چهارشنبه 14 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيلاری کلينتون: تشکيل کشور مستقل فلسطين اجتناب‌ناپذير است، دويچه وله

وزيرخارجه‌ی آمريکا در اسراييل، از ناگزير بودن کشور مستقل فلسطينی سخن گفت. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زيپی ليونی، خواستار "آتش بس مستمر" در نوار غزه شد و از اعزام دو فرستاده ويژه آمريکا به سوريه نيز خبر داد.

هيلاری کلينتون که روز سه‌شنبه، پس از ديدار با زيپی لوينی، وزير خارجه اسرائيل و رهبر حزب کاديما سخن می‌گفت، تأکيد کرد که دولت جديد آمريکا مصمم است در چارچوب مناقشه خاورميانه، همه‌ی امکانات خود را برای تحقق راه حل مبتنی بر ايجاد دو کشور اسرائيل و فلسطين به کار گيرد. او گام‌برداشتن در اين مسير را غيرقابل اجتناب توصيف کرد. لوينی نيز موافقت کشورش با ايجاد کشور فلسطينی را نه امتياز به آمريکا يا فلسطينی‌ها، بلکه در راستای منافع اسرائيل به عنوان يک کشور دمکراتيک و يهودی دانست. او گفت که خودداريش از پيوستن به دولت ائتلافی آينده‌ی اسرائيل به رهبری حزب ليکود، به دليل رد تشکيل کشور مستقل فلسطينی از سوی اين حزب و رهبر آن نتانياهو است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به سوی احيای مناسبات با سوريه

هيلاری کلينتون در ادامه‌ی کنفرانس مطبوعاتی مشترکش با وزير خارجه‌ی اسرائيل اعلام کرد که کشورش دو تن از مقامات خود را راهی سوريه خواهد کرد تا مقدمات گفتگو ‌برای حل مناقشه خاورميانه را فراهم کنند.

اعلام اعزام فرستادگانی از سوی واشنگتن به سوريه، آشکارترين نشانه‌‌ی تدبير و عزم دولت جديد آمريکا به احيای مناسبات خود با سوريه است. با اين همه، کلينتون تأکيد کرد که مذاکره با سوريه صرفاَ برای نشان دادن اراده‌ به مذاکره نيست، بلکه بايد از آن آثار و نتايج مثبتی برای آمريکا و متحدانش حاصل شود. کلينتون افزود، که هيچ حدس و گمانی در باره‌ی نتايج اين مذاکرات نمی‌توان ارائه کرد.

آمريکا سال ۲۰۰۵ سفير خود را از سوريه فرا خواند تا به اين ترتيب عليه ترور رفيق حريری، نخست‌وزير وقت لبنان اعتراض کند. سوريه به دست‌داشتن در اين ترور متهم است. واشنگتن همچنين سال‌هاست که دمشق را حامی تروريسم بين‌المللی می‌داند.

کلينتون با تاکيد بر اين که کشورش همچنان با عزم کامل، خود را به دفاع از امنيت اسرائيل متعهد می‌داند، ايجاد کشور مستقل فلسطينی را «در خدمت والاترين منافع اسرائيل» توصيف کرد. اين اظهارات کلينتون پيامی به تندروهای اسرائيل تلقی شده که گرد نتانياهو، نخست‌وزير آينده اسرائيل جمع شده‌اند. آنها از مخالفان ايجاد يک کشور فلسطينی هستند.

توافق در برابر برنامه‌ی هسته‌ای ايران

وزير خارجه‌ی آمريکا در ديدار با شيمون پرز، رئيس جمهور اسرائيل، ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با دولت نتانياهو، گفت که کشورش با هر دولتی در اسرائيل که نماينده‌ی رأی و اراده‌ی مردم اين کشور باشد، همکاری خواهد کرد. نتانياهو در جريان مبارزه انتخاباتی خود مذاکرات صلح خاورميانه که آمريکا نقش واسطه را درآن ايفا می‌کند، به هدردادن وقت توصيف کرد. اما وی روز سه‌شنبه پس از ديدار با کلينتون گفت که «هدف مشترک آمريکا اين است که با فکر و انديشه‌ی خلاقانه راهی برای پيشرفت جستجو شود تا بتوانيم از هزارتوی وضعيت کنونی خارج شويم.» نتانياهو افزود که در مذاکراتش با کلينتون درباره‌ی مسائلی همچون مناقشه فلسطين، ايران و مشکلات منطقه‌‌ای بحث و گفت و گو کرده است.

برنامه‌ی هسته‌ای ايران در مذاکرات وزرای خارجه‌ی آمريکا و اسرائيل نيز جای برجسته‌ای داشت. هر دو مقام تأکيد کردند که در بازداشتن ايران از دستيابی به سلاح هسته‌‌ای توافق کامل دارند. به گفته‌ی زيپی لوينی، ايران تنها مشکل اسرائيل نيست، بلکه تهديدی بين‌المللی است. نتانياهو نيز در جريان مذاکراتش با کلينتون خواستار آن شد که مذاکره با ايران به لحاظ زمانی محدود باشد.

هشدار يک گروه صلح اسرائيلی

کلينتون پيش از ديدار با نتانياهو با شيمون پرز، رئيس جمهور اسرائيل گفتگو کرد. او در اين ديدار بر ادامه‌ی حمايت آمريکا از محمود عباس، رئيس تشکيلات خودمختار فلسطين تأکيد داشت. قرار است صبح چهارشنبه، کلينتون و عباس در رام‌الله با يکديگر ديدار کنند. وضعيت انسانی در نوار غزه يکی از موضوع‌های اصلی اين مذکرات است. روز سه‌شنبه، نمايندگان جامعه‌ی جهانی در کنفرانسی در شرم‌الشيخ مصر قول دادند که کمکی ۴ ميليارد يورويی برای بازسازی غزه اختصاص دهند.

در همين حال، جنبش صلح اسرائيلی موسوم به «صلح اکنون» هشدار داده است که دولت راستگرايی که قرار است به زودی زمام امور را در دست بگيرد احتمالاَ شمار شهرک‌‌نشينان يهودی ساکن در مناطق فلسطينی را دو برابر خواهد کرد. بنا به داده‌های جنبش «صلح اکنون»، هم اکنون در وزارت مسکن اسرائيل برنامه‌هايی در دست تهيه است که به موجب آنها در حدود ۷۳ هزار واحد مسکونی جديد در ساحل غربی رود اردن و در شرق بيت‌المقدس ايجاد خواهد شد. صلح‌اکنون هشدار می‌دهد که عملی‌شدن چنين نقشه‌ای شمار ۳۰۰ هزار نفری شهرک‌نشينان يهودی در مناطق اشغالی را دو برابر خواهد کرد و مانعی جدی برای تحقق راه حل مبتنی بر ايجاد دو کشور اسرائيل و فلسطين به وجود خواهد آورد.





















Copyright: gooya.com 2016