چهارشنبه 7 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: مخالف دفن شهید هستم؛ می خواهند با دفن شهید در دانشگاه با هر بهانه ای با دانشجویان برخورد کنند، خبرنامه امیرکیبر

طی روزهای گذشته اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک و خانواده چهار پلی تکنیکی دربند، حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور، کوروش دانشیار در دیدار با جچت السلام کروبی مسائلی پیرامون دلیل بازداشت این دانشجویان و وضعیت نامطلوب جسمی آنان با ایشان صحبت کردند.

در ابتدا وکیل مدافع یکی از دانشجویان دربند گزارشی از اتفاقات ۳ هفته اخیر و اقدامات انجام شده را ارائه داد: این دانشجویان حسین ترکاشوند، مجید توکلی، اسماعیل سلمانپور و کوروش دانشیار در برنامه سالگرد مهندس بازرگان، مقابل حسینیه ارشاد، توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی دستگیر شده اند و حدود سه هفته است که در زندان اوین بند ۲۴۰ در سلول های انفرادی بازداشت شده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در این مدت هیچ گونه توجهی از سوی مقامات رسمی به آنان نگردیده است و آنها برای اینکه فریاد تظلم خواهی خود را به بیرون برسانند دست به اعتصاب غذا زده اند که به موجب آن وضعیت جسمی مطلوبی ندارند و مجید توکلی نیز دست به اعتصاب غذای خشک زده و حال عمومی وی وخیم گزارش شده است. ما نیز امروز نزد شما آمده ایم تا فریاد تظلم خواهی آنان را به گوش شما برسانیم، چرا که نمی توان حضور در یک مجلس ترحیم را اجماع و اقدام علیه امنیت ملی تعبیر کرد، که اتهام آنان عنوان شده است. ضمن اینکه این چهارتن عضو انجمن اسلامی امیرکبیر بوده و اقدامات موثری را در سطح دانشگاه انجام داده اند. امید آن داریم که نتیجه این نشست به آزادی هر چه سریعتر این دانشجویان منجر شود.

کروبی: من هم اقداماتی داشته ام و صحبت هایی پیرامون دستگیری این دانشجویان داشته ام. و درخواست اینکه دانشجویان دربند تماسی با خانواده ها داشته باشند تا خانواده ها از وضعیت فرزندانشان مطلع گردند و از نگرانی بیرون بیایند.

وکیل دانشجویان در بند اضافه کرد: هیچ تماسی از سوی دانشجویان با خانواده ها گرفته نشده و تنها از طریق پیگیری پرونده متوجه شدیم که شنبه ۳ اسفند برای جلسه دفاع به دادسرای انقلاب می روند و آنجا تنها پدر و مادر دانشجویان توانستند، در شرایطی بسیار سخت و توهین آمیز و با برخوردهای زننده مامورین، فرزندانشان را دستبند به دست، برای لحظاتی از فاصله ای دور ملاقات کنند.

کروبی: من نیز در این مدت با آقایان محسنی و سراجی صحبت هایی کرده ام و قولهایی گرفته ام، در روزهای آتی نیز با قاضی حداد و آقای شاهرودی صحبت هایی می کنم تا انشالله به آزادی هر چه سریعتر این دوستان منجر شود. البته به من گفته شده که ما قصد بازداشت یکی از آنان را از قبل داشته ایم و دنبالش بوده ایم که بالاخره در مراسم آقای بازرگان موفق به دستگیری او شده ایم. حالا وضعیت جسمی آنان چطور بوده است؟

پدر اسماعیل سلمانپور: فرزندانمان بسیار لاغر و رنگ پریده شده بودند، خصوصا مجید توکلی که چندین روز است حتی آب هم نمی خورد، بسیار نزار و بی رمق بودند و گویی نور زندگی از چشمانش رخت بربسته بود!

کروبی: البته من هم اعتقاد دارم که در هفته های اخیر فضا بسته تر شد و سیل بازداشت ها و احضارها که رو به فزونی است نشانگر این وضعیت است. در هر صورت من نیز از هر کمکی در این رابطه مضایقه نمی کنم.

فضای دانشگاهها نیز در این دوران بسیار بسته و ملتهب است. این روزها دانشجویان دانشگاههای شیراز، تبریز، زنجان و قم که اخیرا برخوردهای شدیدی با آنان شده است نزد من آمده اند و ازعان می کنم که سیل جدید احضارها و بازداشت ها بسیار غیر معقول است.

مادر اسماعیل سلمانپور: آقای کروبی وثیقه های سنگینی نیز بطور غیر رسمی برای فرزندانمان صادر کرده اند، برای هر دانشجو ۱۰۰ میلیون تومان، برای منی که یک فرهنگی هستم بسیار سنگین است! این درحالی است که برای یک قاتل وثیقه ای بسیار کمتر صادر می کنند.

هرچند که این را هم رسما اعلام نکرده اند و گفته شده که شاید تا جلسه دادگاه آنها را در بازداشت نگه دارند، با این وضعیت نامطلوبی که فرزندان ما در انفرادی به سر می برند!

خبرنامه امیرکبیر: در ابتدا ۸ تن را دستگیر نموده بودند که تا به حال دو نفر را آزاد و شش تن دیگر هنوز در بندند. که چهارتن از آنان دانشجویان پلی تکنیک هستند. اما مسئله مهم تری که مطرح می شود وضعیت کنونی دانشگاههاست. پروژه دفن شهید در دانشگاهها که در حال پیگیری است و در تمام دانشگاهها مخالفان زیادی را برانگیخته است، از جمله در پلی تکنیک که بیش از ۳۰۰۰ دانشجو مخالف انجام آن در دانشگاه هستند و این چهارتن دقیقا دو هفته پیش از دفن شهید در پلی تکنیک دستگیر شدند و گفته می شود که اینان را تنها برای مراسم سالگرد مهندس بازرگان نگرفته اند. می توان نتیجه گیری کرد که هدف اعمال فشار از بالا برای سرکوب فعالین دانشجویی برای اجرای بی سر و صدای پروژه دفن شهید در پلی تکنیک است. با توجه به این که حسین ترکاشوند دبیر انجمن اسلامی و پلی تکنیک و اسماعیل سلمانپور، مجید توکلی و کوروش دانشیار از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پلی تکنیک هستند.

و بازداشت آقای شفیعیان به همراه دانشجویان پلی تکنیک به این دلیل بوده که دستگیری فعالین پلی تکنیکی تنها جلوه داده نشود! آیا این بازداشت ها برای اجرای پروژه دفن شهید نبوده، کما اینکه میراحمدی، نماینده ولی فقیه در پلی تکنیک، و رهایی، ریاست انتصابی دانشگاه، بر این موضوع صحه گذاشته اند!

کروبی: مخالفت با دفن شهید در دانشگاه نباید سوژه ای جهت دستگیری دانشجویان گردد. مگر من خود مخالف این ماجرا نبوده ام! زمانیکه من رییس مجلس بودم، مقابل پروژه دفن شهید در ۷۲ میدان تهران برخورد و مخالفت جدی کردم که قرار نیست تهران گورستان شود! من همواره مخالفت کرده ام. حالا عده ای می آیند و می گویند، در قله کوه شهید دفن کرده ایم، بیا و ببین چه معنویتی پیدا کرده!!! نظر من اینست که این حرکت درست نیست.

پدر اسماعیل سلمانپور: اینطور که مشخص است این آقایان می خواهند با اسم شهید محفلی درست کنند و از ارزشها سوء استفاده کنند.

کروبی: بالاخره این داستانی است. شما ببینید این پروژه از چه سالی شروع شد! برنامه ایست دیگر!

خبرنامه امیرکبیر: پس از دستگیری این دانشجویان، از شنبه روند ممنوع الورود، احضار به کمیته انضباطی و بازداشت های سرخود آغاز شده است.

کروبی: جامعه ما از یک تعادل و میانه روی برخوردار نیست. وقتی تعادل نباشد همین نتیجه اش می گردد که ما که عاقلیم همواره زیر این آقایانی که تدبیر درستی ندارند، کوبیده می شویم.

چرا در زمان امام، و بعد از آن جنازه به دانشگاه نمی آوردند و امروز می خواهند بیاورند!

مادر اسماعیل سلمانپور: در واقع ضد ارزشی عمل می کنند، ارزش شهدایی که انقدر برای برای محترم هستند را پایین می آورند.

کروبی: من هم معتقدم که این حرکت مفیدی نیست!

پدر اسماعیل سلمانپور: آقای کروبی، من به ریاست دانشگاه امیرکبیر ، هم معترض هستم و به ضرث قاطع عرض می کنم، که کسی که امروز خود را پرفسور رهایی می داند، انسانی با قابلیت هایی بسیار ناچیز که نه تنها ایشان بلکه مشاور ایشان آقای رحیمی هرگز قادر نبودند از استعداد های بالقوه ای که در نهاد این دانشجویان بوده است به درستی استفاده کنند. چطور آقای خامنه ای می گوید که محیط دانشگاه باید پر شور باشد. آیا پرشور بودن چیزی جز تقابل آرا و افکار است! پس این برخوردها نشانه چیست… اینها نمایانگر نقض غرض است!

خبرنامه امیرکبیر: آقای کروبی، شما که سال گذشته به امیرکبیر تشریف آوردید، آنها حتما احترام ریش سفیدی شما را نگه می دارند. صحبتی کنید که ریاست دانشگاه دست ار پرونده سازی علیه دانشجویان بردارد! کما اینکه سال گذشته که شما تشریف آوردید ما همگی ممنوع الورود بودیم و سه تن در زندان به سر می بردند.

کروبی: صحبتهای شما را قبول دارم و امیدوارم با صحبتهایی که می شود این مشکلات بزودی مرتفع گردد. من نیز از این حرکت ها ناراضی هستم و نارضایتی خود را اعلام کرده ام.

مادر اسماعیل سلمانپور: آقای کروبی، من یک مادرم و ۱۵ روز است که فرزندم را ندیده ام. ۱۵ روز را به همراه اعتصاب غذای فرزندم روزه دار بوده ام و تنها از خدا می خواستم که فرزندم استقامت کند. من شکایتم را تنها نزد خدا می برم.

خبرنامه امیرکبیر: آقای کروبی، از دیدگاه شما، از پی گیری پروژه دفن شهید در دانشگاهها چه هدفی را دنبال می کنند؟

کروبی: اینان دیده اند که فضای دانشگاه از دستشان خارج شده و یا به قولی از فرهنگ شهید و شهادت فاصله گرفته است. می خواهند با دفن شهید در دانشگاه، به هر بهانه ای برنامه ای بر سر مزار آنها اجرا کنند و بررسی کنند که چه کسی در این برنامه شرکت می کند و چه کسانی در این برنامه ها شرکت نمی کنند و در مرحله بعد و پس از شناسایی گروه دوم، برخوردهایی با آنان انجام دهند.

خبرنامه امیرکبیر: با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.





















Copyright: gooya.com 2016