یکشنبه 23 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: اجماع بين کانديداها در شرايط کنونی عملی نيست، ايسنا

ـ انتخابات مشکلات عمده را حل می‌کند
ـ رابطه من و ميرحسين موسوی بسيار عالی است

دبيرکل حزب اعتماد ملی با انتقاد از مواضعی که در زمينه سياست خارجی مطرح می‌شود و هم‌چنين با انتقاد از وضعيت دانشگاه‌ها، گفت: تغيير مديريت اجرايی کشور، تنها راه برون رفت ازمشکلات فعلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی در جمع خبرنگاران در زنجان درباره اصول قانون اساسی نيز تصريح کرد: معتقدم برخی از اصول قانون اساسی اصلا اجرا نشده است و به دنبال آن هستم که اين اصول اجرايی شود.

وی ادامه داد: بايد با همه کشورها به جز اسرائيل، با عزت و اقتدار، رابطه سياسی برقرار کرد و ديوار بی‌اعتمادی بين ايران و آمريکا، در حد فعلی نگه داشته و تلاش شود که اين بی‌اعتمادی تبديل به اعتماد گردد؛ چراکه ادبيات و گفتار آمريکا تغيير کرده و بايد اين گفتار خوب، تبديل به عمل خوب شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمينه فناوری هسته‌يی، مسلما موفقيت‌هايی به دست آمده است که به اين موفقيت‌ها، افتخار می‌کنيم. اما بعضی از افراد در داخل و خارج نسبت به اين موفقيت‌ها شک دارند. اگر پيروزی‌ای دراين زمينه به دست آمده است، نبايد طوری صحبت شود که هزينه‌هايی به کشورتحميل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل حزب اعتماد ملی افزود: بايد در زمينه حل مشکلات فناوری‌ هسته‌يی صلح‌آميز، با گفت‌وگو و جلب اعتماد طرفين، پيش رفت، موضوع مهم اين است که نبايد از اين مقوله، تنها به عنوان ابزاری برای کار انتخاباتی استفاده کرد.

وی درباره انصراف خاتمی از انتخابات گفت: آقای خاتمی در گفت‌وگويی که با ميرحسين موسوی داشت، ازصحبت‌های ايشان اين‌گونه برداشت کرده بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند و اخلاقاً بر روی حرف خود که «يا موسوی می‌آيد يا من» ماند. همچنين نگرانی دوم خاتمی اين بود که انتخابات به دور دوم کشيده نشود.

وی با بيان اين‌که " اجماع بين کانديداها را رد نمی‌کنم" افزود: در شرايط کنونی اجماع عملی نيست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پيگيری قضايای دانشگاه زنجان گفت: با قوه قضائيه صحبت کرده‌ام. اگر کاری انجام شده است، بايد بخش انجام شده کار را ديد. در اين صورت است که کارها پيش می‌رود.

کروبی وعده داد: به دنبال حل مشکلات قضايی برخی از چهره‌ها هستم و قضايای دانشگاه زنجان را نيز در زنجان و تهران پيگيری می‌کنم.

وی گفت: گشت نيروی انتظامی با حضور بنده به عنوان رييس‌جمهور خود به خود تعطيل می‌شود؛ چرا که اهل رايزنی و گفت‌وگو هستم و اين مساله را حل خواهم کرد.

وی درباره ديدار اخير خود با خاتمی نيز گفت: در اين ديدار در خصوص دستاوردهای سفر ترکيه و حوادث انتخاباتی که بين ايشان و موسوی پيش آمده بود، صحبت شد.

وی در بخش ديگری از اين نشست اظهار کرد: متاسفانه در زمانی که فرصت مناسبی از طريق فروش نفت نصيب کشور شد و ارز بسياری حاصل گرديد، اقدامات درخوری صورت نگرفت.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا دبيرکل حزب اعتماد ملی هم‌چنين با حضور در مسجد جامع قيدار با اشاره به توانمندی‌های فراوان شهرستان خدابنده گفت: بارها از خود می‌پرسم که چرا با وجود اين همه امکانات بايد مناطقی همچون اين منطقه در محدوديت باشند.

وی افزود: وقتی به ژاپن و کره‌جنوبی نگاه می‌کنيم، وقتی ترکيه را با ايران سربلند مقايسه می‌کنيم با اين چنين امکانات و نعمت‌ها و سرمايه خوب انسانی که پشتوانه توسعه هر کشوری است، متوجه می‌شويم علاوه بر محدوديت‌های دشمنان خارجی و کينه‌توزان و ۸ سال جنگ تحميلی ما نيز تدبير درستی نداشتيم و کاستی‌هايی از جانب ما بوده است.

وی اظهار کرد: غاری بسيار زيبا در اين منطقه وجود دارد که احتمال می‌رود حدود ۲۴ کيلومتر طول داشته باشد که تاکنون تنها ۳ کيلومتر آن کشف شده است که همين ميزان نيز دارای طبقات متعددی است و به غار علی‌صدر متصل می‌شود. چرا نبايد از اين امکانات خدادادی برای جذب توريست و در کنار آن ايجاد اشتغال و رفع محروميت استفاده کنيم.

کروبی افزود: گردشگری صنعتی است که از طريق آن بيشترين اشتغال با کمترين هزينه‌ها ايجاد می‌شود و بايد مورد توجه قرار گيرد.

وی در ادامه به انتخابات آتی اشاره کرد و آن را وضعيتی خاص توصيف کرد و از مردم خواست تا نه تنها در انتخابات حضور پر شور داشته باشند، بلکه همگان را نيز به شرکت در انتخابات تشويق کنند.

وی گفت: انتخابات می‌تواند مشکلات عمده‌ی کشور را حل کند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پايان سخنان خود در پاسخ به سوال يکی از حضار در مورد رابطه‌ وی با ميرحسين موسوی گفت: نگران روابط من و ميرحسين موسوی نباشيد، رابطه ما بسيار حسنه است و حتی اگر روزنامه اعتماد ملی را نگاه کنيد به خوبی متوجه می‌شويد که روابط ما بسيار عالی است.

وی در جمع تعدادی از نخبگان سياسی و اجتماعی استان زنجان گفت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای، می‌تواند به پيروزی اصلاحات منجر شود.

به گزارش ايسنا کروبی افزود: اگر مردم به پای صندوق‌های رای بيايند، در مرحله اول يکی از دو کانديدای اصلاح‌طلب رای خواهد آورد و اگر انتخابات به دور دوم کشيده شود، بی شک تمامی اصلاح طلبان از وی حمايت خواهند کرد.

وی تاکيد کرد: اگر نتوانيم از دو رای که درصندوق‌ها ريخته می‌شود، يکی را از آن جبهه اصلاحات کنيم اين امر نشانگر شکست جدی برنامه‌های اصلاح طلبان است.

وی ابراز عقيده کرد: همه ما از شرايط موجود ناراضی هستيم و به اين امر اتفاق نظر داريم که اوضاع نابسامان شده و اصلاحات ناکام مانده است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: تا رسيدن به نقطه پيروزی، راه دشواری را پيش رو داريم. با توجه به شرايط موجود می‌توانم ادعا کنم که يک متخصص و کارشناس برای شرايط کنونی هستم و همواره. ۲۰ سال فعاليت بنده از نيمه دوم سال ۶۸ ، به جهت رسيدن به شرايط کنونی بوده است.

وی تصريح کرد: اگر مساله هسته‌يی و پيروزی‌های مختلف در عرصه کشور، درست باشد، آيا به بهانه برگزاری جشن‌های اخير می‌توان از بيت‌المال هزينه کرد؟ اين خرج کردن‌ها در حالی است که اگر نماينده يا بخشداری برای کاری بسيار کوچک، خرجی از بيت‌المال کند، به شدت بازخواستش می‌کنند. آيا مسوولين می توانند برای سفرهای مسووليتی اين‌قدر از بيت‌المال استفاده کنند؟

وی ادامه داد:استفاده از نيروها و امکانات بيت‌المال برای تبليغات انتخاباتی ناصحيح است. اميدوارم اين همه هياهوی اين سفرها به پايان برسد تا به جای آن به کارهای راهبردی‌تر و برنامه‌ريزی دقيق‌تر برای کشور پرداخته شود. دوران شفاف‌سازی را پيش‌رو داريم ولی تخريب، تضعيف و ازبين بردن پل‌های پشت سر غلط است.

کروبی هم‌چنين با تاکيد بر اين‌که " شرايط امروز کشور ناشی از عدم تدبير در عرصه انتخابات‌های گذشته بوده است" گفت: همه از شرايط دشوار امروزی اطلاع داريم و می‌دانيم که برخی از اين شکست‌ها و ناکامی‌ها در انتخابات ناشی از عدم تدبير خود ما بود.

وی خاطرنشان کرد: تا زمان انتخابات تنها ۲ ماه فرصت باقی مانده است و اکنون بايد کار و تلاش کنيم و به تدبير امور بپردازيم و اينک ديگر فرصتی برای آسيب‌شناسی ناکامی‌های گذشته نيست.

وی خطاب به اصلاح‌طلبان مردد در انتخاب بين کانديداهای موجود گفت: امروز دوران شفاف‌سازی است و شما بايد پس از بررسی درباره کانديداهای موجود يکی از آن‌ها را انتخاب کنيد و پس ازآن‌که کانديدای مورد حمايت خود را انتخاب کرديد بدون آن‌که ديگر کانديداها را تخريب و تضعيف کنيد به تبليغ بپردازيد .

دبيرکل حزب اعتماد ملی با تاکيد بر صيانت آرا اظهار کرد: برای پاس‌داشت آراء شهروندان برنامه‌هايی را تدوين کرده‌ايم و در صورت مشاهده هر تخلفی برخورد خواهيم کرد.

وی در جمع مردم زنجان در مسجد سيد اين شهر نيز گفت: انتخابات يک نعمت و فرصت بزرگ برای مردم است تا اگر راه و روشی را نمی‌پسندند آن را تغيير دهند.

به گزارش ايسنا کروبی به انتخابات رياست جمهوری دهم اشاره کرد و افزود: آن‌هايی که از وضعيت کنونی راضی هستند بايد در انتخابات حضوری فعال داشته باشند البته منظورم مردم هستند و نه نيروهای غيبی؛ ولی اگر از وضعيت کنونی کشور و وضعيت معيشتی از توزيع رايگان سيب زمينی گرفته تا قيمت پايين گوجه فرنگی در برخی از محله‌های خاص راضی نيستيد، نيز بايد به صورت جدی در پای صندوق‌های رای حضور يابيد و علاوه بر آن بدون آن‌که کسی را تضعيف و تخريب کنيد، به تبليغ و ترويج نيز بپردازيد.‌

وی ادامه داد: انتخابات از جهات مختلف دارای اهميت می‌باشد، زيرا معتقديم که وضعيت کنونی نامطلوب است. وقتی يک ميليارد و صدو پنجاه ميليون دلار گم می‌شود و يا در جلسه‌ای آقای ميرحسين موسوی به من می‌گويد که من نمی‌دانم دولت چگونه ۲۷۵ ميليارد دلار را خرج کرده است، ‌مجموع اين حوادث نشان دهنده اين است که در وضعيت خوبی به سر نمی‌بريم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون انديشه‌ای وجود دارد که رای مردم را ميزان نمی‌داند و درصدد کمرنگ کردن نقش انتخابات است و تنها راه مقابله با آن حضور پرنگ مردم در انتخابات است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پايان سخنان خود به نامه چند روز پيش خود خطاب به دبير شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: نامه‌ای که تنظيم کرده بوديم بر اساس اخباری بود که خبرگزاری‌ها منتشر کرده بودند، ولی امروز اعلام می‌کنند که اين خبرها صحت نداشته است، اگر واقعا چنين اخباری کذب بوده است چرا پس از ده روز از انتشار خبر، آن را تکذيب نکردند.

وی افزود: ‌فضای کشور انتخاباتی است و در اين فضا مطالب گوناگونی مطرح می‌شود، ما نيز اوضاع انتخابات را به دقت رصد می‌کنيم.

وی تاکيد کرد: ‌از مجريان و ناظران انتخاباتی انتظار داريم که انتخاباتی آزاد ، سالم و رقابتی برگزار کنند و در اين فضای انتخاباتی مراقبت‌های کاملا جدی را به عمل آورند.

به گزارش ايسنا دبيرکل حزب اعتماد ملی در ابتدای سخنان خود نيز با اشاره به موقعيت استان زنجان گفت: نزديکی زنجان به تهران و اين موضوع که صنايع بزرگ با شعاع ۱۲۰ کيلومتری تهران اجازه راه‌اندازی ندارند و از سوی ديگر امکانات موجود در استان موجب شده تا بستر مناسبی برای سرمايه گذاری در اين استان فراهم شود.

وی افزود: اگر مسوولان بتوانند از امکانات طبيعی و نيروی انسانی کارآمد موجود در استان استفاده کنند می‌توان وضعيت استان را دگرگون کرد.

وی ادامه داد: امروزه يکی از مهم‌ترين منابع درآمد جهان از بخش توريسم و گردشگری است که در اين زمينه می‌توان از پتاسيل‌های خوب موجود در اين استان نيز بهره برد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی وعده داد:اگر چنانچه در انتخابات پيروز شوم يکی از استان‌هايی که مورد توجه ويژه قرار خواهد گرفت استان زنجان خو اهد بود.

وی همچنين به ديگر ويژگی‌های استان زنجان از جمله چهره‌های شاخص اين منطقه اشاره کرد و گفت: زنجان بزرگمردانی همچون شيخ اشراق ،شيخ سهرودی که قربانی تحجر عده‌ای تنگ نظر شد، آيت‌الله شبيری زنجانی، آيت‌الله رضا زنجانی، آيت‌الله اسماعيل موسوی زنجانی، آيت‌الله بيات زنجانی و يا در عرصه فيزيک دکتر سبوکی را به جهان معرفی کرده است.

وی در ادامه به جايگاه مبارزاتی مردم زنجان در سال‌های طاغوت نيز اشاره و اظهار کرد: يکی از شهرهای محوری در مبارزه عليه دستگاه پهلوی شهر زنجان بوده است و همچنين طی سال‌های جنگ نيز اين استان بيش از سه هزار از فرزندان رشيد خود را تقديم انقلاب کرد.





















Copyright: gooya.com 2016