چهارشنبه 26 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کرباسچی: کروبی می‌فهمد چکمه‌ خانم‌ها ربطی به اسلام ندارد، آفتاب

در طول اين سه و چهار سال گذشته ما شاهد تاثيرگذاری رييس جمهور در بخش‌های مختلفی بوديم که گفته می‌شد رييس جمهور نقشی در آن ندارد.
آفتاب: غلامحسين کرباسچی در خصوص وعده جمع‌آوری گشت‌های ارشاد از سوی کروبی گفت: «اين تاثير گذاری از سوی دولت آقای کروبی بيشتر خواهد بود. زيرا او يک روحانی است و سابقه‌ای در اسلام شناسی دارد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس سياسی آفتاب، مشاور عالی مهدی کروبی در گفتگويی با سايت هواداران کروبی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه "با توجه به مباحث مطرح شده از سوی ميرحسين موسوی درباره جمع آوری گشت‌های ارشاد در دولت احتمالی وی آيا دولت می‌تواند در اين باره نظرش را تحميل کند؟‌" گفت: «به نظرم طرح اين مباحث بسيار تاثير گذار است البته اگر بگوييم که رييس جمهور در اين مورد از اختيارات بسياری برخوردار است شايد اغراق باشد، ولی حتما رييس جمهور در اين کار نقش بسيار تاثير گذاری می‌تواند داشته باشد».

وی تاکيد کرد: «در طول اين سه و چهار سال گذشته ما شاهد تاثيرگذاری رييس جمهور در بخش‌های مختلفی بوديم که گفته می‌شد رييس جمهور نقشی در آن ندارد. از سوی ديگر بايد گفت که بودجه و امکانات در اختيار رييس جمهور است، بخشی از فعاليت نيروی انتظامی و نيروهای مسلح نيز در اختيار دولت است و رييس جمهور بايد آنچه را که به صلاح مردم است انجام دهد».

وی همچنين از تاثيرگذاری کروبی در جايگاه رياست جمهوری در استفاده از اين اختيارات سخن گفت و افزود: «اين تاثيرگذاری


” آيا واقعاً لازم است که ما به عنوان يک کشور اسلامی فقط همين چهره از اسلام با مجازات آن هم با اين سبک در ملاء عام را نشان دهيم “
از سوی دولت آقای کروبی بيشتر خواهد بود. زيرا او يک روحانی است و با سابقه‌ای که در اسلام شناسی دارد، وقتی چنين شخصيتی در برابر حرف‌هايی که در اين راستا زده می‌شود واکنش نشان می‌دهد ممکن است که طراح کنندگان اين مباحث دست ودلشان بلرزد».

وی افزود:‌ «مثلا وقتی يک فردی می‌گويد که اگر خانمی چکمه‌ای بپوشد اسلام از بين می‌رود، يک روحانی متوجه اين مسئله است که بقای اسلام به چکمه خانم‌ها بستگی ندارد، ارزش اسلام بسيار والاتر از آن است که ما بخواهيم با طرح چنين مباحثی سطح آن را نزول دهيم. چرا بايد آن قدر سطح دين اسلام نزول دهند که وقتی در نقطه‌ای ديگر از دنيا می‌خواهند چهره‌ای از اسلام نشان دهند درگيری بين خانم جوانی با نيروی انتظامی و يا اعدام در ملا عام نماد آن شود».

کرباسچی گفت: «البته در همه جای دنيا حکم اعدام به عنوان مجازات وجود دارد ولی آيا واقعاً لازم است که ما به عنوان يک کشور اسلامی فقط همين چهره از اسلام با مجازات آن هم با اين سبک در ملاء عام را نشان دهيم».

وی تاکيد کرد:‌ «اين مسائل از موضوعاتی است که يک روحانی با سابقه مبارزاتی و با شهامت که از هيچ نوع تبليغات منفی و انگ زدنی واهمه‌ای نداشته باشد و نسبت به اين موضوع آگاه باشد که با نوع لباس و تار مو جامعه و اسلام به خطر نمی‌افتاد و همانطور که تا کنون نيز چنين اتقاقی نياقتاده است، مثلاً در تمام دوران بی حجابی‌هايی که ما در اين کشور داشتيم در سال‌های دور و حکومت‌های سابق با آن شرايط مگر دين مردم از بين رفت، حتی در بسياری از دوران‌ها اعتقادات دينی مردم عميق و جدی‌تر شد. من فکر می‌کنم که حتما می‌توان اين مسائل را اصلاح کرد و تغيير داد ولی اين روش‌ها را با دولتی که با شهامت باشد و بتواند ايستادگی کند و در مقابل فشارها بايستد می‌توان انجام داد. دولت ضعيف هر چه قدر هم معتقد باشد نمی‌تواند چنين کاری را بکند».





















Copyright: gooya.com 2016