شنبه 3 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بشار اسد با هدف بهبود روابط سوريه و آمريکا با جان کری در دمشق ديدار می‌کند، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌جمهوری سوريه و رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا روز شنبه ديدار می‌کنند.

به گزارش "ايلنا" به نقل از آسوشيتدپرس، «بشار اسد»، رئيس‌جمهوری سوريه و «جان کری»، رئيس کميته روابط خارجی سنا روز شنبه ‌ـ‌امروز‌ـ ‌در حالی با يکديگر ديدار می‌کنند که دو کشور به‌دنبال فرصتی برای بهبود روابط با يکديگر پس از سال‌ها تنش‌های سياسی و ديپلماتيک هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبر ديدار بشار اسد و کری در حالی منتشر می‌شود که چند روز پيش رئيس‌جمهوری سوريه با استقبال از تغيير رويکرد در سياست خارجی دولت واشنگتن، اعلام کرد که کاخ سفيد برای نشان دادن حس‌نيت خود به سوريه سفير اعزام کند.
بنا بر اين گزارش، در ظاهر سفر کری به سوريه و ديدار اين مقام بلندپايه آمريکايی پس از سخنان اسد نشان‌دهنده تلاش دولت جديد واشنگتن برای فاصله گرفتن از سياست‌های رئيس‌جمهوری سابق اين کشور است که با قرار دادن نام سوريه در فهرست محور شرارت از به انزوا کشاندن دمشق قاطعانه حمايت می‌کرد.
در اين گزارش آمده است که سفير سوريه در واشنگتن با بسيار مهم و عميق خواندن سفر کری به دمشق اعلام کرد که اين سفر می‌تواند گام بسياری مهمی در بهبود روابط دو کشور باشد.
وی تاکيد کرد که سوريه همچنان منتظر تغييرات سياست آمريکا به مسير گفت‌وگوی واشنگتن با دمشق است.
اين در حالی است که کری و هيات آمريکايی که اکنون برای بازديد از خاورميانه در منطقه به‌سر می‌برند، بار ديگر با تاکيد بر سياست‌های پيشين واشنگتن خواستار فاصله گرفتن دمشق از ايران و حزب‌الله لبنان شدند.
به گزارش "ايلنا"، بشار اسد در مصاحبه‌‌ای با روزنامه «گاردين» که روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: «برداشت ما اين است که دولت جديد آمريکا متفاوت از گذشته خواهد بود و پيام‌هايی را نيز در اين راستا دريافت کرده‌ايم، اما بايد منتظر واقعيت‌ها و نتايج اين پيام‌ها بمانيم.»
رئيس‌جمهوری سوريه همچنين با مهم و مثبت ارزيابی کردن سفر هفته گذشته هيئت آمريکايی به دمشق گفت: «اين حرکت مهم و خوبی بود اما اميدوارم که واشنگتن برای نشان دادن حسن نيت و استحکام روابط، سفيری را به سوريه اعزام کند.»
وی تاکيد کرد: «يک سفير در اين ميان نقش بسيار مهمی دارد.»
اسد با اعلام اينکه اميدوار است واشنگتن به عنوان کليدی‌ترين داور در روند گفت‌وگوهای صلح خاورميانه عمل کند، گفت که هيچ جايگزينی برای ايالات متحده آمريکا وجود ندارد.
بنا براين گزارش، با اين حال رئيس‌جمهوری سوريه با هشدار نسبت به نقش کليدی دمشق در اين مسئله گفت: «ما از بازيگران منطقه هستيم و اگر شما می‌خواهيد درباره صلح گفت‌وگو کنيد، نمی‌توانيد بدون ما نتيجه بگيريد.»
در اين گزارش آمده است که اسد با اشاره به سخنان باراک اوباما که از تمامی کشورها خواسته بود تا مشت‌های خود را باز کنند، گفت‌:«مشت‌های ما هيچ‌گاه بسته نبوده است ما همچنان در حال صحبت درباره صلح هستيم حتی زمانی که اسرائيل به غزه حمله کرد.»
طبق اين گزارش، پس از تلاش‌های پاريس برای خارج کردن دمشق از انزوا و کمک سوريه برای حل اختلافات داخلی لبنان و انتخاب رئيس‌جمهوری در اين کشور پس از يک دوره طولانی کشمکش‌های سياسی، سوريه به جامعه بين‌الملل بازگشت.





















Copyright: gooya.com 2016