پنجشنبه 1 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدراعظم آلمان از وضعيت بهاييان زندانی در ايران ابراز نگرانی کرد، دويچه وله

اولريش ويلهلم، سخنگوی دولت آلمان گفت، نشانه‌ها حاکی از آن است که اين هفت نفر در "يک محاکمه‌ی سريع" محکوم خواهند شد و در معرض خطر اعدام قرار خواهند گرفت. مشاور امنيتی دولت آلمان کاردار سفارت ايران را فراخوانده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز چهارشنيه، ۱۸ فوريه (۳۰ بهمن) اولريش ويلهلم، سخنگوی دولت آلمان نگرانی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را در رابطه با محاکمه‌ی هفت تن از فعالان بهايی که در زندان به سر می‌برند، اعلام کرد. ويلهلم گفت، کريستوف هويسگن، مشاور دولت در امور امنيتی و خارجی، کاردار سفارت ايران را به دفتر صدراعظم احظار کرده است. هويسگن از دولت ايران خواسته است، متهمان بهايی را طبق استانداردهای حقوقی بين‌المللی محاکمه کند و آنها را آزاد نمايد.

اولريش ويلهلم تهديد کرد که ادامه‌ی وضعيت کنونی و محاکمه‌ی افراد در شرايط نامعلومی که با استانداردهای حقوقی بين‌المللی همخوانی ندارند، روابط ايران با جامعه‌ی بين‌المللی را خدشه‌دار خواهد کرد.

اعتراضات بين‌المللی

پيش از آلمان، ايالات متحده و بريتانيا دستگيری بهاييان را محکوم کرده بودند. بيل رامل، يکی از مقام‌های مسئول در وزارت امور خارجه‌ی بريتانيا، روز دوشنبه، ۲۸ بهمن، در بيانيه‌ای نسبت به اتهام‌هايی ابراز نگرانی کرد که دولت ايران به بهاييان زده است. وی گفت: «به نظر می‌رسد که دولت ايران از اين گونه اتهام‌ها به گونه‌ای فزاينده برای سرکوب مدافعان حقوق بشر و اقليت‌های مذهبی استفاده می‌کند.»

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز با انتشار اطلاعيه‌ای نسبت به خطری هشدار داد که جامعه‌ی بهاييان در ايران را تهديد می‌کند. در اين اطلاعيه آمده است که اعلام نيمه‌رسمی “انهدام کامل” جامعه‌ی بهاييت در ايران به سطح خطرناکی رسيده است. در روز دوشنبه، ۲۸ بهمن، خبرگزاری‌های ايران نوشتند که دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور، در نامه‌ای خطاب به وزير اطلاعات، دستور به برخورد قاطع با تشکيلات بهاييان تا انهدام کامل آن داده است.

در سراسر جهان بيش از ۵ ميليون نفر پيرو بهائيت هستند. نزديک به ۳۵۰ هزار تن از آنها در ايران زندگی ‌می‌کنند. دست کم ۳۰ بهايی در زندان‌های ايران به سر می‌برند. بهاييان در قانون اساسی ايران به عنوان اقليت مذهبی به رسميت شناخته نشده‌اند و در طول ۳۰ سال اخير مورد تبعيض‌های سياسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده‌اند. از انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون حدود ۲۰۰ نفر از آنان اعدام شده‌اند.





















Copyright: gooya.com 2016