یکشنبه 2 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کاخ سفید پس از پیام نوروزی اوباما اعلام کرد: اقدامات دیگری هم داریم، خبرآنلاین

کاخ سفید پیام نوروزی اوباما به ایران را یکی از اقدامات این کشور دانست و گفت قدم بعدی برنامه ریزی شده است.

ساعاتی از ارسال پیام اوباما به ایران به مناسبت عید نوروز نگذشته بود که کاخ سفید با بیان این که واشنگتن قصد دارد گام‌های بیشتری را در راستای تعامل با ایران بردارد ، تاکید کرد گام بعدی نیز برنامه ریزی شده است .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رابرت گیبز، سخنگوی کاخ در پاسخ به این پرسش که آیا کاخ سفید امیدوار است این پیام به مذاکره با ایران در حالی که واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش در تلاش برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌یی تهران هستند منجر شود، گقت: آشکار است که یک سری ارزیابی‌های کلی باید از سیاست‌هایمان انجام شود.

وی در عین حال افزود : به طور کلی اقدامات بسیاری وجود دارد ودر خصوص ایران گام بعدی برنامه‌ریزی شده ، اما من امروز به جزییات آن نخواهم پرداخت .

باراک اوباما روز جمعه در اقدامی بی سابقه در پیامی دوستانه به مناسبت فرارسیدن نوروز، خواستار تجدید مناسبات ایران و آمریکا شد و از «ملت بزرگ ایران» یاد کرد و در پایان پیام خود عید نوروز را به زبان فارسی به ایرانیان تبریک گفت .

اما اولین واکنش رسمی تهران به پیام نوروزی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا را منوچهر متکی وزیر خارجه ایران نشان داد و به روال همیشگی گفت : " ایران پیام نوروزی رییس جمهور آمریکا را مطالعه می کند " .

وی که این سخنان را در کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان نشست وزیران خارجه سه کشور فارسی زبان در افغانستان برزگار شده بود بیان می کرد در ادامه افزود : این چیز خوبی است که نوروز را به عنوان فرصتی برای ارسال پیام دوستی و صلح مغتنم شمرد و ما این پیام را مورد بررسی قرار می دهیم .

متکی پیش از این نیز در واکنش به اقدامات قبلی اوباما متذکر شده بود دولت جدید آمریکا باید در عمل نشان بدهد که آمریکا واقعا خواستار تغییر در روابط تهران واشنگتن است .

فقط مشت های غیر دوستانه دیده ایم

اگرچه سخنان متکی را می توان اولین واکنش رسمی دستگاه دیپلماسی ایران محسوب کرد اما قبل از وزیر خارجه کشورمان ؛ این علی اکبرجوانفکر یکی از مشاوران احمدی نژاد بود که گفت: تهران از درخواست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای داشتن روابط بهتر با ایران استقبال می کنداما معتقد است واشنگتن باید اشتباهات گذشته خود را بپذیرد و تلاش کند آنها را اصلاح کند.

جوانفکر افزود : " ما از علاقه مندی دولت آمریکا به حل و فصل اختلافات (با ایران) استقبال می کنیم. دولت آمریکا باید اشتباهات گذشته خود را تصدیق کند و برای اصلاح آنها به منظور رفع اختلافات بکوشد."

به گزارش رویترز جوانفکر گفت :"آمریکا با تغییر اساسی رفتار خود می تواند دست دوستی به طرف ما دراز کند. تاکنون انچه ما دریافت کرده ایم مشت های غیردوستانه بوده است."

وی افزود :"تحریم های نامحدود که هنوز هم ادامه دارد و آمریکا آن را تمدید کرده اشتباه است و باید مورد بازبینی قرار گیرد."

جوانفکر همچنین به حمایت آمریکا از اسرائیل- دشمن اصلی ایران- اشاره کرد و گفت :"حمایت از اسرائیل یک حرکت دوستانه نیست و سال جدید فرصتی برای آمریکاست تا این سیاست را تغییر دهد."

خبر نسبتا خوبی است

پیام نوروزی اوباما که در یک فیلم ضبط شده خطاب به ایران مطرح شد اما استقبال مقامات اروپایی را در پی داشت. آنان بلافاصله نسبت به سخنان رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان دادند. د رهمین باره همتای فرانسوی اوباما و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو مقامی بودند که از پیام رئیس جمهوری آمریکا خطاب به ایران استقبال کردند.

خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 در گفت و گو با ایران از رهبری ایران خواست که نسبت به این پیام واکنشی مثبت از خود نشان دهد. سولانا افزود: پیام اوباما پیرامون آغازی نو، بسیار سازنده است. وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که تهران با دقت به پیشنهاد توجه کرده و از تجدید مناسبات میان دو کشور استقبال کند. اما د رحالی که سولانا معتقد است بدین طریق فصل جدیدی در روابط ایران و آمریکا گشوده خواهد شد نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه گفت : پیشنهاد برقراری تماس که رئیس جمهوری آمریکا در پیام نوروزی خود به مقامات ایران داده است "خبر نسبتا خوبی" است، هرچند موضوع تحریم های مربوط به برنامه هسته ای این کشور همچنان "در دستور کار باقی می ماند".

سارکوزی پس از پایان نشست دو روزه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: سال های سال منتظر بودیم که آمریکایی ها نه فقط در مسئله ایران، بلکه در مسئله فلسطین و اسرائیل درگیر شوند، بنابراین این خبر نسبتا خوبی است .





















Copyright: gooya.com 2016