پنجشنبه 20 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد "خبر خوش هسته ای" را اعلام کرد: سانتريفيوژ جديد ايرانی توليد شد، ايسنا

* آماده‌ايم در مديريت خلع سلاح جهانی مشارکت فعال داشته باشيم

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان عصر پنج‌شنبه در جشن ملی فن‌آوری هسته‌يی که در UCF برگزار شده بود، اظهار کرد: ما امروز شاهد دو دستاورد بزرگ در صنعت هسته‌يی کشورمان هستيم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به اصفهان، رييس‌جمهور در ايم مراسم دستاورد اول را بسته‌بندی سوخت و آماده کردن سوخت برای قرار گرفتن در راکتورها عنوان کرد و دستاورد دوم را آزمايش دو نوع سانتريفيوژ جديد با ظرفيت چند برابر سانتريفيوژهای موجود عنوان کرد.

وی افزود: اين دستاوردها به صورت کامل حاصل تلاش، نوآوری و سازندگی دانشمندان و جوانان عزيز ايران زمين است.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: خدا را سپاسگذارم که به صورت پی در پی و مستمر عنايتش را شامل حال ملت ايران کرده است. خدايی که به فکر، انديشه و همت جوانان و دانشمندان و مديران اين سرزمين برکت و شکوفايی اعطا می‌کند به گونه‌ای که مسيرهای طولانی و قله‌های سنگين را پی در پی و با سرعت طی می‌کنند و نتايج شيرينی را در اختيار ملت ايران و جامعه‌ی بشری قرار می‌دهد.

وی تهديدات خارجی گفت: حتی آن‌ها تا مرز تهديد نظامی و ادبيات خشن نظامی هم پيش رفتند اما به فضل الهی و به لطف ايستادگی ملت ايران و همبستگی بی‌نظير و اتحاد ملت و حرکت پشت سر رهبری عزيز قطار پيشرفت و تعالی ملت ايران با سرعت روزافزون و در مسير درست در حال حرکت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور با اشاره به علت اصلی پيروزی‌های ملت ايران و شکست‌های پی در پی بدخواهان، تصريح کرد: روشن است ايمان به خدای متعال و کار برای خدا و اخلاص در عمل و ارزش‌های انسانی ملت ايران نظير استعدادهای شگرف انسانی، قدرت و اميد به آينده و مجاهدت مستمر و خستگی‌ناپذير دانشمندان و کارشناسان و تصميم و اراده‌ی قوی و البته دست‌های رو به آسمان يک ملت مومن و شجاع و مقاومت و ايستادگی رمز پيروزی ملت ماست.

احمدی‌نژاد گفت: راه آينده همين است و اگر بنا باشد ملت ايران جايگاه شايسته‌ی خود را در جهان احراز کند که صد البته شايستگی بسيار بسيار بالاتر از موقعيت کنونی است و اگر بخواهيم قله‌های رفيع را به سرعت طی کنيم راه همين است؛ گر چه راه طولانی‌ای آمده‌ايم اما در مقايسه با نقطه‌ی آرمانی در ابتدای راهيم.

رييس‌جمهور گفت: جايگاه شايسته‌ی ملت ايران پرچمداری حرکت در اين مسير است. پرچمداری تحقق حيات طيبه‌ی الهی است. البته به فضل الهی طلعيه‌های تحقق چنين جامعه‌ای پيدا شده است و بايد موانع را به سرعت از پيش پای برداريم و همت‌ها و اراده‌ها را مستحکم کنيم و افق‌ها را به دور دست خيره کنيم.

وی ادامه داد: بدون ترديد ملت ايران اين شايستگی و توانايی را دارد و من از جوانان اين سرزمين و از همه‌ی دست‌اندرکاران اين کار عظيم تشکر و قدردانی می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس‌جمهور کشورمان در ادامه‌ی صحبت‌های خود در جشن ملی فن‌آوری هسته‌يی، گفت: شاهد بوديم که در سال‌های طولانی به ويژه در سال‌های اخير بدخواهان ملت ايران چگونه در برابر حرکت رو به جلو و پيشرفت ملت ما صف‌آرايی کردند و با دروغ و تحميل تلاش کردند حرکت ملت ايران را يا متوقف يا منحرف کنند و از همه‌ی توان خود در اين راستا استفاده کردند. حتی از قوانين و سازمان‌های بين‌المللی نيز برای پيشبرد اين مقصد خود سوء‌استفاده کردند.

وی ادامه داد: ما شاهد بوديم که آن‌ها از شورای امنيت و از آژانس انرژی اتمی و از واژه‌های زيبا و عناوين انسانی و شعارهای ضد جنگ نيز برای پيشبرد اين هدف خود استفاده کردند و در واقع آن‌ها از همه‌ی اين ابزارها برای مقابله با پيشرفت ملت ايران سوء استفاده کردند.

رييس‌جمهور گفت: در سال ۸۴ و بعد از انتخابات رياست جمهوری به اتفاق جمعی از دوستان به اين‌جا و هم‌چنين به نطنز سفر کرديم و ديديم که اين مکان‌ها را گرد و غبار گرفته است و سايه‌ی غم بر همه‌ی آن‌ها سنگينی می‌کرد و ما با ديدار جوانان و متخصصانی متوجه شديم که در چهره‌ی آن‌ها غم وجود داشت.

رييس‌ قوه مجريه با اشاره به اين که در نطنز ما مشاهده کرديم که حتی اره‌ی برقی نيز پلمپ شده بود، گفت: معنای آن اين است که اگر آن‌ها فرصت کنند و فرصت پيدا می‌کردند و به آن‌ها ميدان داده می‌شد حتی در دبيرستان‌های ما رشته‌های رياضی و تجربی را و در دانشگاه‌های ما رشته‌های مهندسی و فنی را پلمپ می‌کردند. کما اين که اين ادعا و تقاضا را نيز کرده بودند و اين مساله در اسناد موجود است.

او گفت: طبيعی بود که ملت ما چنين شرايطی را نمی‌پذيرد و نمی‌پذيرفت و ملت ايران تصميم گرفت که به اين معادله‌ی يک طرفه‌ی زورگويان عالم پايان دهد و بدون توجه به ادعاها و گزافه‌گويی‌ها و خودخواهی‌ها مسير پيشرفت خود را مستقلا انتخاب کرد و با تکيه بر جوانان خود تصميم گرفت اين مسير را طی کند. البته زورگويان و کسانی که انبارهای آن‌ها پر از سلاح‌های اتمی است، حنجره‌های خود را پاره کردند و ادعا کردند که امنيت جهانی و صلح جهانی به خطر افتاده است.

رييس‌جمهور گفت: بسيار روشن بود که ملت بزرگ ايران و معتقد به خط ولايت و امامت نمی‌تواند تحقيرهای زشت‌خويان را تحمل کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به روند فعاليت‌های هسته‌يی ايران از سال ۸۴ به بعد و ايستادگی ملت ايران در برابر فشارها اظهار کرد: در تيرماه سال ۸۶ ما اعلام کرديم که از نظر ما مساله‌ی هسته‌يی ايران پايان يافته است و ملت ايران برای دستيابی به حقوق قانونی خود تبعيت از چند کشور ويژه را نمی‌پذيرد و وقتی آنان ديدند که تهديدهايی که می‌کنند کارساز نيست مسير تعامل عوض شد و ملت ما گام به گام به جلو و بدخواهان گام به گام به عقب رفتند و امروز شرايط به نحوی است که تمام دنيا پذيرفته است که ملت ايران يک ملت صلح‌جو، عدالت‌محور و قانون‌مدار است. ملتی است که راه خود را انتخاب کرده است و همه پذيرفته‌اند که ملت ايران يک قدرت بزرگ جهانی است، يک قدرت صالح و انسانی. قدرتی که اقتدار او برخاسته از فرهنگ، تمدن، انديشه و عشق به انسان‌هاست نه متکی بر جنگ، خشونت‌طلبی و زورگويی. همه‌ی دنيا می‌دانند که ملت ايران مخالف خشونت، جنگ و استفاده از زورگويی است.

وی ادامه داد: همه‌ی دنيا می‌دانند که ملت ايران در مسير تحقق خواسته‌های خود يکپارچه تا آخر می‌ايستد.

رييس‌جمهور ادامه داد: ما سال گذشته بسته‌ای را به مدعيان عليه ايران ارايه داديم که يک بسته‌ی جامع بود و همه‌ی مسائل مهم امروز جامعه‌ی بشری را در بر می‌گرفت و اعلام کرديم که در چارچوب بسته گفت‌وگو کنيم. آنان نيز بسته‌ای را به ما تقديم کردند و در اين راستا يکی دو مذاکره انجام شد ولی بی‌نتيجه بود و به نتيجه‌ای نرسيد.

احمدی‌نژاد گفت: منطق ما اين بود که بايد در ابتدا چارچوب گفت‌وگوها معين شود و آغاز گفت‌وگوها بر پايه‌ی موضوعات مشترک و دغدغه‌های عمومی باشد و اگر بتوانيم در اين مرحله به موفقيت دست پيدا کنيم راه برای گفت‌وگو روی موضوعات اختلافی نيز باز می‌شود؛ اما اين گفت‌وگوها به نتيجه نرسيد و علت اين بود که آنان اصرار داشتند که توقف فعاليت‌های هسته‌يی را به ملت ايران تحميل کنند؛ ولی ملت ايران زير بار اين تحميل نرفت. امروز اعلام کرده‌اند که حق استفاده از چرخه‌ی سوخت و مديريت سوخت حق مسلم ايران است و آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که انحرافی به سمت سلاح وجود ندارد. آن‌ها اعلام کرده‌اند که آماده‌ی گفت‌وگو با ملت ايران هستند.

او تصريح کرد: مواضع ملت ايران روشن است. ملت ايران از اول اهل گفت‌وگو بوده اما گفت‌وگوها بايد بر پايه‌ی عدالت و احترام کامل به حقوق و قوانين باشد. گفت‌وگوی يک طرفه، مشروط و گفت‌وگو در يک فضای تهديد را هيچ انسان آزاده‌ای نمی‌پذيرد اما اگر اين گفت‌وگو در فضای عادلانه، برابر و احترام باشد ملت ايران همواره آماده‌ی گفت‌وگو بوده است.

رييس جمهور گفت: امروز شرايط ايران عوض شده است.

احمدی‌نژاد گفت: ما سال گذشته بسته‌ی پيشنهادی داديم ولی با توجه به تحولات جهانی بايد موضوعات جديد به بسته اضافه شود تا گفت‌وگوها جامع و راه‌گشا باشد.

وی هم‌چنين با بيان اين که آن‌ها بحث خلع سلاح هسته‌يی را مطرح کرده‌اند، گفت: ما آمادگی داريم در مديريت خلع سلاح جهانی مشارکت فعال داشته باشيم و همه‌ی دولت‌ها و جامعه‌ی بشری بايد در اين ارتباط احساس مشارکت کنند.

رييس قوه مجريه گفت: کسانی که گفته‌اند بايد به سمت خلع سلاح برويم و بمب اتمی چيز بدی است اعلام کرده‌اند تا خلع سلاح جهانی ما بمب‌های خود را حفظ می‌کنيم و اين تناقض در صحبت‌های آن‌هاست و در واقع خودخواهی و بی‌عدالتی است.

احمدی‌نژاد گفت: کسانی که بحث انهدام سلاح‌های اتمی را مطرح می‌کنند اول بايد از خود شروع کنند.

وی گفت: ما حاضريم راه و منطق‌مان را به آن‌ها بياموزيم.

رييس‌جمهور گفت: کسانی که سلاح اتمی انباشته می‌کنند عقب‌مانده هستند و دوران سلاح اتمی و زورگويی به پايان رسيده است. اکنون عصر ملت‌ها و عصر عشق و برادری است.

او گفت: ما آمادگی داريم به آن‌ها کمک کنيم. آن‌ها نيز بايد راه گفت‌وگو با ملت‌ها را ياد بگيرند و ادبيات خود را عوض کنند. ملت ايران از تغييرات واقعی استقبال می‌کند و اگر کسانی صادقانه و بر اساس احترام و عدالت پا جلو بگذارند ما از آن استقبال می‌کنيم.

احمدی‌نژاد گفت: ما منتظر تغييرات واقعی هستيم و از تغييرات واقعی استقبال می‌کنيم و در تمام اين عصرها ملت ايران يک گام جلوتر بوده است.

وی گفت: اکنون دوران تحولات بزرگ است. تحولات در فکر و انديشه و نگاه‌ها و اگر کسی خود را برتر از ديگران بداند و به ملت‌ها و حقوق ملت‌ها بی‌احترامی کند و يا از سياست‌های بوش بخواهد پيروی کند بداند که به سرنوشت بوش مبتلا خواهد شد.

رييس‌جمهور گفت: ما نصحيت می‌کنيم که اگر می‌خواهيد تغيير رخ داده شود بايد اين تغيير در پايه‌ی صداقت و عدالت باشد و ملت ايران اهل عدالت، احترام و منطق است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان در کارخانه‌ی توليد سوخت هسته‌يی اصفهان، آخرين حلقه‌ی چرخه‌ی سوخت هسته‌يی کشور کامل شد و از اولين مجتمع سوخت راکتور ۴۰ مگاواتی اراک بهره‌برداری شد.





















Copyright: gooya.com 2016