آن خواسته شده استعفا کنند، گفت: چنين شورايی مجوز نداشته و در پروتکل همکاری سفارتخانه‌ها نيز نبوده است، ولی با اين وصف دولت ايران هيچ منعی برای اين کار نداشته و خود انگليسی‌ها آن را تعطيل کرده‌اند، مشکلات مربوط به خودشان بوده و جمهوری اسلامی ايران منعی را ايجاد نکرده است. آنها به دليل مشکلاتی که داشتند شايد به دليل مسائل اقتصادی آن را تعطيل کرده‌اند و اگر بخواهند از اين مسائل بقيه‌ مسائل را حل کنند، اشتباه می‌کنند؛ زيرا نمی‌توان از آن بهره‌برداری سياسی کرد.

الهام همچنين درباره‌ اتباع ايرانی اشاره شده گفت: مسائل اتباع ايرانی مربوط به حاکميت کشور است و حاکميت کشور می‌تواند در مورد اتباعش تصميم بگيرد.

سخنگوی دولت بار ديگر گفت: اين شورا مجوز نداشته ولی به خاطر نداشتن مجوز از سوی ما متوقف نشده، آنها خودشان آن را تعطيل کرده‌اند.

وی در پاسخ به اصرار خبرنگاران مبنی بر اين‌که « پس جمهوری اسلامی ايران خواسته است اتباع ايرانی اين شورا استعفا کنند» گفت: ما در مورد اتباع ايرانی خودمان می‌توانيم اعمال حاکميت و مقررات داخلی را داشته باشيم، ما حق داريم نسبت به اتباع خود سياست‌گذاری کنيم.

الهام هم‌چنين درباره بحث طرح تحول اقتصادی و اين‌که گفته می‌شود اين طرح باعث ايجاد تورم است، گفت: در بحث تحول اقتصادی هدف مهار تورم و توقف آن است، منتها در آغاز طرح يک جهش قيمت وجود دارد که با طراحی که شده سعی شده فشار اين جهش قيمت‌ها به گروه‌های پايين جامعه کمتر و کنترل شود، اين راهکارها در لايحه پيشنهادی دولت نيز پيش‌بينی شده است.

سخنگوی دولت گفت: در واقع هدف از طرح تحول اقتصادی توقف تورم است.


زمان صحبت با منطق زور گذشته است


تاکيد داريم تغييرات لايجه بودجه با تاييد دولت باشد


رفتار اتحاديه اروپا درباره منافقين ناشی از قوت ماست

به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد اين‌که « گفته می‌شود در مجلس بحثی درباره تعويق اجرای طرح تحول اقتصادی و اجرای آن در طول سه سال مطرح شده» گفت: لايحه‌ای که از سوی دولت به مجلس داده می‌شود يک بسته‌ منسجم است و انتظار می‌رود با تصويب آن از سوی مجلس تغييراتی در اهدافی که دولت در لايحه گنجانده، ايجاد نشود.

سخنگوی دولت افزود: وقتی در لايحه‌ای که ارائه می‌شود تغييراتی ايجاد شود که باعث تغيير اهداف آن شود، دولت به اهدافش از ارائه‌ لايحه نمی‌رسد؛ مثلا در بودجه رويکرد دولت اين است که درآمدها متمرکز شود، ولی اين امر محقق نمی‌شود و بعد گزارشی می‌آيد که يک ميليارد دلار گم شده است که اين به خاطر دو رويکردی است که باعث تعارض می‌شود و در واقع اختلاف برداشت‌ها باعث ايجاد ابهام است.

سخنگوی دولت هم‌چنين اظهار کرد: ما مثلا در امر بودجه اعتقاد داريم بايد بر اساس قانون اساسی رفتار شود و مجلس لايحه‌ بودجه‌ای را که دولت می‌دهد، تصويب کند و اگر قرار است تغييری در آن ايجاد شود، اين تغيير با هماهنگی دولت باشد تا تغييری در اهدافی که دولت در تنظيم لايحه دنبال می‌کرده ايجاد نشود؛ در واقع به نحوی نشود که لايحه‌ی دولت به يک روح و پديده‌ جديد تبديل شود و اهداف جديدی را دنبال کند نه اهداف دولت را. در بحث هدفمند کردن يارانه‌ها نيز همين امر وجود دارد و انتظار اين است که اگر قرار است تغييری ايجاد شود با هماهنگی دولت باشد، و آن‌چه دولت نسبت به آن پاسخگوست همان چيزی است که در اهداف اقتصادی‌اش دنبال و در قالب لايحه ارائه می‌کند؛ از اين رو اگر تغييری در آن اهداف و برنامه ارائه شود باعث می‌شود برنامه آن‌طور که ما قصد داشتيم نشود يا آن‌چه شود که قصد ما نبوده است و بر اساس همين موضوع تاکيد داريم تغييرات بايد با تاييد دولت باشد.

وی در ادامه در پاسخ به اين پرسش که « جمهوری اسلامی ايران برای بحران مالی که در دنيا پيش آمده چه تدابيری در نظر گرفته است» گفت: با توجه به شرايط جديدی که از نظر اقتصادی و مالی ايجاد شده دولت با حضور گروهی از مسوولان اقتصادی کارگروهی را تشکيل داد که مسائل اين بحران و تبعاتش را ارزيابی کنند و تدابير مناسب را بينديشد. اين کارگروه در حال حاضر مشغول کار و فعاليت است.

سخنگوی دولت، هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که اوباما بار ديگر پيش‌شرط تعليق را برای مذاکره با ايران مطرح کرده است، گفت: آقای رييس‌جمهور و ديگر مسوولان نظام بارها بيان کرده‌اند که ادبيات صحبت و تعامل با ملت بزرگ ايران نبايد يکجانبه‌گرايانه، زورگويانه و بر اساس تحميل عقيده و تعيين شرط و پيش‌شرط باشد.

الهام با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران به حفظ احترام متقابل و توجه به برابری و برادری در ارتباطات دو سويه و توجه به کرامت انسان‌ها، جوامع و استقلال آن‌ها توجه و تاکيد ويژه‌ای دارد، اظهار کرد: اين‌ها مساله‌ای است که بايد مورد توجه قرار بگيرد و زمان صحبت کردن به اين نحو که بخواهند عقايدشان را تحميل کنند و شرط تعيين کنند گذشته است؛ کسانی که با اين زبان صحبت می‌کنند در واقع به زبان ديروز صحبت می‌کنند.

وی همچنين در پاسخ به پرسشی در ارتباط با خارج کردن نام گروهک منافقين از ليست تروريست‌ها در اتحاديه اروپا و آنچه اظهارنظرهايی که برخی در داخل در ارتباط با اين موضوع مطرح و اعلام کردند که اين مساله ناشی از ضعف و عملکرد ماست، خوانده شد، گفت: اين دشمنی دشمنان بر اساس رويکرد غيرمنطقی است که دنبال می‌کنند و در خيلی جاها آنها را دچار تعارض کرده است؛ چنان‌که مشابه اين‌گونه رفتارها با ملت ايران در طول انقلاب از سوی دشمنان زياد است و آن‌ها در حالی که جريان‌هايی در کشور به صورت منفعل در برابر غربی‌ها عمل و با حالت انفعالی در برابر زياده‌خواهی‌های بيگانگان فشارها و تهديدهای آن‌ها رفتار می‌کردند، ما را محور شرارت ناميدند.

الهام با بيان اين‌که اين مساله ضعف ما را نشان نمی‌دهد بلکه بی‌پايه بودن ادعاهای اتحاديه اروپا را در ارتباط با مبارزه با تروريسم نشان می‌دهد، اظهار کرد: آن‌ها يک روز اين گروه را در ليست تروريست‌ها قرار می‌دهند، روز بعد آنان را خارج می‌کنند، روز بعدتر آن‌ها را دوباره در ليست تروريست‌ها می‌گذارند و در واقع رفتار متغيری دارند. مردم ما نيز از اروپايی‌ها در ارتباط با اين‌گونه رفتارهايشان سوال دارند و بدين ترتيب آن‌ها خود را در برابر ملت ما بی‌اعتبار می‌کنند.

وی هم‌چنين گفت: رفتار آن‌ها ناشی از ضعف آن‌ها نيست، بلکه ناشی از قوت منطق ماست که در برابر رفتار منطقی و قانونمند ما بر اساس معيارهای حقوقی به چنين رفتارهايی دست می‌زنند که در عين حال متضاد قوانين و ادعاهايی است که خود آن‌ها مطرح می‌کنند.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: البته اين مسائل، مسائل مهمی نيست. اين گروهک‌ها در افکار عمومی جهان شناخته شده و آنقدر آلوده هستند که با آب زمزم نيز تطهير نمی‌شوند، چه رسد با يک مصوبه؛ در واقع رفتار آنها ناشی از قوت رفتار ماست.


شهرداری برای کسب اعتبار بايد برنامه‌ بدهد


دولت در اجرای اصل ‌۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی حرکت پرشتابی داشته است

به گزارش خبرنگار ايسنا، سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش که « گفته می‌شود جلسه‌ شورای عالی ترافيک که با حضور رييس‌جمهور و شهردار تهران و مقامات مرتبط برگزار می‌شده بی‌فايده بوده، و از طرف ديگر هم‌چنان شاهد مشکل ترافيک تهران هستيم و رييس‌جمهور نيز اجازه ترخيص واگن‌ها را بدون اخذ گمرکی به شهرداری داده است» گفت: مساله‌ ترافيک مربوط به شهرداری تهران است و البته مسائل شهرداری در دولت توسط وزارت کشور پی‌گيری می‌شود و در اين ارتباط بايد معاونت مربوطه در وزارت کشور مساله را پی‌گيری و صحبت کند و شهرداری نيز بايد به عنوان مسوول شهر ترافيک را حل کند و در ارتباط با آن برنامه داشته باشد.

سخنگوی دولت، هم‌چنين با بيان اين‌که جلسات شورای عالی ترافيک به منظور رفع مشکل تهران و بی‌برنامگی‌ها و اختلالاتی که در اين ارتباط وجود داشت برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری در اين جلسات اعلام کرد ما پول و اختيار می‌خواهيم. رييس جمهور نيز مطرح کردند طرح بياوريد، برنامه بدهيد و مشخص کنيد بر اساس اين طرح و برنامه چه اختياراتی می‌خواهيد و بايد در مورد خواستن پول و اختيار طرح و برنامه داشت.

وی با بيان اينکه رييس‌جمهور به حل مشکلات عمومی مردم اهتمام دارد، اظهار کرد: در سفرهای استانی از مسائل مورد توجه اين است که به شهرداری برای حل مشکلات کمک کنند.

الهام اظهار کرد: ما تاکيد داريم بايد برنامه جامعی برای استفاده از منابع و ظرفيت‌ها وجود داشته باشد.

سخنگوی دولت با بيان اينکه فرهنگی ايجاد شده که اگر اعتباری برگشت و در خزانه قرار گرفت اشکال دارد، در صورتی که اشکال اين است که ضعف برنامه‌ريزی وجود داشته باشد، افزود: بدتر از آن اين است که برنامه نداشته باشيم ولی چون پول داريم بايد پول را خرج کنيم.

وی با بيان اينکه مسائل خدمات شهری را نبايد لوث کنيم، اظهار کرد: ما تا کنون در ارتباط با حمل و نقل تهران کمک‌های زيادی کرده‌ايم که من در دو جلسه‌ قبل اين کمک‌ها را اعلام کردم.

الهام گفت: اگر اعتبار و اختياری می‌خواهند بايد طرح و برنامه داده شود.

سخنگوی دولت افزود: مسئله‌ی ترافيک را شهرداری بايد حل کند و اگر کمک و در واقع اعتبار و اختياری می‌خواهد بايد برنامه بدهد و گزارش کار نيز ارائه شود. نمی‌شود پولی را گرفت ولی گزارش کار ارائه نکرد.

وی همچنين در پاسخ به سوالی در مورد اين‌که « آقای لاريجانی در طول هفته‌های اخير از دولت به خاطر تعلل در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گله کرده است» گفت: اطلاعات و ارقام نشان می‌دهد دولت در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی حرکت پرشتابی داشته، آمار و ارقام نيز مويد اين مسئله است؛ در حالی که قانون اجرای اصل ۴۴ چند ماهی است نهايی و به دولت ارائه شده و دولت از موقعی که سياست‌ها ابلاغ شد فعاليت‌هايش را آغاز کرد و اگر ارزيابی قرار است صورت بگيرد بايد در اين چند ماهی باشد که قانون اجرای اصل ۴۴ در اختيار دولت قرار گرفته است.

سخنگوی دولت، هم‌چنين با بيان اينکه بايد توجه داشت خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ دو بخش است، اظهار کرد: در واقع هدف رفع تصدی‌گری از دولت و واگذاری شرکت‌های دولتی و کارخانه‌هاست.

وی افزود: وقتی می‌خواهيم يک کارخانه يا شرکت را واگذار کنيم بايد به وضعيت بازار نيز توجه کنيم و ميزان جذب بازار را نيز در نظر بگيريم، نبايد واگذاری‌ها به نحوی باشد که سهام شرکت‌ها افت کند و تاثير منفی بر حرکت آن‌ها بگذارد.

الهام ادامه داد: اين واگذاری‌ها را بايد از طريق بورس انجام دهيم نه اينکه شرکت‌ها با مذاکره به تملک عده‌ای خاص درآيند؛ اين امر متناسب با رويکرد دولت نيست.

وی گفت: ما معتقديم در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بايد همه‌ مردم شريک باشند و نبايد اين مسئله را به افراد خاصی محدود کنيم و در واگذاری‌ها نيز بايد مطمئن باشيم واگذاری مناسب صورت گرفته و اين کارخانه‌ها و شرکت‌ها فعاليت خود را انجام می‌دهند و روال توليد حفظ می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: شورای واگذاری نيز فعال است و کار خود را انجام می‌دهد.

وی همچنين اظهار کرد: بايد در راستای اجرای اين اصل زمينه را برای سرمايه‌گذاری بخش خصوصی نيز فراهم کنيم و دولت زيرساخت‌ها را در اين ارتباط فراهم کند.

به گزارش ايسنا، الهام گفت: برخی فکر می‌کنند اصل ۴۴ قانون اساسی اين است که چوب حراج بر منابع دولت بزنيم؛ در صورتی که اين درست نيست و واگذاری‌ها بايد با برنامه‌ريزی انجام شود که سود شرکت‌ها حفظ شود و افت سهام پيدا نکنند و دچار تعطيلی نشوند که در اين ارتباط بايد يک برنامه پيوسته داشت.


گزارش اقتصادی سخنگوی دولت


طی سه سال گذشته سهم نفت در کل منابع بودجه‌ای به ‌۸ / ‌۵۷ درصد کاهش يافته است

سخنگوی دولت صبح شنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی، به بيان گزارشی مقايسه‌ای از دستاوردهای اقتصادی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، غلامحسين گفت: در راستای کاهش اتکای به نفت در اداره کشور در طول ۳ سال گذشته درآمدهای مالياتی ۱ / ۲۷ درصد رشد داشته است؛ درحالی‌که اين رقم در طول برنامه سوم توسعه (۷۹ تا پايان ۸۳) ۷ / ۲۵ درصد بود. همچنين در طول ۳ سال گذشته در حالی‌که رشد درآمدهای نفتی ( استفاده از درآمدهای نفتی) در بودجه سير نزولی گرفته و از ۸ / ۳۵ درصد رشد در پايان برنامه سوم به ۳ / ۱۱ درصد رشد کنترل و محدود شد، از سويی ديگر رشد ساير درآمدها در تامين منابع مورد نياز کشور از ۷ / ۹ درصد رشد سالانه در پايان برنامه سوم به ۱ / ۳۵ درصد رشد جهش داشته است.

دکتر الهام با بيان اين‌که در پايان برنامه سوم (پايان سال۸۳) سهم نفت در کل منابع بودجه‌ای ۳ / ۶۰ درصد بود که طی سه سال گذشته اين رقم به ۸ / ۵۷ درصد کاهش يافته است، افزود: از سوی ديگر دولت در راستای کوچک‌سازی و کارآمد کردن بدنه خود، موفقيت چشمگيری در سالهای گذشته در جهت کاهش رشد هزينه‌های جاری خود داشته و درحالی که در پايان برنامه سوم توسعه متوسط رشد سالانه هزينه‌های جاری ۳۰ درصد بود، طی سه سال گذشته اين رشد به ۱۰ درصد محدود شده است.

سخنگوی دولت تصريح کرد: با لطف و عنايت الهی و تلاش شبانه‌روزی خدمتگزاران مردم در دولت طی سه سال گذشته و در راستای سازندگی ، آبادانی و عمران سريع کشور هزينه‌های عمرانی کشور نيز به طور قابل ملاحظه‌ای افزايش يافت؛ يعنی به موازات کاهش رشد هزينه‌های جاری و مصرفی، هزينه‌های عمرانی از متوسط رشد سالانه ۲ / ۱۸ درصدی به رشد ۴ / ۳۳ درصدی جهش يافت ( افزايش ۵ / ۸۳ درصدی ) که آثار و برکات آن در جای جای کشور به لطف خدا قابل مشاهده است. به همين ترتيب در کل مصارف دولت سهم هزينه جاری با بيش از پنج درصد کاهش نسبت به سال ۸۳ به ۶ / ۷۲ درصد رسيده است و سهم هزينه‌های عمرانی هم با همين ميزان تغيير به ۴ / ۲۷ درصد بالغ شده است.

الهام با اشاره به اينکه دولت در سه سال گذشته با رشد بسيار خوب صادرات غيرنفتی توانست نسبت منابع غيرنفتی به هزينه های جاری را هم هفت درصد افزايش دهد و از ۸ / ۵۲ درصد سال ۸۳ به حدود ۶۰ درصد برساند، تصريح کرد: يک عدد ديگر را هم بايد در اين جا ذکر کنيم که تا حدی پاسخ برخی انتقادات و حملات به دولت نيز هست. در اين يکی دوسال دولت تحت عنوان افزايش نرخ تورم تحت فشار و انتقاد بوده و برخی صريحا گفته‌اند افزايش فعاليتهای عمرانی و سازندگی دولت که منجر به افزايش تورم شده بهتر بود انجام نشود؛ يعنی به قيمت استمرار محروميت‌ها، تورم کنترل شود، درحالی که بايد توجه داشت در طول ۳۵ سال گذشته متوسط نرخ تورم سه سال گذشته يکی از کمترين ارقام بوده؛ به طوری که متوسط نرخ تورم دوره ۸۴ تا پايان ۸۶، ۲ / ۱۵ درصد بوده؛ درحالی‌که در دوره برنامه اول توسعه (۶۸ تاپايان ۷۲) اين رقم ۸ / ۱۸ درصد و در برنامه دوم توسعه (۷۳ تا پايان ۷۸ ) اين نرخ ۲ / ۲۷ درصد بود و حتی در دوره بعد از انقلاب و جنگ تحميلی نيز نرخ تورم با وجود اينکه فعاليت عمرانی در کمترين حد بود، ۱ / ۱۸ درصد بود.

سخنگوی دولت تاکيد کرد: در سه سال گذشته همچنين رشد توليد در کشور ۵ / ۶ درصد بود که به موازات رشد ۷ / ۴ درصدی در سرمايه‌گذاری اتفاق افتاد؛ در حالی که در برنامه سوم توسعه (۷۹ تا ۸۳) در حالی که رشد سرمايه‌گذاری ۵ / ۹ درصد بود، رشد توليد نسبت به سال‌های اخير کمتر و متوسط آن ۵/۵ درصد بود.

الهام با اشاره به عملکرد دولت درباره صادرات غيرنفتی، گفت: در اين بخش هم با لطف و عنايت خدا موفقيت اين دولت بی نظير و بی‌سابقه بوده است؛ به طوريکه در برنامه اول توسعه کشور هدف صادرات غيرنفتی در طول پنج سال ۸ / ۱۷ ميليارد دلار تعيين شده بود که ۶۶ درصد آن در پايان برنامه محقق شد در برنامه دوم هدف ۴ / ۲۶ ميليارد دلار بود که ۶ / ۵۷ درصد آن محقق شد، در برنامه سوم (۷۹ تا پايان ۸۳) هدف ۱ / ۲۸ ميليارد دلار بود که ۹۳ درصد آن محقق شد، اما در برنامه چهارم يعنی از سال ۸۴ که اين دولت وارد عرصه خدمتگزاری شد و در حالی‌که هنوز بيش از يکسال به پايان برنامه باقی مانده است ۱۱۹ درصد اهداف کل برنامه محقق شده است؛ به‌طوری که برای کل برنامه هدف‌گذاری صادرات غيرنفتی کشور ۴ / ۵۲ ميليارد دلار بوده است که تا پايان هشت ماهه امسال ۴ / ۶۲ ميليارد دلار صادرات صورت گرفته است؛ در حاليکه هدف برای اين مدت از برنامه ۳۶ ميليارد دلار بود که ۱۴۵ درصد نسبت به آن عملکرد اتفاق افتاده است.

وی افزود: کل اين ارقام هم بدون احتساب صادرات ميعانات گازی است که با احتساب آنها ارقام بازهم بيشتر از اهداف خواهد بود.

الهام خاطرنشان کرد: درباره واردات هم بايد گفت که بحمدالله نسبت صادرات به واردات رشد خوبی داشته است و از ۰/۲۲ در برنامه سوم بدون احتساب ميعانات گازی به ۰/۳۱ و با احتساب آن به ۰/۳۹ رسيده است.

سخنگوی دولت با بيان اينکه در بخش کشاورزی هم برغم تمام جوسازی‌ها ما شاهد رشد بسيار خوب صادرات محصولات کشاورزی هستيم افزود: در سه سال ابتدای دولت قبلی ۵ / ۳ ميليارد دلار محصول کشاورزی با ۴ / ۳ ميليون تن وزن صادر شده بود که در سه سال ابتدای اين دولت صادرات محصولات کشاورزی ما به ۹ / ۶ ميليارد دلار و وزن آن به ۱ / ۷ ميليون تن رسيد که حاکی از رشد توليدات کشاورزی نيز هست.





















Copyright: gooya.com 2016