شنبه 22 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صريح و کوتاه درباره‌ اين که چرا آقای کروبی، محمدعلی ابطحی، وب نوشت

امروز اعلام رسمی شد که من مشاور اقای کروبی شده ام.مثل هميشه دوست دارم صريح باشم ودلائلم را به صورت شفاف بگويم:

۱-من برای آقای مهندس موسوی احترام فراوانی قائلم. به‌خصوص برای خدماتش به اين کشور در دوران جنگ. اما هنوز نتوانسته‌ام خودم را قانع کنم که چرا وقتی کشور به وجودش احتياج داشت نيامد و وقتی که با کانديدا شدن آقای خاتمی و استقبال بی‌نظير از او پيروزی قاطع اصلاح‌طلبان قطعی می‌نمود آمد. اين نمی‌تواند از ذهن جامعه پاک شود. همچنان که مواضع حقيقی آقای موسوی در مورد سياست خارجی، مساله اتمی، مسايل اقتصادی و مهمتر از همه مساله اصلاحات و آزادی مبهم و برای عده‌ی فراوانی غيرقابل قبول است. بايد اصلاح طلبان در صورت حمايت از هر فردی بتوانند پاسخگوی مواضع کانديدای خود باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲. همچنان اعتقاد دارم که آقای خاتمی و مبانی عميق اصلاحاتی که آقای خاتمی رهبری می‌کرد راه بی‌دغدغه و اطمينان‌آور نجات کشور است. اما از وقتی آقای خاتمی به نفع اصلاحات و نه به نفع کسی انصراف داد، جايگاه اجتماعی آقای خاتمی در همين است که در سخنان ايشان بروز کرده‌است. توازن در حمايت از دو کانديدای اصلاح‌طلب که موضع آقای خاتمی است می‌تواند هواداران و علاقه‌مندان آقای خاتمی را وا دارد که بر اساس ديدگاههای ارائه شده از سوی دو کانديدا فرد اصلح را تبليغ کنند.

۳. من عضو مجمع روحانيون مبارز هستم اين تشکيلات تاکنون تصميمی نگرفته‌ است بعضی از افراد آن طرفدار آقای کروبی و بعضی طرفدار بی‌طرفی و بعضی حامی آقای مهندس موسوی هستند که يکی از آن عزيزان مسافر همراه سفرهای انتخاباتی آقای موسوی هم بوده است. تا کنون نه نظر من و نه هيچ‌يک از آن اعضا موضع مجمع روحانيون مبارز نيست.

۴. هدف اصلی همه‌ی ما نجات کشور با تغيير سازنده در مديريت اجرايی آن است به همين دليل اتفاق نظر و اجماع کم‌نظيری از بدنه‌ی اجتماعی و سياسی در مورد آقای خاتمی شکل گرفت. اکنون که آقای کروبی و موسوی هر دو شرايط نسبتا مساوی در به دست آوردن رای مردم دارند در اين شرايط اگر کسانی بر اين باور هستند که آقای احمدی‌نژاد بيش از ۵۰ درصد آرا را دارد که بر اساس اصول دموکراسی حق دارد رئيس‌جمهور شود ولی اگر چنين نيست که باور قطعی من بر اين است که چنين نيست يکی از اين دو چهره اصلاح‌طلب به مرحله‌ی دوم خواهد رفت و همه با حمايت از فرد برگزيده شده تلاش برای رياست‌جمهوری آن خواهيم کرد. حضور در کنار هيچيک از اين دو کانديدا مانع تعبير نمی‌شود.

۵. اما آقای کروبی را در شرايط فعلی به عقيده‌ی من کانديدای بهتر و مفيدتر و با ظرفيت رای بيشتری برای کشور می‌دانم. شجاعت و صراحت در دفاع از حقوق مردم و آزادی‌های اجتماعی – عدم شرمندگی در دفاع از اصلاحات به عنوان تنها راه کم‌هزينه‌ی رشد و تعالی کشور – داشتن پايگاه‌های اجتماعی دارای رای ثابت – امکان تعامل همزيستی و پذيرش وی از سوی قدرت حاکم در عين دفاع و اصرار برحقوق مردم و آسيب نديدن مردم از کارشکنی‌ها و بحران آفرينی‌های ساير قوا – امکان بکارگيری نيروهای تکنوکرات و کاردان که شرايط فعلی جهان و کشور را بشناسد و بتوانند شعارهای اصلی انقلاب را متناسب با نياز نسل فعلی طراحی کنند – قدرت حفاظت و صيانت از آرا که اولين شرط پيروزی است و نمونه‌ی آنرا در مکاتبات شجاعانه با سردار فيروز آبادی و احمد جنتی را شاهد بوديم و در هر دو مورد موجب عقب‌نشينی شد. اصالت دادن به تفکر حزبی و تلاش برای تحقق جامعه‌ی مدنی حزبی و تن‌دادن عملی به قواعد حزبی و مدنی، دلايل اصلی من و بسياری از کسانی است که آقای کروبی را بهترين انتخاب شرايط فعلی می‌دانند. هر يک از اين دلايل می‌تواند با توضيح فراوان و مستندات زيادی همراه شود که من به عنوان يک فعال سياسی به آن فکر کرده‌ام.

۶. جدای از فضاهای تبلبيغاتی و احساساتی اخير، با کمال ميل از نقد و بررسی ديدگاه‌هايم استقبال می‌کنم. من با دقت و تامل سياسی به نکات فوق رسيده‌ام و حاضرم همه‌ی نظرات را بشنوم.





















Copyright: gooya.com 2016