سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام نگرانی کميسيون حقوق بشر جبهه مشارکت درباره وقايع اخير زندان های کشور

بسمه تعالی

در گذشت اخير دو تن از زندانيان سياسی در زندان های رجايی شهرکرج و اوين، بار ديگر موضوع وجود بی توجهی مسئولين امر به سلامت و درمان زندانيان سياسی و ناديده گرفتن معيارها و موازين حقوق ‌بشر رادر‌‌ کانون توجه افکار عمومی و نهاد های حقوق بشری داخلی و خارجی قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنچه مسلم است ، فقدان امکانات لازم برای حفظ سلامت و درمان زندانيان سياسی در دوران بازداشت و عدم پيگيری و اطلاع رسانی دقيق قوه قضائيه و ديگر دستگاه های مسئول درباره دلايل و عوامل مرتبط با مرگ تعدادی از زندانيان سياسی، به صورتی آشکار مغاير با حق بر خورداری متهمين و زندانيان سياسی از شرايط انسانی بازداشت و حق رسيدگی به شکايات بازماندگان زندانيان متوفی در محاکم بی طرف ، مستقل و علنی است.

در مقام ريشه يابی وقوع و تکرار موارد مذکور می توان به وجود خلاءهای قانونی در نظام قضايی کشور و به وی‍ژه معطل ماندن اصل ۱۶۸ قانون اساسی در باره لزوم رسيدگی به جرايم سياسی و مطبوعاتی به صورت علنی و با حضور هيات منصفه در محاکم دادگستری اشاره کرد.

علاوه بر مسائلی که در رابطه با استقلال واقعی قوه قضاييه قابل طرح می‌باشد، فقدان امکان نظارت مؤثر افکار عمومی و نهاد های مستقل مدنی بر عملکرد دستگاه ها و نهاد های مرتبط و مسؤل در زمينه حقوق سياسی ، مدنی و شهروندی از ديگر دلايل وقوع حوادث مذکور است .

تاخير در ايجاد و بسط زير ساخت های قانونی مورد نياز برای رعايت حقوق سياسی و مدنی مخالفان و منتقدان سياسی در نظام قضايی و امنيتی کشور باعث تکرار اتفاقاتی نظير حوادث اخير خواهد شد.

با توجه به پيامد های داخلی و خارجی اتفاقات اخير در زندان های کشور، رعايت حقوق متهمين و زندانيان سياسی را حايز اهميتی بسيار دانسته و بر اين باوريم که تداوم رويه موجود نه تنها نقض صريح قانون اساسی و موازين جهانشمول حقوق بشر می‌باشد، بلکه با آموزه های دينی، سيره نبوی و شيوه امامان عاليقدر شيعه در برخورد با اسرا و منتقدين خود ناسازگار است.

کميسيون حقوق بشر جبهه مشارکت ايران اسلامی ضمن ابراز نگرانی عميق از تداوم وضعيت موجود در زندان ها ی کشور و ابراز تاسف و همدردی با خانواده های در گذشتگان اخير بر ضرورت مسئوليت پذيری و ارايه پاسخ های قانع کننده مسئولين امر در اين زمينه تاکيد می نمايد .

جبهه مشارکت ايران اسلامی
۱۷/۱/۱۳۸۸





















Copyright: gooya.com 2016