پنجشنبه 8 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما بر جدول زمانی ۱۹ ماهه جهت عقب‌نشينی از عراق تکيه دارد، ايسنا

پنتاگون:
نيروهای آمريکايی باقی مانده درعراق به جنگ با تروريسم ادامه می‌دهند

وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد که احتمالا نقش بعضی از نيروهای آمريکايی که قرار است پس از خروج نيروهای جنگی اين کشور از عراق، در اين کشور بمانند، همانند گذشته جنگيدن با تروريست‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا، قصد دارد فردا (جمعه) استراتژی خود را در خارج کردن نيروهای آمريکايی از عراق اعلام کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس گفته مقام‌های آمريکايی اوباما احتمالا جدول خروج نيروهای آمريکايی از عراق را براساس يک زمانبندی ۱۹ ماهه به جای ۱۶ ماهی که پيش از اين و در دوران رقابت‌های انتخاباتی‌اش قول آن را داده بود، اعلام نمايد.

انتظار می‌رود اوباما در کارولينای شمالی طرح کلی خروج نيروها را که بر اساس آن ۵۰ هزار نيرو برای عمليات پاکسازی و حفاظت باقی خواهند ماند، اعلام کند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از يک مقام ارشد دولت آمريکا گزارش داده است:‌ رييس‌جمهور در پايگاه کارولينا از تفنگداران نيروی دريايی و خانواده‌هايشان به دليل فداکاری‌های باورنکردنی‌شان تشکر کرده و طرح کلی خروج نيروها را از عراق اعلام خواهد کرد.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا عنوان کرده است که تقريبا ده‌ها هزار نيرو در عراق باقی خواهند ماند.

سخنگوی گيتس اظهار داشت که اين نيروها سه وظيفه‌ی اصلی خواهند داشت:‌ آموزش و کمک‌ به نيروهای عراقی، حفاظت از آمريکايی‌ها و دارايی‌های آمريکا در عراق و شرکت محدود در عمليات ضد تروريسم به رهبری نيروهای عراقی.

جف مورل، سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، گفت: فکر می‌کنم آن تعداد محدودی از نيروها که باقی خواهند ماند در عمليات جنگی عليه تروريست‌ها شرکت کرده و به نيروهای امنيتی عراق کمک خواهند کرد. در کل نام اين نيروها نيروهای پشتيبانی است.

رييس جمهور آمريکا خطاب به کنگره بيان کرده است: ما هم اکنون با دقت در حال بررسی سياست‌هايمان در هر دو جنگ هستيم و من به زودی طرح خروج نيروها را اعلام خواهم کرد که عراق را به مردمش واگذار می‌کند و به طور مسوولانه به جنگ پايان می‌دهد.

رابرت گيبس،‌ سخنگوی کاخ سفيد پس از ديدار وزير دفاع آمريکا، دريادار مايک مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا و چند تن ديگر از نظاميان برجسته آمريکايی با اوباما در کاخ سفيد، به خبرنگاران گفت: رييس جمهور در مورد ساختار نيروهايمان در عراق هنوز تصميمی اتخاذ نکرده است. فکر نمی‌کنم کسی در اين اتاق متعجب شود اگر بگويم که رييس جمهور از همان روز نخست به قدرت رسيدنش برای پيدا کرده راه‌حلی که به طور مسوولانه نيروهايمان را از عراق خارج کند،‌ درتلاش بوده است.

مورل نيز بيان کرد که انتظار دارد طی روزهای آينده طرح کلی خروج نيروها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد که بسياری از نيروهای باقی مانده مشاوران نظامی در زمينه‌هايی مثل جمع آوری اطلاعات خواهند بود، يا اين که به ارتش عراق کمک خواهند کرد تا شکاف عدم وجود تجهيزات کافی نظير هلی کوپترها را پر کنند.

اگر چه به گفته وی عراق هنوز يک منطقه جنگی است، اما بيشتر نيروهای باقی مانده کاری شبيه به جنگيدن نخواهند داشت.

دبير مطبوعاتی پنتاگون در اين باره گفت: اگر اين سربازان با خود اسلحه‌ی کمری حمل می‌کنند، مثل بقيه‌ی سربازان، نبايد آن را به اشتباه يک ماموريت جنگی قلمداد کرد.

وی افزود: برای نمونه، نيروهای حفاظتی وزارت دارايی آمريکا نيز اسلحه کمری دارند، آنها خود را نيروی جنگی نمی‌دانند و به طور حتم همانند يک سرباز در عمليات جنگی تجهيز نخواهند شد.

نيويورک تايمز پيش از اين در گزارشی اعلام کرده بود که باراک اوباما درصدد خارج کردن نيروهای آمريکايی از عراق تا اوت ۲۰۱۰ است.

به گفته مقام‌های آمريکايی اوباما تا روز جمعه خبر خروج اکثر نيروهای آمريکايی از عراق تا اوت سال ۲۰۱۰ را اعلام خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016