دوشنبه 3 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برگشت پيام های آقای باراک اوباما، نشانی گيرندگان درست نيست، فرامرز دادرس

روز شنبه ۲۱ مارس ۲۰۰۹ ،برابر با يکم فروردين ماه ، پيامی از سوی آقای باراک اوباما رييس جمهور آمريکا، به مناسبت نوروز، به سران جمهوری اسلامی فرستاده شد. در همين روز پيامی نيز از سوی آقای اوباما، در پاسخ شادباش رييس جمهور پيشين فرانسه، آقای ژاک شيراک ، برای وی فرستاده شد. در هر دو اين پيام ها آقای اوباما، و رايزنان ايشان، در باره هويت ونشانی گيرندگان پيام ها، دچاراشتباه بزرگی شدند، که بدور از جايگاه رييس جمهور يک کشور نيرومند در جهان می باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای اوباما در پاسخ به آقای ژاک شيراک نوشت: « بر اين باورم که ما در چهار سال آينده می توانيم، با همکاری با يکديگر و داشتن روحيه صلح خواهی و دوستی، جهانی مطمئن بسازيم».

آقای اوباما، فراموش کرده است ، که نزديک به دو سال است، که ديگر ژاک شيراک رييس جمهور فرانسه نيست. و گذشته از آن اوباما در سفر چند ماه پيش خود به پاريس، هنگام مبارزات انتخاباتی آمريکا، که به پيروزی خود ايشان انجاميد ، ميهمان آقای نيکلا سارکوزی، رييس جمهور کنونی فرانسه بود ، و حتا در کنار وی يک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد، و چند عکس يادگاری نيز با يکديگر برداشتند.

اين پيام زمانی فرستاده شد، که تنها سه روز پيشتر، پس از چهل و سه سال، با پافشاری آقای سارکوزی رييس جمهور فرانسه ، و خرسندی آمريکايی ها ، بار ديگر فرانسه به فرماندهی ناتو پيوست، و همکاری تنگاتنگی را با آمريکايی ها آغاز کرد.

اشتباه آقای اوباما در پيام خود ، ناخشنودی رييس جمهور کنونی فرانسه را در پی داشت شد، که از هنگام گزينش آقای اوباما به رياست جمهوری آمريکا، چند بار درخواست ديداری با اوباما را داشته، و اين درخواست تاکنون بی پاسخ مانده است.

آقای اوباما در فرستادن پيام به سران جمهوری اسلامی نيز دچار اشتباه شده است، که همين موضوع می تواند واکنش های ناخوشايندی را در پاسخ از سوی سران حکومت اسلامی در بر داشته باشد.

در بخشی از پيام ايشان گفته است : « نوروز تنها بخشی از فرهنگ نام آور شماست. هنر، موسيقی، ادبيات و نوآوری شما جهان را به دنيايی زيباتر و بهتر تبديل کرده است».

آقای اوباما و مشاوران ايشان، بويژه آقای سيد ولی الله نصر، مشاور مذهبی ايشان در زمينه اسلام شيعه ، که بی شک در تنظيم اين پيام شرکت داشته است، نتوانستند درک نمايند، که حکومت اسلامی در ايران، همواره دشمنی خود را در برگزاری هر گونه جشن ايرانی که ريشه در فرهنگ کهن ايرانيان پيش از اسلام دارد نشان داده است، و در انديشه اسلامی ، هنر و شاخه های گوناگون آن مانند نقاشی، مجسمه سازی ، نمايش و... ابزار و آلات بی دينی، و موسيقی نيزاز آلات لهو و لعب وطرب بشمار می آيند، و از جزای اسلامی، که شلاق و زندان و گاه اعدام باشد برخوردار می باشند. هر گونه نوآوری نيز بدعت در دين و مذهب بشمار آورده می شود، و نوآوران يا بدعت گذاران، شايسته مرگ می باشند.

در بخش ديگری از اين پيام ، آقای اوباما با ياری جستن از انديشه های والا وخرد گرای فرهنگ کهن ايران می گويد: « اين جشن، هم يک آيين باستانی و هم زمانی، برای بازآفرينی است» و در دنباله می گويد « پس اين فصلی برای آغازی نو است».

سخن آقای اوباما، از بازآفرينی و آغازی نو، برداشتی ازفرهنگ کهن ايران و سخنان زرتشت در گاتها است، که در آن از تازه گردانی و نوزايی جهان سخن آمده است. ياری جستن آقای اوباما، از فرهنگ کهن و باستانی ايران، برای نزديکی با جمهوری اسلامی، سران حکومت اسلامی را دچار دردسرنموده، و در تنگنا قرار می دهد. زيرا ازهنگام روی کار آمدن حکومت اسلامی، همه کوشش پايوران اين حکومت، درراستای نابودی هر چه بيشتر ارزش های فرهنگی ايرانيان بوده است، درحاليکه سخنان آقای باراک اوباما، رييس جمهور يکی از نيرومند ترين کشورها، و بزرگترين دموکراسی ها ی جهان، بازگو کننده اين پيام است ، که جهانيان فرهنگ کهن ايران، و نوروز باستانی را ارج می نهند، و آنرا گرامی می دارند. گراميداشت ارزش های والای فرهنگ کهن ايرانيان، از سوی جهانيان، خوشايند سران حکومت اسلامی نمی باشد.

جشن نوروز باستانی، و نوزايی جهان بر همگان شاد باد.
فرامرز دادرس





















Copyright: gooya.com 2016