جمعه 23 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده کل سپاه: بايد حتما در آينده‌ جهان اسلام و دنيا تاثير و نقش اساسی ايفا کنيم، ايسنا

فرمانده کل سپاه گفت: ما امروز شاهد گسترش روزبه‌روز ارزش‌های اسلامی درجهان هستيم و اين همان آرمان‌هايی است که همه‌ علما و مجاهدان در طول تاريخ اسلام آن را آرزو داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) سردار سرلشکر جعفری در مراسم اختتاميه بيست و هفتمين دوره‌ مسابقات قرآن کريم برادران رسمی و سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران در رشته‌های قرائت، حفظ، درک مفاهيم اظهار کرد: اميدواريم به برکت قرآن کريم و اين انوار الهی همه‌ ما و به ويژه آنانی که در اين مسابقات شرکت می‌کنند در عمل دستورات قرآن را محور زندگی خودشان قرار دهند.

وی با بيان اين‌که " همه ايمان خلاصه می‌شود در عمل و آن هم عملی که در راه رضای خدا خالصانه و با نيت باشد" گفت: خيلی‌ها بی‌ايمانند و ايمان ضعيفی دارند و جمع کثيری هم متوسط‌اند و به صورت معمولی ايمان دارند ولی تعداد قليلی دارای درجات بالای ايمانی هستند.

وی افزود: حفظ قرآن،قرائت قرآن و کار با آن اثر اوليه‌اش حفظ مومنين از خطرات و لغزش‌های بی‌ايمانی و شيطانی است.اما برای پيمودن درجات بالای ايمانی بايد تصميم قطعی برای عمل به دستورات الهی و تطبيق آن‌ها با شرايط امروز و تلاش برای عمل کردن به آن‌ها داشت.

فرمانده کل سپاه با ابراز اميدواری نسبت به اين‌که " همين برنامه‌ها زمينه‌هايی شود تا در اين مسير تلاش نماييم" گفت: اگر جامعه‌ای به صورت گروهی و جمعی پيرو دستورات الهی باشند و به سيرت پيامبر مکرم اسلام(ص) عمل کند به اقتدار بی‌نظيری از سوی خداوند متعال نائل می‌شوند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ايران و نظام جمهوری اسلامی ايران که بنا بر دستورات الهی و رهبری امام راحل و نيز همراهی مردم حاصل شد نتيجه‌ عمل به اين راه الهی است.

وی خاطرنشان کرد: به اقرار دوست و دشمن امروز جمهوری اسلامی ايران يکی از قدرت‌های بزرگ جهانی نه با اتکاء به قدرت‌های مادی بلکه با اتکاء به دستورات قرآنی و سيره‌ عملی پيامبر اکرم(ص) شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفری ادامه داد: ما امروز نتيجه سی سال عمل به دستورات الهی و عمل انقلابی و سال‌های پيش از آن را شاهد هستيم. همه اين پيروزی‌ها در چند نکته خلاصه می‌شود که از آن جمله می‌توان به قرآن محور بودن حرکت جمهوری اسلامی ايران برای فهم اين کتاب الهی و تطبيق آن با شرايط امروزی و توجه به احاديث و روايات پيامبر اشاره کرد.

وی گفت:در يک نظام الهی آن‌چه مهم است پياده شدن دستورات الهی در جامعه می‌باشد که اين مسيری طولانی است.جمهوری اسلامی ايران اين مسير را شروع کرده و هم‌چنان ادامه می‌دهد تا به نتيجه برسد و در نهايت آن را به دست صاحب اصلی‌اش برساند.

وی اظهار کرد: آن‌چه ما را به يک قدرت بزرگ معنوی تبديل کرده است، مولفه‌هايی دارد که بايد به طور خلاصه گفت ما همه چيز را بايد در ميان احاديث و روايات به دنبالش باشيم.

فرمانده کل سپاه گفت: ارزش‌های اسلامی که به صورت محوری بدان‌ها تاکيد شده و جوهره‌ قرآن کريم در خصوص حکومت اسلامی بر آن‌ها تاکيد دارد چند نکته است که به جز از آن باور به قدرت لايزال الهی که مبنای اين چنين حرکت‌هايی است، می‌باشد.

وی ادامه داد: در وهله اول بايد به باور مردم ايران و مسوولان نظام جمهوری اسلامی در استقلال واقعی و خودکفايی و باور به توانمندی‌های انسانی که در کشور وجود دارد اشاره کرد که اين‌ها ناشی از اتکاء به قدرت الهی است و اين ارزشی کليدی است که در جامعه رعايت شده است.

وی ادامه داد: نکته دوم مقاومت در برابر فشارهای مختلف استکبار جهانی و عقب‌نشينی نکردن از راه حق و حرف حق است. اين مقاومت به سادگی به دست نيامده و به آن به راحتی عمل نشده است. ملت ايران سختی‌های بسياری را مانند فشارهای اقتصادی و ناامنی‌های مختلف تجربه کرده است تا اين نتايج حاصل آيند. ايستادگی در راه حق و مقاومت بر روی ارزش‌ها، نصرت الهی را شامل می‌شود که خيلی‌ها در اين راستا بريدند و خلاف اين راه را توصيه کردند.

جعفری افزود: امروز نيز اين افراد هستند که اعتقادی به ايستادگی بر اصول و مبانی ندارند و در مقاطعی نيز به آن عمل نکردند.

وی از ديگر نکات مهم درباره عمل به دستورات الهی به دفاع از مستضعفان جهان به خصوص مسلمانان ازسوی نظام جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و افزود: دفاع ما از مستضعفان جهان به خصوص مردم فلسطين حکمی قرآنی برای نظام جمهوری اسلامی ايران است که اين نظام به آن عمل کرد و در اين راه نيز هزينه‌های بسياری پرداخت.

وی ادامه داد: دفاع از مستضعفان شعار محوری شيعه است ولی در اين مسير مخالفت‌های بسياری در داخل نظام و کشور وجود دارد. البته امروز خيلی کمتر شده است؛ زيرا نتايج و موقعيت‌های آن معلوم شده و به همين خاطر برخی از مخالفت‌ها در اين رابطه کاهش يافته است.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: در ده سال گذشته شاهد بوديم که چقدر به اين مسائل پرداخته می‌شد با اين مضمون که چرا به چنين حمايت‌های از سوی نظام جمهوری اسلامی ايران پرداخته می‌شود. البته در زمان حيات امام(ره) اين مخالفت‌ها وجود داشت که ايشان جواب‌های محکمی در برابر آن‌ها می‌دادند.

وی اظهار کرد: دفاع از محرومان داخلی و خارجی با محوريت توسعه‌ عدالت و توجه به عدالت که دفاع از محرومين را شامل می‌شود در سال‌هايی مورد بی‌مهری قرار گرفت؛ البته در شعار به اين مسائل پرداخته می‌شد ولی در عمل به آن‌ها عمل نمی‌شد.

وی ادامه داد: جهاد علمی نيز از جمله‌ی نکاتی است که ما را در جهت عمل به دستورات الهی ياری کرد که اين مهم موجب شگفتی بسياری از صاحب‌نظران علمی در جهان شده است. اين جهاد برمی‌گردد به انگيزه و اعتقادی که در نيروها و سرمايه‌های ايران اسلامی وجود دارد و توصيه‌ای است که مقام معظم رهبری چند سال است که بدان تاکيد کرده‌اند و در حال حاضر در مسير تحقق يافتن است.

جعفری تاکيد کرد: آن‌چه برای آينده انقلاب بايد بدان توجه داشته باشيم، اين است که عصر و دوران در حال تغيير است و ما در حال ورود به عصر جديدی هستيم؛ هم‌اکنون از عصر ماشينی که معادلات پيشرفت در آن معادلاتی مادی است وارد عصر جديدی می‌شويم که در آن ايمان و خدامحوری محور اصلی فعاليت‌های سياسی و بين‌المللی است. اين نکته اصلی را علما و متفکرين ما بايد بدان توجه کنند که در اين عصری که به آن وارد می‌شويم نقش جامعه‌ اسلامی و علمای ما در آن چه چيز بايد باشد.

وی افزود: ما در عين اين‌که آينده را بايد پيش‌بينی کنيم ولی تنها نبايد به اين کفايت کنيم و بايد ببينيم برای آينده چه کار بايد بکنيم. ما بايد حتما در آينده‌ جهان اسلام و جهان تاثير و نقش اساسی ايفا نماييم. تاکنون جمهوری اسلامی اين نقش را داشته و می‌تواند همچنان نيز داشته باشد ولی بايد در جهت ايفای اين نقش تلاش کنيم.

وی با تاکيد بر اين‌که " به جای آينده‌نگری بايد به آينده‌سازی فکر کنيم" گفت: حتما آن‌هايی که با قرآن آشنا هستند بايد هدف غايی خود را آينده‌سازی قرار دهند. ما اميدواريم با عنايت خداوند متعال و تلاش آحاد مردم اين تلاش با سرعت بيشتری تحقق يابد.

فرمانده کل سپاه گفت: بدون ترديد توکل شما به خداوند متعال و اين‌که اخلاص شما ترقی يابد، ما را در موفقيت در اين مسابقات قرآنی و معنوی موفق‌تر خواهد کرد؛ زيرا اين رمز موفقيت در همه زمينه‌هاست. هر کاری که برای رضای خدا انجام دهيم اول بايد نيت‌مان خالص باشد. پس از آن است که ما می‌توانيم مطمئن به موفقيت چه در اين مسابقات و چه در مسابقات ديگر باشيم.

وی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران در حال حاضر بيش از گذشته نياز به کار بر روی احاديث و روايات برای عملی کردن آن‌ها دارد.

در ادامه‌ی اين مراسم سردار جعفری به همراه حجت‌الاسلام ذوالنوری جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه و تنی چند از ديگر مسوولين حاضر در اين مراسم به اهدای جوايز برندگان نهايی بيست و هفتمين مسابقات قرآن کريم برادران رسمی و سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران پرداختند.





















Copyright: gooya.com 2016