شنبه 26 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست عزت الله سحابی و ابراهيم يزدی برای آزادی بازداشت شدگان مراسم يادبود بازرگان، اميرکبير

خبرنامه اميرکبير: آقايان مهندس عزت الله سحابی و دکتر ابراهيم يزدی در اطلاعيه ای خواستار آزاد شدن بازداشت شدگان مراسم بزرگداشت مهندس بازرگان شدند.

در اين اطلاعيه که پس از گذشت ۱۰ روز از بازداشت ۴ دانشجوی پلی تکنيک در مراسم يادبود مهندس بازرگان صادر شده است، عزت الله سحابی و ابراهيم يزدی خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط بازداشت شدگان شدند.

متن اين اطلاعيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«بنام خدا

چهارده سال از درگذشت شادروان مهندس مهدی بازرکان،خدمتگذار صادق ايران و اسلام می گذرد. علاقمندان و هواداران ايشان هرسال برای بزرگداشت آن بزرگوار مراسمی را برگزار می کرده اند، بدون آنکه با مشکلی بر خورد کنند. امسال هم ستاد ويژه ای عهده دار برگزاری اين مراسم شده بود. با وجود آنکه انجام چنين مراسمی ، برطبق قانون اساسی نيازی به مجوز ندارد، بر گزارکنندگان مراتب را کتباً به استانداری، فرمانداری و کلانتری منطقه اطلاع داده بودند. اينجانبان نيز، بپاس خدمات آن مرحوم و بهره مندی هائی که از همکاری و همراهی های ساليان دراز با آن بزرگوار داشتيم از مردم حقشناس برای حضور در مراسم دعوت به عمل آورديم.

متاسفانه مقامات انتظامی و امنيتی با حضور در برابر حسينيه ارشاد و خيابان های اطراف آن از برگزاری مراسم جلو گيری و عده ای راهم باز داشت نمودند. اگر چه مسئولان ستاد برگزاری مراسم و خانواده مهندس بازرگان برای آزادی بازداشت شدگان اقدام نموده اند، ما نيز نسبت به بازداشت اين افراد اعتراض نموده و از مقامات قضائی آزادی فوری و بدون قيد و شرط آن ها را خواستاريم.»

لازم به يادآوری است، حسين ترکاشوند، دبير انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، اسماعيل سلمانپور و کوروش دانشيار، اعضای شورای مرکزی انجمن و مجيد توکلی، عضو سابق شوری مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان اميرکبير، در روز پنج شنبه ۱۷ بهمن ماه، در جريان دخالت نيروهای امنيتی در ممانعت از برگزاری مراسم يادبود بازرگان، بازداشت شدند.

برخورد خشن و حمله مامورين به دانشجويان در هنگام بازداشت آنان و سپس بی خبری از وضعيت و حتی محل نگهداری آنان تا ۵ روز باعث افزايش نگرانی ها نسبت به وضعيت سلامت اين دانشجويان شد. پس از آن در روز دوشنبه گذشته با مراجعه خانواده های دانشجويان، دادگاه انقلاب بدون پاسخگويی در مورد وضعيت سلامت دانشجويان به آنان گفت که دانشجويان به زندان اوين منتقل شده اند.

همچنين يکی از وکلای دانشجويان بازداشت شده به خبرنامه اميرکبير گفت: «برای دانشجويان قرار بازداشت صادر شده است و آنان را به بند امنيتی ۲۰۹ منتقل کرده اند.»

دکتر محمدعلی دادخواه نيز در مصاحبه ای بازداشت دانشجويان شرکت کننده در مراسم يادبود مهندس بازرگان را فاقد وجاهت قانونی دانست.

اما عدم آزادی دانشجويان و اصرار دستگاه امنيتی برای دربند نگه داشتن دانشجويان پلی تکنيک، نگرانی هايی در مورد سو نيت دستگاه امنيتی برای پرونده سازی برای دانشجويان را ايجاد کرده است. روابط عمومی انجمن اسلامی اميرکبير روز چهارشنبه گذشته در بيانيه خود عنوان کرد: «اخبار غير رسمی که به گوش می رسد آيا باز هم نيروهای امنيتی با اين دستگيری ها به دنبال ايجاد پروژه ای ديگر در دانشگاه جهت هتک حرمت دانشگاه هستند؟»

همچنين با توجه به اينکه زمزه هايی مبنی بر دفن اجساد شهيد در دانشگاه اميرکبير به گوش می رسد، برخی بازداشت های دانشجويان را در راستای پروژه دفن شهيد در دانشگاه می دانند تا با اين کار مانع از اعتراض دانشجويان به اين سواستفاده دولت از شهدا شوند.

در بخشی ديگر از بيانيه انجمن اسلامی آمده است: «در اين روزها اعضای اصلی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امير کبير در مخالفت با پروژه دفن اجساد بی نام و نشان جنگ ۸ ساله ايران و عراق در پلی تکنيک بسيار فعال عمل می کردند و به نگارش مقالات و صحبت با مسئولين مربوطه و … مشغول بودند، که همچنان نيز اين اقدامات ادامه دارد اما سوال اينجاست که آيا اين بازداشت و برخورد خصمانه می تواند در ارتباط با اين پروژه در دانشگاه باشد؟ آيا مسئولين دانشگاه و آنانی که در حمايت از اين پروژه به صورت فعال عمل می کنند اين توصيه را به نهادهای امنيتی کرده اند که اين دانشجويان را در بازداشت نگه دارند؟ آيا آنانی که از ترس برخورد سنگين دانشجويان با اين پروژه قصد دفن اين اجساد را در روزهای تعطيل دانشگاه داشته اند، در اين بازداشت ها سهيم هستند؟»





















Copyright: gooya.com 2016