شنبه 17 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده کل سپاه: جهانی‌شدن انقلاب اسلامی آغاز شده است، تهديد عليه جمهوری اسلامی رفع شده است، ايسنا

يادواره سردار شهيد حسين املاکی جانشين لشکر ۱۶ قدس و هشت‌هزار شهيد استان گيلان با حضور گسترده گيلانی‌های مقيم تهران، نمايندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و برخی از مسوولان ديگر بعدازظهر روز شنبه در مسجد بلال صداوسيما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «فرهنگ و حماسه» خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران در اين يادواره ضمن تبريک هفته وحدت و تشکر از برگزارکنندگان اين يادواره و حضار و همچنين گرامی‌داشت شهدای انقلاب اسلامی و هشت‌سال دفاع مقدس افزود: امروز ما هرچه داريم از شهيدان است و انقلاب اسلامی ايران به برکت خون شهيدان به ثمر نشست و با شهيدان هشت‌سال دفاع مقدس، اين انقلاب تثبيت و توسعه يافت و هم‌اکنون جهانی‌شدن انقلاب اسلامی ايران در جهان آغاز شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که امروز انوار تابناک انقلاب اسلامی ايران در سراسر جهان می‌درخشد، افزود: اين انقلاب توجه همه تشنگان حقيقت و محرومين و مستضعفين دنيا را به خود جلب کرده است و همه به دنبال يافتن راه‌ها و مسيرهايی هستند که شهدا و جانبازان و مردم ايران اسلامی رفتند که در واقع اين مردم امروز به عنوان يک ملت قهرمان در جهان شناخته شده‌اند.

او اظهار کرد: امروز، عزت و اقتدار بی‌نظيری برای انقلاب اسلامی به برکت خون شهيدان به ارمغان آورده شده است و همه دنيا به شکست‌ناپذيری ايران اسلامی اعتراف می‌کنند که اين نيز به برکت خون شهيدان است.

وی با بيان اين‌که مقاومت مردم فلسطين و غزه نيز يک الگوبرداری از ايران اسلامی است، گفت: در مجموع، بازسازی و احيای اسلام و مظهر تشيع در جهان مديون خون شهيدان انقلاب اسلامی ايران و هشت‌سال دفاع مقدس است و مردم ما نيز به خوبی از شهيدان قدردانی می‌کنند به طوری‌که برگزاری چنين مراسماتی بيانگر اين واقعيات است.

سرلشکر جعفری با ابراز اميدواری به اين‌که در اين مراسمات آن‌چه شايسته شهيدان است برای ما فراگيری و يادگيری شود، گفت: بايد از اين مراسم‌ها درس‌هايی هرچند جزئی از شهيدان داشته باشيم و از خدا بخواهيم که شهيدان بيش از گذشته برای آينده چراغ راه‌مان قرار گيرند. در واقع فلسفه شهيد و شهادت نيز همين است که شهدا چراغ راه آينده‌اند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اين‌که امروز هرچه که شاهديم نتيجه ازخودگذشتگی گذشتگانمان است، تصريح کرد: برای بزرگداشت شهيدان، کافی نيست که فقط دور هم جمع شويم بلکه بايد از شهيدان و راه آن‌ها برای آينده توشه‌ای برگيريم و توجه داشته باشيم که از امروز به بعد برای توسعه و تثبيت انقلاب چه تکليفی داريم؟.

وی تأکيد کرد: برخی فکر می‌کنند که امروز تهديد عليه جمهوری اسلامی ايران رفع شده است اما شايد تهديد گسترده نظامی ديگر نباشد اما اين به اين معنا نيست که تهديد برطرف شده است بلکه نوع و ماهيت تهديدها تغيير يافته است و شايد اگرچه امروز همه توان نظامی دشمنان ايران در اطراف مستقر شده باشند و برای کنترل ايران آرايش نظامی گرفته باشند و اما نتوانند هيچ غلطی کنند که در واقع اين بزرگ‌ترين دستاورد خون شهيدان است ولی دشمنان امروز به سمت برنامه‌ريزی‌هايی رفته‌اند که به خيال خام خود بتوانند مبانی انقلاب،‌ باورهای سياسی، دينی‌، فرهنگی و اعتقادات مردم را تغيير دهند. در واقع، امروز اين موارد مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است و به قول مقام معظم رهبری، امروز دشمن به ما شبيخون فرهنگی می‌زند.

سرلشکر جعفری ادامه داد: اگر به دنبال اين هستيم که از شهدا درس ياد بگيريم بايد دغدغه‌ امروز ما اين باشد که در آينده و امروز تهديدات چگونه است و خود را برای مقابله با آن تهديد فدا کنيم، مبارزه کنيم و اگر لياقت داشتيم در اين راه به شهادت برسيم.

او يادآور شد: بسياری فکر می‌کنند شهادت فقط برای جبهه‌ها و صحنه‌های نبرد است اما اين‌طور نيست و در حقيقت کيفيت شهادت در صحنه‌های ديگر متفاوت است و رسيدن به اين مقام سخت‌تر است.

فرمانده کل سپاه با بيان اين‌که در اکثر وصيت‌نامه شهيدان دفاع از اسلام و امام (ره) توصيه شده است ادامه داد: مگر امروز هجمه به انقلاب و اسلام و ولايت فقيه تمام شده است؟ در واقع بايد بدانيم که اين مسايل امروز بيشتر نيز شده است و در ۱۰، ۱۵ سال گذشته شاهد قرائت‌های مختلف از دين بوده‌ايم به طوری‌که گستاخی‌ها به جايی رسيده بود که توقف انقلاب نيز عنوان شده بود. با اين حساب اين صحنه‌ها مجاهد و رزمنده می‌خواهد و مقاومت در اين صحنه‌ها متفاوت با صحنه نبرد است و ما بايد بتوانيم در اين مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها به دنبال اين باشيم که اگر امروز شهيد املاکی و شهدای ما زنده بودند در صحنه‌های مختلف چه می‌کردند و بايد بدانيم که اين راه ادامه خواهد داشت تا زمانی‌که اين انقلاب به دست صاحب اصلی خود برسد و امروز ما بايد تکليف خود را در صحنه‌های متفاوت پيدا کنيم و انجام دهيم.

او در بخش ديگری از سخنانش تصريح کرد: دانشجو در صحنه‌های علمی احتياج به جهاد و سختکوشی دارد چرا که ايران برای ادامه اين راه الهی به اين پيشرفت‌های علمی نياز دارد و چاره‌ای غير از اين نيست و در واقع جهاد علمی و فرهنگی از ضروريات آينده انقلاب اسلامی ايران است. امروز در اين صحنه‌ها درگيری است و سرباز و مجاهد می‌خواهد که بداند چه‌طور اين راه را بپيمايد. امروز اين صحنه‌ها نيازمند افرادی همچون شهدا است و اين دست‌يافتنی است.

سرلشکر جعفری تأکيد کرد: امروز بايد در هر پست و مقامی که هستيم نگاه الهی به وظيفه خود داشته باشيم و در جهت رضای خدا انجام تکليف کنيم و بايد احساسی که شهدا در انجام کار داشتند را ما در انجام کارها توسعه دهيم.

وی با بيان اين‌که نگاه‌های مادی و غيردينی و غيرالهی در جنگ نيز وجود داشت، گفت: اما اين نگاه با حضور بنی‌صدر فقط سه‌ماه دوام آورد که در واقع او از جايگزينی نگاه معنوی و دينی در جبهه‌ها جلوگيری می‌کرد ولی آن نگاه در دی‌ماه سال ۵۹ به بن‌بست رسيد و هنگامی بنی‌صدر در عمليات هويزه شکست خورد به امام پيشنهاد مذاکره داد و آن‌جا پايان آن نگاه بود و پس از آن نيروهای مردمی در جبهه‌ها اقدامات خوبی انجام دادند و در حقيقت پس از آن‌که مانع اصلی وحدت ارتش و سپاه از راه برداشته شد عمليات‌های خوبی انجام گرفت و با اين روال و با نيروی ايمان و تکليف‌محوری، ارتش صدام شکست خورد.

فرمانده کل سپاه با تأکيد بر اين‌که نگاه مادی و غيرالهی برای انقلاب و اهداف انقلاب سودی ندارد، گفت: اقدامات سازنده در اين انقلاب با نگاه دينی و الهی متناسب با فرهنگ و اعتقادات مردم بوده است به طوری‌که مقاومت و پايداری در بحث هسته‌ای نمونه ديگری از تفاوت اين دو نگاه است. نگاهی طوری پيش می‌رود که غنی‌سازی متوقف می‌شود و يک‌سال توقف به سه‌سال می‌کشد اما نگاه ديگری می‌گويد بايد ادامه داد و دشمن نيز هيچ غلطی نمی‌تواند بکند در واقع اين نگاه چندسالی است که زنده و احيا شده و به سرعت در جهان درحال گسترش است.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: در مجموع، انقلاب اسلامی پس از ۳۰ سال بنابر اظهارنظر صاحب‌نظران غربی مبنای تشکيل يک دوران و عصر جديدی شده است و دوره ماشينی ۲۰۰ سال گذشته درحال اتمام است و جای آن را عصر معنويت و ايمان و خدامحوری دارد می‌گيرد. انقلاب اسلامی اين اثر بزرگ را امروز در جهان گذاشته است و نصرت‌های الهی نيز نصيب اين راه می‌شود.

او ادامه داد: حزب‌الله لبنان و غزه نيز با قرار گرفتن در اين مسير به پيروزی رسيده‌اند و اين حوادث کوچک نيست و ما چون در متن اين حوادث هستيم عظمت آن را درک نمی‌کنيم ولی در خارج از ايران بيش از ما به اين عظمت‌ها پی می‌برند.

فرمانده کل سپاه يادآور شد: اين راه انقلاب اسلامی که امروز با شتاب بيشتری در جهان در حال توسعه است برای ملت ايران تکليف‌آور است و بايد از شهيدان بخواهيم که راه را به ما نشان دهند و ما اين راه را به خوبی طی کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016